Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Länsimetron www-sivut
Tilaisuudessa esiintyi ensin Matti Kokkinen, joka esitteli noin 25 min Raide-YVAa minulle jo tutuksi tullein kalvoin. Ne muuten näyttivät, että Espoon kuntataloudelle metromainen YVA:n pikaratikka maksaa 7 Me/vuosi ja Matinkylän metro 7,1 Me/vuosi. Helsingille ratikka maksaa 0,8 Me/vuosi ja metro 4 Me/vuosi.
Esittelin itse 10 min TramWestiä. Linjakartan uuden version (v.2) ja lentokenttäyhdeyden luonnoksen sekä kustannukset ja niiden jakautumisen asemien, radan jne. kesken.
Jukka Mäkelä (Espoon kh:n pj) kertoi sitten, miten raideasia etenee Espoossa. Merkittäviä viestejä oli useitakin. Mäkelän mielestä metroa ei tehdä puolitiehen Matinkylään, jos siihen lähdetään. Ja valtion on osallistuttava sen rakentamiskuluihin selkeällä panostuksella, jos valtio kerran painostaa Espoota metron valtakunnallisella merkityksellä ja hyödyllä. Eikä Espoo ryhdy rakentamaan metroa siten, että rahat siihen otetaan jostain muualta.
Yleisöä oli tilaisuuden alussa runsas 20 hlö. Henki ei ollut kovin metromyönteinen. YVA:n laskelmiin ei uskottu, kun omasta kokemuskesta tiedetään, miten bussiliikenne toimii. Joukossa oli myös sellaisia, jotka ovat käyttäneet metroa ja liityntää, ja he antoivat palttua YVA-karttojen viestille siitä, että esim. Soukasta matka pitenee vain 2 minuuttia, kun se muuttuu vaihdolliseksi ja Otaniemen kautta kiertäväksi.
TramWest oli monelle ilosanoma. Käytännössä vastasin myös moniin yleisiin joukkoliikennekysymyksiin, myös metron osalta, koska muita asiantuntijoita ei ollut.
Yleisön keskuudessa merkittäväksi teemaksi nousi Helsingin vastahakoisuus tässä asiassa. Kokkinen kertoi, miten YVA-valmistelu seisoi 8 kk, koska Hki ei suostunut keskustelemaan siitä, että Helsinkiin tulisi muita raiteita kuin metro. Mäkelä kertoi, miten Helsingin johtajista vain 4 oli eläessään käynyt Leppävaarassa ennen vuoden takaista espoolaisten kutsua tutustumaan Espooseen, jonka asioista halutaan kovin päättää. Espoolaisesta näkökulmasta bussit ovatkin paremmat, koska niillä pääse Helsingin armosta nykyään vaihdotta edes Kamppiin.
Tilaisuuden päätteeksi pidettiin äänestys. Laskin paikalla olleen 17 vierasta siinä vaiheessa. Bussit voittivat äänimäärällä 9, TramWest sai ääniä 7 ja metro yhden - jos nyt oikein muistan bussin ja TramWestin äänet. Salissa ihmeteltiinkin, ketkä vastaavat niihin gallupeihin, joissa metrolla on 70 %:n kannatus. Toki on myönnettävä, että olimme suunnitellulla metron liityntäliikennealueella. Mutta sitähän on 80 % Etelä-Espoosta Raide-YVAN mukaisessa tapauksessa.
Antero
Olen kuullut huhuja, että alunperin meitä ei missään tapauksessa haluttu sinne. Mutta kun mutkan kautta sinne tarjouduimme, olimme mukana.R.Silfverberg sanoi:Muuten, yksi kysymys Anterolle & kumpp. Eilen oli jokin kokkareiden järjestämä metroaiheinen keskustelutilaisuus Soukassa, ja tilaisuuden mainoksessa Länsiväylä-lehdessä luki myös "Mikä ihmeen West-Tram?" (huom kirjoitusasu). Oliko teidät kutsuttu puhumaan sinne tai kävikö kukaan foorumilaisista muuten vaan siellä, että voisi kertoa mistä siellä keskusteltiin?
Tilaisuudessa esiintyi ensin Matti Kokkinen, joka esitteli noin 25 min Raide-YVAa minulle jo tutuksi tullein kalvoin. Ne muuten näyttivät, että Espoon kuntataloudelle metromainen YVA:n pikaratikka maksaa 7 Me/vuosi ja Matinkylän metro 7,1 Me/vuosi. Helsingille ratikka maksaa 0,8 Me/vuosi ja metro 4 Me/vuosi.
Esittelin itse 10 min TramWestiä. Linjakartan uuden version (v.2) ja lentokenttäyhdeyden luonnoksen sekä kustannukset ja niiden jakautumisen asemien, radan jne. kesken.
Jukka Mäkelä (Espoon kh:n pj) kertoi sitten, miten raideasia etenee Espoossa. Merkittäviä viestejä oli useitakin. Mäkelän mielestä metroa ei tehdä puolitiehen Matinkylään, jos siihen lähdetään. Ja valtion on osallistuttava sen rakentamiskuluihin selkeällä panostuksella, jos valtio kerran painostaa Espoota metron valtakunnallisella merkityksellä ja hyödyllä. Eikä Espoo ryhdy rakentamaan metroa siten, että rahat siihen otetaan jostain muualta.
Yleisöä oli tilaisuuden alussa runsas 20 hlö. Henki ei ollut kovin metromyönteinen. YVA:n laskelmiin ei uskottu, kun omasta kokemuskesta tiedetään, miten bussiliikenne toimii. Joukossa oli myös sellaisia, jotka ovat käyttäneet metroa ja liityntää, ja he antoivat palttua YVA-karttojen viestille siitä, että esim. Soukasta matka pitenee vain 2 minuuttia, kun se muuttuu vaihdolliseksi ja Otaniemen kautta kiertäväksi.
TramWest oli monelle ilosanoma. Käytännössä vastasin myös moniin yleisiin joukkoliikennekysymyksiin, myös metron osalta, koska muita asiantuntijoita ei ollut.
Yleisön keskuudessa merkittäväksi teemaksi nousi Helsingin vastahakoisuus tässä asiassa. Kokkinen kertoi, miten YVA-valmistelu seisoi 8 kk, koska Hki ei suostunut keskustelemaan siitä, että Helsinkiin tulisi muita raiteita kuin metro. Mäkelä kertoi, miten Helsingin johtajista vain 4 oli eläessään käynyt Leppävaarassa ennen vuoden takaista espoolaisten kutsua tutustumaan Espooseen, jonka asioista halutaan kovin päättää. Espoolaisesta näkökulmasta bussit ovatkin paremmat, koska niillä pääse Helsingin armosta nykyään vaihdotta edes Kamppiin.
Tilaisuuden päätteeksi pidettiin äänestys. Laskin paikalla olleen 17 vierasta siinä vaiheessa. Bussit voittivat äänimäärällä 9, TramWest sai ääniä 7 ja metro yhden - jos nyt oikein muistan bussin ja TramWestin äänet. Salissa ihmeteltiinkin, ketkä vastaavat niihin gallupeihin, joissa metrolla on 70 %:n kannatus. Toki on myönnettävä, että olimme suunnitellulla metron liityntäliikennealueella. Mutta sitähän on 80 % Etelä-Espoosta Raide-YVAN mukaisessa tapauksessa.
Antero
Viimeksi muokannut moderaattori: