Sivu 35 / 121 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 152531323334353637383945557595115 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 511-525/1812

Viestiketju: Laajasalon raideyhteys

  1. #511
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Koirasaarentien varren kaavoitus ja itse tien asemakaava ja katusuunnitelma jäivät tänään kaupunkisuunnittelulautakunnassa pöydälle. Kritisoin varsin voimakkaasti esitettyä ratkaisua sijoittaa bussi- ja raitioliikenne kadun keskelle joukkoliikennekaistoille, joita reunustavat puurivit. Virasto tutkii ainakin alustavasti ehdotustani tehdä katu ja raitiotierata vierekkäin, jolloin bussit ajavat autokaistoja ja raitiovaunut katuliikenteestä riippumattomasti nurmirataa. Katusuunnitelmaa ja rakentamisen muita kaavoja käsitellään uudelleen ensi viikolla.

    Edellä käytyyn keskusteluun viitaten totean, että Kruunuvuorenrannan alueen rakentaminen edellyttää liikenneyhteyksiä. Ja kun alue on suunniteltu ja kaavoitettu sen perusteella, että sinne tullaan ratikalla meren yli, yhteys on toteutettava. Eli nyt ei ole kysymys siitä, toteutuuko alueen joukkoliikenneyhteys vai ei, sillä jos se ei toteudu, ei toteudu koko aluekaan. Vaihtoehdot olivat yhteyden toteutustavassa, ei siinä, tehdäänkö yhteyttä vai ei. Siltä kannalta asia on varma, vaikka hankesuunnitelmaa ja rahoituspäätöstä ei vielä olekaan.

    Espoon metron kanssa tilanne on erilainen siksi, että metron rakentaminen ei ole välttämätöntä. Espoon kaavoitus on tehty siten, että liikenne on hoidettavissa yhtä hyvin ilman metroa, myös tulevaisuudessa. Espoossa on jo toiminnassa oleva liikennejärjestelmä, joten metron viivästyminen tai rakentamatta jättäminen ei estä mitään muuta. Siksi Espoossa voidaan tehdä kieltävä rahoituspäätös, jos rahaa ei ole.

    Sekin ero Laajasalon ja Espoon välillä on, että Espoossa valittiin kustannuksiltaan kallein esillä ollut vaihtoehto, joka nykyistä huomattavasti alhaisemmalla kustannusarviolla oli osoitettu kannattavimmaksi. Laajasalossa on valittu halvin ratkaisuperiaate, joka samalla oli osoitettu kannattavimmaksi. Laajasalossa ei siis ole sellaista mahdollisuutta, että jos rahasta tulee tiukkaa, otetaan halvempi vaihtoehto. Sen sijaan Espoossa tämä mahdollisuus on.

    Antero

  2. #512
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6427

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Hankesuunnitelma ei ole vielä rakennuspäätös, koska se ei sisällä rahoitusta. Onhan mm. länsimetrosta hyväksytty hankesuunnitelma, mutta rahoituspäätöstä ei vielä ole.
    Jep. Kuitenkaan pk-seudulta ei tule nyt mieleen mitään sellaista tämän kokoluokan hanketta, joka olisi edennyt niin pitkälle, että hankesuunnitelma olisi hyväksytty, mutta sitten ei löytyisikään rahaa toteutukseen. Pidän tuollaista tilannetta aika teoreettisena. Länsimetrostakin Espoo pitää kynsin hampain kiinni, vähentää sitten rahaa koulujen hankinnoista, sairaanhoitajien sijaisuuksista yms. että siihen saadaan rahaa.

    No, yksi hanke tulee mieleen. Kumpulan kampuksen busseja varten suunniteltu katulämmitys. Siihen oli rahatkin varattu ja tarjoukset pyydetty ja saatu, mutta kun halvin tarjous oli budjetoituun nähden kaksinkertainen (kuka tekee tuollaisia budjetteja?) niin homma päätettiin unohtaa. Tuo painii kuitenkin aivan eri kokoluokassa kuin raideliikenteen laajennushankkeet.

    Tuleeko sulle mieleen jotain suuremman kokoluokan hankkeita Helsingistä, jossa hankepäätöksen jälkeen olisi todettu, että eipäs tehdä sittenkään?

    Et näytä uskovan tuohon hankesuunnitelman hyväksymisaikatauluun. Miksi näin? Kyllä yksi vuosi on mielestäni riittävän pitkä aika hankesuunnitelman tekoon ja poliittiseen käsittelyyn.

    Kslk:n esityslistassa 6.11. todetaan, että hankesuunnitelman pitäisi olla valmis maaliskuussa. Siihen mäkään en ihan jaksa uskoa, koska tämän suuruusluokan ratikkahanke on jotain aivan muuta kuin mitä HKL-Suy on tottunut suunnittelemaan. Aikaa kuluu varmasti enemmän, kun opetellaan uusia asioita ja uudenlaista ajattelua taikka vaihtoehtoisesti etsitään ja koulutetaan konsultteja. Mutta jos paketti on valmis kesäkuun lautakuntiin, niin kyllä se ehtii valtuustoon syksyllä.
    Viimeisin muokkaaja 339-DF; 14.11.2008 kello 01:43.

  3. #513

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Helsingin Sanomien palstoilla on keskustelu käynyt kiivaana ketjun aiheesta. Monessa viestissä on ihmetelty miksei selvitetyissä vaihtoehdoissa ole siltaa Kulosaareen ja sitä kautta joukkoliikenneyhteyttä Kulosaaren metroasemalle. Myös pikaratikkaa Herttoniemeen on ehdotettu. Joku taisi ehdottaa ratikkaa Merihaan kautta. Ihan uteliaisuuttani, tiedättekö näitä vaihtoehtoja tutkitun? Nopeampiahan noi olisivat nykyiseen bussiliityntään, vaan eivätkö riittävän?

  4. #514

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5403

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Edellä käytyyn keskusteluun viitaten totean, että Kruunuvuorenrannan alueen rakentaminen edellyttää liikenneyhteyksiä. Ja kun alue on suunniteltu ja kaavoitettu sen perusteella, että sinne tullaan ratikalla meren yli, yhteys on toteutettava. Eli nyt ei ole kysymys siitä, toteutuuko alueen joukkoliikenneyhteys vai ei, sillä jos se ei toteudu, ei toteudu koko aluekaan. Vaihtoehdot olivat yhteyden toteutustavassa, ei siinä, tehdäänkö yhteyttä vai ei. Siltä kannalta asia on varma, vaikka hankesuunnitelmaa ja rahoituspäätöstä ei vielä olekaan.

    Espoon metron kanssa tilanne on erilainen siksi, että metron rakentaminen ei ole välttämätöntä. Espoon kaavoitus on tehty siten, että liikenne on hoidettavissa yhtä hyvin ilman metroa, myös tulevaisuudessa. Espoossa on jo toiminnassa oleva liikennejärjestelmä, joten metron viivästyminen tai rakentamatta jättäminen ei estä mitään muuta. Siksi Espoossa voidaan tehdä kieltävä rahoituspäätös, jos rahaa ei ole.
    Jos nyt näitä vertailee, niin voihan koko Kruunuvuorenranan asuinalue jättää rakentamatta, jos tulee pulaa rahasta. Sillan vastustajathan eivät ole kiinnostuneita missä muut ihmiset asuvat, kunhan he itse saavat nauttia merinäköalasta. Lisäksi asuntojen rakentamisaikataulun sanelevat aika pitkälti rakennusliikket, joilla on samaanaikaan tai ennen Kruunuvuorenrantaa muita isoja kovan rahan asuntojen rakennushankkeita vireillä kuten Jätkäsaari ja Sompasari/Kalasatama.

    Espoon kohdalla on se vaihtoehto olemassa, että jos rahaa ei ole tarpeeksi, rakennetaan metro aluksi vain Tapiolaan. Metrohan on kahden kaupungin yhteinen hanke, ja mikään muu ratkaisu kuin metro ei ole toistaiseksi kelvannut Helsingille. Helsingille on tärkeintä miten sen omat asukkaat pääsevät töihin Espoon suurille työpaikka-alueille Tapiolan-Otaniemen-Keilaniemen alueella. Espoolle metro kaupungin rajalta Tapiolaan tulisi maksamaan alle puolet Matinkylän metroon verrattuna, joten siihen luulisi rahaa löytyvän. Pitää ottaa myös huomioon että metro ja Tapiolan alueen kehittäminen ylipäänsä ovat kytketty vahvasti yhteen toisiinsa, jos toinen jätetään tekemättä, ei toisestakaan tule mitään. Espoolaisten matkustamista Helsinkiin Tapiolan metrokaan ei huonontaisi jos länsiväylän ja kehäykkösen risteykseen Keilaniemeen rakennetaan iso vaihtoterminaali jossa tapahtuu vaihto nopeasti bussin ja metron välillä niiden osalta jotka tulevat länsiväylää pitkin Tapiolaa kauampaa. Jos metro rakennetaan aluksi vain Tapiolaan, jää aikaa tutkia enemmän miten pikaraitiotie soveltuisi Espoon muiden osien liikenteen hoitamiseen, ja saataisiin kattavampi verkko aikaiseksi. Jokeri tulee joka tapauksessa, mutta olisi aika hassua jos esim Suurpellon raitiotie jäisi irralliseksi osaksi ilman kytköstä Jokeriin.

    Joka tapauksessa onnittelen kaikkia Laajasalon raitiotiehankkeessa osallisia olleita onnistuneesta junailusta. Kun asia on valtuustossa näin selvin numeroin päätetty, niin mitään sellaista jälkipeliä kuten Töölönlahden kaavasta tai Vuosaaren satamasta ei tule.

    t. Rainer

  5. #515

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1956

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jokeri tulee joka tapauksessa, mutta olisi aika hassua jos esim Suurpellon raitiotie jäisi irralliseksi osaksi ilman kytköstä Jokeriin.
    Suurpellon raitiotie likimain seuraa Jokeri II:n linjausta, jolloin kytkös Jokeriin tulee Myyrmäestä.

  6. #516
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5746

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Et näytä uskovan tuohon hankesuunnitelman hyväksymisaikatauluun. Miksi näin? Kyllä yksi vuosi on mielestäni riittävän pitkä aika hankesuunnitelman tekoon ja poliittiseen käsittelyyn.
    Hankesuunnitelmaa ei varsinaisesti tarvita mihinkään tässä vaiheessa. Valtuustolta on jo periaatepäätös joukkoliikenneyhteydestä, joten hankesuunnitelmalla ei ole enää sitä roolia, mikä sillä yleensä on. Nyt hankesuunnitelma on vain muodollisuus, joka voidaan tehdä vasta juuri ennen rahoituspäätöstä.

  7. #517

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen Näytä viesti
    Helsingin Sanomien palstoilla on keskustelu käynyt kiivaana ketjun aiheesta. Monessa viestissä on ihmetelty miksei selvitetyissä vaihtoehdoissa ole siltaa Kulosaareen ja sitä kautta joukkoliikenneyhteyttä Kulosaaren metroasemalle. Myös pikaratikkaa Herttoniemeen on ehdotettu. Joku taisi ehdottaa ratikkaa Merihaan kautta. Ihan uteliaisuuttani, tiedättekö näitä vaihtoehtoja tutkitun? Nopeampiahan noi olisivat nykyiseen bussiliityntään, vaan eivätkö riittävän?
    Merihaan kautta kiertäminen on vielä jotenkin järkevä ajatus, mutta Kulosaaren liityntää en kyllä ymmärrä. Yhteys vaatisi ihan kohtuullisen kokoisen sillan ja todennäköisesti tunnelin Kulosaaressa,. En usko että se juurikaan säästää rahaa, ja hyödyt on pienet, edelleen on vaihto. Lisäksi mitään muuta asiointia kuin liityntäliikennettä tämä ei juuri tue, Herttoniemessä on sentään kaupat, kouluja, jne.

  8. #518
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6427

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Nyt hankesuunnitelma on vain muodollisuus, joka voidaan tehdä vasta juuri ennen rahoituspäätöstä.
    Näinhän siinä tulee väistämättä käymään, sillä hankesuunnitelma on siis tarkoitus hyväksyä syksyllä 2009. Rahoituspäätös tulee väkisinkin samaan syssyyn, sillä taloussuunnitelmassa on varattu rakennusrahaa jo vuodelle 2010. Tuon vuoden budjetti taas tulee hyväksyttäväksi vuoden 2009 lopulla. Vuonna 2010 on määrä ainakin rakentaa Koirasaarentietä Laajasalon puolella.

  9. #519
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    919

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    HS esitteli tänään Korkeasaaren pohjoisrannan arkkitehtuurikilpailun voittanutta työtä, jossa tosiaan Mustikkamaan sillan ympäristö kokisi aikamoisen muodonmuutoksen. Itselleni siinä pisti silmään, etten huomannut minkäänlaista raitiolinjan tuloon varautumista. Eikös Laajasalon linjan ole tarkoitus ajaa juuri tuota rantaa?

  10. #520
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7538

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Itselleni siinä pisti silmään, etten huomannut minkäänlaista raitiolinjan tuloon varautumista. Eikös Laajasalon linjan ole tarkoitus ajaa juuri tuota rantaa?
    On. Mutta tämä kilpailu on taidettu järjestää ennen kuin asiasta oli päätöstä. Sinänsä hyvin kuvaavaa. Kun on kilpailu, jonka alueelle voisi ehkä joskus tulla joku metrolinja, niin se huomataan kyllä mainita. Mutta ei ratikkaa, vaikka ratikka on paljon suurempi syy mainita siksi, että se VOI kulkea suunniteltavassa ympäristössä sen osana. Esimerkiksi Herttoniemen metroaseman ympäristön kilpailussa ei edellytetty ratikkaa, vaikka sellainen oli suunnitelmissa ja valtuusto joulukuussa päättikin ratikan sinne haluta.

    Antero

  11. #521
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    919

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Esimerkiksi Herttoniemen metroaseman ympäristön kilpailussa ei edellytetty ratikkaa, vaikka sellainen oli suunnitelmissa ja valtuusto joulukuussa päättikin ratikan sinne haluta.
    Oho, tuota en olekaan kuullut. Laajasalon linja on siis päätetty jatkaa Herttoniemeen asti?

  12. #522

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Laajasalon linja on siis päätetty jatkaa Herttoniemeen asti?
    Ei, mutta valtuusto on velvoittanut sitä ainakin tutkimaan/suunnittelemaan.

  13. #523
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    11.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    728

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ei, mutta valtuusto on velvoittanut sitä ainakin tutkimaan/suunnittelemaan.
    Miksei samalla vaivalla rakenneta metrolle kolmatta pistoa?
    "Juna toisi huumeet."

  14. #524
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6427

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    Miksei samalla vaivalla rakenneta metrolle kolmatta pistoa?
    Sitäkin tutkittiin ja vastaus löytyy loppuraportista muutaman sivun mittaisena karttoineen ym. Lyhyesti: järkyttävän kallista, huonot kallio-olosuhteet, pitää kiertää Roihuvuoren kautta, mutkitteleva ja hidas reitti ja liikennöinti hankalasti järjestettävissä eri haarojen erilaisten kuormitusten vuoksi.

  15. #525
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Kunnallisvalitus

    http://www.hel.fi/static/public/hela...ajasalon_.html

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Khs
    Kaupunginvaltuusto on 12.11.2008 päättänyt merkitä tiedoksi Laajasalon raidevaihtoehtojen tarkastelu 2008-raportin ja hyväksynyt Laajasalon joukkoliikenteen raideratkaisun jatkovalmistelun pohjaksi raitiotie-siltavaihtoehdon välillä Laajasalo-Korkeasaari-Sompasaari-Kruununhaka.

    Brändö Seglare r.f, Fregatti Oy yrityspalvelut, Markku Jutila, Kruununhaka-Seura-Kronohagssällskapet r.y, Kruununhaan asukasyhdistys r.y, Kulosaarelaiset-Bränöborna r.y ja Sunlines Oy ovat tehneet 19.12.2008 valtuuston päätöksestä kunnallisvalituksen hallinto-oikeudelle.
    Viimeisin muokkaaja vko; 11.02.2009 kello 12:49. Syy: turhat rivinvaihdot poistettu

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 24.11.2015, 00:24
  2. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 02:03
  3. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 17:19
  4. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 08:01
  5. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 12:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •