
Alunperin kirjoittanut
sebastin
Tutkiessani, jo pidemmän aikaa, Tampereen raitiosuunnitelmia, kaupunginvaltuuston mielipiteitä, käytyä kansalaiskeskustelua, nykyistä joukkoliikenneverkkoa ja Tampereen katuverkkoa naapurikuntineen, päädyn suosittelemaan Tampereen seudun raidejoukkoliikennejärjestelmäksi katuraitiovaunua. Suosituksen yksityiskohdat:
- metrinen raide, vaihde ja vaunuratkaisut samat kuin Helsingissä
- tunneleita eikä eritasoristeyksiä ei ole
- liikennevaloetuuksin pyritään nopeuttamaan vaunujen kulkua
- toteutetaan laaja-vaihtoehto: kiskoyhteydet Kalkkuun, Lentävänniemeen, Pirkkalaan, Hervanta/vuorekseen, Annalaan ja Sorilaan.
- keskusta-alueella liikennöidään kahdella raideparilla siten, että Tammerkosken sillalla Amurin suunnan rata haarautuu rautatieasemalle ja Koskikeskukseen, ratojen on hyvä umpeutua silmukaksi Sorin läheisyydessä.
- tutkittava on raideyhteys Hämeenkadulta Itsenäisyydenkadulle Rautatieaseman alitse.
- RHK:n radoilla aloitetaan ekstensiivisempi paikallisjunaliikenne.
- bussien laatukäytäviä pidetään yllä, mahdollisesti osa korvataan myöhemmin raitiolinjoilla.
- keskusta-alueelle tehdään tilavaraukset mahdollisesti myöhemmin toteutettavalle raitiotunnelille.