Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/34

Viestiketju: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

  1. #1
    unu
    unu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    3

    oletus Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Hei vain,

    Mieleeni tuli ajatus, että mitenköhän hyödyllisiä olemassaolevat radat on uusien raideratkaisujen pohjana?

    Siis, onko kenelläkään mitään käsitystä, mitkä tekijät vaikuttaa vaikkapa Sörnäisten satamaradan metrokäyttöön muuttamiseen, olisiko tuollainen skenaario lainkaan järkevä ja jos, niin miltä osin?

    Sellainen käsitys minulla on, että ainakin metron osalta suurin osa kustannuksista tulee nimenomaan asemista, joten olemassaolevat kiskot eivät paljoa auttaisi tuossa, mutta entäs pikaratikka? Ilmajohdot pitäisi ainakin tehdä, kustannukset lienevät samaa luokkaa / halvemmat kuin "oikean" rautatien sähköistyksessä?

    Etuna tulisi tuosta kierrätyksestä mieleen ainakin se, että rata olisi olemassa = linjauksen tiellä ei olisi kiinteistöjä tms, mikä ainakin isomman kaupungin keskusta-alueella on selkeästi plussaa.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut unu Näytä viesti
    Mieleeni tuli ajatus, että mitenköhän hyödyllisiä olemassaolevat radat on uusien raideratkaisujen pohjana?
    Tämä ei ole aivan uusi ajatus. Ja kokemuksia on kahdenlaisia.

    Englannissa on kierrätetty paljonkin vanhoja ratapenkkoja. Mutta usein tulokset ovat olleet huonoja sen vuoksi, että joukkoliikenne ei silloin ole siellä missä ovat asukkaat. Maanmuokkauskustannukset säästetään, mutta menetys matkustajamäärissä on suurempi.

    Paremmin menee, jos vanhan ratalinjan aluetta ryhdytään käyttämään uudelleen asumiseen tai työpaikkoihin. Lontoon Docklandsin entinen satama-alue on esimerkki tästä. Siellä kevytmetro eli DLR kulkee paikoin entisillä ratavalleilla.

    Duoraitiotien idea on tavallaan sama, vaikka rautatie ei olekaan jäänyt käytöstä kokonaan. Olemassa olevaa kuitenkin käytetään hyväksi. Saadaan keskustasta keskustaan yhteys kahden kaupungin välille tarvitsematta rakentaa kaupunkien välistä rataa.

    Helsingissä ei ole kovin paljon tällaisen mahdollisuuksia. Sörkän satamaradan urasta osa tulee käyttöön, mutta eipä siinä paljoa säästetä. Ratikan rata tehdään 2-raiteiseksi, joten ratapenkan leveys ei riitä. Ja yhteys tulee Itä-Pasilan nykyiseltä ratikkaverkolta, joten esim. nykyinen tunneli jää joutavaksi.

    Jos metromme olisi joustavampi, olisi ollut tarkoituksenmukaista johtaa yhteys Teollisuuskatua Pasilaan. Siinähän oli rata valmiina. Jos asema Pasilassa olisi ollut ratapihan tasossa mutta Rantaradan raiteiden vieressä, yhteys olisi järjestynyt tehokkaalla tasonvaihdolla. Mutta sehän on metrossa arkea joka tapauksessa.

    1-raiteinen rata olisi riittänyt hyvin. Siten olisi tehty erittäin huokeat pinta-asemat (pari Teollisuuskadulle ja kolmas Pasilaan), kun sama laituri palvelee molempiin suuntiin. Linja olisi voinut olla vaikka Itäkeskus-Pasila, jolla noin 10 min vuoroväli. Pysäkkien yhteydessä olisi voinut olla jopa laituripolut eli raiteen ylitys tasossa. Turvana teitenkin puomit tai portit.

    Antero

  3. #3

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Osa Tukholman Tvärbanasta on rakennettu entisen Slakthusbanan paikalle.

  4. #4

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Helsingissä on näitä intohimoja herättänyt Satamaradan kuilu. Jyrki Kasvi kysyi joskus Länsimetron yhteydessä, puolileikillään toki, miksei A juna voi jatkaa kuilua Ruoholahteen ja siitä metrona? Jos nyt jätetään se metro rauhaan, niin en minä heti ymmärrä miksei vaikka A voi pysähtyä kuilussa Tennispalatsin kohdalla ja jatkaa päättärille Jätkäsaareen, jos kerran rautatieasemalla on niin kova pula laitureista?

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Jos nyt jätetään se metro rauhaan, niin en minä heti ymmärrä miksei vaikka A voi pysähtyä kuilussa Tennispalatsin kohdalla ja jatkaa päättärille Jätkäsaareen, jos kerran rautatieasemalla on niin kova pula laitureista?
    Siksi, että ratakuilun tila on jo 1990-luvulla varattu autoliikenteelle eli keskustatunnelia varten, vaikka asiasta päätetään virallissti vasta nyt. Siksi ratakuilun kanssa ei voi tehdä mitään, kuten ei minkään muunkaan asian kanssa, joka jollain lailla liittyy keskustatunneliin.

    Asiallisesti ajateltuna Tennispalatsin kohdalle olisi voinut laittaa pysäkin, joskin se olisi ollut huomattavasti kalliimpi kuin bussi- tai ratikkapysäkki. Kalasataman metropysäkin perusteella hintaa olisi kertynyt varmaankin 8 M€.

    Kun matkustajalaivaliikennettä siirtyi Jätkäsaareen, sinne olisi voinut tehdä Turun satamarataa vastaavasti henkilöjunayhteyden. Rata ei kulje Helsingin aseman kautta Turkua vastaavasti, mutta se ei ole mikään todellinen ongelma. Pääasiallisin liikenne olisi ollut laivojen lähtö- ja saapumisaikoihin synkronoitu palvelu kaukoliikenteeseen.

    Mutta ei tällainen Suomen erikoisolosuhteissa käy, koska meillä ei ole olemassa aikaskaalaa tällaisten asioiden suunnittelussa. Joko tehdään ”pysyvää” ja odotetaan sitä vaikka pysyvästi tai sitten ei tehdä mitään. Usein luullaan, että kun päätetään olla tekemättä mitään, ei muka mikään muutu. Tosiasiassa silloin annetaan asioiden ajautua hallitsemattomasti, mistä yleensä seuraa ongelmia.

    Antero

  6. #6

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Siksi, että ratakuilun tila on jo 1990-luvulla varattu autoliikenteelle eli keskustatunnelia varten, vaikka asiasta päätetään virallissti vasta nyt. Siksi ratakuilun kanssa ei voi tehdä mitään, kuten ei minkään muunkaan asian kanssa, joka jollain lailla liittyy keskustatunneliin.
    Toisaalta virkamiesten työkalupakista löytyy ns. väliaikainen ratkaisu, jos siis tahtoa löytyy.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Asiallisesti ajateltuna Tennispalatsin kohdalle olisi voinut laittaa pysäkin, joskin se olisi ollut huomattavasti kalliimpi kuin bussi- tai ratikkapysäkki. Kalasataman metropysäkin perusteella hintaa olisi kertynyt varmaankin 8 M€.
    Oletettavasti tehtäisiin katettu kävelyhteys Autotalon läpi (n. 100m) Kampin keskukseen ja metroon, eli varmaan jonkun verran yli 8 M€. Olisi myös kertaluokkaa Rautatieasemaa kätevämpi vaihto.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kun matkustajalaivaliikennettä siirtyi Jätkäsaareen, sinne olisi voinut tehdä Turun satamarataa vastaavasti henkilöjunayhteyden. Rata ei kulje Helsingin aseman kautta Turkua vastaavasti, mutta se ei ole mikään todellinen ongelma. Pääasiallisin liikenne olisi ollut laivojen lähtö- ja saapumisaikoihin synkronoitu palvelu kaukoliikenteeseen.
    Päättärin paikka olisi toki Jätkäsaaressa Länsiterminaalin lähellä. Jos Rautatieaseman laituri nro. 20 olisi satamaradan varrella Sanomatalon kohdalla, niin ei se olisi olennaisesti syrjemmässä kuin laiturit 16-19.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta ei tällainen Suomen erikoisolosuhteissa käy, koska meillä ei ole olemassa aikaskaalaa tällaisten asioiden suunnittelussa.
    Yksi erityisolosuhde on liika raha. Arvataan hinnat:
    - Sähköistäminen, jne. 2 M€
    - Seisake (Laituri 20) Sanomatalon kohdalla, 2 M€
    - Kampin asema tunneliyhteydellä Kampin keskukseen, 15 M€
    - Jätkäsaaren asema ja tiejärjestelyt, 15 M€

    Eli tuommoset 30 - 40 M€ tai saman verran kuin yksi metroasema...
    Viimeisin muokkaaja teme; 11.12.2007 kello 12:31.

  7. #7

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti

    Yksi erityisolosuhde on liika raha. Arvataan hinnat:
    - Sähköistäminen, jne. 2 M€
    - Seisake (Laituri 20) Sanomatalon kohdalla, 2 M€
    - Kampin asema tunneliyhteydellä Kampin keskukseen, 15 M€
    - Jätkäsaaren asema ja tiejärjestelyt, 15 M€
    Jos tällaista ryhdyttäisiin rakentamaan, niin yhdelle pysälille löytyisi vielä paikka Maarian sairaalan takaa. Siellähän oli ennen vanhaan pieni ratapihakin.

    t. Rainer

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Eli tuommoset 30 - 40 M€ tai saman verran kuin yksi metroasema...
    Jolla hinnalla saataisiin ainakin 2 metroasemaa.

    Antero

  9. #9

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Jolla hinnalla saataisiin ainakin 2 metroasemaa.
    Ei kun neljän aseman pohjois/lentokenttämetro, ajetaan vaikka tunnuksella M. Ei puutu kuin oranssia maalia.

    Oikeasti, vanhempi sukupolvi muisteli, että metrossa päätettäessä yksi vaihtoehto joka sitten hylättiin oli nimenomaan satamaratojen henkilöjunaliikenne. Eli tuota Kampin tunnelia koko matka Katajanokalle, Vihdin läpi Herttoniemeen, jne. Pitääkö tuo paikkansa?
    Viimeisin muokkaaja vko; 17.12.2007 kello 20:31. Syy: lainausta siivottu

  10. #10

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos tällaista ryhdyttäisiin rakentamaan, niin yhdelle pysälille löytyisi vielä paikka Maarian sairaalan takaa. Siellähän oli ennen vanhaan pieni ratapihakin.
    Olen sen verran juniori, että muistan tuon vain hämärästi, mutta siinä kohti missä nyt on parkkipaikka?

  11. #11

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Oikeasti, vanhempi sukupolvi muisteli, että metrossa päätettäessä yksi vaihtoehto joka sitten hylättiin oli nimenomaan satamaratojen henkilöjunaliikenne. Eli tuota Kampin tunnelia koko matka Katajanokalle, Vihdin läpi Herttoniemeen, jne. Pitääkö tuo paikkansa?
    Yksi vaihtoehto metrolle olisi Herttoniemen satamaradan käyttö lähijunaliikenteelle, mutta ei saanut kannatusta. Sitähän kokeiltiin 60-luvulla bussilakon aikana, mutta käyttö jäi hyvin vähäiseksi.

    Keskustan kiertävän satamaradan käyttöä lähijunille taas esitettiin 1970-80-lukujen taitteessa ja se oli ensimmäinen Pisara-nimeä kantava ehdotus. Siinä olisi junat ajanut Töölönlahdelta satamarataa pitkin Kaivopuistoon asti, josta olisi kaivettu tunneli rautatieaseman ratapihalle asti, jossa se nousisi taas maanpinnalle. Kaikkein alkeellisimmassa luonnoksessa olisi rata ollut koko matkaltan 1-raiteinen ja vieläpä 1-suuuntainen, eli kaikki junat olisi kiertänyt lenkkiä vaastapäivään. Vaikka hommassa olisi ollut ideaa, ja aika hapa toteuttaa, niin ensinnäkin VR vassusti sitä, ja myös tunnettu metronvastustaja Martti Sainio tyrmäsi ajatuksen heti ja kutsui sitä Hesarissa julkaistussa mielipidekirjoituksessa "hirttosilmukaksi".

    t. Rainer

  12. #12

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Olen sen verran juniori, että muistan tuon vain hämärästi, mutta siinä kohti missä nyt on parkkipaikka?
    Siinä on nyt mm jonkinlainen parkkipaikka. Se ratapiha oli muistaakseni vain 3-raiteinen, ja ulottui Porkkalankadun sillan alle.

    t. Rainer

  13. #13
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3385

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Se ratapiha oli muistaakseni vain 3-raiteinen, ja ulottui Porkkalankadun sillan alle.
    Raiteiden lukumäärä on vaihdellut aikojen kuluessa. Asuessani siinä "yläpuolella" Työmiehenkatu nelosessa vuosina 1966 - 73 raiteita oli peräti kuusi. Sairaalaa lähimmältä raiteelta oli vaihdeyhteys Salmisaaren teollisuusraiteelle, joka kääntyi Itämerenkadun laidalle. Ruoholahden villoja lähimmältä raiteelta oli yhteys aina Katajanokalle saakka.

  14. #14
    SlaverioT avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kankaanpää/Tampere
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Keskustan kiertävän satamaradan käyttöä lähijunille taas esitettiin 1970-80-lukujen taitteessa ja se oli ensimmäinen Pisara-nimeä kantava ehdotus. Siinä olisi junat ajanut Töölönlahdelta satamarataa pitkin Kaivopuistoon asti, josta olisi kaivettu tunneli rautatieaseman ratapihalle asti, jossa se nousisi taas maanpinnalle.
    Sinänsä hyvä ja edullinen suunnitelma, mutta tuo hirtosilmukkakin on totta ottaen huomioon sen että modernisti betonikouruun rakennettu vaikkakin 1-raiteinen rata olisi käytännössä riistänyt isolta osalta kantakaupungissa asuvilta vapaan pääsyn rantaan. Ainakin omasta mielestäni meri on jonkinlainen henkireikä asukkaille ja luo tiettyä rauhallisuutta.

    Nykyinen versio tuosta voisi olla satamaradan kuilun käyttäminen Ruoholahteen asti josta junat menisivät metron tunneleiden rinnalle rakennettua raideparia pitkin rautatieasemalle jossa nousisivat maanpinnalle. Kaarresäde voisi olla noin 150m. Asemaa tuskin tarvitsisi laittaa muualle kuin Kamppiin. Ainut hyöty olisi rautatieaseman ruuhkan helpottaminen. Tuo vaatisi noin 1,5km uutta tunnelia.

    Toki voisihan tuon tehdä niinkin että rakentaisi Jätkänsaareen kääntösilmukan ja palaisi satamaradan kuilua takaisin. Sinne mahtuisi kaarresäteeltään noin 300 metrinen ympyrä. Asemat Kamppiin, Ruoholahdensillan kohdalle ja Jätkänsaareen.
    Viimeisin muokkaaja SlaverioT; 12.12.2007 kello 11:11. Syy: virhe

  15. #15

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Olemassaolevat radat uuden pohjana?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SlaverioT Näytä viesti

    Toki voisihan tuon tehdä niinkin että rakentaisi Jätkänsaareen kääntösilmukan ja palaisi satamaradan kuilua takaisin. Sinne mahtuisi kaarresäteeltään noin 300 metrinen ympyrä. Asemat Kamppiin, Ruoholahdensillan kohdalle ja Jätkänsaareen.
    Mulla on ollut ajatus sellaisesta mini-pisarasta jolla olisi 2-raiteinen tunneli päärautatieaseman ratapihalta Erottjalle, jossa rata haarautuisi loivakaarteiseen kääntösilmukkaan jonka eteläisin pää olisi Ullanlinnassa. Asemat olisivat Helsinki pääasema, Erottaja ja Ullanlinna, jonka toinen uloskäynti olisi Olympiaterminaalin kohdalla. Lisäksi "pakettiin" kuuluisi uusi lähijuna-asema Pasilan ja pääaseman väliin, Helsinginkadun päälle. Rataa käyttäisivät junat jotka ajavat Marja-radan kautta lentokentälle ja takaisin, eli muodostaisivat ympyrälinjan, sekä mahdollistaisi myös heilurilijunan Espoon ja Keravan välille.

    Se tarjoaisi toisenlaisia hyötyjä kuin "virallinen" Pisara jolla toki olisi asema Töölössä, mutta kävisi etelämpänä kantakaupungissa, eikä olisi vain metron kanssa päällekkäinen rata keskustasta Hakaniemeen. Ennenkuin ensimmäistä lapiollista on kaivettu Pisaran edestä, on syytä pohtia vaihtoehtoja.

    t. Rainer

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Uuden hallituksen liikennepolitiikka?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 230
    Viimeisin viesti: 15.07.2016, 19:43
  2. HKL rakentaa uuden metrovalvovomon, miksi?
    kirjoittanut insula foorumissa Metrot
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 18.05.2010, 12:51
  3. 3T:n uuden osuuden varrelta
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 15.04.2009, 22:53
  4. Mitkä radat ovat korpiratoja?
    kirjoittanut Vekku foorumissa Junat
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 12.09.2007, 15:50
  5. Suomen tärkeät radat hajoavat käsiin
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.12.2006, 00:26

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •