Keravan ja Lahden välille ensi vuonna valmistuvan oikoradan vaikutukset koko maan junaliikenteeseen lienevät huomattavat; varmaan jopa isommat, kuin aluksi luulisikaan. Kaiken Helsingistä kulkevan idänsuunnan henkilöliikenteen siirtyminen uudelle radalle poistaa esim.Riihimäen merkityksen solmukohtana totaalisesti (ellei Lahti-Hämeenlinna-sektorin asiakkaita varten aleta ajaa uusia lähijunavuoroja ko.väleillä). Pohjoisen suuntaan menevien intercityjen pysähtyminen Riksussa on uudistuksen jälkeen vähintäänkin kyseenalaista ja epäselvää on myös, minkä verran uudelle radalle saadaan Mäntsälässä pysähtyviä vuoroja.
Kuulemani huhun mukaan Lahteen (kuin kilometrilogiikan perusteella sitten kaiketi myös Hämeenlinnaan) olisi tarkoitus ulottaa vyöhykelippujärjestelmä. Lahteen menevien lippu olisi samanhintainen sekä Riksun että Mäntsälän kautta kulkevilla lähijunavuoroilla. Saattaa kuitenkin olla, että juuri valtiovallan taholta luvatut supistukset napsivat tällaisia.
Kuulemani huhun mukaan Lahteen (kuin kilometrilogiikan perusteella sitten kaiketi myös Hämeenlinnaan) olisi tarkoitus ulottaa vyöhykelippujärjestelmä. Lahteen menevien lippu olisi samanhintainen sekä Riksun että Mäntsälän kautta kulkevilla lähijunavuoroilla. Saattaa kuitenkin olla, että juuri valtiovallan taholta luvatut supistukset napsivat tällaisia.