- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Rantarata rappeutuu vuosi vuodelta, jossain vaiheessa on "taas" edessä sen parantaminen, tai ihan kokonaan uuden radan tekeminen. On puhuttu mm ELSA-radasta. Suunnitelmissa on esitetty "ainoana järkevänä" ratkaisuna nopean radan rakentaminen turunväylän maastokäytävää mukaillen, Espoon tunnelin jälkeen voimakkaasti koukaten ensin Nummelan suuntaan ja sieltä suunnanmuutos Lohjalle, ja taas suunnanmuutos Saloon päin. Aika siksakkia sanon minä.
Mielestäni ns vanhan ELSA:n linjaus on parempi kuin uuden. Espoon Mankista Lohjan aseman tienoille on suunnilleen suora asumaton ja järvetön linja. En ymmärrä mitä järkeä on tehdä suurnopeusrata sillä perusteella että se kulkee pikkukylien läpi "palvellen" niitäkin. Mielestäni nopea rata ei palvele pikkutaajamia mitenkään, jos ei sitten junien ohikiitävää meteliä lueta palveluksi. Eri asia on rakentaa halvempi lähiliikennerata pienemmillä kaarresäteillä näiden Veikkoloiden, Huhmarien ja Histojen lävitse, näin asematkin saadaan paremmin asutuksen lähelle. Lähiliikennerata (sn120)voitaisiin rakentaa linjaa Espoo-Mikkelä-Hista-Veikkola-Nummela-Lohjan keskusta. Näin tämä ns asukaskäytävä saisi tarpeensa tyydyteyksi.
Sitten varsinainen nopea rata Helsingin ja Turun välille voitaisiin tehdä seuraavasti. Tehdään uusi nopea rata vanhaa ELSA:a joiltain osin mukaillen, eli linjaa Mankki-Vitträsk-Yövilä-Lohjan asema. Siitä hankopaanan ali tai yli, jonka jälkeen moottoritien linjausta Saloon ja sieltä voitaisiin yhtyä parannetulle vanhalle radalle. Vanha ELSA:han toki kiersi Lapinkylän kautta sen aikaisin perustein, mutta suorempi ja asumaton linja menee Vitträskin ja Loojärven välistä. Nopean radan tarkoitushan on palvella vain niitä asemanseutuja, joilla juna pysähtyy. Siksi olisi hyvä että välimaastot kuljetaan kaukana asutuksesta ja metsän uumenissa.
Pointtina voisin vielä mainita sen, että kyllä tulevaisuudessa nopea liikenne pitää erottaa täysin lähiliikenteestä. Ei nopea ja hidas vekotin voi kulkea toimivasti samalla radalla. Joku voi tietysti sanoa, että voihan nopealle radalle tehdä Haarajoen tyylisiä seisakkeita. Mutta vuoroväliä ei tällä tyylillä saa kovin tiheäksi, ja toisaalta Haarajoellekin tullaan autoilla sankoin joukoin kun asemalle on liian pitkä kävelymatka. Ja onhan jo kartaltakin katsottuna Lohjalta Espooseen järjetöntä kiertää Nummelan kautta, vieläpä kun kaukojunia ei ole suunniteltu pysähtyvän Nummelassa. Ohi pyyhältävää meteliä josta ei ole Nummelalaisille ja muillekaan hyötyä. Tämän takia suora linja on paras.
Mielestäni ns vanhan ELSA:n linjaus on parempi kuin uuden. Espoon Mankista Lohjan aseman tienoille on suunnilleen suora asumaton ja järvetön linja. En ymmärrä mitä järkeä on tehdä suurnopeusrata sillä perusteella että se kulkee pikkukylien läpi "palvellen" niitäkin. Mielestäni nopea rata ei palvele pikkutaajamia mitenkään, jos ei sitten junien ohikiitävää meteliä lueta palveluksi. Eri asia on rakentaa halvempi lähiliikennerata pienemmillä kaarresäteillä näiden Veikkoloiden, Huhmarien ja Histojen lävitse, näin asematkin saadaan paremmin asutuksen lähelle. Lähiliikennerata (sn120)voitaisiin rakentaa linjaa Espoo-Mikkelä-Hista-Veikkola-Nummela-Lohjan keskusta. Näin tämä ns asukaskäytävä saisi tarpeensa tyydyteyksi.
Sitten varsinainen nopea rata Helsingin ja Turun välille voitaisiin tehdä seuraavasti. Tehdään uusi nopea rata vanhaa ELSA:a joiltain osin mukaillen, eli linjaa Mankki-Vitträsk-Yövilä-Lohjan asema. Siitä hankopaanan ali tai yli, jonka jälkeen moottoritien linjausta Saloon ja sieltä voitaisiin yhtyä parannetulle vanhalle radalle. Vanha ELSA:han toki kiersi Lapinkylän kautta sen aikaisin perustein, mutta suorempi ja asumaton linja menee Vitträskin ja Loojärven välistä. Nopean radan tarkoitushan on palvella vain niitä asemanseutuja, joilla juna pysähtyy. Siksi olisi hyvä että välimaastot kuljetaan kaukana asutuksesta ja metsän uumenissa.
Pointtina voisin vielä mainita sen, että kyllä tulevaisuudessa nopea liikenne pitää erottaa täysin lähiliikenteestä. Ei nopea ja hidas vekotin voi kulkea toimivasti samalla radalla. Joku voi tietysti sanoa, että voihan nopealle radalle tehdä Haarajoen tyylisiä seisakkeita. Mutta vuoroväliä ei tällä tyylillä saa kovin tiheäksi, ja toisaalta Haarajoellekin tullaan autoilla sankoin joukoin kun asemalle on liian pitkä kävelymatka. Ja onhan jo kartaltakin katsottuna Lohjalta Espooseen järjetöntä kiertää Nummelan kautta, vieläpä kun kaukojunia ei ole suunniteltu pysähtyvän Nummelassa. Ohi pyyhältävää meteliä josta ei ole Nummelalaisille ja muillekaan hyötyä. Tämän takia suora linja on paras.
Viimeksi muokattu: