Jäämeren siltarummusta ja sitä koskevasta twitterkeskustelusta tuli mieleen, että mitä kannattavaksi laskettuja raidehankkeita pk-seudulla tällä hetkellä seisoo, koska yleiset syyt? Eli investointifyffen puute tai intressiristiriidat.
Espoon kaupunkiradan ja Munkkivuoren ratikan nykäsin ulkomuistista. Jokerihan olisi tällainen myös, jos Kainuussa ei olisi vaunutehdasta ja Tiilikaisella syytä syytää shekkejä Helsingille ja Espoolle radan rakentamiseen.
Ratapihan remontti olisi varmaan samaa sarjaa, mutta liekö laskettu, kun on keskitytty Pisarasta vääntämiseen? Mitens Viikin suunta raiteilla?
Nythän on joukkoliikenneinvestointien kannalta sikäli hyvänsuuntaista muutosväreilyä havaittavissa, että kiinteistöverotus uudistunee parin vuoden kuluttua, jolloin verotusarvot tarkentuvat alueittain ja toivottavasti vastaavat vähän paremmin todellisuutta. Lisäksi tutkijapiirit suoltavat siinä määrin kiinteistöveron korottamista (ja vastaavasti varainsiirtoveron poistamista) puoltavaa tutkimusta pihalle, että toiveikkaimmat meistä odottavat jo sen suuntaisia lakimuutoksia.
Nämä yhdessähän tarkoittavat sitä, että kunnat pystyisivät paremmin rahastamaan investointiensa tuottamaa arvonnousua jo rakennettujen ja muiden omistamien kiinteistöjen kohdalla. Se varmasti nostaisi myös kuntien investointihalukkuutta. Helsingissä tämä tarkoittaisi luultavasti liikenneinvestointien kohdentumista nykyistä enemmän keskustaan ja kantakaupunkiin.
Espoon kaupunkiradan ja Munkkivuoren ratikan nykäsin ulkomuistista. Jokerihan olisi tällainen myös, jos Kainuussa ei olisi vaunutehdasta ja Tiilikaisella syytä syytää shekkejä Helsingille ja Espoolle radan rakentamiseen.
Ratapihan remontti olisi varmaan samaa sarjaa, mutta liekö laskettu, kun on keskitytty Pisarasta vääntämiseen? Mitens Viikin suunta raiteilla?
Nythän on joukkoliikenneinvestointien kannalta sikäli hyvänsuuntaista muutosväreilyä havaittavissa, että kiinteistöverotus uudistunee parin vuoden kuluttua, jolloin verotusarvot tarkentuvat alueittain ja toivottavasti vastaavat vähän paremmin todellisuutta. Lisäksi tutkijapiirit suoltavat siinä määrin kiinteistöveron korottamista (ja vastaavasti varainsiirtoveron poistamista) puoltavaa tutkimusta pihalle, että toiveikkaimmat meistä odottavat jo sen suuntaisia lakimuutoksia.
Nämä yhdessähän tarkoittavat sitä, että kunnat pystyisivät paremmin rahastamaan investointiensa tuottamaa arvonnousua jo rakennettujen ja muiden omistamien kiinteistöjen kohdalla. Se varmasti nostaisi myös kuntien investointihalukkuutta. Helsingissä tämä tarkoittaisi luultavasti liikenneinvestointien kohdentumista nykyistä enemmän keskustaan ja kantakaupunkiin.