
Alunperin kirjoittanut
Antero Alku
Edellä käytyyn keskusteluun viitaten totean, että Kruunuvuorenrannan alueen rakentaminen edellyttää liikenneyhteyksiä. Ja kun alue on suunniteltu ja kaavoitettu sen perusteella, että sinne tullaan ratikalla meren yli, yhteys on toteutettava. Eli nyt ei ole kysymys siitä, toteutuuko alueen joukkoliikenneyhteys vai ei, sillä jos se ei toteudu, ei toteudu koko aluekaan. Vaihtoehdot olivat yhteyden toteutustavassa, ei siinä, tehdäänkö yhteyttä vai ei. Siltä kannalta asia on varma, vaikka hankesuunnitelmaa ja rahoituspäätöstä ei vielä olekaan.
Espoon metron kanssa tilanne on erilainen siksi, että metron rakentaminen ei ole välttämätöntä. Espoon kaavoitus on tehty siten, että liikenne on hoidettavissa yhtä hyvin ilman metroa, myös tulevaisuudessa. Espoossa on jo toiminnassa oleva liikennejärjestelmä, joten metron viivästyminen tai rakentamatta jättäminen ei estä mitään muuta. Siksi Espoossa voidaan tehdä kieltävä rahoituspäätös, jos rahaa ei ole.