Sivu 167 / 182 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6787107127147157163164165166167168169170171177 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2491-2505/2720

Viestiketju: Tampereen pikaratikkahanke

  1. #2491

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    151

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahankeen pelkona miljoonien lisälasku

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti

    Onkohan joku muu muuten kiinnittänyt huomiota siihen, että näitä superuhanalaisia hypersuojeltuja otuksia tuntuu löytyvän jokaisen työmaan läheisyydestä. Erikoinen veijari, kun on niin uhanalainen mutta silti levittäytynyt ihan joka paikkaan. Jokerillekin.
    Olen. Kyllä mokomasta mulkosilmäisestä liitorotasta pitäisi maksaa tapporahaa.

  2. #2492
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    21.07.2005
    Viestejä
    2106

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahankeen pelkona miljoonien lisälasku

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Valituksia on hauska tehtailla ja niillä voi joskus viivyttää hankkeita tehokkaasti, mutta eivät ne läpi mene niin, että hanke jäisi toteutumatta. Varikko tulee, ja Suomessa on edelleen 286 000 liito-oravaa ja 300 saimaannorppaa.

    Onkohan joku muu muuten kiinnittänyt huomiota siihen, että näitä superuhanalaisia hypersuojeltuja otuksia tuntuu löytyvän jokaisen työmaan läheisyydestä. Erikoinen veijari, kun on niin uhanalainen mutta silti levittäytynyt ihan joka paikkaan. Jokerillekin.
    Liito-orava on hyvin yleinen eläin maailmalla. Se on Siperian taigavyöhykkeen laji, jota esiintyy Euroopan puolella Suomessa, Venäjällä ja Baltiassa. Tästä syystä koska Euroopan Unionin alueella on verraten vähän ns. taigaa, se on tietenkin numeraalisesti vähäinen elukka EU:n alueella. Ja Brysselissä lienee määrätty jokin EU-elukkojen vähimmäislukumäärä, niin onhan niitä tietenkin hirmu vähän kun katsotaan Eurooppaa kokonaisuutena. Mutta ei niitä sen enempää kuuluisi ollakaan mitä nyt on, ehkä luontaisesti vähemmänkin. Kaikki EU:n 286000 liito-oravaa asuvat Suomessa + toinen porukka Virossa, mutta heti itärajan takana niitä on taigalle mentäessä miljoonittain varmasti harmiksi saakka. Saimaan norppa on sitten toinen juttu, ne elävät kaikki tietenkin Saimaalla.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Liito-..._range_map.svg

  3. #2493
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahankeen pelkona miljoonien lisälasku

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ja Brysselissä lienee määrätty jokin EU-elukkojen vähimmäislukumäärä, niin onhan niitä tietenkin hirmu vähän kun katsotaan Eurooppaa kokonaisuutena.
    Ymmärtääkseni Suomi keksi itse pyytää liito-oravan EU:n suojelulistalle tuolla perusteella, eikä sitä sieltä enää pois saa.

  4. #2494
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7535

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahankeen pelkona miljoonien lisälasku

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Ymmärtääkseni Suomi keksi itse pyytää liito-oravan EU:n suojelulistalle tuolla perusteella, eikä sitä sieltä enää pois saa.
    Olen kuullut, että tuoreimman tutkimustiedon mukaan liito-orava viihtyy hyvin ihmisen rakentamalla alueella ja hakeutuu asumaan rakennetuille alueille. Tämä on eläinsuojelun kannalta epäilemättä erikoinen tilanne. Sillä suojelun lähtökohta on, että ihmisen toiminta aiheuttaa eläimen elämälle haittaa, joten eläimen etu on ihmisen toiminnan rajoittaminen. Entä silloin, kun ihmisen toiminta onkin eläimen elämälle eduksi? Onko suojelua edistää eläimen elinolosuhteita? Jos rakentaminen edistää elinolosuhteita, eikö silloin rakentamatta jättäminen ole eläimelle vahingollista ja pitäisi kieltää olemasta rakentamatta.

    Toinen näkökulma asiassa on suhtautuminen vieraslajeihin. Yleensä päätetään suojella harvinaisia lajeja. Vieraslajit ovat ainakin aluksi harvinaisia. En tiedä miten määritellään vieraslaji. Mutta laji, joka levittäytyy aiempaa laajemmalle alueelle syystä tai toisesta on vieraslaji uudella levinneisyysalueellaan, koska se ei siellä ennen ole ollut. Monien vieraslajien kohdalla ollaan sitä mieltä, että toivotaan, että ne eivät leviäisi. Milloin mistäkin syystä, mutta periaatteessa siksi, että leviäminen muuttaa aiemman lajiston elinolosuhteita ja on usein uhka entisille eläin- ja kasvilajeille. Minusta liito-orava on vieraslaji. Ja sen suojelulla edistetään vieraslajin leviämistä.

    Antero

  5. #2495

    Liittynyt
    07.11.2013
    Viestejä
    40

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahankeen pelkona miljoonien lisälasku

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Olen kuullut, että tuoreimman tutkimustiedon mukaan liito-orava viihtyy hyvin ihmisen rakentamalla alueella ja hakeutuu asumaan rakennetuille alueille. Tämä on eläinsuojelun kannalta epäilemättä erikoinen tilanne. Sillä suojelun lähtökohta on, että ihmisen toiminta aiheuttaa eläimen elämälle haittaa, joten eläimen etu on ihmisen toiminnan rajoittaminen. Entä silloin, kun ihmisen toiminta onkin eläimen elämälle eduksi? Onko suojelua edistää eläimen elinolosuhteita? Jos rakentaminen edistää elinolosuhteita, eikö silloin rakentamatta jättäminen ole eläimelle vahingollista ja pitäisi kieltää olemasta rakentamatta.

    Toinen näkökulma asiassa on suhtautuminen vieraslajeihin. Yleensä päätetään suojella harvinaisia lajeja. Vieraslajit ovat ainakin aluksi harvinaisia. En tiedä miten määritellään vieraslaji. Mutta laji, joka levittäytyy aiempaa laajemmalle alueelle syystä tai toisesta on vieraslaji uudella levinneisyysalueellaan, koska se ei siellä ennen ole ollut. Monien vieraslajien kohdalla ollaan sitä mieltä, että toivotaan, että ne eivät leviäisi. Milloin mistäkin syystä, mutta periaatteessa siksi, että leviäminen muuttaa aiemman lajiston elinolosuhteita ja on usein uhka entisille eläin- ja kasvilajeille. Minusta liito-orava on vieraslaji. Ja sen suojelulla edistetään vieraslajin leviämistä.

    Antero
    Aiheesta olisi tarjolla seminaari kuluvan viikon perjantaina.

    Tervetuloa "Tampereen ratikka ja ympäristö" -seminaariin

    Miten tehdään ympäristöystävällinen ratikka Tampereelle?
    Perjantaina 10.6.2016 kello 9.00-11.30, valtuuston istuntosalissa, Aleksis Kiven katu 14 C - kahvitarjoilu 8.30-9.00
    ---------------------------------------------------------------------
    Ohjelma:
    Puheenjohtajana apulaispormestari Pekka Salmi
    9.00 Ympäristöjohtaja Kaisu Anttonen, Tampereen kaupunki

    "Raitiotien ympäristövaikutusten arvioinnin tuloksia"
    Kommenttipuheenvuorot:
    - Projektikoordinaattori Jenni Neste, Raitiotieallianssi/Pöyry
    "Miten ympäristövaikutukset otetaan huomioon ratikan rakentamisessa?"
    - Johtava erikoissuunnittelija Ranja Hautamäki, Tampereen kaupunki
    "Raitiotie ja kaupunkivihreän monet merkitykset"

    9.30 Pormestari Anna-Kaisa Ikonen, Tampereen kaupunki
    "Tampereen kestävän kehityksen sitoumukset ja raitiotie"

    9.45 Kaavoitusarkkitehti Päivi Veijola, Tampereen kaupunki
    "Miten ympäristövaikutukset ja luonnonsuojelu on otettu huomioon ratikan varikon suunnittelussa?"

    10.00 Erikoissuunnittelija, biologi Taru Heikkinen Tampereen kaupunki
    "Selvitys liito-oravista kantakaupungin yleiskaavan alueella ja erityisesti ratikan linjojen suunnittelussa"
    Kommenttipuheenvuoro
    - Villi vyöhyke ry:n puheenjohtaja Jere Nieminen
    "Ratikka liito-oravan näkökulmasta"

    10.20 Tutkijatohtori Nina V. Nygren Tampereen yliopisto:
    "Luontoarvojen kompensointi mahdollisuutena kaupunkirakentamisessa"

    10.35 Tampereen ympäristönsuojeluyhdistyksen pj Jari-Pekka Tamminen
    "Miten käy luontokokemuksen kaupungin kasvaessa?"

    10.50 ELY:n rakennettu ympäristö -yksikön ylitarkastaja Soili Ingelin
    "Miten luontoarvot turvataan raitiotien rakentamisessa?"

    Keskustelu
    Järjestäjä: Tampereen kaupunki
    Ilmoittautuminen 8.6.2016 mennessä: pormestari@tampere.fi

  6. #2496

    Liittynyt
    28.08.2008
    Viestejä
    149

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke


  7. #2497
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    829

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Tampereen ratikan hintalappu nousee http://www.aamulehti.fi/kotimaa/juur...3-miljoonalla/

  8. #2498

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    529

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tkp Näytä viesti
    Tampereen ratikan hintalappu nousee http://www.aamulehti.fi/kotimaa/juur...3-miljoonalla/
    Mikähän mahtaa olla syy kustannusnousulle? Toivottavasti Tampere ei ole saanut Länsimetrotartuntaa.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  9. #2499
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6386

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Mikähän mahtaa olla syy kustannusnousulle? Toivottavasti Tampere ei ole saanut Länsimetrotartuntaa.
    Ei kai nyt sentään. Tuo on 13 % kustannusnousu (250 miljoonasta 283 miljoonaan) – länsimetrossa se prosenttiluku on kolminumeroinen, tosin ensimmäinen numero kai sentään jää ykköseksi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #2500

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    529

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Kävi vain mielessä, että Madeiralta tms. on päässyt Dengue-kuumetta levittäviä hyttysiä jäniksinä Suomeen ja ko kuumeen sijasta pistää tamperelaisia tartuttaen heihin ko kuumeen sijaan "Länsimetroviruksen".

    Ylen uutisista löytyi kustannusnousulle selitys. Kadunrakennustyöt sekä kunnallistekniikan siirtotyöt ovat osoittautumassa suunniteltua mittavimmiksi. Valtuuston pienryhmissä on halukkuuta haudata koko hanke, kun taas isommissa ryhmissa hankeella on kannatuksensa. Maanantaina 24. lokakuuta on sitten väännön paikka.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  11. #2501

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    747

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei kai nyt sentään. Tuo on 13 % kustannusnousu (250 miljoonasta 283 miljoonaan) – länsimetrossa se prosenttiluku on kolminumeroinen, tosin ensimmäinen numero kai sentään jää ykköseksi.
    Pienistä ja säännöllistä nousuista se Länsimetron kokonaispottikin koostui. Pari kolmentoista pinnan nousua vielä, niin Tampereen ratikassakin ollaan lähes puolitoistakertaisessa summassa alkuperäiseen arvioon nähden.

    Vaikken välttämättä jaa, niin ymmärrän erittäin hyvin poliitikkojen ja kansalaisten skeptisyyden parhaillaan suunnittelun alla olevien suurten liikennehankkeiden kustannusarvioita kohtaan, vaikka esim. ratikan kohdalla jaksetaan hokea, kuinka suunnittelu on ollut parempaa ja maan päällä ei tule yllätyksiä. Varsinkin Kruunusilloilla on kaikki potentiaali uudeksi länsimetroksi. Kyllä niitä yllätyksiä löytää merestäkin.

  12. #2502
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7535

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Pienistä ja säännöllistä nousuista se Länsimetron kokonaispottikin koostui.
    Länsimetrolla ja Tampereen raitiotiellä on se ratkaiseva ero, että Tampereella allianssi on ilmoittanut sitovan hinnan, Espoossa ei ole metrolle ollut rakentajia sitovaa hintaa koskaan.

    Toinen ratkaiseva ero on, että Tampereella allianssiyritysten intressi on pystyä rakentamaan ratikka halvemmalla kuin nyt annettu sitova hinta. Sillä halvemmalla rakentaminen lisää rakentajien palkkiota. Espoossa urakoitsijoiden intressi on saada urakoiden hinnat nousemaan ja urakoiden määrä kasvamaan. Jos Länsimetro Oy onnistuisi hankkimaan jotain halvemmalla kuin aluksi on uskottu, se tarkoittaa vähemmän myytävää urakoitsijalle ja siten myös vähemmän palkkiota todellisten kulujen päälle.

    Kolmas ratkaiseva ero on, että Tampereella rakentamisen ammattilaiset eli allianssin osakasyritykset vastaavat rakentamisen organisoinnista. Siis siitä, missä järjestyksessä asiat tehdään ja tarvikkeet hankitaan. Se on osa rakentamista ja rakennusliikkeiden ydinosaamista, johon lisäksi perustuu yrityksen tuloksen teko. Joten Tampereella on sekä osaaminen että halu tehdä asiat tehokkaasti. Espoossa metron kanssa rakentamisen organisointi on Länsimetro Oy:llä ja sen alihankkijalla Swecolla. Ne yritykset, jotka rakentavat, tekevät vain erillisiä urakoita. Joten rakennusliikkeiden osaaminen ja kyky hoitaa kokonainen rakennusurakka tehokkaasti jää käyttämättä. Samoin monenlaiset synergia- ja skaalaedut siitä, että useita hankkeita samanaikaisesti urakoiva yritys kykenee siirtelemään resursseja eri hankkeiden välillä välttääkseen tyhjäkäynnin ja siten turhat menot.

    Niinpä sanon, että länsimetron kustannusnousu ei johdu pienistä nousuista, vaan muutamasta suuresta asiasta. Yksi on hankintatapa, josta kyllä seuraa monta pientä ongelmaa jotka nostavat kustannuksia. Mutta perimmäinen syy on hankintatapa, jossa kokonaisuus ei ole hallinnassa ja jossa kukaan ei ole koskaan sitoutunut mihinkään siten kuin tehtäessä metron rakentamisesta sopimus yhden sopimuskumppanin kanssa.

    Antero

  13. #2503

    Liittynyt
    07.11.2013
    Viestejä
    40

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Ylen uutisista löytyi kustannusnousulle selitys. Kadunrakennustyöt sekä kunnallistekniikan siirtotyöt ovat osoittautumassa suunniteltua mittavimmiksi. Valtuuston pienryhmissä on halukkuuta haudata koko hanke, kun taas isommissa ryhmissa hankeella on kannatuksensa. Maanantaina 24. lokakuuta on sitten väännön paikka.
    Pienryhmät (joihin kuuluu mm. valtakunnan päähallituspuolue) ilmoitivat heti samantien vastustavan kantansa, vihreät täyden tuen ja kokoomus varovaisen tuen hankkeen etenemiselle. Huomionarvoista on, että toiseksi suurin ryhmä SDP on ollut hiljaa niin virallisesti kuin epävirallisestikin. Politiikkaa pintapuolisestikin seuraavat tamperelaiset tietävät, että SDP:n ryhmä on sisäisesti hajanainen. Siellä tämän hankkeen kohtalo ratkaistaan.

  14. #2504

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    8

    oletus Vs: Tampereen pikaratikkahanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Toivottavasti Tampere ei ole saanut Länsimetrotartuntaa.
    Pahoin pelkään, että on saanut.

  15. #2505

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    245

    oletus Tampereen pikaratikkahanke

    Mutta jos se Nyssen linja-autoliikenteen kehittäminen olisi kuitenkin edullisempi ratkaisu kuin raitiovaunu, kun jopa Yleisradio tällaista uutisoi, eli "Olisiko bussien lisääminen Tampereella sittenkin ratikkaa parempi vaihtoehto":
    http://yle.fi/uutiset/olisiko_bussie...toehto/9147290

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen linja 37
    kirjoittanut Wiima sen pitää olla foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 12.07.2011, 23:11
  2. Tampereen jokeri
    kirjoittanut Jykke foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.09.2009, 15:17
  3. Tampereen bussitarjonnasta
    kirjoittanut kemkim foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 07.09.2009, 00:47
  4. Tampereen rautatieasema
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 09.02.2009, 18:54
  5. Tampereen laajenemissuuntia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 15.01.2007, 18:11

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •