Rantaradan tulevaisuus

Liittynyt
16 Kesäkuu 2006
Viestit
359
Rantarata rappeutuu vuosi vuodelta, jossain vaiheessa on "taas" edessä sen parantaminen, tai ihan kokonaan uuden radan tekeminen. On puhuttu mm ELSA-radasta. Suunnitelmissa on esitetty "ainoana järkevänä" ratkaisuna nopean radan rakentaminen turunväylän maastokäytävää mukaillen, Espoon tunnelin jälkeen voimakkaasti koukaten ensin Nummelan suuntaan ja sieltä suunnanmuutos Lohjalle, ja taas suunnanmuutos Saloon päin. Aika siksakkia sanon minä.

Mielestäni ns vanhan ELSA:n linjaus on parempi kuin uuden. Espoon Mankista Lohjan aseman tienoille on suunnilleen suora asumaton ja järvetön linja. En ymmärrä mitä järkeä on tehdä suurnopeusrata sillä perusteella että se kulkee pikkukylien läpi "palvellen" niitäkin. Mielestäni nopea rata ei palvele pikkutaajamia mitenkään, jos ei sitten junien ohikiitävää meteliä lueta palveluksi. Eri asia on rakentaa halvempi lähiliikennerata pienemmillä kaarresäteillä näiden Veikkoloiden, Huhmarien ja Histojen lävitse, näin asematkin saadaan paremmin asutuksen lähelle. Lähiliikennerata (sn120)voitaisiin rakentaa linjaa Espoo-Mikkelä-Hista-Veikkola-Nummela-Lohjan keskusta. Näin tämä ns asukaskäytävä saisi tarpeensa tyydyteyksi.

Sitten varsinainen nopea rata Helsingin ja Turun välille voitaisiin tehdä seuraavasti. Tehdään uusi nopea rata vanhaa ELSA:a joiltain osin mukaillen, eli linjaa Mankki-Vitträsk-Yövilä-Lohjan asema. Siitä hankopaanan ali tai yli, jonka jälkeen moottoritien linjausta Saloon ja sieltä voitaisiin yhtyä parannetulle vanhalle radalle. Vanha ELSA:han toki kiersi Lapinkylän kautta sen aikaisin perustein, mutta suorempi ja asumaton linja menee Vitträskin ja Loojärven välistä. Nopean radan tarkoitushan on palvella vain niitä asemanseutuja, joilla juna pysähtyy. Siksi olisi hyvä että välimaastot kuljetaan kaukana asutuksesta ja metsän uumenissa.

Pointtina voisin vielä mainita sen, että kyllä tulevaisuudessa nopea liikenne pitää erottaa täysin lähiliikenteestä. Ei nopea ja hidas vekotin voi kulkea toimivasti samalla radalla. Joku voi tietysti sanoa, että voihan nopealle radalle tehdä Haarajoen tyylisiä seisakkeita. Mutta vuoroväliä ei tällä tyylillä saa kovin tiheäksi, ja toisaalta Haarajoellekin tullaan autoilla sankoin joukoin kun asemalle on liian pitkä kävelymatka. Ja onhan jo kartaltakin katsottuna Lohjalta Espooseen järjetöntä kiertää Nummelan kautta, vieläpä kun kaukojunia ei ole suunniteltu pysähtyvän Nummelassa. Ohi pyyhältävää meteliä josta ei ole Nummelalaisille ja muillekaan hyötyä. Tämän takia suora linja on paras.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä ajatus! Ja voi olla, että yksiraiteisn suurnopeusradan + yksiraiteisen paikallisliikenneradan ohituspaikkoineen saisi suunnilleen samalla hinnalla kuin kaksiraiteisen suurnopeusradan. Hintaa saataneen alas silläkin, että suurnopeusradalla tyydytään pienehköön akselipainoon ja rahtiliikenne kulkisi (luonnollisesti) hitaampaa rataa. Tosin tämä on vain arvaus.
 
Eri asia on rakentaa halvempi lähiliikennerata pienemmillä kaarresäteillä näiden Veikkoloiden, Huhmarien ja Histojen lävitse, näin asematkin saadaan paremmin asutuksen lähelle. Lähiliikennerata (sn120)voitaisiin rakentaa linjaa Espoo-Mikkelä-Hista-Veikkola-Nummela-Lohjan keskusta. Näin tämä ns asukaskäytävä saisi tarpeensa tyydyteyksi.


Pointtina voisin vielä mainita sen, että kyllä tulevaisuudessa nopea liikenne pitää erottaa täysin lähiliikenteestä.

Olen samaa mieltä. Tuo Espoon aseman jälkeen Lohjalle lähtevä ratavaihtoehto sopisi paremmin lähijunille. Omasta mielestäni varteenotettava suurnopeusradan linjausvaihtoehto olisi linjata kyseinen rata kulkemaan Nummelan kautta Helsinki-Vantaan lentoaseman alitse, kuten on myös suunniteltu. En osaa sanoa lisäisikö kyseinen reitti huomattavasti matka-aikaa, mutta nythän onkin kyse suurnopeusradasta. Eiköhän matka-aika saataisi kiinni jos radalla paineltaisiin Salosta kolmeasataa aina lentoasemalle. Samassa yhteydessä pitäisi myöskin Tampereen ja Lahden suuntaan menevät kaukojunat linjata kulkemaan lentoaseman alitse.
 
Hintaa saataneen alas silläkin, että suurnopeusradalla tyydytään pienehköön akselipainoon ja rahtiliikenne kulkisi (luonnollisesti) hitaampaa rataa. Tosin tämä on vain arvaus.

Rahtiliikenne voitaisiin laittaa kulkemaan vankemmin tehtyä lähiliikennerataa pitkin. Nopealle liikenteelle kevytrakenteisemmin tehty rata voisi olla pelkästään nopean liikenteen käytössä, jolloin kiskot voitaisiin kallistaa nopeita junia varten ja näin hitaat ja raskaat junat eivät kuluttaisi niitä kohtuuttomasti.
 
Eipä ole Turussa niinpaljoa rahteja, että kannattaa sitävarten omaa rataa tehdä. Nykyiset tavarat kulkemaan ELSA:a pitkin Lohjalle ja siitä Hy-Ri. Luonnollisesti vet. henkilöjunien Vmax olisi 200 tällä osalla.
Vanhan baanan käytöstä Salo-Pku - välillä on turha haaveilla, rullalle vaan.
 
Entäpä jos uuden rantaradan rakentaisi kulkemaan Turunväylän vierestä? Tämä olisi mielestäni melko hyvä vaihtoehto. Radan voisi tarvittaessa laittaa maan alle, ja Veikkolassa nostaa ylös, kun tulisi asumatonta aluetta. Veikkolasta vähän matkaa Lohjan suuntaan, josta sitten tulevan moottoritien pätkän viereen. Tämä linjaus olisi melko suora, ainakin Veikkolasta alkaen, jolloin nopeuksia pystyttäisiin nostamaan oikoradan tasolle. Salon asema tosin jäisi hieman sivuun silloin, mutta toisaalta niin matka-aika hieman lyhenisi, samoten kuin Turkuun myös.
 
Salon asema tosin jäisi hieman sivuun silloin

Ruotsin länsirannikon rantarata, eli melkein sama juttu kuin meidän rantarata, oikaistiin hieman Landskronan kaupungin laitamia sivuten. Uusi asemakin rakennettiin, hieman sivuun keskustasta. Aseman ja keskustan välisiä matkustajia varten perustettiin johdinautolinja. Siinäpä viehättävä ratkaisu Saloonkin, eikö?
 
Ruotsin länsirannikon rantarata oikaistiin hieman Landskronan kaupungin laitamia sivuten. Uusi asemakin rakennettiin, hieman sivuun keskustasta. Aseman ja keskustan välisiä matkustajia varten perustettiin johdinautolinja. Siinäpä viehättävä ratkaisu Saloonkin, eikö?
Ymmärtääkseni vanha rata ei ollut läpiajettava, vaan junat joutuivat vaihtamaan suuntaansa Landskronan keskustan asemalla. Uusi rata on läpiajettava, ja tästä syystä uusi rata ja asema eivät sijaitse kaupungin historiallisessa keskustassa. Saloon ei mitään landskronamaista korpiasemaa kannata rakentaa, sillä rautatie kulkee jo nyt Salon kaupungin läpi. Nykyinen asema ja ratalinjaus on siis Salossa säilytettävä.

Landskronaankin sopiva ratkaisu olisi ollut duoraitiotie...
 
Vanha rata kulki vieläkin kauempaa Landskronasta kuin uusi. Landskronan asema puolestaan oli erillisen sivuradan asema, ja sen radan liikenne rajoittui loppuvuosina paikallisen henkilöliikenteen vuoroihin Malmön suunnasta. Landskrona ei siten ole vertailukelpoinen Salon tai kovin monen muunkaan suomalaisen asemakaupungin kanssa.
 
Rantarata rappeutuu vuosi vuodelta, jossain vaiheessa on "taas" edessä sen parantaminen, tai ihan kokonaan uuden radan tekeminen. On puhuttu mm ELSA-radasta. Suunnitelmissa on esitetty "ainoana järkevänä" ratkaisuna nopean radan rakentaminen turunväylän maastokäytävää mukaillen, Espoon tunnelin jälkeen voimakkaasti koukaten ensin Nummelan suuntaan ja sieltä suunnanmuutos Lohjalle, ja taas suunnanmuutos Saloon päin. Aika siksakkia sanon minä.

Suunnanmuutos? Ei kai sellaista ole suunniteltu. Asemat on sijoitettu Nummelan eteläpuolelle ja Lohjan pohjoispuolelle niin, että juna voi jatkaa kulkuaan suoraan.
 
Vanha rata kulki vieläkin kauempaa Landskronasta kuin uusi. Landskronan asema puolestaan oli erillisen sivuradan asema, ja sen radan liikenne rajoittui loppuvuosina paikallisen henkilöliikenteen vuoroihin Malmön suunnasta. Landskrona ei siten ole vertailukelpoinen Salon tai kovin monen muunkaan suomalaisen asemakaupungin kanssa.

Suomessahan olisi vastaavassa tilanteessa lakkautettu sivuradan junat ja järjestetty kulkeminen liityntäbussilla pääradan varteen.
 
Suomessahan olisi vastaavassa tilanteessa lakkautettu sivuradan junat ja järjestetty kulkeminen liityntäbussilla pääradan varteen.
Näinhän tehtiin Landskronassakin! Landskronan keskustan rautatieasema on lakkautettu ja uudelle rautatieasemalle kuljetaan sähköbussilla.
 
Suunnanmuutos? Ei kai sellaista ole suunniteltu. Asemat on sijoitettu Nummelan eteläpuolelle ja Lohjan pohjoispuolelle niin, että juna voi jatkaa kulkuaan suoraan.

En nyt sitä tarkoittanut. Vaan sitä että rata kulkee zigzaggia, eikä mene ns suoraa linjaa kohti Saloa ja Turkua. Kuka hölmö nyt sellaista rataa suunnittelisi että junan pitäisi vaihtaa suuntaa, joku roti sentään, ei tuollaista pitäisi edes kysyä.

Kuitenkin... Suoralla linjalla tarkoitan sitä, että rata ainakin suunnilleen on menossa koko ajan kohti määränpäätä. Jos rata kulkisi Nummelan ja Lohjan kautta, se jo poikkeaisi kartalla huomattavan paljon suorasta linjasta. Mutkia siis liikaa matkassa...
 
Jos rata kulkisi Nummelan ja Lohjan kautta, se jo poikkeaisi kartalla huomattavan paljon suorasta linjasta. Mutkia siis liikaa matkassa...

Kilometreissä ja suhteessa radan kokonaispituuteen vaikutus on silti melko mitätön, vain n. 3–4 kilometriä. Paljon suurempi vaikutus matka-aikaan on sillä, mille nopeudelle rata rakennetaan. Parin minuutin takia ei kannata rakentaa kahta rataa, vaikka olisivatkin yksiraiteisia.

Sitä voisi tietysti suunnitelmissa vähän hahmotella, mitä tapahtuisi jos rata menisi Lohjan aseman sijaan Nummelan keskustasta. Rata kun tuskin todennäköisesti menisi Lohjan keskustasta, vaan vain Lohjan aseman kautta. Erinomainen palvelu Nummelan keskustaan voisi siinä tapauksessa olla parempi vaihtoehto, kun Nummela muutenkin kasvanee kovaa vauhtia, vaikka Lohjan keskustassa tällä hetkellä onkin noin tuplaten enemmän asukkaita.

Lohjalle se voisi olla silti kova pala nieltäväksi, vaikka lopulta on melko sama, kuljetaanko Turusta Lohjan keskustaan vaihtaen junaa Nummelassa tai Lohjan asemalla. Turun junien aseman tullessa Lohjan asemalle Lohjalla voisi olla kuitenkin suuria ambitioita kehittää vaikka yritysaluetta ja uutta asutusta aseman seudulle.
 
En nyt sitä tarkoittanut. Vaan sitä että rata kulkee zigzaggia, eikä mene ns suoraa linjaa kohti Saloa ja Turkua. Kuka hölmö nyt sellaista rataa suunnittelisi että junan pitäisi vaihtaa suuntaa, joku roti sentään, ei tuollaista pitäisi edes kysyä.

No, onhan tuollainen rata kuljettaessa Helsingistä Jyväskylään tai vaikkapa Mikkeliin. Tosin eivät ne radat aivan uusia olekaan :) Veikkaisin kuitenkin kartasta katsottuani, että Nummelan ja Lohjan asemat eivät rataan kohtuuttomia mutkia aiheuttaisi. Ainakin tutkimissani ELSAn suunnitelmissa rata oli linjattu varsin suoraan, mutta tämä edellyttää sitten tietysti liityntäliikennettä busseilla Nummelasta ja Lohjalta uusille asemille. Nummela ja Lohjahan voitaisiin palvella yhdellä keskeisesti sijoitetulla asemalla ja järjestää liityntä kummallekin paikkakunnalle.
 
Takaisin
Ylös