Aiemmin ketjussa visioitiin Raide-Jokerin Espoon päätyyn jonkinlaista kiertolinjausta. Jäin miettimään Itäkeskuksen päätyä. Tämä on tietysti hyvin spekulatiivista, koska Östersundomin liikenneratkaisut ovat auki, mutta voisiko ajatella Jokeria jatkettavan niin, että se tukisi myös Itäkeskuksen alueen liikennettä. Näen ainakin kaksi vaihtoehtoa tälle:
1) Itäkeskuksen kiertolinja. Koska Itäkeskusta kuitenkin kehitetään paljon lähiaikoina tiivimmäksi (ks. esim.
http://www.hel.fi/static/public/hela...rk_sivulta.pdf), voisi ajatella ratikkalinjan kiertävän metroseman luota ympyrän Turunlinnantietä Kehä I:lle ja siitä Kauppakartanonkatua länteen ja takaisin metroasemalle Marjaniementietä tai toisin päin. Pysäkkejä voisi olla kolme tai neljä. Samoilla pysäkeillä voisi sitten pysähtyä liityntäliikenteen bussit, jotka suuntaavat tuonne metroasemalle.
2) Raide-Jokeri jatkaisi Itäkeskuksesta niin, että se korvaisi yhden tai useamman Itäkeskukseen tulevan liityntälinjan. Liityntälinjoista eniten nousuja on linjoilla 82 (4833), 95 (4269) ja 97 (4356). Määrät ovat temen antamia ketjussa "Miten
HSL voisi säästää järkevästi":
http://jlf.fi/f20/4470-miten-hsl-voi...html#post92831. 97 ja 97 V ovat temen postauksissa mennyt jotenkin sekaisin, enkä tiedä onko kyseessä toinen vai molemmat, joten pientä epävarmuutta tässä on mukana. Jos kyseessä on vain toinen on nousujen lukumäärä luultavasti isompi. En löytänyt lähdeteosta googlaamalla, joten jätin tällä kertaa asian tarkastamatta.