- Liittynyt
- 27 Lokakuu 2006
- Viestit
- 93
Tervehdys.
Olen tehnyt harrastuksesta ja aikani kuluksi vaihtoehtoista pääkaupunkiseudun raidevisiota. Tämän hetkinen versio perustuu täysin pikaraitioteihin. Olen kyllä kaikentyyppisen kiskoliikenteen fani, mutta halusin tehdä tämän ensimmäisen version puhtaasti pikaratikoilla, koska se on mielestäni ihanteellisin ratkaisu nykyisiin seudun (joukko)liikenneongelmiin.
Tämä kuva on hahmotelma mahdollisesta raideverkostosta. Siinä näkyvät myös nykyiset kaupunkirata ja metro. Sen lisäksi, että raidelinjaukset ovat osittain aika "hatusta", voi kuvassa olla myös ihan selviä hölmöyksiä koska linjoja ei ole katsottu tarkasti maastoon ja katuverkkoon vaan vedetty vähän "sinnepäin". Esimerkkinä mainittakoon että Jokeri II ei tässä kuvassa käy Karaportin toimistokeskittymän kautta, vaikka luonnollisesti pitäisi. Lisäksi kannattaa muistaa, että tämä on esitys raideverkosta. Linjatoteutukset ovat asia erikseen, niistäkin on kyllä hahmotelmia.
Pohjakarttana on asutus- ja liiketoimintojen tiheyttä kuvaava kartta julkaisusta "Seuturakenteen nykytilan kuvauksia" (Halme et. al. 2002; YTV).
Alustavien erittäin karkeiden arvioideni mukaan hanke maksaisi neljänkymmenen vuoden aikana noin 1,2 miljardia euroa. Tämä on noin 1,5 kertaa länsimetron ja Marjaradan yhteenlaskettu hinta, mutta sisältää "avaimet käteen" -ratkaisuna myös kaluston ym. (mutta ei kaluston ylläpitoa).
Paljastakaapa armotta tuon heikot kohdat (okei, tunnen reaalipolitiikkaan liittyvät ongelmat, joten niitä nyt ei ehkä tarvitse toistaa :-| )
//janne
Olen tehnyt harrastuksesta ja aikani kuluksi vaihtoehtoista pääkaupunkiseudun raidevisiota. Tämän hetkinen versio perustuu täysin pikaraitioteihin. Olen kyllä kaikentyyppisen kiskoliikenteen fani, mutta halusin tehdä tämän ensimmäisen version puhtaasti pikaratikoilla, koska se on mielestäni ihanteellisin ratkaisu nykyisiin seudun (joukko)liikenneongelmiin.
Tämä kuva on hahmotelma mahdollisesta raideverkostosta. Siinä näkyvät myös nykyiset kaupunkirata ja metro. Sen lisäksi, että raidelinjaukset ovat osittain aika "hatusta", voi kuvassa olla myös ihan selviä hölmöyksiä koska linjoja ei ole katsottu tarkasti maastoon ja katuverkkoon vaan vedetty vähän "sinnepäin". Esimerkkinä mainittakoon että Jokeri II ei tässä kuvassa käy Karaportin toimistokeskittymän kautta, vaikka luonnollisesti pitäisi. Lisäksi kannattaa muistaa, että tämä on esitys raideverkosta. Linjatoteutukset ovat asia erikseen, niistäkin on kyllä hahmotelmia.
Pohjakarttana on asutus- ja liiketoimintojen tiheyttä kuvaava kartta julkaisusta "Seuturakenteen nykytilan kuvauksia" (Halme et. al. 2002; YTV).
Alustavien erittäin karkeiden arvioideni mukaan hanke maksaisi neljänkymmenen vuoden aikana noin 1,2 miljardia euroa. Tämä on noin 1,5 kertaa länsimetron ja Marjaradan yhteenlaskettu hinta, mutta sisältää "avaimet käteen" -ratkaisuna myös kaluston ym. (mutta ei kaluston ylläpitoa).
Paljastakaapa armotta tuon heikot kohdat (okei, tunnen reaalipolitiikkaan liittyvät ongelmat, joten niitä nyt ei ehkä tarvitse toistaa :-| )
//janne