Länsimetro

Jos metro ei vähennä autoilua, silloinhan kaduille ei voi tulla lisää tilaa autoille metron myötä...
 
Nollasummapeliä. Metroaseman läheisyydessä hinnat nousevat, muualla laskevat (suhteellisesti siis).

Jos olet lukenut HSL:n Raideliikenteen hyödyt -julkaisua, niin sen mukaan nettona asuntojen hinnat kuitenkin nousevat. Samainen julkaisu kertoo muutenkin konkreettisilla esimerkeillä raskaan raideliikenteen vaikutuksesta joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuteen pääkaupunkiseudulla. Eikä sitä julkaisua voi edes syyttää metromafian tuotokseksi, kun sen tarkoituksena on perustella miksi Raide-Jokeri pitäisi tehdä huonosta H/K:sta huolimatta.
 
Jos metro ei vähennä autoilua, silloinhan kaduille ei voi tulla lisää tilaa autoille metron myötä...
Metro ei vähennä autoilua, mutta se vähentää kadulla olevien bussien tai ratikoiden määrää. Jokainen poistuva bussi vapauttaa katua autoilijoille.

Antero
 
Jos olet lukenut HSL:n Raideliikenteen hyödyt -julkaisua, niin sen mukaan nettona asuntojen hinnat kuitenkin nousevat. Samainen julkaisu kertoo muutenkin konkreettisilla esimerkeillä raskaan raideliikenteen vaikutuksesta joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuteen pääkaupunkiseudulla. Eikä sitä julkaisua voi edes syyttää metromafian tuotokseksi, kun sen tarkoituksena on perustella miksi Raide-Jokeri pitäisi tehdä huonosta H/K:sta huolimatta.
Joo, jos nyt oikein luin niin tuo nettonousu käsitääkseni selvisi niin että sen saman tutkimuksen 90-luvulta johon Kouvo kai viittasi analyysi ajettiin uudestaan 2009 datalla, ja jälkimmäinen näytti arvonnousua etäämpänäkin asemasta, tosin se oli verrattaen pientä. Ja kyllä minä tuon itseasiassa uskon, keskeinen pointti muutenkin mainiossa rapparissa oli että hyödyt realisoituu hyvin pitkällä aikavälillä jo rakennetussa ympäristössä ja niistä keskeinen on nimenomaan tiivimpi rakentaminen raideyhteyden seurauksena.
 
On erittäin myönteistä havaita, että metron hyödyllisyys ymmärretään Espoossa. Länsimetron jatkoa suunnitellaan jo ja asiasta tehtänee ensimmäisiä päätöksiä tänä keväänä, ainakin lähteideni mukaan.

http://www.espoo.fi/hankkeet/?Path=1098;68844;131102

Liikennehankkeet
Matinkylä- Kivenlahti metron alustava yleissuunnitelma

Hankkeen perustiedot



Alue: Matinkylä- Kivenlahti
Vaihe: Alustava yleissuunnitelma metron jatkumisesta valmistuu toukokuussa 2011
Lisätietoja: Espoon kaupunki: suunnittelupäällikkö Petri Suominen p.0468771840 Ramboll Oy: suunnittelupäällikkö Pekka Kuorikoski p.0207556281






Matinkylästä Kivenlahteen jatkuvan metron suunnittelu on aloitettu. Parhaillaan laaditaan Espoon kaupungin toimesta kokonaan maan alla kulkevan metrolinjan alustavaa yleissuunnitelmaa.Alustava yleissuunnitelma metron jatkumisesta valmistuu keväällä 2011.Hankkeesta järjestetään asukastilaisuus.Tilaisuudessa suunnittelijat esittelevät alustavia luonnoksia.



Tavoitteena on, että metron rakentamista jatketaan heti rakenteilla olevan osuuden Ruoholahti- Matinkylä valmistuttua. Suunniteltavan linjan pituus on noin seitsemän kilometriä. Asemia osuudelle on suunnitteilla viisi: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Espoonlahden aseman yhteyteen suunnitellaan bussiterminaali liityntämatkoja varten. Kivenlahden asemalla varaudutaan suuren liityntäpysäköintilaitoksen rakentamiseen. Myös muille asemille suunnitellaan liityntäpysäköintipaikkoja lähiympärintön asukkaiden käyttöön. Lisäksi rataosuudelle suunnitellaan metrovarikko. Suunnittelun tavoitteena on löytää eri vaihtoehtolinjauksista paras rakennettavuuden ja asemaseutujen tulevan maankäytön kannalta.
 
Viimeksi muokattu:
Espoo sanoi:
Parhaillaan laaditaan Espoon kaupungin toimesta kokonaan maan alla kulkevan metrolinjan alustavaa yleissuunnitelmaa.

Espoo sanoi:
Tavoitteena on, että metron rakentamista jatketaan heti rakenteilla olevan osuuden Ruoholahti- Matinkylä valmistuttua.

Rahaahan on?

Minkähänlaista rakentamista Espoo kaavailee sivulla linkatussa PDF:ssä esitetyn linjauksen varrelle? Finnoohon ilmeisesti kokonaan uutta asuinaluetta? Aika lailla on omakotitaloja muualla matkan varrella. Vanhoissa lähiöissä on tietysti reilusti tiivistämisen varaa.
 
Suomenojalle on käsittääkseni suunniteltu kokonaan uutta asumalähiötä. Semmoista mitä Espoo on täynnä, Helsingin esikaupunki kerrostalolähiöitä. Suomenoja on hyvä sijainti, sillä on raideliikenne, sekä palvelut vieressä Matinkylässä.

Matinkylän jatkot on kyllä täysin kestämätöntä perustella mitenkään kallioon louhittavaksi, vaan Matinkylän jatkot on mahdollista rakentaa pinta- ja ilmaratana koko matkalta. Kivenlahdessa ehkä tunneli on tarpeellinen, mutta sinnekin metron saa pintaratana.

Pinta- ja ilmarataan tietenkin vaikuttaa paljon linjaus ja asemien sijainnit. Soukassa saattaa joutua talon tai kaksi purkamaan.

Matinkylän jatkot tulisi kaikkien mahdollisuuksien mukaan pyrkiä rakentamaan pintaratana.
 
Matinkylän jatkot tulisi kaikkien mahdollisuuksien mukaan pyrkiä rakentamaan pintaratana.

Juu, eihän se nyt käy että Espoossa painellaan urbaanisti maan alla koko matka, samalla kun helsingissä joudutaan tyytymään maalaismaiseen pintaratkaisuun.
 
Länsimetroa on näköjään päivitetty siten, että Jousenpuiston aseman nimi on nyt Urheilupuisto. Länsimetron nettisuvustolla sanotaan myös, että Niittykummun asema todellakin rakennetaan ja rahoitetaan muiden asemien kanssa.

Hyvä niin.

http://www.lansimetro.fi/fi/asemat/niittykummun_asema
Eikö Urheilupuisto ole aika lailla yleisnimi? Joutsenpuisto kuullostaisi enemmän joltain tietyltä paikalta. Hyvä kuitenkin että Niittykummun asema rakennetaan.
 
Eikö Urheilupuisto ole aika lailla yleisnimi? Joutsenpuisto kuullostaisi enemmän joltain tietyltä paikalta. Hyvä kuitenkin että Niittykummun asema rakennetaan.

Veikkaan että se ei tule olemaan viimeinen nimenmuutos kyseiselle asemalle. Alunperin se oli Niittymaa, sitten Jousenpuisto, nyt Urheilupuisto. Olen myös nähnyt jossakin yhteyksissä käytettävän nimeä Tapiolan Urheilupuisto.

t. Rainer
 
Veikkaan että se ei tule olemaan viimeinen nimenmuutos kyseiselle asemalle. Alunperin se oli Niittymaa, sitten Jousenpuisto, nyt Urheilupuisto. Olen myös nähnyt jossakin yhteyksissä käytettävän nimeä Tapiolan Urheilupuisto.

Toivottavasti tulee olemaan. Se että Espoossa joitakin muitakin kuulantyöntöringillä varustettuja perunapeltoja kutsutaan urheilupuistoiksi ei tavallisen sukankuluttajan näkökulmasta kuitenkaan hämärrä sitä käsitystä, että Urheilupuisto on nimenomaan tämä Tapiolan kyljessä majaileva alue.
 
Takaisin
Ylös