Pääkaupunkiseudun vaihtoehtoinen raidevisio 2050

Liittynyt
27 Lokakuu 2006
Viestit
93
Tervehdys.

Olen tehnyt harrastuksesta ja aikani kuluksi vaihtoehtoista pääkaupunkiseudun raidevisiota. Tämän hetkinen versio perustuu täysin pikaraitioteihin. :) Olen kyllä kaikentyyppisen kiskoliikenteen fani, mutta halusin tehdä tämän ensimmäisen version puhtaasti pikaratikoilla, koska se on mielestäni ihanteellisin ratkaisu nykyisiin seudun (joukko)liikenneongelmiin.

Tämä kuva on hahmotelma mahdollisesta raideverkostosta. Siinä näkyvät myös nykyiset kaupunkirata ja metro. Sen lisäksi, että raidelinjaukset ovat osittain aika "hatusta", voi kuvassa olla myös ihan selviä hölmöyksiä koska linjoja ei ole katsottu tarkasti maastoon ja katuverkkoon vaan vedetty vähän "sinnepäin". Esimerkkinä mainittakoon että Jokeri II ei tässä kuvassa käy Karaportin toimistokeskittymän kautta, vaikka luonnollisesti pitäisi. Lisäksi kannattaa muistaa, että tämä on esitys raideverkosta. Linjatoteutukset ovat asia erikseen, niistäkin on kyllä hahmotelmia.

Pohjakarttana on asutus- ja liiketoimintojen tiheyttä kuvaava kartta julkaisusta "Seuturakenteen nykytilan kuvauksia" (Halme et. al. 2002; YTV).

Alustavien erittäin karkeiden arvioideni mukaan hanke maksaisi neljänkymmenen vuoden aikana noin 1,2 miljardia euroa. Tämä on noin 1,5 kertaa länsimetron ja Marjaradan yhteenlaskettu hinta, mutta sisältää "avaimet käteen" -ratkaisuna myös kaluston ym. (mutta ei kaluston ylläpitoa).

Paljastakaapa armotta tuon heikot kohdat (okei, tunnen reaalipolitiikkaan liittyvät ongelmat, joten niitä nyt ei ehkä tarvitse toistaa :-| )

//janne
 
Oikein!

Ehdotan lisäämään Vantaan yleiskaavaluonnokseenkin jo sisältyvät yhteydet Tikkurila - Hakunila - Mellunmäki sekä Ylästöstä Martinlaaksoon.

Espoossa ei kannata unohtaa Suurpeltoa sekä yhteyttä Kauklahdesta etelään.

Antero
 
Oikein!
Espoossa ei kannata unohtaa Suurpeltoa sekä yhteyttä Kauklahdesta etelään.

Ehkä Jannen kartta vain on vähän epätarkka. Sen tummankeltaisen linjan on kaiketi tarkoitus kulkea Suurpellon kautta, mutta on kartassa vähän liian oikealla. Mitä nuo siniset pläntit oikein ovat, rantaradan molemmin puolin? Ainakaan mitään järviä ei todellisuudessa siellä ole, joten sen vuoksi ei tummankeltaisen linjan tarvitse kiertää niitä niin jyrkästi.

t. Rainer
 
Ehkä Jannen kartta vain on vähän epätarkka. Sen tummankeltaisen linjan on kaiketi tarkoitus kulkea Suurpellon kautta, mutta on kartassa vähän liian oikealla. Mitä nuo siniset pläntit oikein ovat, rantaradan molemmin puolin?
Joo näinhän se juuri on, tämä on vielä kovin epätarkka. Nuo siniset läntit ovat toimistokeskittymiä (katsokaas miten Pitäjänmäen aluekin loistaa sinisenä). Ja niitähän juuri EI pitäisi kiertää vaan mennä mielumminkin läpi. Tässä vaiheessa tuo on jonkinlainen yleissuunnitelma eikä koskaan ihan katuverkkotasolle menekään. Mutta tuo Suurpelto pitää tarkistaa, samoin katsoa nuo Anteron mainitsemat varaukset joista olin autuaan tietämätön..

terv. Janne
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Joo näinhän se juuri on, tämä on vielä kovin epätarkka. Nuo siniset läntit ovat toimistokeskittymiä (katsokaas miten Pitäjänmäen aluekin loistaa sinisenä). Ja niitähän juuri EI pitäisi kiertää vaan mennä mielumminkin läpi.
Nuo kyseiset toimistokeskittymät on lienevät Keran aseman molemmin puolin sijaitsevat toimistoalueet. Ainakin ruuhka-aikaan oranssin linjan kannattaisi varmaankin mennä rantaradan ali Keran aseman kohdalta, eikä Kilosta kuten kartassa on piirretty. Itse olen töissä ko. toimistokeskittymän alueella ja havaintojeni mukaan ruuhka-aikaan Kera on huomattavasti Kiloa vilkkaampi asema. Ruuhka-ajan ulkopuolella asian on luultavasti täsmälleen päinvastoin.
 
Kiitos aiemmasta palautteesta. Hauskaa tämä turhanpäiväinen piirtely!

Uusi versio aiheesta tässä. Tuossa on nyt lähdetty siitä, että seudun "raskaat" hankkeet toteutuvat myös. Itse veikkaan, että Espoon metro tehdään ja vasta myöhemmin koko metro muutetaan pikaraitiotieksi ;)

Itse tuolla Konalassa asustelevana ja seudun tieverkkoa tuntevana pohdiskelin myös miten Konalantielle toteutettaisiin pikaraiteet. Konalantiehän on, samoin kuin Pitäjänmäentie, oivallinen paikka moiselle, koska molemmat väylät on jostain syystä toteutettu tuollaisina moottoriteinä; kaksi kaistaa suuntaansa, viheralue välissä ja leveät jalkakäytävät. Konalantiellähän toinen autokaista on jälkikäteen muutettu punaiseksi pyörätieksi.

Konalantien suunnitelma tässä ja lyhyen kävelyetäisyyden vaikutusalue tässä.
 
Konalantien suunnitelma tässä ja lyhyen kävelyetäisyyden vaikutusalue tässä.
Erittäin mielenkiintoinen luonnos! Minua on vuosikymmenet "häirinnyt" se, että Konala on kokonaan ilman raideyhteyttä. Joskus olen unelmoinut, että Vantaankoskenradasta erkanisi jossain kohtaa haara, joka pujahtaisi Vihdintien länsipuolelle. Oikeastaan olen joskus taannoin nähnyt unta, että Konalasta Vantaan Pähkinärinteeseen menisi Tukholman Vihreän linjan (Tb1) kaltainen metrohaara... :)
 
Vielä Konala Expressin viimeistelyä:

- Kymppilinjan jatko Pikku-Huopalahdesta eteenpäin
- Sama kävelyetäisyyden vaikutusalueella
- Koko väli Haaga-Konala

ja tuo siis jatkuisi sitten jonnekin Vantaan Vapaalaan, missä yhteys kakkosjokeriin ja edelleen Vantaan raiteille.

Tuo kympin jatkaminen Jokerille on mielestäni kyllä ihan ilmiselvä homma, niin lyhyt kuin tuo matka on. Siinä olisi hyvä ensimmäinen liityntäkohta Jokerin ja "perinneverkon" välillä.

Aamun ruuhkatuntiennuste tälle radalle (olettaen että korvaa ainakin linjan 39 ja osan linjoista 3xx) olisi ehkä noin 1500-2000. Riittääkö?

- Janne
 
Kannattaisiko tuo Konala-Express kuitenkin irrottaa kokonaan raitiolinjasta 10? Kymppihän on varsin kuormittunut jo nykyisestäkin asiakaskunnasta. Ja Konala on jo sen verran kaukana, että runkoreitin tulisi olla huomattavan sujuva. Mielestäni Pikku-Huopalahden kiemurat eivät tätä tue. Konala joka tapauksessa ansaitsisi jonkin sortin raideyhteyden.
 
jhaarni sanoi:
Itse tuolla Konalassa asustelevana ja seudun tieverkkoa tuntevana pohdiskelin myös miten Konalantielle toteutettaisiin pikaraiteet. Konalantiehän on, samoin kuin Pitäjänmäentie, oivallinen paikka moiselle, koska molemmat väylät on jostain syystä toteutettu tuollaisina moottoriteinä; kaksi kaistaa suuntaansa, viheralue välissä ja leveät jalkakäytävät. Konalantiellähän toinen autokaista on jälkikäteen muutettu punaiseksi pyörätieksi.

Olisihan se mukava jos Konalaan saataisiin jälleen raideyhteys. Se edellinen purettiin 1917.

Mielestäni ehdotetun raitiotien pitäisi pysyä koko matkallaan Vihdintien länsipuolella. Konalan ja Pähkinärinteen väliseen metsään aletaan pian rakentaa uutta Uusimäen asuinaluetta, jota se voisi palvella myös. Radan päätepiste voisi olla Petikossa.

t. Rainer
 
Kannattaisiko tuo Konala-Express kuitenkin irrottaa kokonaan raitiolinjasta 10? Kymppihän on varsin kuormittunut jo nykyisestäkin asiakaskunnasta. Ja Konala on jo sen verran kaukana, että runkoreitin tulisi olla huomattavan sujuva. Mielestäni Pikku-Huopalahden kiemurat eivät tätä tue. Konala joka tapauksessa ansaitsisi jonkin sortin raideyhteyden.

Pitäisi. Se voisi olla haarautua nelosestakin, joko Munkkiniemessä tai jo siltojen kohdalla, ja oikaista joko Pikku-huopalahden tai Niemenmäen puolella itse lahtea. Radan ei nimittäin ole pakko kulkea katuja pitkin, ja niillä seuduilla olisi vielä tilaa vetää se puiston läpi.

t. Rainer
 
Kannattaisiko tuo Konala-Express kuitenkin irrottaa kokonaan raitiolinjasta 10?

Ajatus voisi ehkä olla sellainen, että nykyisen kympin noin 5 minuutin vuorovälit ruuhkassa pilkottaisiin kahdelle linjalle, joista toinen olisi nykyinen kymppi ja toinen jatkaisi Konalaan joko Pikku-Huopalahden läpi tai sen ohittaen. Jako sopisi melko hyvin linjan nykyisiin kuormitusprofiiliin, jos varmistettaisiin Ruskeasuon kohdalle pysäkki molemmille linjoille.

Ongelmaksi tulee tietysti ohitustapauksessa hiljaisen ajan liikenne koska silloin olisi mielekästä ajaa linjoja yhdessä. Se taas ei oikaisun kanssa onnistu ilman lisäinvestointeja, joilla yhdistetään nykyinen rata ohitusrataan hiljaisen ajan vuoroja ajatellen.
 
Jos tuo toteutetaan, Mannerheimintien ratikkaliikennettä pitäisi nopeuttaa.

Täydellinen liikennevaloetuus kaikkiin valoristeyksiin.

Pysäkit:

Ylioppilastalo
Lasipalatsi
Ooppera
Töölön tulli
Kuusitie
Ruskeasuo

Jo tulee vauhtia.

Ääh.... Miten nuo Mannerheimintien asukkaat sitten kulkevat? Ihan liian pitkä pysäkkiväli. :roll:

No rakennetaan Esplanadi - Kamppi - Pasila tunneli(töölön metro) ja tiputetaan Konalan ratikka vähän Töölön tullin pohjoispuolella sinne. :cool:

Nyt mä keksin, koukataan Ruskeasuon kohdalla keskuspuistoon siellähän on hyvin tilaa ratikkakiskoille. Maneesin vierestä, Laakson sairaalan ohi, Uimastadionin vierestä, Töölönlahden itärantaa pitkin Elielinaukiolle ja Kaivokadulle. Moderni ratikka sopii hyvin puistoon. Ja eihän kukaan ratikoita vastusta. Halpakin tuo on tunneliin verrattuna. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Se voisi olla haarautua nelosestakin, joko Munkkiniemessä tai jo siltojen kohdalla, ja oikaista joko Pikku-huopalahden tai Niemenmäen puolella itse lahtea. Radan ei nimittäin ole pakko kulkea katuja pitkin, ja niillä seuduilla olisi vielä tilaa vetää se puiston läpi.
No joo, olinkin jo piirtänyt tällaisen :)

Reitti ei ole ihan Rainerin ehdottama, mutta mielestäni mahdollinen. Palvelisi kivasti Munkkivuorta ja Talinrannan aluetta. Ja olisipa metka näky nähdä moderni ratikka kulkemassa Koneen vanhan pääkonttorin ali.. :cool:

Golf-kenttää joutui vähän kiertämään, vaikka mieluummin olisin mennyt läpi. Ei ole mielestäni kaupunkialueen maankäyttöä parhaimmillaan..

- Janne
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös