Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Pk-seudun väylä ja liikennehankkeiden kannattavuus

  1. #1

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    900

    oletus Pk-seudun väylä ja liikennehankkeiden kannattavuus

    Jäämeren siltarummusta ja sitä koskevasta twitterkeskustelusta tuli mieleen, että mitä kannattavaksi laskettuja raidehankkeita pk-seudulla tällä hetkellä seisoo, koska yleiset syyt? Eli investointifyffen puute tai intressiristiriidat.

    Espoon kaupunkiradan ja Munkkivuoren ratikan nykäsin ulkomuistista. Jokerihan olisi tällainen myös, jos Kainuussa ei olisi vaunutehdasta ja Tiilikaisella syytä syytää shekkejä Helsingille ja Espoolle radan rakentamiseen.

    Ratapihan remontti olisi varmaan samaa sarjaa, mutta liekö laskettu, kun on keskitytty Pisarasta vääntämiseen? Mitens Viikin suunta raiteilla?

    Nythän on joukkoliikenneinvestointien kannalta sikäli hyvänsuuntaista muutosväreilyä havaittavissa, että kiinteistöverotus uudistunee parin vuoden kuluttua, jolloin verotusarvot tarkentuvat alueittain ja toivottavasti vastaavat vähän paremmin todellisuutta. Lisäksi tutkijapiirit suoltavat siinä määrin kiinteistöveron korottamista (ja vastaavasti varainsiirtoveron poistamista) puoltavaa tutkimusta pihalle, että toiveikkaimmat meistä odottavat jo sen suuntaisia lakimuutoksia.

    Nämä yhdessähän tarkoittavat sitä, että kunnat pystyisivät paremmin rahastamaan investointiensa tuottamaa arvonnousua jo rakennettujen ja muiden omistamien kiinteistöjen kohdalla. Se varmasti nostaisi myös kuntien investointihalukkuutta. Helsingissä tämä tarkoittaisi luultavasti liikenneinvestointien kohdentumista nykyistä enemmän keskustaan ja kantakaupunkiin.

  2. #2

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    168

    oletus Vs: Pk-seudun väylä ja liikennehankkeiden kannattavuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Jäämeren siltarummusta ja sitä koskevasta twitterkeskustelusta tuli mieleen, että mitä kannattavaksi laskettuja raidehankkeita pk-seudulla tällä hetkellä seisoo, koska yleiset syyt? Eli investointifyffen puute tai intressiristiriidat.

    Espoon kaupunkiradan ja Munkkivuoren ratikan nykäsin ulkomuistista. Jokerihan olisi tällainen myös, jos Kainuussa ei olisi vaunutehdasta ja Tiilikaisella syytä syytää shekkejä Helsingille ja Espoolle radan rakentamiseen.

    Ratapihan remontti olisi varmaan samaa sarjaa, mutta liekö laskettu, kun on keskitytty Pisarasta vääntämiseen? Mitens Viikin suunta raiteilla?

    Nythän on joukkoliikenneinvestointien kannalta sikäli hyvänsuuntaista muutosväreilyä havaittavissa, että kiinteistöverotus uudistunee parin vuoden kuluttua, jolloin verotusarvot tarkentuvat alueittain ja toivottavasti vastaavat vähän paremmin todellisuutta. Lisäksi tutkijapiirit suoltavat siinä määrin kiinteistöveron korottamista (ja vastaavasti varainsiirtoveron poistamista) puoltavaa tutkimusta pihalle, että toiveikkaimmat meistä odottavat jo sen suuntaisia lakimuutoksia.

    Nämä yhdessähän tarkoittavat sitä, että kunnat pystyisivät paremmin rahastamaan investointiensa tuottamaa arvonnousua jo rakennettujen ja muiden omistamien kiinteistöjen kohdalla. Se varmasti nostaisi myös kuntien investointihalukkuutta. Helsingissä tämä tarkoittaisi luultavasti liikenneinvestointien kohdentumista nykyistä enemmän keskustaan ja kantakaupunkiin.
    Tätä artikkelia

    https://www.strongtowns.org/journal/...erm=2018-04-29

    lukiessa mieleen tuossa artikkelin lopussa oleva heitto että miksi kaikki pitää tehdä heti niin kalliilla, vähempikin riittäisi aluksi? Kun katselee nyt 500-linjan pysäkkien rakennusta että eikös voisi vaan laittaa normibussit ajamaan ja katsoa miten toimii eikä nyt hirveellä vaivalla useita viikkoja rakentaa yhtä pysäkkiä tai siis kaikki niitä pysäkkejä.... Ymmärrän tietysti että on syitä miksi niin tehdä jotka ovat hyviä mutta joskus tuntuu että jotka elävät foliohattu päässä ovat ehkä oikeassa....

  3. #3

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2223

    oletus Vs: Pk-seudun väylä ja liikennehankkeiden kannattavuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut samulih Näytä viesti
    Tätä artikkelia

    https://www.strongtowns.org/journal/...erm=2018-04-29

    lukiessa mieleen tuossa artikkelin lopussa oleva heitto että miksi kaikki pitää tehdä heti niin kalliilla, vähempikin riittäisi aluksi? Kun katselee nyt 500-linjan pysäkkien rakennusta että eikös voisi vaan laittaa normibussit ajamaan ja katsoa miten toimii eikä nyt hirveellä vaivalla useita viikkoja rakentaa yhtä pysäkkiä tai siis kaikki niitä pysäkkejä....
    500 on kyllä juurikin panostamista olemassa olevaan rakenteeseen lähellä keskustaa. Linkatussa artikkelissa puhutaan kauppakeskusten rakentamisesta pellolle ja niiden haavoittuvuudesta, eli jos ja kun kauppakeskuksen bisnesidea lakkaa toimimasta, jäljelle jää kallista infrastruktuuria pellolla. Jos nyt pitäisi vertailukohta löytää pääkaupunkiseudun joukkoliikennehankkeista, niin ehdottaisin Kehärataa. On tehty maksimaalisen raskas rata hevonkuuseen, ja asemilla on alkuvaiheessa vähemmän käyttäjiä kuin ratikkapysäkillä. Toki lentokenttä on semmoinen hittituote, että rata ei varmaan käyttämättä jää tulevaisuudessakaan, ja Vantaan uudet lähiöt Kivistössä ja Leinelässä ovat kyllä lähteneet rakentumaan.

    Keskustan ratapihan remontin luulis olevan huippukannattava. Sehän on kustannuksena suht pieni, ainakin verrattuna uusiin metro- ja kaupunkiratoihin, ja auttaa suunnilleen kaikkea junaliikennettä maassa.

  4. #4

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    640

    oletus Vs: Pk-seudun väylä ja liikennehankkeiden kannattavuus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut samulih Näytä viesti
    Kun katselee nyt 500-linjan pysäkkien rakennusta että eikös voisi vaan laittaa normibussit ajamaan ja katsoa miten toimii
    500 on kyllä juurikin panostamista olemassa olevaan rakenteeseen lähellä keskustaa.
    Runkolinjoilla 500 ja 510 myös nimenomaan tehdään niin, että endin laitetaan normibussit ajamaan. Linjoja ajetaan ensin nykyisillä busseilla ja nykyisillä numeroilla tihein aikatauluin, ja reittien varren tietöiden valmistuttua annetaan linjoille runkolinjastatus.

  5. #5

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    164

    oletus Vs: Pk-seudun väylä ja liikennehankkeiden kannattavuus

    Olen tuota kayttäjän samulih kommenttia ihmetellyt 4 päivää ja miettinyt, että mitä hän tarkoitti ja nyt taisin vihdoinkin hokata. Tuo foliohattu kommentti kai viittaa siihen, että täällä foorumilla saatetaankin olla oikeassa kun sanotaan, että HSL vitkuttelee kuormittuneiden linjojen ratikaksi muuttamista viimeiseen asti. Hän on siis huolissaan, että nyt tehtävät infrasijoitukset menevät hukkaan kun runkolinjaistettaville linjoille ei bussien kapasiteetti kuitenkaan riitä ja ne joudutaan ainakin osalta matkaa nostamaan raiteille. Tosiaan perusbusseilla testaaminen ilman infran rakentamista samalla, jotta saadaan selville, että onko bussi riittävä ei ole täysin väärä idea. Ongelmaksi tulee kuitenkin, että runkolinjojen brändäys ja nopeutus tuovat lisää matkustajia eli normibusseilla ajo ei ole täysin vertailukelpoinen. Runkolinjan liikennöinti myöskin edellyttää noita infraparannuksia sujuvuuden takia ja perusbusseilla runkolinjatyyliin liikennöinti on vain hämmentävää matkustajille. Ja kuten hmikko sanoi, nuo runkolinjat kulkevat tosi lähellä keskustaa. Tämä tarkoittaa, että vaikka bussi-500 häviää, nuo pidennetyt pysäkit sun muut tulevat todella todennäköisesti muiden linjojen käyttöön.

    Sinällään runkolinjaksi muuttaminen ja sen infrasijoitukset ovat pienimmän mahdolliset joukkoliikenteelle, eli en ihmettele että sen kutsuminen heti kalliilla teoksi närästää muita.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen
    kirjoittanut Kantokoski foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 105
    Viimeisin viesti: 03.09.2014, 19:19
  2. Toteutettavien liikennehankkeiden valinta
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 68
    Viimeisin viesti: 24.08.2012, 13:25
  3. Z-junan kannattavuus
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Junat
    Vastauksia: 58
    Viimeisin viesti: 16.12.2011, 11:46
  4. Joukkoliikenteen kannattavuus yhteiskunnalle
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 13.03.2010, 14:59
  5. (Joukko)liikennehankkeiden rahoittamistavoista
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 04.01.2007, 21:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •