Kerava-Lahti-oikoradan liikenne ja vaikutukset

Liittynyt
5 Heinäkuu 2005
Viestit
581
Keravan ja Lahden välille ensi vuonna valmistuvan oikoradan vaikutukset koko maan junaliikenteeseen lienevät huomattavat; varmaan jopa isommat, kuin aluksi luulisikaan. Kaiken Helsingistä kulkevan idänsuunnan henkilöliikenteen siirtyminen uudelle radalle poistaa esim.Riihimäen merkityksen solmukohtana totaalisesti (ellei Lahti-Hämeenlinna-sektorin asiakkaita varten aleta ajaa uusia lähijunavuoroja ko.väleillä). Pohjoisen suuntaan menevien intercityjen pysähtyminen Riksussa on uudistuksen jälkeen vähintäänkin kyseenalaista ja epäselvää on myös, minkä verran uudelle radalle saadaan Mäntsälässä pysähtyviä vuoroja.
Kuulemani huhun mukaan Lahteen (kuin kilometrilogiikan perusteella sitten kaiketi myös Hämeenlinnaan) olisi tarkoitus ulottaa vyöhykelippujärjestelmä. Lahteen menevien lippu olisi samanhintainen sekä Riksun että Mäntsälän kautta kulkevilla lähijunavuoroilla. Saattaa kuitenkin olla, että juuri valtiovallan taholta luvatut supistukset napsivat tällaisia.
 
Riihimäki - Lahti -välille on käsittääkseni jäämässä suunnilleen nykyisen verran taajamajunaliikennettä, kymmenkunta junaa molempiin suuntiin. Vaihtoyhteyksien takia lienee edelleen tarkoituksenmukaista, että pääradan kaukojunat Pendolinoja lukuunottamatta pysähtyvät Riihimäellä. Riihimäeltä on sitten lähi-/taajamajunilla yhteys pääradan väliasemille ja Lahden suuntaan.

Oikoradan myötä on tulossa ainakin useita uusia Pendolino-vuoroja Itä-Suomeen. Savonradalle kaiketi ainaki pari vuoroa ja jokunen varmaankin Karjalanradallekin. Osa Kouvolan ohi suuntautuvista matkoista muuttuu mahdollisesti vaihdollisiksi, esimerkiksi niin, että Joensuun junasta on vaihtoyhteys Kouvolasta Savonrataa pohjoiseen lähtevään junaan. Nykyäänhän Savonradan junat seisovat veturinvaihdon takia Kouvolassa pitkiä aikoja. Junanvaihtoon sen sijaan riittää hyvin viisikin minuuttia. Vielä jos/kun Savonradan nopeutta pystytään kasvattamaan, voi matka-aika IC-junalla Savoon nopeutua tunnin, ehkä enemmänkin. Pendolinolla päästäneen ehkä jonnekin 1½ tunnin nopeutukseen Helsingin ja Kuopion välillä.

Mahdollista on myös se, että Helsingin ja Kouvolan välillä ajettaisiin IC-junia tehokkaalla kierrolla. Kahdella rungollahan voitaisiin ajaa kahden tunnin välein, kääntöaikaa jäisi puolisen tuntia kumpaankin päähän. Näiden junien välissä voisi kulkea kauemmas jatkavia junia.

Tätäkin foorumia varmasti seurailee VR:läisiä, joilla mahdollisesti olisi tietoa oikoradan tuomista, tiettävästi varsin suurista muutoksista. VR:n tiedotuspolitiikan ja herkkähipiäisyyden tuntien voi olla, että tarkempia tietoja ei julkisuudessa kukaan uskalla kertoa ennen kuin asia on virallisesti julkinen, eli ehkä joskus ensi kesänä...

Mikä sitten tulee olemaan VR:n hinnoittelupolitiikka. Oikorata lyhentää Helsingin ja Lahden välisen matkan 130 kilometristä 104 kilometriin. Tällä hetkellä hinnoittelu tällä välillä menee 120 km mukaan, joten laskua tullee yhden pykälän verran. Sen sijaan Tikkurilasta Lahteen lippu hinnoitellaan tällä hetkellä todellisten kilometrien (114) mukaan eli hinta on sama kuin Helsingistä. Matka Tikkurilasta Lahteen lyhenee 88 km:iin, joten laskua pitäisi tulla jopa 3 pykälää! Näin vantaalaisena tuollainen lasku tuntuisi ihan mukavalta. Saapa nähdä, tulisiko Lahden suunnallakin oikoradan myötä mahdollisesti laskevien junalippujen hintojen seurauksena hintakilpailua. Esimerkiksi busseissa voitaisiin pyöristää taksakilometrejä hieman alaspäin 100 km:iin, jolloin hinta laskisi tämänhetkisen hinnaston mukaan 18,90 eurosta 16,20 euroon.
 
Oikorata tuo välillisesti melkoisen muutoksen Kerava-Riihimäki -liikenteeseen. Riihimäen tavararatapiha näet ottaa hoitaakseen nykyisen Pasilan ratapihan tehtävät, eli Helsingin sataman junaliikenteen järjestelyt. Tämä on mahdollista sen vuoksi, että osa pikajunista siirtyy oikoradalle. Niinpä pääradalle vapautuu kapasiteettia sataman järjestelyliikenteeseen, jota ajetaan nyt väleillä Ilmala-Jätkäsaari ja Ilmala-Sompasaari.

Tästä syystä oikorata onkin ollut kylmää vettä pääradan varren kunnille. Aluksi niille lupailtiin lisää junavuoroja ja pysähdyksiä - siis silloin, kun oikorataa suunniteltiin. Näin kunnat suhtautuivat oikorataan positiivisesti. Nyt onkin selitetty, ettei pääradalla olekaan kapasiteettia lisätä paikallisjunia, vaikka muutama Pendolinovuoro ajaakin oikorataa.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Niinpä pääradalle vapautuu kapasiteettia sataman järjestelyliikenteeseen, jota ajetaan nyt väleillä Ilmala-Jätkäsaari ja Ilmala-Sompasaari.

Vuosaaren satamassa on kyllä ihan eri tavalla ratapihakapasiteettia kuin Sompasaaressa ja Jätkäsaaressa, joten paljon järjestelyjä voidaan tehdä jo satamassa. En siis millään usko, että pääradalta vapautuva kapasiteetti aivan tosissaan kuluisi kokonaan sataman liikenteeseen.

Faktahan vain taitaa olla, ettei VR halua ajaa enempää lähijunia. En ikinä lakkaa kummastelemasta miten kukaan ei kyseenalaista pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen kannattamattomuutta vaikka junat kulkevat tupaten täysinä.
 
VR on ilmoittanut, ettei oikoradalle ole odotettavissa pikajunaliikennetä, vaan ainoastaan Pendolinoja, IC- ja lähijunia. Käytännössä tämä saattaa tarkoittaa jopa sitä, että jos valtio ei osta rataosuudelle lähivuoroja vaan vaatii, että Lahteen kulkeva taajamaliikenne on ohjattava "säästösyistä" Rixun kautta (täysin mahdollinen malli, joskin säästökohteena aika järjetön), joudutaan InterCityiksi kutsuttavia veturivetoisia punavalkoisia pikajunia pysäyttelemään jopa Mäntsälässä. Tai sitten jättämään oikoradan asemat oman onnensa nojaan.
Lippupolitiikkaan tämä merkitsisi melko todennäköisesti sitä, että matka Lahteen km-taksoilla määriteltäisiin edelleen Rixun kautta, oikoradalla kun ajettaisiin "paremman palvelun" junilla, joissa näistä "palveluista" voidaan periä niin iso maksu, kuin operaattoria huvittaa. Selväähän kuitenkin lienee, ettei Lahden työmatkapendelöitsijöitä haluta kuormittamaan kauemmas meneviä/kauempaa tulevia junia, joissa muuten olisi koko matkaa ajatellen hukkakapasiteettiä. Eihän junia kuitenkaan ruveta Lahdessa tai Kouvolassa pätkimään...
 
late- sanoi:
Vuosaaren satamassa on kyllä ihan eri tavalla ratapihakapasiteettia kuin Sompasaaressa ja Jätkäsaaressa, joten paljon järjestelyjä voidaan tehdä jo satamassa. En siis millään usko, että pääradalta vapautuva kapasiteetti aivan tosissaan kuluisi kokonaan sataman liikenteeseen.
En minäkään muuten olisi uskonut, mutta kun näin vakuutettiin ProRautaien lähiliikenneseminaarissa kevättalvella.
late- sanoi:
Faktahan vain taitaa olla, ettei VR halua ajaa enempää lähijunia. En ikinä lakkaa kummastelemasta miten kukaan ei kyseenalaista pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen kannattamattomuutta vaikka junat kulkevat tupaten täysinä.
Olen täsmälleen samaa mieltä.

YTV:ssä kyllä kummastellaan, mutta ovatko siellä pukit kaalimaata vartioimassa? Puolueiden edustajistahan YTV:n hallinto koostuu, ja siellä samat poliitikot (puolueet) siunaavat kaupunkilaisten rahankäytön kuin toisaalla VR Oy:n monopolin.

Antero
 
Oikoradan kerrannaisvaikutuksista yksi eniten puhetta herättäneistä on idän suunnan yöjunan käyminen tarpeettomaksi. Näin varmaan onkin, sillä jatkossa suurin osa itäisestä Suomesta saadaan 20.30 Joensuuhun ja 21.30 Kuopioon lähtevillä IC-yhteyksillä katetuksi.

Oikorata kaiketi lyhentää Helsingin ja Lahden välistä matkaa noin 45 minuuttia. Samalla (oikaiskaa, jos käsitykseni on väärä) myös Karjalan radalla nostetaan nopeuksia. Helsingistä puolen yhdeksän aikaan illalla lähtevä idän suunnan IC voisi tätä laskutapaa hyödyntäen ehtiä ennen puoltayötä Joensuuhun asti ja tuntia myöhemmin Kuopioon meneväkin on jo joskus 01-02 välillä perillä. Paluumatkalle lähdettäisiin samoista paikoista aikaisin aamulla. Makuuvaunua ei todellakaan mitenkään välttämättä tarvita, vaikka päivävaunussa matkustaminen yhden aikaan yölläkään nyt ehkä ei sitä mieltäylentävintä touhua ole.

Yksi mahdollisuus voisi tietysti olla, että HEL-KUO-reitillä olisi makuuvaunupalvelu ja asiakkaalla oikeus nukkua aamuun asti tai toiseen suuntaan kuljettaessa vaunuun voisi mennä jo illalla, vaikka lähtö olisikin vasta neljän jälkeen aamuyöstä.
Kajaanin makuuvaunuyhteys taitaisi olla järkevintä kierättää Oulun kautta, aamun ensimmäinen IC voisi tuoda Pohjanmaan kautta kulkeneen paketin Kajaaniin ja vastaavasti illan viimeinen viedä sen mukanaan Ouluun odottamaan alamatkaa lakeuksien läpi.
 
Sunnuntain Länsi-Savo-lehdessä oli kirjoitus junaliikenteen muutoksista Savonradalla oikoradan valmistumisen myötä.

Suomen Rautatieuutisissa on jutun nettiversio.

Muutamaa asiaa ei nettiversiossa ollut. Lainaan lehteä:

Länsi-Savo sanoi:
Mikkeli on oikoradan valmistumisen myötä toiveissa saada paremmat aamujunayhteydet Helsinkiin. Tällä hetkellä näyttää siltä, että ensi vuoden syyskuussa Mikkelistä pääsisi Helsinkiin lähes kello kymmeneksi aamulla. Varsinainen parannus on luvassa hieman myöhemmin, kun sähköistys on ensi vuoden lopussa edennyt Savonradalla Iisalmesta Kajaaniin asti. Kajaanista aamulla neljän tietämissä lähtevä pendolino saavuttaisi Helsingin noin 9.30.

