Länsimetro

Toivottavasti uusi johtaja pystyy sopimaan urakat uusiksi, sillä muuten näitä 100 miljoonan lisälaskuja tulee koko ajan muutama vuodessa lisää, kunnes kaikki on valmista. Tätä taustaa vasten kannattanee jopa maksella joku 100 - 200 miljoonaa sopimussakkoja nykymuotoisten sopimusten irtisanomisista.

Onhan se toki niinkin, että jossain on vikaa, jos urakat kusevat ja kustannusarviot heittävät noin pahasti häränpyllyä kuin länsimetrossa on käynyt, mutta välillä on hyvä myöskin suhteuttaa asioita: Tampereelle valmistui puoli vuotta etuajassa rantatunneli, jota kehuttiin mahdottomasti kuten koko hanketta. Lasketaanpas sen urakan kilometrihinta ja verratkaa sitä länsimetron tämän hetkiseen kilometrihintaan. Tamperelaiset maksoivat tunnelistaan 86 miljoonaa per kilsa, länsimetron tämänhetkinen kilometrihinta on "vain" 56 miljoonaa. Ja siihen hintaan sisältyy siis kaikki, uusia junia myöten.
 
^ Tuo on aivan mielivaltainen vertailu. Parin kilometrin maantietunneli nyt vaan on eri asia kuin 14 kilometrin metrotunneli. Samaa mieltä siitä, että Länsimetron kokonaishinta on edelleenkin kansainvälisesti vertailukelpoinen, eikä budjettiylityskään kolkuttele mitään ennätyksiä maailmanluokan sössimisten joukossa. Hankkeen johtamisessa on silti selvästi paljonkin vikaa.
 
Vaikea kuvitella Länsimetrolle mitään hintaa, joka ei olisi osan mielestä ihan ok.

Hinnan tai kustannusylityksen kansainvälistä vertailua tärkeämpää on tarkastella valtakulttuuria, joka mahdollistaa näin surkean toiminnan. Alkaen jo siitä, miten ennen rakentamispäätöstä Länsimetro saatiin näyttämään ainoalta mahdolliselta ratkaisulta Etelä-Espoossa.
 
Harvoin millekään suurelle hankkeelle saadaan tarkkaa hinta-arviota. Kun jostain hankkeesta päätetään, niin valmistelijoiden tulisikin esittää hintaahaarukka eikä yhtä lukua.

Vaikeaahan se on sittenkin kun ilmoitetaan että työ maksaa 100 - 500 miljoonaa(esimerkki), mutta jos valmisteluvaiheessa tiedetään että tarkkaa arvioita ei voi antaa, niin tämäkin asia kuuluu poliittisen päätöksentekijän tietää.

Jos olisin itse poliittinen päättäjä, miettisin enemmän sitä, tarvitaanko jokin asia vai ei. Länsimetron viivästymisen ongelmat eivät suoraan liity siihen että Länsimetro rakennetaan, vaan siihen että se mitä kulloinkin tiedetään, kerrotaan vain pienelle sisäpiirille.
 
Jos juttu on netissä, niin voitko laittaa linkin siihen, tai jos ei ole, niin referoida sitä?

Luin paperilehteä Koti-Pizzassa ja ainakaan vielä tuota juttua ei näytä olevan IS:n ilmaisella nettisivustolla.

Tuon mainitsemani vihjauksen ydin on jokseenkin seuraava: IS on saanut lausunnon Länsimetron urakointiin liittyvältä henkilöltä (jonka nimeä ei mainittu) ja tuon henkilön mukaan Sweco on käyttänyt vahvaa asemaansa väärin ja näin kasvattanut omaa pottiaan. Swecon vahvaan asemaan on johtanut hänen mukaansa ainakin Länsimetro Oy:n liian pienet valvontaresurssit.

IS viittasi myös Länsiväylä-lehteen ja sieltä löytyi tämä:

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/...yrinyt-konsulttiyhtio-rahaa-sataa-firmalle-30

Samalla huomasin, että Kokkinen on työllistynyt uudelleen pikavauhtia:

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/456557-hbl-potkut-saanut-metropomo-jo-uusissa-hommissa
 
Samalla huomasin, että Kokkinen on työllistynyt uudelleen pikavauhtia:

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/456557-hbl-potkut-saanut-metropomo-jo-uusissa-hommissa

Noissa hommissa Kokkinen on kai ollut aikaisemminkin, ennen Länsimetron toimitusjohtajuutta. Se, että on saanut potkut Länsimetron toimitusjohtajan pallilta ei tarkoita, ettei henkilö olisi kykenevä tekemään muita töitä, hyvällä tasolla. Länsimetron toimitusjohtajan vakanssi on kuitenkin aika vaativa pesti, johon suurimmalla osalla henkilöistä ei ole mitään edellytyksiä.
 
Noissa hommissa Kokkinen on kai ollut aikaisemminkin, ennen Länsimetron toimitusjohtajuutta. Se, että on saanut potkut Länsimetron toimitusjohtajan pallilta ei tarkoita, ettei henkilö olisi kykenevä tekemään muita töitä, hyvällä tasolla. Länsimetron toimitusjohtajan vakanssi on kuitenkin aika vaativa pesti, johon suurimmalla osalla henkilöistä ei ole mitään edellytyksiä.

En ottanut kantaa Kokkisen työkykyyn, mutta olin yllättynyt siitä, että hän ei halunnut kunnon lepotaukoa.
 
Taitaa tapaus Länsimetro poikia muutaman kirjankin, ehkä jopa näytelmän. Riittääköhän virheistä saatu oppi niin pitkälle että Jokeri-raitiotie valmistuu kustannuskehyksissä ja ilman suurempaa turaamista ?
 
Takaisin
Ylös