Minäkin olin paikalla tuolla Soukan tilaisuudessa kuuntelemassa. Pari lisäystä Anteron kattavaan raporttiin.
Tilaisuuden puheenjohtaja otti kovin tasapuolisesti huomioon kaikki puhujat, niin asiantuntijat kuin yleisönkin. Kaikille asiantuntijoille myös esitettiin kysymyksiä. Tuntuma oli sellainen, että Anterolle tuli kysymyksiä enemmän kuin Kokkiselle, koska TramWest oli uusi asia ja herätti vilpitöntä kiinnostusta ja lisäideoita. Kokkista pidettiin selkeästi metromiehenä ja hänen lukujaan kyseenalaistettiin voimakkaasti.
Jukka Mäkelältä kysyttiin lähinnä talouspuolesta, ja yksi hänen selkeistä kannanotoistaan oli vertaus kehäradan rahoitukseen. Valtion olisi syytä tukea länsiraidetta ja kehärataa samansuuruisesti, koska molemmissa on kyse samantyyppisistä hankkeista. Asiasta kuulemma tullaan käymään neuvotteluja, mutta eipä Mäkelä osannut sanoa, miten siinä sitten lopulta käy.
Itse otin esiin edellisenä päivänä tehdyn automaatiopäätöksen ja kysyin Mäkelältä, miten Helsinki, joka kauppaa omaa metroaan Espoon puolelle, on ottanut Espoon huomioon automatisointipäätöksessä eli onko Espoolta kysytty kantaa siihen, haluaako Espoo mahdollisen metronsa aikanaan automaattisena vai ei. No eipä (tietenkään) ollut kysytty mitään. Sekin kertoo jotain siitä asenteesta, jolla tätä seudullista hanketta ollaan viemässä eteenpäin.
Minulle jäi henkilökohtaisesti sellainen kuva, että kokoomuksessa rivit eivät ole yhtenäiset, mutta metrolle ollaan varovaisesti myönteisellä kannalla siksi, että Helsinki ei näe muita vaihtoehtoja ja yhteistyötä Helsingin kanssa pidetään tärkeänä. Tosin sellaisiakin vihjailuja tuli, että vaikka syksyllä tehtäisiinkin päätös siitä, että länsiraide on yhtä kuin metro, niin rahaa siihen ei kuitenkaan tässä vaiheessa ole eli välttämättä se päätös ei olisi loppujen lopuksi kovin merkittävä.