Alustavat suunnitelmat tarkentuvat loppuvuoden aikana.

Lehtijutussa mainitaan, että yöjunia jää kaipaamaan vain harva. VR:n viime keväänä neljältä kuukaudelta tekemän tilastoinnin mukaan Mikkelistä yöjuniin on noussut keskimäärin pari matkustajaa. Liikennepalvelupäällikkö Hannu Laukkanen arvioi, että tilanne on samanlainen Pieksämäellä.
Kotka-Kouvola ja Lahti-Kouvola -rataosien henkilöliikenteen kehittämisstrategiassa (pdf) on sivuilla 36 ja 37 oikoradan liikenteen alustava suunnitelmakaavio. Kiinnostava dokumentti muutenkin, ansaitsisi ehkä omankin ketjunsa.

Huomionsa ansaitsevat ainakin Kouvola-Helsinki -yötaajamajunien poistuminen, ensimmäiset yhteydet aamulla Kouvolasta Helsinkiin lähtisivät kuuden jälkeen. Suunnitelmassa muuten Kouvolasta etelään lähtee kolme pendolinoa, pohjoiseen päin niitä menee neljä.

Hämmästelen hieman VR:n aikomusta siirtää Joensuu-Turku -liikennettä kulkemaan Helsingin kautta. Joensuulaiset kun varmaan mielellään haluaisivat päästä edes nykyisenveroisesti toiseen yliopistokaupunkiin Jyväskylään. Nykyiselläänkin poikittaisliikenteen yhteyksiä sanotaan usein surkeiksi.

Henk. koht. suren suuresti Savonradan sekä Joensuu-Turku -yöjunien lakkauttamista, viime lauantaina niitä käytin viimeksi. Jyväskylässä Joensuuhun menevään yöjunaan nousi lauantaiyönä noin 12 matkustajaa, Mikkelissä klo 3.51 etelään lähtevään junaan nousi noin 5 matkustajaa. Kovin tyhjinä junat kuitenkin kulkivat. VR:n puhe parista matkustajasta hieman epäilyttää minua, keväällä matkustajia on tietysti vähemmän kuin kesällä. Muistan kuitenkin että aina kun itse olen yöjunaan Mikkelistä noussut, on matkustajia ollut vähintään se muutama, usein kuitenkin enemmänkin.

Lakkautus on edessä siis vimeistään kaiketi 3.9.2006, mahdollisesti jo aiemminkin. Mikkelin ja Helsingin välillä muutos ei ole kovinkaan paha, yöjunien kanssa on kulkenut Savonlinjan pikavuoro lähes samalla aikataululla. Pohjoisen suuntaan yöyhteydet heikkenevät pahasti.
 
Kuulemani huhun mukaan Lahteen (kuin kilometrilogiikan perusteella sitten kaiketi myös Hämeenlinnaan) olisi tarkoitus ulottaa vyöhykelippujärjestelmä. Lahteen menevien lippu olisi samanhintainen sekä Riksun että Mäntsälän kautta kulkevilla lähijunavuoroilla. Saattaa kuitenkin olla, että juuri valtiovallan taholta luvatut supistukset napsivat tällaisia.

Vyöhykelippu lahteen toteutui muttei Hämeenlinnaan

Noin vuosi oikoradan avaamisen jälkeen voidaan todeta että matkustajamäärien kasvu on ylittänyt kaikki odotukset myönteisesti :)
 
Noin vuosi oikoradan avaamisen jälkeen voidaan todeta että matkustajamäärien kasvu on ylittänyt kaikki odotukset myönteisesti :)

Arvatenkin oikoradan ansioksi voimme laskea sen, että lentoliikenne Lappeenrantaan loppuu 1.9.2007. Juna alkaa olla niin nopea sinne suunnalle, ettei lentokone enää pysty kilpailemaan sen kanssa. Varmaankin myös valtatie 6:n tason nostamisella on ollut vaikutusta.
 
Takaisin
Ylös