Sivu 37 / 121 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 172733343536373839404147577797117 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 541-555/1812

Viestiketju: Laajasalon raideyhteys

  1. #541

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mielenkiintoisin kommentti on, että raitiovaunun vähimmäisetäisyys puunrungosta tulee olla kuusi metriä. Sitä ei sen kummemmin perustella.
    Tuota, miksi ihmeessä?

  2. #542

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3620

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Tuo puuetäisyys on varmaan tehty sillä oletuksella, ettei puita trimmata, vaan puiden annetaan kasvaa vapaasti. Trimmaamalla puun saa pysymään hyvinkin kapeana.

  3. #543

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Katselkaapa vaikka Bulevardin puiden oksia suhteessa ajolankaan. Kyllä se tietyllä tavalla helpottaa ylläpitoa etteivät puut kasva aivan radan vieressä.

  4. #544
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7548

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Tuota, miksi ihmeessä?
    Ysin reitiltä Aleksin Kiven kadulta katosivat puut tästä samasta syystä, mutta loppujen lopuksi uudet puut istutettiin kadun keskelle kevyen liikenteen väylän molemmin puolin kuten kadulla muuallakin. Etäisyys raiteesta ei ole 6 metriä.

    Selitystä tälle vaatimukselle voi hakea lehtikelin välttämisestä sekä tietenkin oksien karsimisesta. Mutta tulee kyllä mieleen myös haluttomuus. HKR:lle on tietenkin halvinta, ettei sen tarvitse hoitaa näitäkään puita, vaan ne saavat kasvaa ja rehottaa itsekseen. Valitsemamme valtuustohan meidän verorahojamme HKR:lle jakaa kaupungin pitämiseksi kauniina. Valtuusto on valinnut lautakunnan.

    Antero

  5. #545
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1312

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    HKL:n esittelijän mielestä on ihan OK, että bussit ja ratikat käyttävät samoja kaistoja. Ihmettelenkin vähän, ettei HKL ole osannut hyödyntää sitä tietotaitoa, jota on juuri saatu raidejokerin käynnissä olevan yleissuunnitelmatyön myötä. Siellä nimittäin yksiselitteisesti huomattiin saksalaisen konsultin avulla se tosiasia, että yhdistetty rv- ja bussikaista ei ole hyvä juttu joukkoliikenteelle. Jopa niin, että joukkoliikenteelle kokonaisuudessaa on pääsääntöisesti edullisempaa, että rv kulkee omia kaistoja ja bussi autokaistoja.
    Kuinkahan massiivista liikennettä tuonne Laajasaloon on suunniteltu? Voisin kuvitella, että tuollaisessa esikaupunkiympäristössä kohtalaisen harvakseltaan kulkevat bussit ja ratikat mahtuisivat ihan hyvin samoille pysäkeille. Yhteiset pysäkit olisi varmasti erillisiä edullisempaa rakentaa eikä se nyt varmasti matkustajienkaan kannalta huono juttu ole, ettei tarvitse arpoa mennäkö bussi- vai ratikkapysäkille.

  6. #546
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6637

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Kuinkahan massiivista liikennettä tuonne Laajasaloon on suunniteltu? Voisin kuvitella, että tuollaisessa esikaupunkiympäristössä kohtalaisen harvakseltaan kulkevat bussit ja ratikat mahtuisivat ihan hyvin samoille pysäkeille. Yhteiset pysäkit olisi varmasti erillisiä edullisempaa rakentaa eikä se nyt varmasti matkustajienkaan kannalta huono juttu ole, ettei tarvitse arpoa mennäkö bussi- vai ratikkapysäkille.
    Ratikoiden osalta suurin piirtein yhtä tiheää kuin Tukholmankadulla tai Paciuksenkadulla. Koirasaarentien länsipäässä yhtä tiheää kuin Hämeentiellä.

    Bussien osalta vuoroja on vähemmän eikä vuorovälejä ole käsittääkseni vielä suunniteltu.

    Yhteisten pysäkkien rakennuskustannussäästö on marginaalinen tilanteessa, jossa koko katu joka tapauksessa rakennetaan alusta alkaen.

    Arpominen on turhaa, sillä bussit palvelevat Herttoniemeen ja ratikat keskustaan suuntautuvaa liikennettä, eikä sellaisia matkoja käytännössä ole, joilla voi valita jomman kumman liikennemuodon.

    Pahimmillaan bussit hidastavat raitiovaunujen kulkua pitkien pysäkkiaikojensa vuoksi (menkääpä katsomaan parin viikon päästä Kamppiin!), mutta suurin huono puoli tuossa liittyy siihen, ettei rv-väylää voida toteuttaa kaupunkikuvallisesti parempana ja liikenneturvallisuuden kannalta parempana nurmiratana urattomin kiskoin.

  7. #547
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1312

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Pahimmillaan bussit hidastavat raitiovaunujen kulkua pitkien pysäkkiaikojensa vuoksi (menkääpä katsomaan parin viikon päästä Kamppiin!), mutta suurin huono puoli tuossa liittyy siihen, ettei rv-väylää voida toteuttaa kaupunkikuvallisesti parempana ja liikenneturvallisuuden kannalta parempana nurmiratana urattomin kiskoin.
    Minä kyllä väitän, että yksittäisiltä pysäkeiltä Laajasalossa bussin kyytiin nousevien matkustajien määrä on huomattavasti pienempi kuin Kampissa. Kampissa nousijoita on yleensä puoli bussillista, kun taas Laajasalon pysäkeillä olettaisin nousijoita olevan yleensä luokkaa 0 - 5.

    En tiedä tarkemmin minkälaista linjastoa Laajasaloon on suunniteltu, mutta kaipa siellä kuitenkin saaren sisäisillä yhteyksillä on mahdollista valita bussin ja ratikan välillä (esim. Koirasaarentie - ostari -välillä.

  8. #548
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6637

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Minä kyllä väitän, että yksittäisiltä pysäkeiltä Laajasalossa bussin kyytiin nousevien matkustajien määrä on huomattavasti pienempi kuin Kampissa. Kampissa nousijoita on yleensä puoli bussillista, kun taas Laajasalon pysäkeillä olettaisin nousijoita olevan yleensä luokkaa 0 - 5.
    Varmaan ne nousijamäärät kasvavat, kun asutus lisääntyy, mutta toki ne ovat pienemmät kuin Kampissa. Samaa mieltä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    En tiedä tarkemmin minkälaista linjastoa Laajasaloon on suunniteltu, mutta kaipa siellä kuitenkin saaren sisäisillä yhteyksillä on mahdollista valita bussin ja ratikan välillä (esim. Koirasaarentie - ostari -välillä.
    Linjaston näkee Kruunuvuoren joukkoliikenneraportista. En nyt jaksa etsiä linkkiä siihen, mutta se varmaan löytyy KSV:n sivuilta, tai täältä foorumiltakin.

  9. #549

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Arpominen on turhaa, sillä bussit palvelevat Herttoniemeen ja ratikat keskustaan suuntautuvaa liikennettä, eikä sellaisia matkoja käytännössä ole, joilla voi valita jomman kumman liikennemuodon.
    Täytynee toivoa sellaista ihmettä, että ratikka jatkuisi lopulta Herttoniemeen. Sitten yhteisiä bussipysäkkejä tulisi kai korkeintaan Laajasalon ostarin ja Herttoniemen välille.

    Tästä syystä olisi tietysti hyvä päättää jo nyt, jatkuuko ratikka Herttoniemeen ja voitaisiinko yöliikennekin hoitaa ratikoilla. Tosin bussipysäkit tarvittaisiin edelleen poikkeusliikennettä varten.

  10. #550
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    636

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Täytynee toivoa sellaista ihmettä, että ratikka jatkuisi lopulta Herttoniemeen. Sitten yhteisiä bussipysäkkejä tulisi kai korkeintaan Laajasalon ostarin ja Herttoniemen välille.

    Tästä syystä olisi tietysti hyvä päättää jo nyt, jatkuuko ratikka Herttoniemeen ja voitaisiinko yöliikennekin hoitaa ratikoilla. Tosin bussipysäkit tarvittaisiin edelleen poikkeusliikennettä varten.
    Aiemmin tällä viikolla oli mahdollisuus tavata suunnittelupäällikkö Lehmuskoskea, jolta kysyinkin Laajasalon raideyhteyden jatkamisesta Herttoniemeen. Joissakin alkuperäisissä suunnitelmissa sitäkin on kaavailtu, mutta nyt jäi vahva kuva, että suunnitteluyksikkö ei ole Herttoniemen haarasta pätkääkään innostunut. Toisin sanottuna heidän mielestään kuopattu idea.

  11. #551
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7548

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Aiemmin tällä viikolla oli mahdollisuus tavata suunnittelupäällikkö Lehmuskoskea, jolta kysyinkin Laajasalon raideyhteyden jatkamisesta Herttoniemeen. Joissakin alkuperäisissä suunnitelmissa sitäkin on kaavailtu, mutta nyt jäi vahva kuva, että suunnitteluyksikkö ei ole Herttoniemen haarasta pätkääkään innostunut. Toisin sanottuna heidän mielestään kuopattu idea.
    HKL voi suhtautua penseästi, mutta kaupunginvaltuusto ei suhtaudu. Se on ilmaissut halunsa ulottaa ratikka Herttoniemeen, ja viraston tehtävä on suunnitella sitä, mitä päättäjät haluavat. Tietenkin on monta hyvää syytä vakuutella, ettei ole mahdollista tehdä sitä, mitä jostain syystä ei vain haluta.

    Antero

  12. #552
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Aiemmin tällä viikolla oli mahdollisuus tavata suunnittelupäällikkö Lehmuskoskea, jolta kysyinkin Laajasalon raideyhteyden jatkamisesta Herttoniemeen. Joissakin alkuperäisissä suunnitelmissa sitäkin on kaavailtu, mutta nyt jäi vahva kuva, että suunnitteluyksikkö ei ole Herttoniemen haarasta pätkääkään innostunut. Toisin sanottuna heidän mielestään kuopattu idea.
    Ihmetyttää tämä HKL:n yleinen suhtautuminen, että "ei kannata" (tuttu myös eräästä valtio-omisteisesta yhtiöstä). Onko päässyt kenties unohtumaan, että esim. suunnitteluyksikössä suunnitellaan, että miten toteutetaan parempaa joukkoliikennettä, eikä vain voivotella, että ei nyt voi mitään? Onneksi valtuusto sentää ymmärtää toimia:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    HKL voi suhtautua penseästi, mutta kaupunginvaltuusto ei suhtaudu. Se on ilmaissut halunsa ulottaa ratikka Herttoniemeen, ja viraston tehtävä on suunnitella sitä, mitä päättäjät haluavat. Tietenkin on monta hyvää syytä vakuutella, ettei ole mahdollista tehdä sitä, mitä jostain syystä ei vain haluta.
    Toivottavasti myös jatkossa riittäisi innostusta, ettei hankkeet kaadu HKL:n "niskurointiin". Varsinkin Laajasalon kokoisessa ratikkahankkeessa olisi täysin päätöntä, jos linjaa Herttoniemaan ei toteutettaisi, vaan jatkettaisiin bussirallia.

  13. #553

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    1995

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Uuden radan lisäämisessä tulee myös lisää vaunukilometrejä päivää kohti. Taitavat insinöörit pelätä kalustovajetta ja myös säilytystilan vajetta. Onneksi Herttoniemestä voisi löytyä kohtuuhintainen teollisuustontti haaran raitiovaunujen yösäilöksi. Uutta kalustoa ollaan hankkimassa muutenkin, vielä nyt kyse on vain numeron kasvattamisesta.

  14. #554
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135244554994

    Kannattaa (tai ei kannata) lukea myös kommenttiosio.
    "Juna toisi huumeet."

  15. #555
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7548

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ess Näytä viesti
    http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135244554994

    Kannattaa (tai ei kannata) lukea myös kommenttiosio.
    Ei ole nyt aikaa lukea tällä hetkellä 75 viestiä. Alussa sentään näytti olevan kannanottoja puolesta sekä vastaan. Mutta asiantuntemattomuus loisti poissaolollaan.

    Huvittavaa tai säälittävää on, että kukaan ei taida edes ymmärtää, että samaan aikaan pidetään itsestään selvänä, että Herttoniemeen rakennetaan tunnelia ja siltoja autoliikenteen tarpeisiin suunnilleen samalla hinnalla kuin tämä joukkoliikennesilta. Ja samasta syystä, eli Kruunuvuorenrannan uusien asukkaiden tarpeisiin. Valitettavaa tämä tietämättömyys ja piittaamattomuus on erityisesti niiden kannalta, jotka väittävät vastustavansa siltaa ympäristösyistä. Autoilun lisääntyminen ja teiden rakentaminen ja leventäminen eivät ollenkaan haittaa mitään?

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  2. Suurpellon raideyhteys
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 75
    Viimeisin viesti: 26.09.2012, 01:03
  3. Laajasalon joukkoliikenneyhteys
    kirjoittanut Resiina foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 70
    Viimeisin viesti: 30.04.2011, 16:19
  4. Vastauksia: 54
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 07:01
  5. Talvikuvia Laajasalon suunnalta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.02.2010, 11:54

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •