Länsimetro

Pidän myös epäammattimaisena sitä, että Matinkylän rataosaa ylipäätään ajatellaan otettavan käyttöön ilman koeliikennejaksoa. Kyse on niin suuresta ja monimutkaisesta hankkeesta, että vaikka sitä olisivat olleet tekemässä kokeneet metrorakentajat, olisi pitänyt toimia samaan tapaan kuin aikanaan itämetron kanssa. Eli bussiliikenteen jatkuessa ennallaan olisi ryhdytty kuljettamaan matkustajia rinnalla. Ja vasta sitten, kun olisi nähty metron toimivan ongelmitta jonkin määrätyn ajan, olisi metroliikenne laajennettu täyteen laajuuteen ja bussit lopetettu.

Kuviohan on rakennettu siten, että minkä tahansa kohdan pieleen meno sotkee koko paletin. Kampissakin voi syntyä lämmintä, kun sinne viedään sekä metroa korvaava liikenne että Elielinaukiolta ja muualta siirrettävät linjat.

Lähtökohta on aika outo siihen nähden, että HSL on varsin insinöörivetoinen putka. Insinööri jos kukaan tietää, että jos jokin voi mennä pieleen, se myös menee. Nyt kirkasotsaisesti ja naiivisti luotetaan johonkin päivämäärään kuin graniittiin ja tehdään sitoumuksia sen pohjalta.

Minä olen kyllä aivan varma siitä, että liikennöitsijöiden kanssa olisi mahdollista päästä neuvotellen sopuun nykylinjaston jatkamisesta, kunnes se aidosti voidaan ajaa alas. Jollekulle firmalle voidaan joutua maksamaan kipurahoja. Mutta että nyt laitetaan matkustajat maksamaan homma erilaisena epämukavuutena, on kyllä jokseenkin kyyninen lähtökohta.
 
Hesarin ei enää tarvitse propagoida metron puolesta, sillä se tulee nyt joka tapauksessa, vaikka vähän myöhässä. Rakennusliikkeet ovat saaneet mitä tahtoivat. Nyt voidaan alkaa kosiskella niitä harvoja lukijoita, jotka vielä ovat jäljellä, ja olla niiden puolella isoa pahaa koneistoa vastaan.
En tiedä, onko rakennusliikkeillä itsessään niin paljon sanomista Hesarin kirjoitteluun, mutta kiinteistönvälittäjät ja asuntomyyjät ostavat aika paljon mainostilaa sanomalehdistä ja metron kaltaisella joukkoliikennehankkeella on kiistämättä asuntomarkkinoita piristävä vaikutus. Ts. toimittajat siellä vaan kirjoittelevat työpaikkojensa puolesta.

Sinänsä inhimillistä. Kyllähän täälläkin bussimiehet kovasti kritisoivat raidejokeria, raitiotieihmiset vastaavasti ovat täyttämässä maan pikaratikoilla, (metro)junankuljettajat vastustavat automatisointia jne. Miksi toimittajien pitäisi olla parempia?
 
On lähinnä naurettavaa kutsua valmistautumiseksi sitä, että metron viivästyessä siirrytään härkäpäisesti liityntäliikenteeseen bussista bussiin. Viivästyshän voi olla vaikka vuoden mittainen.

Jos tähän saa hirteishuumoria heittää väliin, niin myönteinen asia tässä on että tästä saadaan arvokasta tietoa miten liikenne kaupunkibulevardeilla joskus tulevaisuudessa toimii, eli että lähiöistä tulevat bussit syöttävät pikaraitiotielle, jotka ajavat bulevardeja pitkin keskustaan, paitsi että tässä pikaraitiotie on korvattu heiluribusseilla joska ajavat länsiväylää pitkin keskustaan. ;) Tämän kokeen aikana voidan esim mitoittaa miten täyteen busseja voi pakata ilman että matkustajien pelihousut repeää. Lisämausteena vielä että osa busseista ajaa vain Ruoholahteen eli käytännössä tullaan menemään kolmella eri vehkeellä keskustaan.

Toinen juttu on että mistä voi olla varma että tämä metron aloituksen myöhästymisen takana ei ole joku salaliitto?:lol:

t. Rainer
 
En tiedä, onko rakennusliikkeillä itsessään niin paljon sanomista Hesarin kirjoitteluun, mutta kiinteistönvälittäjät ja asuntomyyjät ostavat aika paljon mainostilaa sanomalehdistä ja metron kaltaisella joukkoliikennehankkeella on kiistämättä asuntomarkkinoita piristävä vaikutus. Ts. toimittajat siellä vaan kirjoittelevat työpaikkojensa puolesta.

Sinänsä inhimillistä. Kyllähän täälläkin bussimiehet kovasti kritisoivat raidejokeria, raitiotieihmiset vastaavasti ovat täyttämässä maan pikaratikoilla, (metro)junankuljettajat vastustavat automatisointia jne. Miksi toimittajien pitäisi olla parempia?

Toimittajia sitoo alansa eettiset ohjeet. Metronkuljettaja, linja-autonkuljettaja tms. saa ihan vapaasti kertoilla mielipiteitään.

http://www.jsn.fi/journalistin_ohjeet/

"8. Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen. " Nojoo, paino sanalla "pyrkiä". Eihän sitä nyt aina voi onnistua.
 
No, nyt on turha itkeä kun kurat on housussa jo. Aamulla on tiedotustilaisuus. Tommy Pohjola uumoilee, että päitä alkaa vihdoin tippua: https://helsinginmetro.wordpress.com/2016/06/10/katastrofi-on-tosiasia/

Aamulla ei siten ollut tiedotustilaisuutta, mikä toki noudattaa länsimetron yleistä tiedostuslinjaa hyvin.

helsinginmetro.blogspot.fi sanoi:
Ylimielisyydessään johdonmukainen metroprojektin johto peruutti viime tingassa aamupäiväksi kaavaillun tiedotustilaisuuden.
 
Toimittajia sitoo alansa eettiset ohjeet. Metronkuljettaja, linja-autonkuljettaja tms. saa ihan vapaasti kertoilla mielipiteitään.

http://www.jsn.fi/journalistin_ohjeet/

"8. Journalistin velvollisuus on pyrkiä totuudenmukaiseen tiedonvälitykseen. " Nojoo, paino sanalla "pyrkiä". Eihän sitä nyt aina voi onnistua.

Epäpätevyyskin on inhimillistä. TJEU: Länsimetro.

Vakavammin. Media-alalla on menossa melkoinen eloonjäämiskamppailu. Varsinkin Amerikassa sanomalehdet ovat helisemässä ja se trendi on aluillaan Suomessakin. Ansaintalogiikassa on oiottu hyveellisestä "myydään yleisö mainostajille" -mallista "myydään mainostajat yleisölle" -malliin. Jutuissa hämärtyvät entistä useammin journalistisen sisällön ja mainostamisen rajat. Ja sitten on tietysti mainostajiin liittyviä yleisiä intressejä, joihin kuuluvat runsas palstatila autoilulle, jatkuva asuntomarkkinoiden hintakehitysseuranta ja erilaisten hankkeiden lobbaus.

Lisäksi voisi huomioida, että yritysten, virastojen ja eri eturyhmien viestintäosaaminen on kohentunut viimeisen kymmenen vuoden aikana hurjasti. Asiat ja näkemykset osataan myydä. Ennen toimittajien piti nähdä vaivaa juttuihinsa ja samalla toimittajalle selvisivät eri näkökulmat. Nykyään eri tahojen tiedotteita puskee ovista ja ikkunoista ja ne ovat usein muotoiluiltaan lähes julkaisuvalmiita uutisia.

Pointtina tässä ehkä se, että Suomi on aika pieni kielialue ja laatujournalismilla on vaikeuksia isommillakin kielialueilla.
 
Niin että kun ensin painetaan pariksi kuukaudeksi palvelutaso alle kaiken arvostelun, niin johan alkaa metrokin kelvata?

Kun ensin painetaan pariksi kuukaudeksi palvelutaso alle kaiken arvostelun, niin johan alkaa matkustajat kaikota. Kun sitten joskus metro valmistuu, ihmetellään, kun ei niitä näy vieläkään missään. Mutta eihän sillä ole väliä, sillä ei kai kukaan kuvitellut länsimetroa joukkoliikennehankkeeksi.

Eipähän tule ainakaan kapasiteettirajat vastaan :lol:
 
Jos tähän saa hirteishuumoria heittää väliin, niin myönteinen asia tässä on että tästä saadaan arvokasta tietoa miten liikenne kaupunkibulevardeilla joskus tulevaisuudessa toimii, eli että lähiöistä tulevat bussit syöttävät pikaraitiotielle, jotka ajavat bulevardeja pitkin keskustaan... :lol:

t. Rainer

Mitä, eikö runkolinjakokeilu 55-58 opettanut mitään? :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Kun ensin painetaan pariksi kuukaudeksi palvelutaso alle kaiken arvostelun, niin johan alkaa matkustajat kaikota. Kun sitten joskus metro valmistuu, ihmetellään, kun ei niitä näy vieläkään missään. Mutta eihän sillä ole väliä, sillä ei kai kukaan kuvitellut länsimetroa joukkoliikennehankkeeksi.

Eipähän tule ainakaan kapasiteettirajat vastaan :lol:

Näissä poikkeusjärjestelyissä myös tiedotus on usein tuntunut pätkivän sitten kun tilanne on ohi. Olen kuullut aika monen pk-seudulla asuvan, joukkoliikennettä aktiivisesti käyttävän, edelleen luulevan että lentokentän juna-asemalta pitää matkustaa bussilla lentoasemalle.
Osittain tämä johtunee siitä että tiedotusvälineet uutisoivat epäonnistumiset suuremmilla otsikoilla kuin niiden korjaukset. Eli kauankohan länsimetron oikean aloituksen jälkeen kestää että ihmiset oppivat että nyt se kulkee.
 
Toinen juttu joka on jäänyt vähemmälle huomiolle on että Tapiolan keskustan uudistamistyöt laahaavat pahasti jäljessä, ja ne hankaloittavat sekä liityntäbusseilla että kävellen Tapiolan metroasemalle saapuvien liikkumista vielä vuosi, pari, metron mahdollisen valmistumisen jälkeen.

Tapiolaa lähdettiin uusimaan ehkä hieman liian raskaalla kädellä kun tuli tieto metron tulosta, ja monien valitusten takia rakennustyöt aloitettiin liian myöhään.

Jos itse asuisin Tapiolan seudulla en käyttäisi Tapiolan metroasemaa ollenkaan kunnes rakennustyöt ovat valmiit, vaan hankkiutuisin jollain konstilla Urheilupuiston, Otaniemen tai Keilaniemen asemile.

t. Rainer
 
Länsimetrossa avautuu kahdeksan asemaa yhtaikaa, sitten kun avautuu, ei yhdet liukuportaat. Eiköhän siitä joku juttu lehteen tule.

Jos mennään bussirunkolinjoilla ja liityntäbussiverkolla, ehkä asemia kannattaisi avata ensin Tapiolaan saakka. Tuo siis sillä edellytyksellä, että ongelmana ovat vain talotekniikan testaukset.

Viisi asemaa saanee vähän nopeammin kuntoon kuin kahdeksan.
 
Tapiolaa lähdettiin uusimaan ehkä hieman liian raskaalla kädellä kun tuli tieto metron tulosta, ja monien valitusten takia rakennustyöt aloitettiin liian myöhään.

Onko tuo väittämä valituksista faktaa vai mutua? Myös investoijien ja kiinteistöjen omistajien takia on ollut viivästyksiä. Edelleenkin esim. Vesiputoustalon omistajat eivät ilmeisesti halua myydä/purkaa.

Töiden raskaus on jossain määrin seurausta kaupunkisuunnittelusta. Tapiolassa kun ei ole rakennettu perinteista korttelikaupunkia, jota voisi uudistaa rakennus ja kortteli kerralaan, vaan on päätetty tehdä jättikokoinen eritasokompleksihässäkkä yhtenä möhkäleenä ja kolmetuhatta parkkipaikkaa luolaan. Seuraava remonttikierros 40 vuoden tjsp. päästä ei liene yhtään helpompi. Sama Kalasataman ja Pasilan rakenteilla olevissa möhkäleissä.


Viisi asemaa saanee vähän nopeammin kuntoon kuin kahdeksan.

Miten lienee... tarttis vissiin tietää tarkalleen, mistä tämä viivästys johtuu. Esim. kulunvalvonta täytynee kumminkin saada kuntoon ja varmistetta koko radalla.
 
Takaisin
Ylös