Länsimetro

En nyt sanoisi, ettei ole valmistauduttu. Onhan esimerkiksi tuo metrolinjaa korvaava 70 auton liikenne ajoissa kilpailtettu ja liikennöitsijät valittu sille varalle, että metro ei aloita. Ja nyt näitä autoja myös tarvitaan

Siis onko nämä liikennöitsijät jo tiedossa? Mulla oli käsitys että autotarpeeksi oli laskettu n. 70 kpl mutta liikennöitsijöiden kanssa vasta käydään keskustelua.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:39 ----------

Siis onko nämä liikennöitsijät jo tiedossa? Mulla oli käsitys että autotarpeeksi oli laskettu n. 70 kpl mutta liikennöitsijöiden kanssa vasta käydään keskustelua.

Itse itselleni vastaten. Näköjään eilen illalla oli julkaistu metrossa uutinen jossa HSL:n Tero Anttila kertoo sopimukset olevan 50 varabussista mahdollista 4 viikon poikkeusliikennettä varten.
 
HSL:n valmistautuminen tosiaan vaikuttaa olleen poikkeuksellisen hyvää, kun juttujen perusteella sillekin oli koko ajan kerrottu, että länsimetro valmistuu ajoissa, kunnes nyt sitten Länsimetro Oy veti tämän hatustaan. Siihen nähden tilanne on sentään kohtuullisen hyvä.

Sen sijaan nyt ihmetyttää vielä enemmän se, että Länsimetro Oy:n johto istuu vielä paikoillaan. Ensin kustannusylitykset ja sitten kaksi kuukautta ennen odotettua valmistumista mennään yllättäen "valmistuu ajoissa" -viestistä "emme tiedä milloin valmistuu, muttei todellakaan ajoissa" -tilanteeseen. Taas projektinjohdollinen epäonnistuminen ja tässä ei edes ole selityksenä tunnelitöissä yleiset yllätykset.

Iso osa ongelmaahan oli, että elokuun aloittamispäivästä pidettiin härkäpäisesti kiinni vaikka tunnelityövaiheet olivat kestäneet pidempään kuin odotettu. Tuloksena kaikki vara-aika oli leikattu pois aikataulusta ja se oli niin tiiviisti pakattu, että aikataulun pitäminen vaati sen, että mitään uusia ongelmia ei tule eteen. Niinhän ei koskaan tietenkään käy, joten tuo epäonnistuminen oli kyllä odotettavissa jo pitkään.
 
Länsiväylä 5.8.2015

NYT SE LYÖTIIN LUKKOON:
TÄMÄ ON LÄNSIMETRON ALOITUSPÄIVÄMÄÄRÄ.

"Reilu vuosi ja liikenne länsimetron ensimmäisellä osuudella Ruoholahden ja Matinkylän välillä käynnistyy. H-hetki on Maanantaina 15.8.2016.

Tuo ajankohta on niin varma kuin se yleensä voi olla, sanoi HSL:n linjasto -ja aikatauluryhmän päällikkö Arttu Kuukankorpi.

Ainut aikatauluriski metrojunien sujahtamiseen Espooseen piilee junien kulunvalvontajärjestelmän rakentamisessa. Sen toteuttaa Suomalainen Mipro Oy.

Sopimuksessa on myöhästymisen varalta niin tiukat sanktiot, että uskon kaiken olevan kunnossa aikataulussa, Kuukankorpi muotoilee.

Länsimetron ykkösvaiheen rakennustyöt ovat Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkisen mukaan hyvällä mallilla. Kaikki asemat valmistuvat siihen mennessä, kun liikennöinti ensi vuoden elokuun 15 päivä alkaa, hän vakuuttaa.

Kehäradan kaltaisiin väliaikaisjärjestelyihin Espoossa ei siis tarvitse turvautua".

Ilmeisesti riskiä myöhästymiselle pidettiin tuolloin niin pienenä ettei varajärjestelyille silloin vielä nähty tarvetta. Jälkiviisaana on tietysti helppo sanoa että olisiko liityntälinjastoa kilpailutettaessa kannattanut jo varautua mahdolliseen myöhästymiseen ja jättää sellainen perälauta jotta suoria linjoja Helsinkiin pystytään tarpeen vaatiessa liikennöimään myös 15.8 jälkeen.
 
HSL:n varautuminen oli oikeastaan poikkeuksellisen hyvää. Lähtökohtaisesti nuo 70 bussia oli varattu siihen, että metro aloittaa, mutta liikenteessä saattaisi olla katkoksia tai suunniteltua harvempi vuoroväli. Näin päivystysvalmiudessa olevat bussit olisi saatu varsin nopeasti apuun.

On lähinnä naurettavaa kutsua valmistautumiseksi sitä, että metron viivästyessä siirrytään härkäpäisesti liityntäliikenteeseen bussista bussiin. Viivästyshän voi olla vaikka vuoden mittainen.
 
On lähinnä naurettavaa kutsua valmistautumiseksi sitä, että metron viivästyessä siirrytään härkäpäisesti liityntäliikenteeseen bussista bussiin. Viivästyshän voi olla vaikka vuoden mittainen.

Berliinissähän nyt yli 5v jatkunut lentokenttä showhan alkoi vähän samankuuloisesti, ensimmäinen selitys oli savunpoistojärjestelmien ohjaukseen liittyvät ongelmat...
 
Talotekniikalla tarkoitettaneen tässä yhteydessä yhtä rakennustekniikan osaa, joka pitää sisällään viemäröinnin, veden, sähköt, ilmastoinnin, valaistuksen, tietoliikenneyhteydet ja kaiken tällaisen vastaavan ikään kuin valmiiseen taloon asennettavat järjestelmät. Metron tapauksessa mukaan kuuluu ilman muuta erilaiset ohjaus- ja turvallisuusjärjestelmät.

Tosin tiedotteissä pitäisi mielestäni välttää tämäntapaisten termien käyttöä: rakennusalan ammattilaiselle se kertoo heti, mistä on kyse, mutta tuskinpa kenellekään muulle. Mutta tällaisia lipsahduksia sattuu varsinkin kiireessä ja silloin se on ymmärrettävää, sillä tärkeintä on saada tiedote kohtuullisen nopeasti ulos.

Sattuuko tähän kuulumaan pelastussuunnitelma, kun laituriovia ei tulekaan? Uutta versiota ei ollut vielä alkuvuodesta toimitettu hyväksyttäväksi..
 
Vastaavasti uusien sopimusten liikennöitsijät ovat tehneet mittavia kalustoinvestointeja, joista kulut alkavat juosta heti. Rahalla voisi varmasti ratkaista monta asiaa, mutta olisiko siinä sitten mieltä, että HSL maksaisi sekä uusien että vanhojen sopimusten mukaisesta liikenteestä siihen saakka, kunnes Länsimetron liikenne saadaan käyntiin.

Eikai mikään estä ajamasta tällä uudella sopimuksella ja kalustolla Helsinkiin asti, liityntälinjojen sijaan? Ainakin Tampereella onnistuu että liikennöitsijä siirtyykin ajamaan jotain muuta linjaa kuin minkä on alunperin voittanut, sopimuksen puitteissa toki. Esimerkiksi Paunu ajaa tällä hetkellä linjaa 11 linjan 7 sopimuksella ja Länsilinjat siirtyy ajamaan jotain muuta linjaa voittamansa kakkosen sijaan, kun tämä siirtyy sähköbussien myötä TKL:n hoidettavaksi.
 
Eikai mikään estä ajamasta tällä uudella sopimuksella ja kalustolla Helsinkiin asti, liityntälinjojen sijaan? Ainakin Tampereella onnistuu että liikennöitsijä siirtyykin ajamaan jotain muuta linjaa kuin minkä on alunperin voittanut, sopimuksen puitteissa toki. Esimerkiksi Paunu ajaa tällä hetkellä linjaa 11 linjan 7 sopimuksella ja Länsilinjat siirtyy ajamaan jotain muuta linjaa voittamansa kakkosen sijaan, kun tämä siirtyy sähköbussien myötä TKL:n hoidettavaksi.

Eiköhän liikennöintisopimukset tässäkin tapauksessa ole suoritepohjaisia. Eli on tilattu x kilometriä ajoa vuorokaudessa + varikkosivut. Sitten yritykset ovat laskeneet pätkäreiteille sopivat auto ja kuljettajamäärät. Jos matka ja myös ajoaika tuplaantuvat (tjs.), niin joko vähennetään vuorojen määrää rutkasti tai tehdään kallis lisäsopimus, johon firmat yrittävät saadaa kuljettajat ja sopivan kaluston. Ei ole ihan mutulla kovinkaan helppoa. Ellei Länsimetro Oy maksa kokonaan aiheuttamiaan lisäkuluja.
 
Eikai mikään estä ajamasta tällä uudella sopimuksella ja kalustolla Helsinkiin asti, liityntälinjojen sijaan? Ainakin Tampereella onnistuu että liikennöitsijä siirtyykin ajamaan jotain muuta linjaa kuin minkä on alunperin voittanut, sopimuksen puitteissa toki. Esimerkiksi Paunu ajaa tällä hetkellä linjaa 11 linjan 7 sopimuksella ja Länsilinjat siirtyy ajamaan jotain muuta linjaa voittamansa kakkosen sijaan, kun tämä siirtyy sähköbussien myötä TKL:n hoidettavaksi.

Onhan tuo periaatteessa mahdollista HSL-alueellakin. Kysymys ehkä tässä tapauksessa kuuluukin, mitä kaikkea kahdessa kuukaudessa keskellä kesälomakautta ehditään tehdä. Uuden linjaston kilpailukohteet eivät automäärän ja liikenteen rakenteen (kuinka paljon ruuhka-/kokopäiväliikennettä, kuinka paljon viikonloppuliikennettä jne.) osalta monissa tapauksissa mene yhteen vanhojen kohteiden kanssa. Liikenteen jakaminen sopiviksi kohteiksi vie aikansa, vaikka käytettäisiinkin suoraan talvikauden 2015 - 2016 aikatauluja. Eniten työtä vaatinee kuljettajien työvuorosuunnittelu. HSL toimitti talvikauden aikataulukaaviot liikennöitsijöille toukokuun puolivälissä, joten liikennöitsijöille jäisi noin kuukausi tavanomaista lyhyempi aika suunnitella kuljettajien työvuorot, vaikka HSL saisi toimitettua uudet kaaviot muutamassa päivässä. Uskoisin, että alkavan viikon aikana tullaan käymään keskusteluja siitä, mitä kesän aikana ehditään ja voidaan tehdä ja minkälaista ylimääräistä korvausta vastaan.
 
Siis onko nämä liikennöitsijät jo tiedossa? Mulla oli käsitys että autotarpeeksi oli laskettu n. 70 kpl mutta liikennöitsijöiden kanssa vasta käydään keskustelua.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:39 ----------



Itse itselleni vastaten. Näköjään eilen illalla oli julkaistu metrossa uutinen jossa HSL:n Tero Anttila kertoo sopimukset olevan 50 varabussista mahdollista 4 viikon poikkeusliikennettä varten.
Kyseisen liikenteen hankinnan yksityiskohdat on julkaistu toukokuussa:

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2016-013908

Linja 130X Kamppi-Matinkylä: Transdev
Linja 102X/XT Kamppi-Otaniemi: Korsisaari ja Pohjolan Liikenne
Linja 21VX Kamppi-Vattuniemi: Åbergin Linja
 
En nyt sanoisi, ettei ole valmistauduttu. ...

Enemmän ärsyttää, että tämäkin metroprojektin viivästys yritetään sysätä pelastusviranomaisten viaksi, kun luetellaan mitä kaikkia ikäviä turvallisuustestauksia joudutaan taas tekemään. Käyttöönottotestien tekeminen on normaali osa mitä tahansa tällaista projektia. Jos niitä ei päästä tekemään ajallaan, on syy rakennusprojektin sisällä, ei ulkopuolella.
Juuri näin. Käyttöönottotestit eivät todellakaan ole tällaisessa projektissa yllätys, eikä niiden vaiheessa enää kinastella suunnitteluperusteista. Ovat turvallisuusvaatimukset tulleet viranomaisilta tai päätetty itse, käyttöönottotesteissä vain tarkastetaan, että se mikä on tehty myös toimii. Eivät nämä testit ole suunnitteluvaiheen kokeiluja siitä, millä tavoin metro pitäisi rakentaa.

Ulospäin tämä näyttää riskienhallinnan puutteelta. Jos on riskienhalilntasuunnitelma, siinä ei ainakaan ei ole valmistauduttu riittävästi. Mutta aivan selvä on, että riskien hallinta on pettänyt. Jos riskeihin olisi varauduttu, riskien toteutuminen ei olisi ollut ongelma, vaan olisi toimittu kuten oli suunniteltu toimittavaksi riskin toteutuessa. Riskien toteutuminen olisi myös havaittu ajaoissa siihen nähden, mitä toimia riskin toteutuminen edellyttää niin, etteivät toimet ole mahdottomia toteuttaa.

Riskien hallinta on tällaisessa tilanteessa hankkeen kaikkien osapuolien tehtävä. Siis sekä Espoon ja Helsingin kaupunkien, Länsimetro Oy:n että HSL:n. Ei riitä, että vain Länsimetro Oy hallitsisi omat riskinsä. Myös kaupunkien ja HSL:n tulee osata varautua siihen, että Länsimetro Oy ei pysty täyttämään omaa osuuttaan.

Kun koko Espoon metrohanketta ja sen historiaa tarkastelee, niin siinä ovat toteutuneet suunnilleen kaikki ennakoidut suuret riskit. Mutta näitä riskejä ei ole ennakkoon myönnetty, eikä niihin siten ole tietenkään varauduttu. Joka tapauksessa kaupungit ja HSL ovat nähneet miten Länsimetro Oy on tehtävästään suoriutunut. Ja itse olen sitä mieltä, että tämän kokemuksen perusteella olisi tullut ensisijaisesti varautua siihen, että nykyinen bussiliikenne jatkuu toistaiseksi 15.8.2016 jälkeen, vaikka onkin pieni mahdollisuus siihen, että metroliikenne toimisi 15.8. alkaen.

Pidän myös epäammattimaisena sitä, että Matinkylän rataosaa ylipäätään ajatellaan otettavan käyttöön ilman koeliikennejaksoa. Kyse on niin suuresta ja monimutkaisesta hankkeesta, että vaikka sitä olisivat olleet tekemässä kokeneet metrorakentajat, olisi pitänyt toimia samaan tapaan kuin aikanaan itämetron kanssa. Eli bussiliikenteen jatkuessa ennallaan olisi ryhdytty kuljettamaan matkustajia rinnalla. Ja vasta sitten, kun olisi nähty metron toimivan ongelmitta jonkin määrätyn ajan, olisi metroliikenne laajennettu täyteen laajuuteen ja bussit lopetettu.

Antero
 
Pidän myös epäammattimaisena sitä, että Matinkylän rataosaa ylipäätään ajatellaan otettavan käyttöön ilman koeliikennejaksoa. Kyse on niin suuresta ja monimutkaisesta hankkeesta, että vaikka sitä olisivat olleet tekemässä kokeneet metrorakentajat, olisi pitänyt toimia samaan tapaan kuin aikanaan itämetron kanssa. Eli bussiliikenteen jatkuessa ennallaan olisi ryhdytty kuljettamaan matkustajia rinnalla. Ja vasta sitten, kun olisi nähty metron toimivan ongelmitta jonkin määrätyn ajan, olisi metroliikenne laajennettu täyteen laajuuteen ja bussit lopetettu.

Juuri tänään päivemmällä mietiskelin tuota. Että kun metro 1982 otettiin käyttöön, se tehtiin vaiheittain kaikessa rauhassa. Ajettiin ensin harvalla vuorovälillä kesäaikataulukausi, ja suora bussiliikenne keskustaan kulki metron ohella. Matkustajat ja kuljettajat saivat totutella. Harva vuoroväli antoi liikkumavaraa, jos aikataulu ei ihan pitänytkään. Vasta kuukaisen koejakson jälkeen ryhdyttiin sitten tositoimiin ja pätkittiin bussireitit.

Käytännössä Länsimetro on ihan yhtä iso ja uusi juttu kuin itämetro oli vuonna 1982. Se ei ole vain nykyisen järjestelmän lisä, vaan omalla tavallaan kokonaan uusi järjestelmä uusine junineen. Kulunvalvontakin on muuttunut. Riittävän pitkä koejakso, jonka rinnalla olisi ajettu suoria busseja vanhaan tapaan, olisi ollut ehdottoman tarpeellinen.

No, nyt on turha itkeä kun kurat on housussa jo. Aamulla on tiedotustilaisuus. Tommy Pohjola uumoilee, että päitä alkaa vihdoin tippua: https://helsinginmetro.wordpress.com/2016/06/10/katastrofi-on-tosiasia/
 
Sattuuko tähän kuulumaan pelastussuunnitelma, kun laituriovia ei tulekaan? Uutta versiota ei ollut vielä alkuvuodesta toimitettu hyväksyttäväksi..

Joku muu varmasti tietää paremmin, mutta yleisesti kyllä talotekniikka-osioon liittyy paljon myös turvallisuuteen liittyviä järjestelmiä. Savunpoisto, hälytysjärjestelmät, turvakamerat nyt ainakin.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:20 ----------

Olen kyllä todella yllättynyt, jos potkuja ruvetaan antamaan tässä kohtaa. Syytä varmaan olisi, mutta niin olisi ollut jo aikaa sitten, eikä byrokraattien asenteissa mikään näytä muuttuneen. Pohjola tuntuu lietsovan itsensä luulemaan muuta.

Tosin Hesarin kirjoitukset antavat ymmärtää jotain muuta. Tähän asti Hesari on kirjoittanut hyvin myötäsukaisesti paitsi metrohankkeesta itsestään, niin myös projektista ja sen johdosta. Mutta viikonlopun jutuista tuli tunne, että projektin johto on vapaata riistaa. Vaan kohta nähdään.
 
Tosin Hesarin kirjoitukset antavat ymmärtää jotain muuta. Tähän asti Hesari on kirjoittanut hyvin myötäsukaisesti paitsi metrohankkeesta itsestään, niin myös projektista ja sen johdosta. Mutta viikonlopun jutuista tuli tunne, että projektin johto on vapaata riistaa. Vaan kohta nähdään.

Hesarin ei enää tarvitse propagoida metron puolesta, sillä se tulee nyt joka tapauksessa, vaikka vähän myöhässä. Rakennusliikkeet ovat saaneet mitä tahtoivat. Nyt voidaan alkaa kosiskella niitä harvoja lukijoita, jotka vielä ovat jäljellä, ja olla niiden puolella isoa pahaa koneistoa vastaan.
 
Takaisin
Ylös