Laajasalon raideyhteys

Valitus tullaan onneksi tässä vaiheessa todennäköisesti hylkäämään nopeutetussa järjestyksessä, koska kuten esityslistastakin käy ilmi, ei asiasta ole tehty vielä oikeudessa sitovaa päätöstä, vaan kyseessä on ollut vasta asian valmistelu, josta ei voi valittaa.
 
Olisi ollut kiintoisaa lukea myös itse valitus, mutta enpä onnistunut siihen khs:n sivujen kautta pääsemään.

Minusta kaupunki näyttää olevan vahvoilla siinä, että tämä valtuustopäätös tulkitaan asian valmisteluksi, vaikka minusta valmistelulla yleensä tarkoitetaan virastojen, lautakuntien ja khs:n päätöksiä, jotka edeltävät valtuuston päätöstä.

Valittajien väitteet siitä, että muita vaihtoehtoja ei ole tutkittu, kaatunevat melko varmasti. Muita vaihtoehtoja, erityisesti erilaisia metroratkaisuja, jotka eivät vaikuta vesliikenteeseen, on tutkittu erittäin kattavasti. Olisikin kiinnostanut, ovatko valittajat yksilöineet jotain, mikä on jäänyt tutkimatta.

Tähänastisen käytännön mukaan vain muotovirheitä koskevat valitukset menestyvät. Sellaiset valitukset, joissa valittaja ei ole tyytyväinen valittuun ratkaisuun, eivät ole menestyneet. Ratkaisuissa on aina vedottu siihen, että valinta vaihtoehtojen välillä on tarkoituksenmukaisuuskysymys, ja sen ratkaisu on valtuuston toimivaltaa ja se tehtävä, mikä sen pitääkin tehdä. Tällä perusteella on hylätty mm. metrosta tehdyt valitukset.

Jos tai todennäköisesti kun laintulkinta on tämä, valittajien myöhempikin valitus varsinaisesta rakentamispäätöksestä tulee kaatumaan. Eli oikeusistuin ei ole erotuomari, joka päättää, onko valtuuston vai valittajien mielipide oikea. Ja veikkaan, että samoin käy tällä hetkellä käsittelyssä oleville metrovalituksille.

Pelkistetysti sanottuna nimittäin on niin, että valtuusto saa tehdä huonojakin päätöksiä. Jos ne nimittäin on tehty oikeassa järjestyksessä eli lain mukaan menetellen. Huono ja hyvä kun ovat viime kädessä mielipidekysymyksiä, ja valtuustolla on oikeus omaan mielipiteeseensä. Jos kaupunkilaiset ja valtuusto ovat eri mieltä, siinä on kysymys politiikasta, joka ei kuulu hallinto-oikeuden toimivaltaan.

Antero
 
Pelkistetysti sanottuna nimittäin on niin, että valtuusto saa tehdä huonojakin päätöksiä.

Valittajat olivat ilmeisesti myös vedonneet kuntalaisten yhdenvertaisuuteen. Se onkin asia, jota valtuustokaan ei saa ylittää. Mutta olisi vaikeaa nähdä, että Laajasalon ratikka loukkaisi yhdenvertaisuutta mitenkään. Enemmän sitä mielestäni loukkaisi sen rakentamatta jättäminen. Metron rakentaminen taas loukkaisi muiden helsinkiläisten yhdenvertaisuutta, koska he joutuisivat maksamaan useita satoja miljoonia hankkeesta, jonka hyödyt olisivat kulosaarelaisten "paremmat" rantamaisemat. Lakipykälät kun eivät kerro mitään "ensin asuvan oikeudesta", johon kulosaarelaiset valituksessa vetoavat. Lain silmissä eilen Helsinkiin muuttanut on yhtä helsinkiläinen kuin täällä syntynytkin. Onneksi. Jos yhdenvertaisuus tarkoittaisi, kuten kulosaarelaiset väittävät, ettei kenenkään oikeuksia mihinkään saa ikinä heikentää, yhdenvertaisuus ei todellisuudessa toteutuisi, vaan vanhimmat asukkaat saisivat NIMBYllä polkea myöhemmin muuttaneiden oikeuksia miten huvittaisi.
 
Pelkistetysti sanottuna nimittäin on niin, että valtuusto saa tehdä huonojakin päätöksiä. Jos ne nimittäin on tehty oikeassa järjestyksessä eli lain mukaan menetellen. Huono ja hyvä kun ovat viime kädessä mielipidekysymyksiä, ja valtuustolla on oikeus omaan mielipiteeseensä. Jos kaupunkilaiset ja valtuusto ovat eri mieltä, siinä on kysymys politiikasta, joka ei kuulu hallinto-oikeuden toimivaltaan.
Asia on juurikin näin. Kuntalain 90 § säätelee kunnallisvalituksesta seuraavaa:
Kuntalaki 365/1995 sanoi:
Valtuuston ja kuntayhtymän 81 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimielimen päätökseen sekä kunnanhallituksen, lautakunnan ja johtokunnan oikaisuvaatimuksen johdosta antamaan päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella hallinto-oikeudelta.

Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että:

  1. päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä;
  2. päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa; tai
  3. päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää 2 momentissa tarkoitetut valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Kunnanvaltuustolle on jätetty siis suuri harkintavalta toimialaansa kuuluvissa asioissa, mikä on tärkeimpiä kunnallisen itsehallinnon peruspilareita.
 
Jos valitus ei onnaa, niin milloin siltaa päästään parhaimmillaan rakentamaan?
Onko siis totta, että Laajasalossa tehdään ekat kiskotyöt jo tulevana kesänä?(Koirasaarentie)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos valitus ei onnaa, niin milloin siltaa päästään parhaimmillaan rakentamaan?
Kyllä kai valmisteluun menee pari vuotta. Silta on suunniteltava, ja sekä suunnittelu että rakennusurakka on kilpailutettava.
Onko siis totta, että Laajasalossa tehdään ekat kiskotyöt jo tulevana kesänä?(Koirasaarentie)
Jos Koirasaarentietä ryhdytään tekemään ks-lautakunnan hyväksymän valitettavan suunnitelman mukaan, raide on rakennettava saman tien. Ei ole kovin älykästä rakentaa keskelle bussikaistat, jotka kohta revitään pois, jotta niille rakennetaan raide ja asfalttipinnoite uudelleen. Ilmajohtoa ei tarvitse rakentaa ennen kuin raiteille tulee liikennettä.

Antero
 
Jos Koirasaarentietä ryhdytään tekemään ks-lautakunnan hyväksymän valitettavan suunnitelman mukaan, raide on rakennettava saman tien. Ei ole kovin älykästä rakentaa keskelle bussikaistat, jotka kohta revitään pois, jotta niille rakennetaan raide ja asfalttipinnoite uudelleen.

Muotoilisin kuitenkin niin, että raide "olisi syytä rakentaa" saman tien. En nimittäin olisi ollenkaan yllättynyt, jos kävisi niin, että bussikaistat revitään parin vuoden päästä auki ratatöiden vuoksi. Ja luulen, ettet säkään olisi yllättynyt? Ei se järkevää ole. Mutta silti.

Laajasalosta pitäisi saada suht pian aikaan sellainen valtuustopäätös, joka ei ole valmistelua vaan päätös (vrt. tuo valitusprosessi), koska ilman sitä ratatöitä tuskin tehdään. Sama hommahan on nyt menossa kiireen vilkkaa Jätkäsaaren kanssa, kun siellä pitäisi aloitella pikku hiljaa kiskotöitä, mutta missään ei vielä virallisesti ole päätetty, että Jätkäsaareen rakennetaan ratikka. Kaipa Khs pian käsittelee Jlk:n hyväksymän perustamissuunnitelman ja vie sen sitten valtuustoon, mutta ennen valtuustopäätöstä kiskoja tuskin lasketaan sen paremmin Jätkässä kuin Laajasalossakaan.

Mitä Laajasaloon tulee niin samaan aikaan siltayhteyden suunnittelun ja rakentamisen kanssa pitäisi mielestäni jo tehdä katuradat saarella valmiiksi sekä Yliskylään että Reiherintielle. Tänä ja ensi vuonna olisi kapasiteettia rakentaa niitä ratoja, kun taas 2011-12 on valtava kapasiteettipula, jos samaan syssyyn yritetään saada vuonna 2012 käyttöön Saukonpaaden, Länsiterminaalin ja Ilmalan radat.
 
kun taas 2011-12 on valtava kapasiteettipula, jos samaan syssyyn yritetään saada vuonna 2012 käyttöön Saukonpaaden, Länsiterminaalin ja Ilmalan radat.

Kapasiteettipula voisi olla suorastaan toivottavaa. Silloin olisi pakko tilata radanrakennus saksalaisilta firmoilta, jotka tekisivät homman kunnolla. :evil:
 
Kapasiteettipula voisi olla suorastaan toivottavaa. Silloin olisi pakko tilata radanrakennus saksalaisilta firmoilta, jotka tekisivät homman kunnolla. :evil:

Johan täällä on ollut saksalaisia firmoja rataa rakentamassa, ja ymmärtääkseni laatu on heikompi kuin HKL-radan itse rakentamassa radassa.

Jos koko radanrakennusperiaatetta halutaan päivittää, niin se on asia erikseen. Mutta nykyiset HKL:n ulkopuolelta tilaamat urakat tehdään samoilla periaatteilla ja tekniikalla kuin HKL:n omakin työ, urakoitsija tekee niin kuin tilaaja tahtoo.
 
Tänä ja ensi vuonna olisi kapasiteettia rakentaa niitä ratoja, kun taas 2011-12 on valtava kapasiteettipula, jos samaan syssyyn yritetään saada vuonna 2012 käyttöön Saukonpaaden, Länsiterminaalin ja Ilmalan radat.
Kyllähän nyt kannattaisi järjestää radanrakentajille selviä kohteita, muutaman vuoden kuluttua saattaa koittaa taasen nousun alku.
Valmiit suunnitelmat työn alle.
 
Johan täällä on ollut saksalaisia firmoja rataa rakentamassa, ja ymmärtääkseni laatu on heikompi kuin HKL-radan itse rakentamassa radassa.

Niin ilmeisesti ainakin Kamppiin UKKK:n ja Fredan mutkan, jos oikein muistan. En ole kyllä kuullut varsinaisesti radan laadusta kommentteja, mutta toisaalta kuulin, ettei sitä pätkää Helsingille tyypilliseen tapaan valettukaan kiinni betoniin, vaan eristettiin muovilla tms. (minkä olen kuullut olevan hyvä juttu). Kertokaa toki asiaa tuntevammat lisää.
 
Yleisten töiden lautakunta antaa kokouksessaan 19.3.09 lausunnon Koirasaarentien asemakaavasta. HKR:n esittelijä ei vaikuta kovin tyytyväiseltä kaavaan. Esittelijän mukaan "katutilan mitoitus on tehty tiukaksi, joten sovitut katusuunnittelun ja esteettömyyden ohjearvot eivät täyty eikä katusuunnittelulle ole jätetty riittävästi pelivaraa." Mitähän tämä mahtaa käytännössä tarkoittaa, kun katualue kuitenkin on 30,5 metriä leveä? Esittelijän mielestä katusuunnittelun edetessä kaavassa esitettyjä katualueen rajoja joudutaan muuttamaan. Edelleen katutilan kapeus ja lumitilan puuttuminen tulevat aiheuttamaan ongelmia ylläpidossa. Kuitenkin ajoradan toisella puolella on kolmimetrinen viherkaista ja toisella puolella metrin levyinen erotuskaista (jonka jälkeen tulee pyörätie). Eikö tuo tila riitä lumelle?

Mielenkiintoisin kommentti on, että raitiovaunun vähimmäisetäisyys puunrungosta tulee olla kuusi metriä. Sitä ei sen kummemmin perustella. Jos tuollainen vaatimus menee läpi, niin sitten koko katu menee uusiksi. Nythän katu on suunniteltu siten, että keskellä on 7 m leveä rv-kaista, ja sen molemmin puolin on kolmimetriset viherkaistat puurivineen.

Rv-liikenteen kannalta olisi tietysti parasta, ettei puita olisi ollenkaan, tai että ne ainakin ovat mahdollisimman kaukana radasta. Kuitenkaan en oikein jaksa uskoa, että kaava menisi uusiksi.

HKL:n johtokunta muuten lausui kaavasta 5.3.09, eikä löytänyt siitä mitään huomautettavaa. HKL:n esittelijän mielestä on ihan OK, että bussit ja ratikat käyttävät samoja kaistoja. Ihmettelenkin vähän, ettei HKL ole osannut hyödyntää sitä tietotaitoa, jota on juuri saatu raidejokerin käynnissä olevan yleissuunnitelmatyön myötä. Siellä nimittäin yksiselitteisesti huomattiin saksalaisen konsultin avulla se tosiasia, että yhdistetty rv- ja bussikaista ei ole hyvä juttu joukkoliikenteelle. Jopa niin, että joukkoliikenteelle kokonaisuudessaa on pääsääntöisesti edullisempaa, että rv kulkee omia kaistoja ja bussi autokaistoja.
 
Kapasiteettipula voisi olla suorastaan toivottavaa. Silloin olisi pakko tilata radanrakennus saksalaisilta firmoilta, jotka tekisivät homman kunnolla. :evil:

Pasilan aseman ristikot taisi asentaa VR:n ratapuoli. En sitten tiedä heidän työnsä laadusta.
 
Ihmettelenkin vähän, ettei HKL ole osannut hyödyntää sitä tietotaitoa, jota on juuri saatu raidejokerin käynnissä olevan yleissuunnitelmatyön myötä. Siellä nimittäin yksiselitteisesti huomattiin saksalaisen konsultin avulla se tosiasia, että yhdistetty rv- ja bussikaista ei ole hyvä juttu joukkoliikenteelle. Jopa niin, että joukkoliikenteelle kokonaisuudessaa on pääsääntöisesti edullisempaa, että rv kulkee omia kaistoja ja bussi autokaistoja.

Eipä tuota Raide-Jokerin työssä erityisesti perusteltu tai selvitetty. Tehtiin vain kuten saksalainen konsultti parhaaksi näki. HKL:n päättävien tahojen vakuuttamiseksi asiaa pitäisi selvittää erikseen. Raide-Jokerinkaan osalta ratkaisu ei välttämättä ole lopullinen, jos erillisiä perusteluja ei jossain vaiheessa saada.
 
HKL:n päättävien tahojen vakuuttamiseksi asiaa pitäisi selvittää erikseen. Raide-Jokerinkaan osalta ratkaisu ei välttämättä ole lopullinen, jos erillisiä perusteluja ei jossain vaiheessa saada.

No sitten pitäisi kyllä totisesti selvittää, ja mitä pikimmin. Toki kokeneen saksalaisen konsultin avulla. Mukana sujuvuuden lisäksi myös turvallisuusaspekti. Onkohan tuollaista selvitystä suunnitteilla?
 
Takaisin
Ylös