Tampereen pikaratikkahanke

Ei hemmetti nää huonot uutiset lopu ollenkaan. Hyvää tässä toki on se, että työllistää Suomessa.
Toivottavasti sitten repivät kaiken telien päältä pois ja suunnittelevat hieman avaramman ja paremman matkustamon.

Tampereen vaunut ovat 25 cm taikka 10 % leveämpiä kuin Helsingin. Leveämpiä kuin bussit.
 
Tekninen perustelumuistio tuosta raitiovaiunujen toimittajien kilpailutuksesta. Siitä näkee mistä pisteet koostuvat.

Mm käytävän leveyttä on pistetytetty:

Käytävän leveys
Painoarvo 6 %.
Arvioidaan raitiovaunun pituussuuntaisen keskikäytävän leveyttä. Tilaajan tavoitteen (600 mm) ylittämisestä
saa lisäpisteitä. Tavoitetason pistemäärä on viisikymmentä (50) pistettä. Lisäpisteitä annetaan tavoitetason
ylittymisestä.
x CAF 1: 0
Käytävän leveys vaunun päädyissä on 420 mm ja keskivaunun telien kohdalla 450 mm.
x CAF 2: 20
Käytävän leveys telien kohdalla pääty- ja välivaunuissa on 540 mm ja keskivaunussa 580 mm.
x Pesa 1 ja 2: 0
Käytävän leveyttä ei ole ilmoitettu lattiatasolla.
x Skoda 1: 50
Käytävän leveys on 600 mm.
x Skoda 2: 75
Käytävän leveys keskivaunussa on 650 mm, päätyvaunussa 600 mm.
x TRN: 65
Käytävän leveys on 600 mm mutta telin keskikohdalla 700 mm.
x Vossloh: 50
Käytävän leveys on 600 mm.
 
Viimeksi muokattu:
Tampereen vaunut ovat 25 cm taikka 10 % leveämpiä kuin Helsingin. Leveämpiä kuin bussit.

Mutta kuitenkin liian lyhyitä. Kumma juttu että Tampereellakin väenväkisin ollaan tekemässä länsimetrot, vaikka tohvelieläinkin tajuaa typistettyjen laitureiden järjettömyyden.
 

Vaadin että Mansesterin Rasse (koska RAtikka+nySSE, siitä tampereelle nimiehdotusta) ei olisi samanlaisen näköinen kuin Helsingin Artic koska olisi uskomattoman hirveä kolaus tamperelaisille jos hesalainen raitsikka kulkisi Keskustorin läpi.

PS. onko tampere julkistanut ns tarkkaa karttaa raitiovaunun reitistä vai onko se reitti vieläkin mietinnän alla?
 
Toukokuun alussa pidettyjen sidosryhmätyöpajojen materiaali on lopultakin julkaistu:
http://www.tampere.fi/liikennejakadut/projektit/kaupunkiraitiotie/sidosryhmatyopajojenaineistot.html

---------- Viestit yhdistetty klo 13:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:59 ----------

PS. onko tampere julkistanut ns tarkkaa karttaa raitiovaunun reitistä vai onko se reitti vieläkin mietinnän alla?

Lyhyesti tilanne on se, että
- 1. vaiheen (hervanta, TAYS) reitti on yleissuunnitelman mukainen kaupunginvaltuuston 15.6.2015 päättämillä muutoksilla Hervannassa
- 2. vaiheen reitti on käytännössä vielä auki Lielahden osalta

15.6. päätetyt muutokset:
- linja päättyy Arkkitehdinkadun sijaan suoraan etelään Hervantajärvelle (tuleva asuinalue, toistaiseksi metsää)
- varikkoraide menee TTY:n etupihan sijaan suorinta reittiä Insinöörinkadulta Hermiankadulle
- varikkoraiteelle ei tule matkustajaliikennettä
 
Vaadin että Mansesterin Rasse (koska RAtikka+nySSE, siitä tampereelle nimiehdotusta) ei olisi samanlaisen näköinen kuin Helsingin Artic koska olisi uskomattoman hirveä kolaus tamperelaisille jos hesalainen raitsikka kulkisi Keskustorin läpi.

Sehän on kajaanilainen ratikka. :)

Helsingissä on sitä paitsi ajeltu tamperelaisilla lähijunilla 60-luvun lopulta alkaen, eikä siitä kukaan ole näppyjä saanut. :)
 
Vaadin että Mansesterin Rasse (koska RAtikka+nySSE, siitä tampereelle nimiehdotusta) ei olisi samanlaisen näköinen kuin Helsingin Artic koska olisi uskomattoman hirveä kolaus tamperelaisille jos hesalainen raitsikka kulkisi Keskustorin läpi.

Rassehan se on ollut harrastuspiireissä jo vuosien ajan. Saa nähdä, siirtyykö nimi kaupunkilaistenkin suuhun ajan mittaan.

Articin nykyinen muotoilu on osin HKL:n tuottaman muotoilijan käsialaa. En tunne sopimusta, eli saako ja voiko Transtech myydä täsmälleen samannäköisiä vaunuja muuallekin. Olettaisin, että saa. Vastaavasti Tampere saa, jos haluaa, muotoilla keulaa ja vaunua muutenkin haluamaansa suuntaan. Poikkeava pituus ja erityisesti leveys antavat joka tapauksessa tamperelaisversiolle oman leimansa, eli ei siitä täsmälleen helsinkiläisen näköistä tule.
 
Mutta kuitenkin liian lyhyitä. Kumma juttu että Tampereellakin väenväkisin ollaan tekemässä länsimetrot, vaikka tohvelieläinkin tajuaa typistettyjen laitureiden järjettömyyden.

Sanoisin että paras niin. Kyse on matkustusmukavuudesta, Helsingin ratikat ovat todella ahtaat silloin kun ovat täynnä väkeä.

t. Rainer
 
Helsingin ratikat ovat todella ahtaat silloin kun ovat täynnä väkeä.

t. Rainer

Sanoisin, että kaikki kulkuneuvot ovat täynnä ollessaan ahtaita. Mutta totta kai uutena tehtävään raitovaunujärjestelmään kannattaa tehdä leveämmät vaunut kuin mitä Helsingissä nyt on, ellei joku olosuhde ehdottomasti muuhun pakota.
 
Mutta kuitenkin liian lyhyitä. Kumma juttu että Tampereellakin väenväkisin ollaan tekemässä länsimetrot, vaikka tohvelieläinkin tajuaa typistettyjen laitureiden järjettömyyden.

Toisaalta ratikan laitureita voi siirtää ja pidentää pysäyttämättä ratikkaliikennettä, joten pidennykset voi huoletta jättää myöhemmäksi.

Ratikkaliikennettä kannattaa toisaalta laajentaa myös leveyssuunnassa rinnakkaisille ja diagonaalisille väylille. Joukkoliikenne on verkosto, jossa yhden runkolinjan nostaminen väkisin muiden yläpuolelle tekee hallaa.
 
Jospa nyt postaan tänne tällaisen asian, kun ei kukaan muu ole huomioinut:

Tampereen kaupunginhallitus on tehnyt päätöksen valita raitiotien rakentajaksi Tralli-nimisen allianssiryhmittymän suunnittelemaan ja rakentamaan Tapereen raitiotien. Ryhmittymän muodostavat VR Track Oy, YIT Rakennus Oy, Pöyry Finland Oy sekä Ratatek Oy.

Tampereen raitiotien toteutustapa on allianssi. Se tarkoittaa, että palveluntuottaja tekee tarjouksen siitä, mitä se haluaa palkkioksi raitiotien rakentamisesta. Tilaaja eli Tampereen kaupunki maksaa rakentamisen todelliset kustannukset, joiden tavoitehinta sovitaan. Allianssi poikkeaa tavallisesta projektirakentamisesta siten, että palveluntuottajan kannattaa rakentaa ratikka sovittua kustannusta halvemmalla, koska silloin palkkio nousee. Jos sovittu tavoitekustannus ylittyy, rakentajan palkkio pienenee. Tästä syystä allianssihankkeilla budjetit pitävät tai alittuvat, kun tavallisesti budjetit ylittyvät.

Tampereen kaupungin tiedote tänään klo 15:00. (Kopsaan tähän, kun näillä osoitteilla on tapana vanhentua.)

Tampere valitsi raitiotien infran rakentajaksi TRALLI-ryhmittymän

22.06.2015 kello 15:00

Tampereen kaupunki on valinnut raitiotiehankkeen allianssikumppanin. Tampereelle suunniteltavan raitiotien infran rakentajaksi on valittu tarjoajaryhmittymä TRALLI, jossa ovat mukana VR Track Oy, YIT Rakennus Oy ja Pöyry Finland Oy sekä aliallianssisopimuksella Ratatek Oy. Kaupunginhallitus valitsi laatu- ja hintavertailun perusteella edullisimman tarjouksen tehneen ryhmittymän maanantaina 22.6.2015. Tämän allianssin palvelutuottajan kanssa tehdään vielä erillinen sopimus.

Nyt päätetyssä allianssihankinnassa on kyse raitiotien radan, tarvittavan tekniikan ja varikon suunnittelusta ja rakentamisesta. Hankinta koskee noin vuoden kestävää kehitysvaihetta, jonka aikana allianssi laatii yksityiskohtaisen toteutussuunnitelman ja sitoutuu sen mukaiseen tavoitekustannukseen. Kehitysvaiheessa tuotetaan tietoa ja tarkennetaan suunnitelmia ennen päätöstä rakentamisesta. Jos valtuusto päättää lokakuussa 2016 että raitiotie tehdään, niin toteutusvaihe voi alkaa nopeasti valitun allianssikumppanin kanssa.

Raitiotien ensimmäinen osuus Hervannasta ja TAYSista keskustaan voitaisiin ottaa käyttöön 2019–2020. Toteutuessaan raitiotie sujuvoittaa kulkua joukkoliikenteellä ja tuo uusia mahdollisuuksia kaupungin kasvuun Tampereen, kaupunkiseudun ja valtion strategioiden, sopimusten ja suunnitelmien mukaisesti. Raitiotien varrella voidaan rakentaa laadukkaasti lisää kaupunkirakenteen sisälle.

Raitiotien infran rakentamisen kustannusarvio on 250 miljoonaa. Mm. Tampereen kaupungin ja valtion 17.3.2015 allekirjoittaman aiesopimuksen mukaan valtio osallistuu raitiotiehankkeen infran suunnitteluun ja rakentamiseen 30 prosentin osuudella. Vaunukaluston hankinta tehdään erikseen ja sen kustannuksista vastaa Tampereen kaupunki.

Valtio tukee Tampereen raitiotien vuosien 2015–2016 kehitysvaiheen jatkosuunnittelua 30 % osuudella. Päätös valtionavusta on maaliskuulta 2015.

Allianssihankinta valmisteltiin neuvotellen

Allianssi tarkoittaa toteutusmuotoa, jossa hankkeen riskit ja hyödyt jaetaan etukäteen sovitulla tavalla kaikkien osapuolten kesken. Hankintamenettelynä oli neuvottelumenettely, jossa neuvoteltavien tarjousten määrää rajoitetaan asteittain. Tarjoajien kanssa pidettiin muun muassa työpajoja kahdessa tarjousvaiheessa.

Viime vaiheessa mukana oli kaksi tarjoajaa. Tarjouspyynnön mukaisesti molemmat ryhmittymät jättivät alustavat laatutarjouksen määräaikaan 27.5.2015 mennessä ja hintatarjoukset 10.6.2015. Allianssikilpailu alkoi 1.12.2014 hankintailmoituksen ja siihen liittyvän osallistumispyynnön julkaisemisella. Viisi soveltuvuusvaatimukset täyttävää tarjoajaryhmittymää ilmoittautui kilpailuun mukaan.

Allianssihankintaa valmisteltiin yhdessä hankintaan erikoistuneiden konsulttien kanssa. Kilpailussa oli mukana myös puolueeton tarkkailija.

Päätösaikataulua ja reittiä tarkennettiin

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti maanantaina 15.6.2015, että hankkeen toteutuspäätösten hetki on lokakuu 2016. Päätös tehdään allianssin kehitysvaiheen jatkosuunnitelmien perusteella.

Valtuuston 15.6.2015 päätöksen mukaisesti allianssihanke jaetaan kahteen osaan. Osa 1 sisältää reitit Hervannasta keskustaan ja keskustasta keskussairaalan kampukselle Taysiin. Osa 2 sisältää reitin keskustasta Lentävänniemeen.

Valtuusto päätti myös 15.6.2015, että Etelä-Hervannassa raitiotie linjataan Arkkitehdinkadun sijaan Hervantajärven tulevalle asuinalueelle. Lisäksi raitiotien varikkohaara linjataan Insinöörinkadulta Atomipolun ja Hermiankadun kautta varikolle.
 
Rassehan se on ollut harrastuspiireissä jo vuosien ajan. Saa nähdä, siirtyykö nimi kaupunkilaistenkin suuhun ajan mittaan.
Toivottavasti ei. Kuulostaa rasistiselta ja on typerä muutenkin. Kyllä se on lopulta vaan "ratikka".
 
Takaisin
Ylös