Näytetään tulokset 1-6/6

Viestiketju: LNG-kuljetusten potentiaali Suomen raiteilla & LNG-veturien potentiaali Suomessa

  1. #1

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus LNG-kuljetusten potentiaali Suomen raiteilla & LNG-veturien potentiaali Suomessa

    Arvuuttelimme juuri kaverimme kanssa, että mitenköhä vähän LNG:tä kuljetetaan Suomessa tällähetkellä? Kaveri osasi kertoa, että jonkin tyyppistä nestekaasua raiteilla kulkee.. Hän ei kuitenkaan ollut varma, että onko kyse juuri LNG:stä.
    Osaakohan joku spekuloida, että olisiko taloudellisesti yms. järkevää siirtää LNG:tä (LNG-vetureilla) terminaaleista sisämaahan? Ymmärtääkseni kyseiseen aineeseen ei liity suurta räjähdysvaaraa ulkotiloissa, sillä aine höyrystyy välittömästi.

    Toinen topiikki mistä keskusteltiin oli diesel veturien konvertointi LNG käyttöisiksi. Jenkeissä tätä on tehty jonkin verran. Mietimme, että Porin ja Inkoon LNG-terminaalien rakentamisen jälkeen muodostuu kaiketi potentiaalia konvertoinneille ja materiaalikuljetuksille.

    Porin Satama haluaa edelleen olla Pirkanmaan lähisatama. Satamaan suunnitteilla oleva teollisuutta ja laivaliikennettä palveleva LNG-terminaali tuo myös vaihtoehtoja Pirkanmaan teollisuudelle. Pori-Parkano-Haapamäki-rataosalla kuormaa voisi vetää myös LNG-veturi, vinkkaa Nirhamo.

    http://www.tampereenkauppakamarileht...satama_513.pdf

    ---------- Viestit yhdistetty klo 14:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:02 ----------

    http://www.gasum.fi/Yritystietoa/Uut...epslanguage=fi

    Ehkäpä Porin suunnalla aletaan tulevaisuudessa valmistamaan myös LBG:tä eli nesteytettyä biokaasua. http://www.bioenergyconnection.org/a...rest-bioenergy

    http://www.portofpori.fi/sites/porto...nArviointi.pdf
    Viimeisin muokkaaja TimppaTT; 24.04.2014 kello 16:00.

  2. #2

    Liittynyt
    04.10.2013
    Viestejä
    38

    oletus Vs: LNG-kuljetusten potentiaali Suomen raiteilla & LNG-veturien potentiaali Suomessa

    Korjataa, jos olen väärässä:

    Nykyisin kaikki Suomessa kuljetettava LNG on nesteytetään maakaasuputkistosta. LNG-satamat muuttavat toki tilanteen. Kyseessä siis Liquified Natural Gas, eli nesteytetty maakaasu - älkää sotkeko sitä perinteiseen nestekaasuun, eli LPG:hen. LNG:n maantiekuljetuskalusoa löytyy nykyisin ainakin muutamalta firmalta, mutten ole kuullut, että sitä kuljetettaisiin nykyisin raiteilla.

    LNG (tai maakaasu) on mitä mainiointa polttoainetta esim. kaukolämpökeskuksissa, joita on kaupunkialueilla hyvin paljon nykyisinkin öljypolttoisina. Voisin kuvitella, että näiden korvaaminen LNG:llä saattaisi joissain olosuhteissa olla taloudellisesti kannattavaa (korjatkaa taas jos olen väärässä). Ja tämä tietysti vaatisi vähän reippaampaa kuljetuskapasiteettia, jolloin raiteillakin on oma potentiaalinsa.

  3. #3

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    274

    oletus Vs: LNG-kuljetusten potentiaali Suomen raiteilla & LNG-veturien potentiaali Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vesa. Näytä viesti
    LNG (tai maakaasu) on mitä mainiointa polttoainetta esim. kaukolämpökeskuksissa, joita on kaupunkialueilla hyvin paljon nykyisinkin öljypolttoisina. Voisin kuvitella, että näiden korvaaminen LNG:llä saattaisi joissain olosuhteissa olla taloudellisesti kannattavaa (korjatkaa taas jos olen väärässä). Ja tämä tietysti vaatisi vähän reippaampaa kuljetuskapasiteettia, jolloin raiteillakin on oma potentiaalinsa.
    LNG:n varastointi vaatii jatkuvaa jäähdytystä, jonka takia sen varastoiminen pidempiä aikoja ei liene kannattavaa. Tämän takia LNG käyttöisissä kaukolämpökeskuksissa tulisi todennäköisesti olla myös öljykäyttö rinnalla yllättävää lämmitystarvetta varten, jolloin LNG:tä käytettäisiin ainoastaan kovimmilla pakkasilla. Mitoitettaessa kaasuvaraston koko sopivaksi käyttöön nähden, riittää kulutusta varten höyrystyvän kaasun jäähdyttävä vaikutus pitämään varaston viileänä, jolloin erillistä jäähdytystä ei enää tarvita.

  4. #4

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus Vs: LNG-kuljetusten potentiaali Suomen raiteilla & LNG-veturien potentiaali Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    LNG:n varastointi vaatii jatkuvaa jäähdytystä, jonka takia sen varastoiminen pidempiä aikoja ei liene kannattavaa. Tämän takia LNG käyttöisissä kaukolämpökeskuksissa tulisi todennäköisesti olla myös öljykäyttö rinnalla yllättävää lämmitystarvetta varten, jolloin LNG:tä käytettäisiin ainoastaan kovimmilla pakkasilla. Mitoitettaessa kaasuvaraston koko sopivaksi käyttöön nähden, riittää kulutusta varten höyrystyvän kaasun jäähdyttävä vaikutus pitämään varaston viileänä, jolloin erillistä jäähdytystä ei enää tarvita.
    Ennakkotapaus kaukolämpöasiaan liittyen syntyi juuri Kurikaan jossa EHKÄ aletaan rakentamaan LNG-kaukolämpövoimalaa. Toisin sanoen voi olettaa, että LNG kaukolämpö voimaloita nousee kohta kuin sieniä sateella ja LNG vetureja sekä kuljetuksia tulee suomessa tapahtumaan.

    Kurikka satsaamassa kaasuun
    31.10. 17:080 
    KURIKKA Kaupunginhallitus käsittelee maanantaina noin miljoonan euron investointia LNG-höyrytyslaitoksen rakentamiseen. Laitos tulisi joko Kurikan Kaukolämmön yhteyteen tai Ikariin.

    Laitos pystyisi korvaamaan raskaan polttoöljyn käytön kaukolämpöverkon tuotannossa. Laitteistot mahdollistavat myös liikennepolttoaineen jakelun, johon etsittäisiin oma toimija.

    Laitos käyttäisi liuskekivestä saatavaa nestemuotoista LNG-kaasua, mutta sama laitteisto soveltuu myös biokaasun käyttöön.

    LNG- ja biokaasu täyttävät kaikki päästövaatimukset tulevaisuudessakin. Raskas polttoöljy tulee lain mukaan korvata biopolttoaineella vuoden 2018 alkaen.

    Laitoksen toteuttaisi Viafin Oy, jonka Process Piping -yksikkö sijaitsee Kurikassa. Yhtiön tarjoamien molempien vaihtoehtojen hinta on noin miljoona euroa. Tästä kaupunki maksaisi noin puolet Kurikan Kaukolämpö Oy:n osakepääoman korotuksella ja loppuosan rahoittaisi kaukolämpöyhtiö.- APS



    http://www.kurikka-lehti.fi/etusivu/403092.html

  5. #5

    Liittynyt
    12.05.2009
    Viestejä
    373

    oletus Vs: LNG-kuljetusten potentiaali Suomen raiteilla & LNG-veturien potentiaali Suomessa

    Katselin tätä karttaa: http://www.vr-rata.fi/attachments/ne...o_7.6.2010.pdf

    Onko tosiaan niin, että Haminaan kulkee joku rahtirata?

    Nyt kun Haminan Energian kaukolämpö tuotanto alkaa käyttämään uuden terminaalin rakentamisen yhteydessä LNG:tä http://www.kaasuyhdistys.fi/sites/de...vat/Toikka.pdf
    niin eikö kyseistä junarataa voisi hyödyntää LNG:n kuljettamista maakuntaan LNG veturein?

  6. #6

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: LNG-kuljetusten potentiaali Suomen raiteilla & LNG-veturien potentiaali Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TimppaTT Näytä viesti
    Katselin tätä karttaa: http://www.vr-rata.fi/attachments/ne...o_7.6.2010.pdf
    Onko tosiaan niin, että Haminaan kulkee joku rahtirata?
    Haminan satamaan, kyllä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Rakkauden sanoja raiteilla
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.08.2011, 11:30
  2. HSL: Runot kulkevat raiteilla
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.08.2010, 10:30
  3. Mittausajoja kaikilla raiteilla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.11.2009, 12:02
  4. VR:n veturien uusi numerointi
    kirjoittanut isomolle foorumissa Junat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 28.08.2009, 13:52
  5. HKL: Runo leikkii raiteilla
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.08.2009, 14:00

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •