Tampereen pikaratikkahanke

Tampereen pormestari twiittaa, että ratikka on mukana maan hallituksen riihilöimässä budjetissa.

Eiköhän siinä käytännössä varmistunut ratikan toteutus! Ei tamperelaiset nyt jätä mahdollisuutta käyttämättä, kun hankkeelle olisi tulossa valtion rahaa.
 
Eiköhän siinä käytännössä varmistunut ratikan toteutus! Ei tamperelaiset nyt jätä mahdollisuutta käyttämättä, kun hankkeelle olisi tulossa valtion rahaa.

Näin minäkin uskon. Suunnittelutyökin etenee hyvään tahtiin, vaikka ainahan sitä toivoisi, että tahti olisi nopeampikin. Eiköhän tuo kuitenkin saada päätösentekokuntoon lokakuuksi, kuten tavoite on ollut.

Rahoitusosuus jää hitusen alle tavoitteen, joka oli 30 %. Nyt olisi luvassa 71 M€ eli 28,4 %. Toisaalta voisin kuvitella, että allianssitoteutusmallilla voidaan hyvinkin saada kustannuksia puristettua sen verran, että loppulasku jää vähän budjetoidun alle.

Minusta tämä on erinomainen uutinen myös HKL:lle. Sitähän me emme tiedä, hankkiiko Tampere (teknisesti) samanlaisia vaunuja, mutta vaikka näin ei kävisikään, niin Helsingille on ilman muuta etua siitä, että maahan saadaan toinenkin raitiotiejärjestelmä.

Mitäs ihmettä nyt; ehtoja ruuvataan, että Transtech varmasti selviää ykköseksi, vai ehtoja ruuvataan, että Transtech ei enää selviä ykköseksi, koska Skoda?

Enempi tuossa on kyse siitä, että vaunupituus on elänyt pitkin matkaa. On haluttu tietynpituisia vaunuja ja vasta myöhemmin on nähty tärkeäksi se, että ne vaunut voi jälkikäteen pidentää. Se on aika iso osa vaunun perusanatomiaa, että voiko sitä pidentää vai ei. On siis hiukan kohtuutonta tuoda loppumetreillä tällainen ominaisuus ikään kuin uutena esiin – valituksia olisi tullut varmasti, ja ne olisivat voineet menestyäkin, mikä joko viivästyttäisi hanketta tai lisäisi kustannuksia.

Ihan fiksu ratkaisu siis tässä vaiheessa puhaltaa peli poikki, käynnistää uusi kisa ja uudistaa vaatimukset. En osaa sanoa, tekeekö tämä uusi kisa Transtechin asemasta aiempaa huonomman tai paremman. Arvelisin, ettei sillä ole juuri vaikutusta. Ei Transtechin vaunu ole ainoa pidennettävissä oleva.

Reilumpaa silti näin. Ja reiluus on minusta sana, joka on kuvannut Tampereen ratikkaprosessia aika hyvin.

Kaikkein tärkeintä on, ettei hankinnan uudelleenkäynnistämisellä ole merkitystä lopullisen aikataulun kannalta. Pienempi riski siis näin.
 
Rahoitusosuus jää hitusen alle tavoitteen, joka oli 30 %. Nyt olisi luvassa 71 M€ eli 28,4 %. Toisaalta voisin kuvitella, että allianssitoteutusmallilla voidaan hyvinkin saada kustannuksia puristettua sen verran, että loppulasku jää vähän budjetoidun alle.

Kyllä valtion osuus on 30 %. Valtio on jo päättänyt osallistua suunnittelukustannuksiin 30 % osuudella ja tästä jontuu tuo pieni heitto luvuissa, jos nyt luvattua rahaa verrataan raitiotiehankkeen kokonaiskustannuksiin, jossa suunnittelu on mukana.
 
Kyllä valtion osuus on 30 %. Valtio on jo päättänyt osallistua suunnittelukustannuksiin 30 % osuudella ja tästä jontuu tuo pieni heitto luvuissa, jos nyt luvattua rahaa verrataan raitiotiehankkeen kokonaiskustannuksiin, jossa suunnittelu on mukana.

Okei.

Laskeeko Tampere ja Helsinki sitten eri tavalla, sillä valtio on osallistunut myös Jokerin suunnittelukustannuksiin, mutta nyt se on silti maksamassa 84 M€ Jokerin 275 M€:sta, mikä on 30,5 %. Eli Tampereen kokonaishinnassa 250M€ on suunnittelu mukana, Helsingin 275M€:ssa ei?
 
Laskeeko Tampere ja Helsinki sitten eri tavalla, sillä valtio on osallistunut myös Jokerin suunnittelukustannuksiin, mutta nyt se on silti maksamassa 84 M€ Jokerin 275 M€:sta, mikä on 30,5 %. Eli Tampereen kokonaishinnassa 250M€ on suunnittelu mukana, Helsingin 275M€:ssa ei?

En tiedä, enkä jaksa lähteä selvittämään. Mutta yllättyisin suuresti, jos tästä löytyy jotain muutakin, kuin hieman erilaisia tapoja laskea kaupunkien tiedotteissaan esittämiä lukuja. Olisi aika erikoista, että valtio poikkeaisi sovitusta 30 % mihinkään, ainakaan jollain puolella prosentilla. Mutta ehkä joku muu osaa kertoa asiasta tarkemmin.
 
Ei tuolla nyt oikeasti niin väliä ole. Pääasia, että valtio tukee ja että hankkeet (mitä ilmeisimmin) toteutuvat.

Silti kaipaisi yhtenäisyyttä. Länsimetron kustannusperiaatteet eroavat Jokerista kuin yö ja päivä, ja kuitenkin ollaan vieläpä samojen kuntien alueella. Kyllä pitäisi olla valtakunnallisesti tai ainakin kunnallisesti yhtenevät kriteerit sille, mitä hankkeen kustannuksiin lasketaan ja mitä ei. Mutta se on jo oma, isompi aiheensa.
 
Olisi aika erikoista, että valtio poikkeaisi sovitusta 30 % mihinkään, ainakaan jollain puolella prosentilla. Mutta ehkä joku muu osaa kertoa asiasta tarkemmin.
71 M€ Tampereen ratikalle tulee siitä, että 250 M€:n budjetista 15 M€ osuus on suunnittelua, johon valtio on jo osallistunut 30 %:n osuudella. Jäljellä on 235 M€, ja 30 % siitä on 70,5 M€.

Antero
 
Tampereella kuuluu jo ratikan ääntä.

http://www.aamulehti.fi/kulttuuri/m...kan-aani-haamuratikka-vie-hakametsan-halliin/

"Haamuratikka on säveltäjä Minna Leinosen ja äänisuunnittelija Jussi Suonikon julkista liikennettä puolustava ääni-installaatio Tram Trip. Mansen ratikan äänet kirskuvat torin yllä aamuseitsemästä iltakahdeksaan Tampere Biennalen ajan."

Äänimaisema on tosin peräisin Helsingin meluisasta ratikkaverkosta, Tampereelle lienee hankinnassa jotain muuta.
 
Laskeeko Tampere ja Helsinki sitten eri tavalla, sillä valtio on osallistunut myös Jokerin suunnittelukustannuksiin, mutta nyt se on silti maksamassa 84 M€ Jokerin 275 M€:sta, mikä on 30,5 %. Eli Tampereen kokonaishinnassa 250M€ on suunnittelu mukana, Helsingin 275M€:ssa ei?

Kyse on eri suunnitteluvaiheista. Tampereen 250M€ sisälsi nyt käynnissä olevan allianssin kehitysvaiheen suunnittelun, jonka rahat valtio on myöntänyt jo aiemmin. Yhteensä valtion osuudeksi tulee siis 30 % koko 250M€:stä.

Raide-Jokerin 275M€:n sisältämää vastaavaa suunnittelua ei ollut vielä käynnistetty, joten hallitus antoi nyt rahat siihen ja toteutukseen samalla.
 
En nyt mene sanomaan, että tällä on mitään tekemistä ratikan kanssa ainakaan suoraan. Mutta kyllä se vaan niin on, että tälläkin erikoisella mittarilla mitattuna Turku on hävinnyt kisan Tampereen kanssa. RAY siis valitsi näistä kahdesta kaupungista Tampereen uuden kasinonsa sijoituspaikaksi.

http://yle.fi/uutiset/ray_tampere_turkua_parempi_paikka_uudelle_kasinolle/8840442

Ei nyt varsinaisesti aiheeseen kuulu, mutta tamperelaisille ei kuitenkaan tulle koskaan tätä mahdollisuutta, joka Turulla jo on: hypätä satamastaan vuorolaivan kasinoon.
 
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin tuo Aamulehden otsikko on hieman harhaanjohtava, sillä kyse ei ole ennakoimattomasta lisärahan tarpeesta. Asia on vain niin, että syksyllä pitäisi siirtyä rakennussuunnitteluun ja sitä ennen valtuusto vielä päättää asiasta tuoreimman suunnitelman perusteella. Kun muodollista päätöstä ei ole siis tehty, niin rahaakaan ei ole vielä lainkaan myönnetty rakennussuunnitteluun, eli syksyä varten. Tuo raha pitäisi myöntää nyt, tietysti sillä ehdolla että valtuuston päätös on myönteinen, jotta projektissa ei tulisi turhaa katkosta. Ei tässä sen kummallisemmasta lisärahasta ole kyse, ellen ole nyt asiaa aivan väärin ymmärtänyt.

Joka tapauksessa olisi todella erikoista, että suunnittelubudjetti pettää noin pahasti, jos ei ole tullut kokonaan uusia suunnittelutarpeita, päätöksiä esimerkiksi uusista taitorakenteista, merkittävistä ratalinjausten muutoksista tms, ja tällaisesta ei ole kyllä ainakaan uutisoitu.
 
Vs: Tampereen pikaratikkahankeen pelkona miljoonien lisälasku

Mitähän Aamulehti huomenna mahtaa uutisoida? Yritän keksiä:

Tampereella ei raitiovaununkuljettajia! Mistä kuljettajat uuteen ratikkaan, kun ei kaupungissa tiettävästi kenelläkään ole raitiovaunun ajolupaa.


Mahtaakohan joku tässä maassa ihan vakavissaan kuvitella, että hallinto-oikeus kieltäisi toteuttamasta ratikkavarikkoa tuonne? Valituksia on hauska tehtailla ja niillä voi joskus viivyttää hankkeita tehokkaasti, mutta eivät ne läpi mene niin, että hanke jäisi toteutumatta. Varikko tulee, ja Suomessa on edelleen 286 000 liito-oravaa ja 300 saimaannorppaa.

Onkohan joku muu muuten kiinnittänyt huomiota siihen, että näitä superuhanalaisia hypersuojeltuja otuksia tuntuu löytyvän jokaisen työmaan läheisyydestä. Erikoinen veijari, kun on niin uhanalainen mutta silti levittäytynyt ihan joka paikkaan. Jokerillekin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös