Laajasalon raideyhteys

Koirasaarentien varren kaavoitus ja itse tien asemakaava ja katusuunnitelma jäivät tänään kaupunkisuunnittelulautakunnassa pöydälle. Kritisoin varsin voimakkaasti esitettyä ratkaisua sijoittaa bussi- ja raitioliikenne kadun keskelle joukkoliikennekaistoille, joita reunustavat puurivit. Virasto tutkii ainakin alustavasti ehdotustani tehdä katu ja raitiotierata vierekkäin, jolloin bussit ajavat autokaistoja ja raitiovaunut katuliikenteestä riippumattomasti nurmirataa. Katusuunnitelmaa ja rakentamisen muita kaavoja käsitellään uudelleen ensi viikolla.

Edellä käytyyn keskusteluun viitaten totean, että Kruunuvuorenrannan alueen rakentaminen edellyttää liikenneyhteyksiä. Ja kun alue on suunniteltu ja kaavoitettu sen perusteella, että sinne tullaan ratikalla meren yli, yhteys on toteutettava. Eli nyt ei ole kysymys siitä, toteutuuko alueen joukkoliikenneyhteys vai ei, sillä jos se ei toteudu, ei toteudu koko aluekaan. Vaihtoehdot olivat yhteyden toteutustavassa, ei siinä, tehdäänkö yhteyttä vai ei. Siltä kannalta asia on varma, vaikka hankesuunnitelmaa ja rahoituspäätöstä ei vielä olekaan.

Espoon metron kanssa tilanne on erilainen siksi, että metron rakentaminen ei ole välttämätöntä. Espoon kaavoitus on tehty siten, että liikenne on hoidettavissa yhtä hyvin ilman metroa, myös tulevaisuudessa. Espoossa on jo toiminnassa oleva liikennejärjestelmä, joten metron viivästyminen tai rakentamatta jättäminen ei estä mitään muuta. Siksi Espoossa voidaan tehdä kieltävä rahoituspäätös, jos rahaa ei ole.

Sekin ero Laajasalon ja Espoon välillä on, että Espoossa valittiin kustannuksiltaan kallein esillä ollut vaihtoehto, joka nykyistä huomattavasti alhaisemmalla kustannusarviolla oli osoitettu kannattavimmaksi. Laajasalossa on valittu halvin ratkaisuperiaate, joka samalla oli osoitettu kannattavimmaksi. Laajasalossa ei siis ole sellaista mahdollisuutta, että jos rahasta tulee tiukkaa, otetaan halvempi vaihtoehto. Sen sijaan Espoossa tämä mahdollisuus on.

Antero
 
Hankesuunnitelma ei ole vielä rakennuspäätös, koska se ei sisällä rahoitusta. Onhan mm. länsimetrosta hyväksytty hankesuunnitelma, mutta rahoituspäätöstä ei vielä ole.

Jep. Kuitenkaan pk-seudulta ei tule nyt mieleen mitään sellaista tämän kokoluokan hanketta, joka olisi edennyt niin pitkälle, että hankesuunnitelma olisi hyväksytty, mutta sitten ei löytyisikään rahaa toteutukseen. Pidän tuollaista tilannetta aika teoreettisena. Länsimetrostakin Espoo pitää kynsin hampain kiinni, vähentää sitten rahaa koulujen hankinnoista, sairaanhoitajien sijaisuuksista yms. että siihen saadaan rahaa.

No, yksi hanke tulee mieleen. Kumpulan kampuksen busseja varten suunniteltu katulämmitys. Siihen oli rahatkin varattu ja tarjoukset pyydetty ja saatu, mutta kun halvin tarjous oli budjetoituun nähden kaksinkertainen (kuka tekee tuollaisia budjetteja?) niin homma päätettiin unohtaa. Tuo painii kuitenkin aivan eri kokoluokassa kuin raideliikenteen laajennushankkeet.

Tuleeko sulle mieleen jotain suuremman kokoluokan hankkeita Helsingistä, jossa hankepäätöksen jälkeen olisi todettu, että eipäs tehdä sittenkään?

Et näytä uskovan tuohon hankesuunnitelman hyväksymisaikatauluun. Miksi näin? Kyllä yksi vuosi on mielestäni riittävän pitkä aika hankesuunnitelman tekoon ja poliittiseen käsittelyyn.

Kslk:n esityslistassa 6.11. todetaan, että hankesuunnitelman pitäisi olla valmis maaliskuussa. Siihen mäkään en ihan jaksa uskoa, koska tämän suuruusluokan ratikkahanke on jotain aivan muuta kuin mitä HKL-Suy on tottunut suunnittelemaan. Aikaa kuluu varmasti enemmän, kun opetellaan uusia asioita ja uudenlaista ajattelua taikka vaihtoehtoisesti etsitään ja koulutetaan konsultteja. Mutta jos paketti on valmis kesäkuun lautakuntiin, niin kyllä se ehtii valtuustoon syksyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Helsingin Sanomien palstoilla on keskustelu käynyt kiivaana ketjun aiheesta. Monessa viestissä on ihmetelty miksei selvitetyissä vaihtoehdoissa ole siltaa Kulosaareen ja sitä kautta joukkoliikenneyhteyttä Kulosaaren metroasemalle. Myös pikaratikkaa Herttoniemeen on ehdotettu. Joku taisi ehdottaa ratikkaa Merihaan kautta. Ihan uteliaisuuttani, tiedättekö näitä vaihtoehtoja tutkitun? Nopeampiahan noi olisivat nykyiseen bussiliityntään, vaan eivätkö riittävän?
 
Edellä käytyyn keskusteluun viitaten totean, että Kruunuvuorenrannan alueen rakentaminen edellyttää liikenneyhteyksiä. Ja kun alue on suunniteltu ja kaavoitettu sen perusteella, että sinne tullaan ratikalla meren yli, yhteys on toteutettava. Eli nyt ei ole kysymys siitä, toteutuuko alueen joukkoliikenneyhteys vai ei, sillä jos se ei toteudu, ei toteudu koko aluekaan. Vaihtoehdot olivat yhteyden toteutustavassa, ei siinä, tehdäänkö yhteyttä vai ei. Siltä kannalta asia on varma, vaikka hankesuunnitelmaa ja rahoituspäätöstä ei vielä olekaan.

Espoon metron kanssa tilanne on erilainen siksi, että metron rakentaminen ei ole välttämätöntä. Espoon kaavoitus on tehty siten, että liikenne on hoidettavissa yhtä hyvin ilman metroa, myös tulevaisuudessa. Espoossa on jo toiminnassa oleva liikennejärjestelmä, joten metron viivästyminen tai rakentamatta jättäminen ei estä mitään muuta. Siksi Espoossa voidaan tehdä kieltävä rahoituspäätös, jos rahaa ei ole.

Jos nyt näitä vertailee, niin voihan koko Kruunuvuorenranan asuinalue jättää rakentamatta, jos tulee pulaa rahasta. Sillan vastustajathan eivät ole kiinnostuneita missä muut ihmiset asuvat, kunhan he itse saavat nauttia merinäköalasta. Lisäksi asuntojen rakentamisaikataulun sanelevat aika pitkälti rakennusliikket, joilla on samaanaikaan tai ennen Kruunuvuorenrantaa muita isoja kovan rahan asuntojen rakennushankkeita vireillä kuten Jätkäsaari ja Sompasari/Kalasatama.

Espoon kohdalla on se vaihtoehto olemassa, että jos rahaa ei ole tarpeeksi, rakennetaan metro aluksi vain Tapiolaan. Metrohan on kahden kaupungin yhteinen hanke, ja mikään muu ratkaisu kuin metro ei ole toistaiseksi kelvannut Helsingille. Helsingille on tärkeintä miten sen omat asukkaat pääsevät töihin Espoon suurille työpaikka-alueille Tapiolan-Otaniemen-Keilaniemen alueella. Espoolle metro kaupungin rajalta Tapiolaan tulisi maksamaan alle puolet Matinkylän metroon verrattuna, joten siihen luulisi rahaa löytyvän. Pitää ottaa myös huomioon että metro ja Tapiolan alueen kehittäminen ylipäänsä ovat kytketty vahvasti yhteen toisiinsa, jos toinen jätetään tekemättä, ei toisestakaan tule mitään. Espoolaisten matkustamista Helsinkiin Tapiolan metrokaan ei huonontaisi jos länsiväylän ja kehäykkösen risteykseen Keilaniemeen rakennetaan iso vaihtoterminaali jossa tapahtuu vaihto nopeasti bussin ja metron välillä niiden osalta jotka tulevat länsiväylää pitkin Tapiolaa kauampaa. Jos metro rakennetaan aluksi vain Tapiolaan, jää aikaa tutkia enemmän miten pikaraitiotie soveltuisi Espoon muiden osien liikenteen hoitamiseen, ja saataisiin kattavampi verkko aikaiseksi. Jokeri tulee joka tapauksessa, mutta olisi aika hassua jos esim Suurpellon raitiotie jäisi irralliseksi osaksi ilman kytköstä Jokeriin.

Joka tapauksessa onnittelen kaikkia Laajasalon raitiotiehankkeessa osallisia olleita onnistuneesta junailusta. Kun asia on valtuustossa näin selvin numeroin päätetty, niin mitään sellaista jälkipeliä kuten Töölönlahden kaavasta tai Vuosaaren satamasta ei tule.

t. Rainer
 
Et näytä uskovan tuohon hankesuunnitelman hyväksymisaikatauluun. Miksi näin? Kyllä yksi vuosi on mielestäni riittävän pitkä aika hankesuunnitelman tekoon ja poliittiseen käsittelyyn.

Hankesuunnitelmaa ei varsinaisesti tarvita mihinkään tässä vaiheessa. Valtuustolta on jo periaatepäätös joukkoliikenneyhteydestä, joten hankesuunnitelmalla ei ole enää sitä roolia, mikä sillä yleensä on. Nyt hankesuunnitelma on vain muodollisuus, joka voidaan tehdä vasta juuri ennen rahoituspäätöstä.
 
Helsingin Sanomien palstoilla on keskustelu käynyt kiivaana ketjun aiheesta. Monessa viestissä on ihmetelty miksei selvitetyissä vaihtoehdoissa ole siltaa Kulosaareen ja sitä kautta joukkoliikenneyhteyttä Kulosaaren metroasemalle. Myös pikaratikkaa Herttoniemeen on ehdotettu. Joku taisi ehdottaa ratikkaa Merihaan kautta. Ihan uteliaisuuttani, tiedättekö näitä vaihtoehtoja tutkitun? Nopeampiahan noi olisivat nykyiseen bussiliityntään, vaan eivätkö riittävän?
Merihaan kautta kiertäminen on vielä jotenkin järkevä ajatus, mutta Kulosaaren liityntää en kyllä ymmärrä. Yhteys vaatisi ihan kohtuullisen kokoisen sillan ja todennäköisesti tunnelin Kulosaaressa,. En usko että se juurikaan säästää rahaa, ja hyödyt on pienet, edelleen on vaihto. Lisäksi mitään muuta asiointia kuin liityntäliikennettä tämä ei juuri tue, Herttoniemessä on sentään kaupat, kouluja, jne.
 
Nyt hankesuunnitelma on vain muodollisuus, joka voidaan tehdä vasta juuri ennen rahoituspäätöstä.

Näinhän siinä tulee väistämättä käymään, sillä hankesuunnitelma on siis tarkoitus hyväksyä syksyllä 2009. Rahoituspäätös tulee väkisinkin samaan syssyyn, sillä taloussuunnitelmassa on varattu rakennusrahaa jo vuodelle 2010. Tuon vuoden budjetti taas tulee hyväksyttäväksi vuoden 2009 lopulla. Vuonna 2010 on määrä ainakin rakentaa Koirasaarentietä Laajasalon puolella.
 
HS esitteli tänään Korkeasaaren pohjoisrannan arkkitehtuurikilpailun voittanutta työtä, jossa tosiaan Mustikkamaan sillan ympäristö kokisi aikamoisen muodonmuutoksen. Itselleni siinä pisti silmään, etten huomannut minkäänlaista raitiolinjan tuloon varautumista. Eikös Laajasalon linjan ole tarkoitus ajaa juuri tuota rantaa?
 
Itselleni siinä pisti silmään, etten huomannut minkäänlaista raitiolinjan tuloon varautumista. Eikös Laajasalon linjan ole tarkoitus ajaa juuri tuota rantaa?
On. Mutta tämä kilpailu on taidettu järjestää ennen kuin asiasta oli päätöstä. Sinänsä hyvin kuvaavaa. Kun on kilpailu, jonka alueelle voisi ehkä joskus tulla joku metrolinja, niin se huomataan kyllä mainita. Mutta ei ratikkaa, vaikka ratikka on paljon suurempi syy mainita siksi, että se VOI kulkea suunniteltavassa ympäristössä sen osana. Esimerkiksi Herttoniemen metroaseman ympäristön kilpailussa ei edellytetty ratikkaa, vaikka sellainen oli suunnitelmissa ja valtuusto joulukuussa päättikin ratikan sinne haluta.

Antero
 
Esimerkiksi Herttoniemen metroaseman ympäristön kilpailussa ei edellytetty ratikkaa, vaikka sellainen oli suunnitelmissa ja valtuusto joulukuussa päättikin ratikan sinne haluta.
Oho, tuota en olekaan kuullut. Laajasalon linja on siis päätetty jatkaa Herttoniemeen asti?
 
Miksei samalla vaivalla rakenneta metrolle kolmatta pistoa?

Sitäkin tutkittiin ja vastaus löytyy loppuraportista muutaman sivun mittaisena karttoineen ym. Lyhyesti: järkyttävän kallista, huonot kallio-olosuhteet, pitää kiertää Roihuvuoren kautta, mutkitteleva ja hidas reitti ja liikennöinti hankalasti järjestettävissä eri haarojen erilaisten kuormitusten vuoksi.
 
Vs: Kunnallisvalitus

http://www.hel.fi/static/public/hel...elsingin_hallinto-oikeudelle_Laajasalon_.html

Khs sanoi:
Kaupunginvaltuusto on 12.11.2008 päättänyt merkitä tiedoksi Laajasalon raidevaihtoehtojen tarkastelu 2008-raportin ja hyväksynyt Laajasalon joukkoliikenteen raideratkaisun jatkovalmistelun pohjaksi raitiotie-siltavaihtoehdon välillä Laajasalo-Korkeasaari-Sompasaari-Kruununhaka.

Brändö Seglare r.f, Fregatti Oy yrityspalvelut, Markku Jutila, Kruununhaka-Seura-Kronohagssällskapet r.y, Kruununhaan asukasyhdistys r.y, Kulosaarelaiset-Bränöborna r.y ja Sunlines Oy ovat tehneet 19.12.2008 valtuuston päätöksestä kunnallisvalituksen hallinto-oikeudelle.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös