
Alunperin kirjoittanut
HS 3.3.2008
Länsimetron hintaa pudotettiin sata miljoonaa
Julkaistu: 3.3.2008 23:00
Olli Pohjanpalo
helsingin sanomat
Liikenne- ja viestintäministeriö on puristanut alaspäin länsimetron kustannusarviota. Ministeriön arvio radan kustannuksiksi on nyt 713 miljoonaa euroa.
Kustannusarvio oli alun perin 452 miljoonaa, mutta ripeässä tahdissa se kipusi 800 miljoonaan euroon. Valtion osallistuminen sovitulla 30 prosentin kustannusosuudella vaarantui.
Liikenneneuvos Petri Jalasto liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoo, että säästöjä on saatu lyhentämällä laitureita. "Kun se on automaattimetro, niin 130 metrin sijasta on 90 metrin laituripituus."
Ja kun laiturit ovat lyhyemmät, myös asemien sisäänkäyntien määrää on pystytty karsimaan. Joidenkin asemien syvyysasemia on korjattu edullisemmiksi rakentaa. Tiettävästi myös ylimitoitettuja turvallisuusvaatimuksia on otettu uuteen tarkasteluun.
Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko kiistää, että metrohankkeen sisältö olisi muuttunut. "Mikään ei ole muuttunut paitsi esitystapa." Hänen mukaansa ministeriö halusi ensin metron hinnaksi könttäsumman, joka sisältäisi varautumisen kustannusten nousuun. Näin hinnaksi tuli 800 miljoonaa euroa.
Sitten Loukon mukaan laskentatapa muuttui "päivän hintaan". Sisällöllisesti hanke ei muuttunut, mutta tarkasteluun valittiin lokakuun 2007 hintataso indeksiin sidottuna. Hinnaksi tuli 713 miljoonaa euroa.
Louko sanoo, että ministeriön esittämät säästötoimet sisältyivät jo 800 miljoonan euron arvioon.
Valtio tavoittelee mahdollisimman pientä lähtöhintaa pystyäkseen vastaamaan omasta 30 prosentin osuudestaan. "Semmoinen on pelättävissä", Louko sanoo. Valtion osallistuminen länsimetron kustannuksiin selviää ensi viikolla hallituksen kehysriihessä, jossa tarkastellaan ensi vuoden budjetin raameja ministeriöittäin. Länsimetron kustannukset jaetaan valtion osuuden jälkeen niin, että Espoo maksaa 72 prosenttia ja Helsinki 28 prosenttia.