Sivu 288 / 334 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 188208228248268278284285286287288289290291292298308328 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 4306-4320/4999

Viestiketju: Länsimetro

  1. #4306

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1172

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kommentoin vain nimim j-lu:n pinttyneitä mielipiteitä joiden mukaan lähiöasuminen ei kiinnosta kun ei pääse hissillä suoraan ravintolaan.
    Palaahan vähän taaemmas keskusteluun ja mistä tämä lähti. Sun pointti oli, että Espoon tietyt alueet ovat kauempana Helsingin keskustasta kuin Käpylät sun muut ja siksi metro on Espoolle parempi vaihtoehto kuin pikaratikka. Mun pointti oli sitten se, että on virhe ottaa kaupunkisuunnittelun lähtökohdaksi etäisyys ja yhteys Helsingin keskustaan paitsi jos on tarkoitus rakentaa nukkumalähiötä. Mutta Espoossa on yliopisto ja hyvät yhteydet lentokentälle, kohta myös korkean kapasiteetin raideliikennettä: siellä olisi edellytykset suunnitella ja rakentaa kaupunkia, jossa yhteys Helsingin keskustaan on toissijainen asia.

    Länsimetro pk-seudun poikittaisena raskasraiteena ei ole sinänsä huonoa asia. Mutta se on ihan älytöntä haaskausta, jos Espooseen rakennetaan uusi Itä-Helsinki ja niin on käymässä, kun kaavat eivät ole tarpeeksi tehokkaita.

  2. #4307

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5887

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Länsimetro pk-seudun poikittaisena raskasraiteena ei ole sinänsä huonoa asia. Mutta se on ihan älytöntä haaskausta, jos Espooseen rakennetaan uusi Itä-Helsinki ja niin on käymässä, kun kaavat eivät ole tarpeeksi tehokkaita.
    Kaavat tulevat olemaan tehokkaita, jos katsoo vaikka Leppävaaraa tai Matinkylän seutua ja tulevaa Finnoota. Ja minun mielestäni Itä-Helsingin uudemmissa osissa kuten Vuosaaressa ei ole mitään moittimista.

    Espoossa suurin este tiiviimmälle kaavalle ovat kaikenlaiset nimby-tyypit joiden mielestä Tapiola on jotain "kansallismaisemaa" joka pitää säilyttää väljänä, sekä merenrannan huvila-asukkaat jotka luonnonsuojelun nimissä haluaa torpata rakennushankeita harvinaisten lintujen, liito-oravien ja lepakoiden takia.
    Jos pk-seudun kaupungit joskus yhdistettäisiin tai saatasiiin keskinäinen nahistelu edes loppumaan saataisiin myös isot hankkeet järjestettyä johonkin tärkeysjärjestykseen.


    [EDIT:] Sitten täytyy myuistaa että suurin ero Espoon ja Helsingin välillä on se että Espoo ei omista maa-alueita itse samassa määrin kuin Helsinki. Espoon lähiöt on siksi kuin haulikolla räiskitty koska rakennusliikkeet eli grynderit ovat rakentaneet ne sinne mistä ovat aikoinaan saaneet maata ylipäänsä ostettu. Osa keskeisistäkin maa-alueista lähiöiden välissä on yksityisomistuksessa eivätkä tule myyntiin, ellei kaupunki sekä kaavoita että maksaa niistä voitelurahaa ja oikein kunnolla. Sama tilanne vallitsee Vantaankin kohdalla.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja R.Silfverberg; 24.10.2016 kello 16:18. Syy: Vähän jatkettu

  3. #4308

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1172

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kaavat tulevat olemaan tehokkaita, jos katsoo vaikka Leppävaaraa tai Matinkylän seutua ja tulevaa Finnoota. Ja minun mielestäni Itä-Helsingin uudemmissa osissa kuten Vuosaaressa ei ole mitään moittimista.
    Leppävaara ja tuleva raidejokerin varsi Perkkaa on ehkä parasta, mitä Espoossa tällä hetkellä saadaan aikaan. Asukastiheydet ovat kaavatasolla parhaimmillaan 15K ihmistä per neliökilometri. Ei ihan riitä. Riittäisi, jos tuohon lukemaan pystyttäisiin laajemmilla alueilla, mutta kyse on yleensä korkeintaan kymmenien hehtaarien postimerkkiarkista, ympärillä motaria ja metsää.

    Mutta niinhän se taitaa olla suunniteltukin. Kun ihmisiä ei ole tarpeeksi, kun kriittinen massa ei ylity, että syntyisi lähipalveluita, ihmiset joutuvat hakemaan palvelunsa Sellosta. Suurpääoma kiittää.

  4. #4309

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5887

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Leppävaara ja tuleva raidejokerin varsi Perkkaa on ehkä parasta, mitä Espoossa tällä hetkellä saadaan aikaan. Asukastiheydet ovat kaavatasolla parhaimmillaan 15K ihmistä per neliökilometri. Ei ihan riitä. Riittäisi, jos tuohon lukemaan pystyttäisiin laajemmilla alueilla, mutta kyse on yleensä korkeintaan kymmenien hehtaarien postimerkkiarkista, ympärillä motaria ja metsää.
    Espoo on täynnnä kompromisseja koska se on kaupunkina niin nuori, ja mielipiteitä miten sitä pitäisi kehittää on laidasta laitaan. Osa haluaa säilyttää sen amerikkalaistyyppisenä väljänä autokaupunkina, toiset haluavat kehittää edes niitä keskuksia joissa pärjää ilman että kaikki matkat tehdään autolla. Vaikka Espoo voisi taloudellisesti toimia itsenäisesti ilman mitään kytkentöjä Helsinkiin ja kehittää siitä Piilaakson kaltainen teknokratiaunelma, niin kulturellisesti ja historiallisesti Espoo ilman Helsinkiä ja muuta pk-seutua on kuin paita ilman takapuolta.

    t. Rainer

  5. #4310

    Liittynyt
    15.01.2014
    Viestejä
    328

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Espoo on täynnnä kompromisseja koska se on kaupunkina niin nuori, ja mielipiteitä miten sitä pitäisi kehittää on laidasta laitaan. Osa haluaa säilyttää sen amerikkalaistyyppisenä väljänä autokaupunkina, toiset haluavat kehittää edes niitä keskuksia joissa pärjää ilman että kaikki matkat tehdään autolla. Vaikka Espoo voisi taloudellisesti toimia itsenäisesti ilman mitään kytkentöjä Helsinkiin ja kehittää siitä Piilaakson kaltainen teknokratiaunelma, niin kulturellisesti ja historiallisesti Espoo ilman Helsinkiä ja muuta pk-seutua on kuin paita ilman takapuolta.

    t. Rainer
    Espoon kanssa hyvä muistaa että muutos järkeen on vasta viime vuosien aikaansaannosta, olisikohan Helsinki opettanut pojat tavoille ja alettiin hieman miettiä sitä kaupunkia kasaan. Muistan aina lapsuudesta että Espoo oli jotain hauskaa jossa oli mökkimme, ihan kreisipaikka joka oli olevinaan kaupunki.

  6. #4311

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5887

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut samulih Näytä viesti
    Espoon kanssa hyvä muistaa että muutos järkeen on vasta viime vuosien aikaansaannosta, olisikohan Helsinki opettanut pojat tavoille ja alettiin hieman miettiä sitä kaupunkia kasaan. Muistan aina lapsuudesta että Espoo oli jotain hauskaa jossa oli mökkimme, ihan kreisipaikka joka oli olevinaan kaupunki.
    Espoolainen ylpeys on sitä että kaikkea mitä Helsinki ehdottaa, torjutaan. Espoon henkinen ilmapiiri tuputtaa jatkuvasti sitä että ollaan aina Helsinkiä parempia ja se mittari on raha ja elintaso, ja että se johtuu nimenomaan valitusta kaupunkirakenteesta. Jos espoolaisena ryhtyy kannattamaan jotain autoilua vähentäviä hankkeita tai vastustamaan esim suuria toimistokomplekseja tai kauppakeskuksia joihin pääsee vain autolla, leimautuu helposti viherkommariksi. Espoossa ei voisi kuvitella että kehäykkönen tai länsiväyä muutettaisiin kaupunkibulevardiksi. Jos autot häiritsevät, pistetään moottoritie tunneliiin.

    Pitää olla tyytyväinen että tulee metro ja raide-Jokeri ja ehkä joskus kaupunkirata Espoon keskukseen asti, että edes jotkut osat Espoosta tiivistyvät ja urbanisoituvat, vaikka kehitys on hidasta.

    t. Rainer

  7. #4312

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    975

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Espoolainen ylpeys on sitä että kaikkea mitä Helsinki ehdottaa, torjutaan. Espoon henkinen ilmapiiri tuputtaa jatkuvasti sitä että ollaan aina Helsinkiä parempia ja se mittari on raha ja elintaso, ja että se johtuu nimenomaan valitusta kaupunkirakenteesta. Jos espoolaisena ryhtyy kannattamaan jotain autoilua vähentäviä hankkeita tai vastustamaan esim suuria toimistokomplekseja tai kauppakeskuksia joihin pääsee vain autolla, leimautuu helposti viherkommariksi.
    Mitä mieltä olet Vantaasta? Edellä liittämäni karttagrafiikan mukaan Vantaa on huonompi joukkoliikennekaupunki kuin Espoo. Vantaalla on myös autoja per asukas enemmän kuin Espoossa.

    Puhutaanko tässä vain pinttyneillä mielikuvilla, eivätkä faktat merkitse mitään?

  8. #4313

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3808

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Mitä mieltä olet Vantaasta? Edellä liittämäni karttagrafiikan mukaan Vantaa on huonompi joukkoliikennekaupunki kuin Espoo. Vantaalla on myös autoja per asukas enemmän kuin Espoossa.
    Kun vertaa Espoon ja Vantaan etäisyyttä seudun ytimestä ei ole mikään ihme, että Vantaalla joukkoliikenteen suosio ei ole kovin korkealla. Jos Vantaata ja Espoota halutaan verrata pitäisi verrata Vantaaseen Espoosta olisi syytä ottaa vertailuun Kehä II:n länsipuoli ja alue Leppävaarasta ja Kilosta pohjoiseen.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  9. #4314

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5887

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Mitä mieltä olet Vantaasta? Edellä liittämäni karttagrafiikan mukaan Vantaa on huonompi joukkoliikennekaupunki kuin Espoo. Vantaalla on myös autoja per asukas enemmän kuin Espoossa.

    Puhutaanko tässä vain pinttyneillä mielikuvilla, eivätkä faktat merkitse mitään?
    Olen asunut molemmissa ja voin sanoa että Vantaa on rakenteeltaan hyvin samanlainen kaupunki kuin Espoo paitsi että asukkaat ja kunnallispolitikot eivät ole niin leuhkoja ja omahyväisiä. Vantaalta puuttuvat kalliit, kroisoksille tarkoitettut asuinalueet. Vantaan keskiluokka koostuu pienyrittäjistä ja ammatinharjoittajista jotka tarvitsevat autoa työssään, Espoon pikkuvirkamiehistä ja pikkupomoista joille auto on status. Espoossa on iso yliopisto, Vantaalla vain ammattikorkeakouluja. Vantaan keskellä on lentokenttä meluhaitoineen jne. Vaikka Vanta on rahvaanomaisempi, niin silti Tikkurila on paljon viihtyisämpi ja perinteisen kaupunkimaisempi keskus kuin Leppävaara tai Tapiola. Nuo ovat siis mielikuviani.

    Faktaa on että Vantaan ja Helsingin välinen raja kulkee kauempana Helsingin keskustasta kuin Espoon ja Helsingin välinen raja. Tikkurilasta on matkaa 15 km, Leppävaarasta ja Tapiolasta alle 10. Mikään Vantaalta tuleva moottoritie ei tule niin lähelle Helsingin keskustaa kuin länsiväylä. Siksi Vantaalla on tavallisempaa että jos on matka Helsingin keskustaan, ja jos on auto käytössä, ajetaan sillä liityntäpysäköintipaikalle ja mennään junalla perille. Espoossa liityntäpysäköintimahdollisuudet rantaradan varrella voisivat olla paremmat. Sitä toivoisi kanssa että tulisi olemaan länsimetron kohdalla.

    t. Rainer

  10. #4315
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7709

    oletus Vs: Länsimetro

    HS kertoo nyt vihdoin http://www.hs.fi/kaupunki/a1477547810605 ongelmista virtakiskon kanssa ja siitä, miten se rikkoo junat. Mun ymmärtääkseni M100-junat kärsivät tästä eniten.

    On hyvä, että noita ongelmia pikku hiljaa kerrotaan julkisuuteenkin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #4316

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5887

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    HS kertoo nyt vihdoin http://www.hs.fi/kaupunki/a1477547810605 ongelmista virtakiskon kanssa ja siitä, miten se rikkoo junat. Mun ymmärtääkseni M100-junat kärsivät tästä eniten.

    On hyvä, että noita ongelmia pikku hiljaa kerrotaan julkisuuteenkin.
    No niin on. Ja sitten se että tunnelit ovat täysin p-skasia vielä.

    t. Rainer

  12. #4317
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    348

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    ongelmista virtakiskon kanssa ja siitä, miten se rikkoo junat. Mun ymmärtääkseni M100-junat kärsivät tästä eniten.
    Ei tässä ole ainakaan tiedossa mitään junasarjakohtaista eroa. Kaikissa on normaalisti samanlaiset kuparikengät virroittimissa. Koeajojen alkuvaiheessa käytetiin M100-sarjan junia, joten tämä käsitys juontuu ehkä siitä. Sittemmin on käytetty väliaikaisesti teräsvirroittimia koeajojunissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    No niin on. Ja sitten se että tunnelit ovat täysin p-skasia vielä.
    Eivät ne enää ole. Tunnelit on koko matkalta pesty "isolla vedellä" muutamia pistemäisiä kohtia lukuun ottamatta.

  13. #4318

    Liittynyt
    31.03.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Länsimetro

    Tuo oli näin kaupunkilaisen ja joukkoliikenteen käyttäjän kannalta tärkeä juttu Hesarilta: vihdoin on niiden luukkujen lisäksi jotain konkretiaa siihen, mistä viivästys johtuu ja myös siihen, että nämä pulmat on kyetty (toivottavasti ainakin) ratkaisemaan. Ehkä tämä tästä, jos ei ole kovin suurta joukkoa muita ongelmia. Aika pimennossa tässä on lopulta suuri yleisö ollut.
    Joukkoliikennettä ja Helsinkiä myös romaanissani (kovakantisena ja e-kirjana).

  14. #4319
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7709

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    Ei tässä ole ainakaan tiedossa mitään junasarjakohtaista eroa. Kaikissa on normaalisti samanlaiset kuparikengät virroittimissa. Koeajojen alkuvaiheessa käytetiin M100-sarjan junia, joten tämä käsitys juontuu ehkä siitä. Sittemmin on käytetty väliaikaisesti teräsvirroittimia koeajojunissa.
    Huhut ovat aina epämääräisiä, niin tämäkin oli kun sen loppukesästä kuulin. Kiitos selvennyksestä. Kaikki muu siinä tuntui pitävän paikkansa, eli tuo M100 voi hyvinkin johtua juuri siitä mitä sanoit.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #4320

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2285

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TuomasLehto Näytä viesti
    vihdoin on niiden luukkujen lisäksi jotain konkretiaa siihen, mistä viivästys johtuu
    Jos joku syy pitää nimetä, niin sanoisin edelleen, että huono projektijohtaminen. Kokkisenkin mukaan virtakiskon hiominen on normaalia, eikä nämä muutkaan jutut miltään kummoisilta yllätyksiltä vaikuta. Ei vaan ole tieto organisaatiossa kulkenut, eikä ole varauduttu ajoissa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Äänestys: Milloin länsimetro valmis?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 30.11.2017, 19:26
  2. HKL: Länsimetro rakenteille Ruoholahdessa marraskuussa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 02.11.2009, 16:24
  3. Länsimetro Oy
    kirjoittanut Compact foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 03.04.2007, 19:25
  4. Länsimetro-bussi :)
    kirjoittanut Hujis foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 29.05.2006, 18:55
  5. Vaihtoehtoinen länsimetro
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 22.08.2005, 00:31

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •