Hei, eipäs nyt liioitella. Tiettävästi sentään Suomessa on pari muutakin kaupunkia, joissa on toimiva joukkoliikenne: Tampere ja Turku.
Samaa mieltä. Ja laajennan tämän koskemaan Tamperetta ja Turkua siten, että nekään eivät ole mitenkään erinomaisia joukkoliikennekaupunkeja maailman mittapuulla, mutta eivät sentään sellaista rupusakkia kuin Suomen pienemmät kaupungit.
Esimerkiksi Tamperetta ei todellakaan voi syyttää omakotimattojen kaavoittamisesta. Vuosikymmenet kaupunkiin rakennettiin lähinnä kerrostalolähiöitä. Tampereen ongelmat verrattuna Helsinkiin liittyvät nähdäkseni seudullisen yhteistyön ohuuteen, kun ei ole lainsäädännöstä johtuen ollut ylikunnallista päätöksentekoa joukkoliikenneasioissa. Sekä tietenkin siihen, miten valtio ei näihin päiviin asti ole ollut kiinnostunut edistämään raideliikennettä muualla kuin Helsingin seudulla (nyt vaikuttaisi olevan, toivottavasti tulee näkymään myös käytännön toimissa).
---------- Viesti lisätty kello 1:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:26 ----------
Tuohan on se sama vanha 60-luvun ajatus liikenteestä, että autot ovat siellä joka tapauksessa, joten kun tuodaan busseja mukaan, niin ne bussit (tai ratikat) sitten ruuhkauttavat muuten sujuvasti soljuvan autoliikenteen. Taitaa ystävämme I-Tuovinen ollakin aika vanhakantainen ajattelussaan...![]()