Hei vain,
Mieleeni tuli ajatus, että mitenköhän hyödyllisiä olemassaolevat radat on uusien raideratkaisujen pohjana?
Siis, onko kenelläkään mitään käsitystä, mitkä tekijät vaikuttaa vaikkapa Sörnäisten satamaradan metrokäyttöön muuttamiseen, olisiko tuollainen skenaario lainkaan järkevä ja jos, niin miltä osin?
Sellainen käsitys minulla on, että ainakin metron osalta suurin osa kustannuksista tulee nimenomaan asemista, joten olemassaolevat kiskot eivät paljoa auttaisi tuossa, mutta entäs pikaratikka? Ilmajohdot pitäisi ainakin tehdä, kustannukset lienevät samaa luokkaa / halvemmat kuin "oikean" rautatien sähköistyksessä?
Etuna tulisi tuosta kierrätyksestä mieleen ainakin se, että rata olisi olemassa = linjauksen tiellä ei olisi kiinteistöjä tms, mikä ainakin isomman kaupungin keskusta-alueella on selkeästi plussaa.
Mieleeni tuli ajatus, että mitenköhän hyödyllisiä olemassaolevat radat on uusien raideratkaisujen pohjana?
Siis, onko kenelläkään mitään käsitystä, mitkä tekijät vaikuttaa vaikkapa Sörnäisten satamaradan metrokäyttöön muuttamiseen, olisiko tuollainen skenaario lainkaan järkevä ja jos, niin miltä osin?
Sellainen käsitys minulla on, että ainakin metron osalta suurin osa kustannuksista tulee nimenomaan asemista, joten olemassaolevat kiskot eivät paljoa auttaisi tuossa, mutta entäs pikaratikka? Ilmajohdot pitäisi ainakin tehdä, kustannukset lienevät samaa luokkaa / halvemmat kuin "oikean" rautatien sähköistyksessä?
Etuna tulisi tuosta kierrätyksestä mieleen ainakin se, että rata olisi olemassa = linjauksen tiellä ei olisi kiinteistöjä tms, mikä ainakin isomman kaupungin keskusta-alueella on selkeästi plussaa.