Suurpellon raideyhteys

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,548
HS:n uutisen mukaan Espoo ryhtyy kiireisesti tutkimaan raideyhteyttä Suurpeltoon. Vaihtoehtoina on ainakin länsimetron haaroittaminen Suurpeltoon tai pikaraitiotie Matinkylän metroasemalta Olarin ja Suurpellon kautta Kiloon tai Keraan rantaradan varteen.
 
Olisiko pikaraitiotiestä tulevaisuudessa Jokeri II:n osaksi? Onhan se kuitenkin Kehä II:n ulkopuolella oleva poikittaisyhteys.
 
Minusta jutussa mainittu toimistorakentajien kiinnostuksen puute Suurpeltoa kohtaan on tervettä, ihan sama mikä raide sinne menee niin tuo on hankalasti saavutettava paikka jos ajatellaan koko seutua yhtenä työpaikka-aluuena. Eli tämä on ongelma joka on suoraa seurausta huonosta kaavoituksesta, ja siihen ei ole joukkoliikenneratkaisua.

Mutta Suurpelto on toki ihan potentiaalinen asuinalue, ja sieltä pitäisi päästä jotenkin pois. Jos se metro nyt kerran menee Matinkylään saakka, niin miksei sitten tuonnekin? Vastaus on ilmeisest pikaratikkapuheista päätellen että sitä ei kannata pelkälle asuinalueelle vetää päättyvää yhteyttä. Sitten kannattaisi vetää se pikaratikka saman tien Helsinkiin.

Eli nyt ollaan ehdottamassa pikaratikkaa yhden junaradan ja metroradan väliin. Jos haluaa vaikka Kauniaisista Tapiolaan, niin matka käy kätevästi niin että ensin mennään valkoiselle junalla Keraan, sitten sinisellä junalla Matinkylään, ja sieltä oranssilla junalla Tapiolaan? Veronmaksajana haluan, korjaan vaadin hintalapun metron ja lähijunan kalliiksi väitetylle integroinnille, jotta voidaan verrata sitä näiden päällekkäisten hankkeiden hintaan. Köyhälle ei ole varaa halpaan.
 
Olisiko pikaraitiotiestä tulevaisuudessa Jokeri II:n osaksi? Onhan se kuitenkin Kehä II:n ulkopuolella oleva poikittaisyhteys.

Hesarissa ollut suunnitelma vastaa minusta hyvin pitkälti joitakin Jokeri 2:n suunnitelmia, sillä erotuksella että linja on viety Suurpellon läpi eikä pitkin Kehä II:sta. Espoossa tuntuu varmaan helpoimmalta ja nopeimmalta lähteä suunnittelemaan omaa ratikkaa ilman yhteistyötä muiden kaupunkien kanssa, mutta seudun kannalta olisi järkevää varautua jatkamaan rataa edelleen Vantaalle ja Helsinkiin.

Sivuhuomiona: jossain suunnitelmissa on varmaankin hahmoteltu Jokeri 1:n ja Jokeri 2:n yhdistämistä? Jos näiden välillä olisi vaikkapa Pakilan kohdalla yhdistävät raiteet, tai jos kakkonen koukkaisi Leppävaaran kautta (tämmöinen suunnitelma taisi olla olemassakin), olisi mahdollista liikennöidä useampia erilaisia poikittaisia tarpeita palvelevia linjoja, mm. Tapiola-Vuosaari tai Matinkylä-Itäkeskus.

Eli nyt ollaan ehdottamassa pikaratikkaa yhden junaradan ja metroradan väliin. Jos haluaa vaikka Kauniaisista Tapiolaan, niin matka käy kätevästi niin että ensin mennään valkoiselle junalla Keraan, sitten sinisellä junalla Matinkylään, ja sieltä oranssilla junalla Tapiolaan? Veronmaksajana haluan, korjaan vaadin hintalapun metron ja lähijunan kalliiksi väitetylle integroinnille, jotta voidaan verrata sitä näiden päällekkäisten hankkeiden hintaan. Köyhälle ei ole varaa halpaan.

Tässä tapauksessa tosiaan tulee mieleen, että kannattaisi tutkia metron ja lähijunan yhdistämistä, kuten aikaisemmin on ollut puhetta välillä Kivenlahdesta rantaradalle päin. Toisaalta vaihdottomien tai edes vähävaihtoisten yhteyksien rakentaminen metron ja/tai lähijunan tai niiden integraation varaan taitaa olla joka tapauksessa kallista ja vaikeaa, kun asemaväli on harva ja liityntäliikenne välttämätöntä. Pikaraitiotietä olisi sentään mahdollista rakentaa samalla rahalla enemmän.
 
Kannatan sekä metroyhteyden että raitiotien selvittämistä. Raitiotie on sikäli kiintoisa, koska se on osa Jokeri II -väylää. Toisaalta Espooseen pitäisi saada toinenkin metrolinja sekä ainakin haaroja. Luultavasti valmistuu vain Länsimetron nykyinen linjaus, ja muita ratoja odotellaan. Espoo voisi ensin laittaa Tapiola-Leppävaara ratikan toteutukseen.
 
Kun näin netissä kuvan, tuli juurikin mieleen tuo Jokeri 2. Sehän voitaisiin tehdä samalla vähän pidemmällekin, esim Myyrmäkeen tai jopa Vuosaareen asti. Kuten olen aiemminkin sanonut, pk-seudulla alkavat olla kovat piipussa, kun aletaan heräämään todellisuuteen: autokaupunki ei olekaan toimiva juttu, kun autoilu kallistuu ja yhdyskuntarakenne hajoaa. Suomessa ollaan heräämässä vasta 2000-luvulla siihen, että liikenne ja maankäyttö pitää sovittaa yhteen.

Jokeri2-ratikka tarvitaan joka tapauksessa kiireellä ja nyt on poliitikoilla ihan hätä kädessä, kun poliittisesti riitainen pk-seutu joutuu kamppailemaan onnettoman joukkoliikenteensä kanssa muita samankokoisia metropoleja vastaan. Metroa on vastustettu, ratikkaa on vastustettu, aina vaan on vallattu lisää tilaa metsästä, jotta "kaikilla on oma rauha".
Kannatan myös metron haaroittamisen tutkimista Niittykummusta Olarin kautta Suurpeltoon. Myös länsimetron jatkamisen suunnittelu Kivelahden kautta Kauklahteen pitää aloittaa pikaisesti.

Tämä uutinen kertoo mielestäni paniikkireaktiosta, koska vähitellen on alettu käsittää, että valtavat puutteet on pakko kuroa umpeen.
 
Tässä tapauksessa tosiaan tulee mieleen, että kannattaisi tutkia metron ja lähijunan yhdistämistä, kuten aikaisemmin on ollut puhetta välillä Kivenlahdesta rantaradalle päin. Toisaalta vaihdottomien tai edes vähävaihtoisten yhteyksien rakentaminen metron ja/tai lähijunan tai niiden integraation varaan taitaa olla joka tapauksessa kallista ja vaikeaa, kun asemaväli on harva ja liityntäliikenne välttämätöntä. Pikaraitiotietä olisi sentään mahdollista rakentaa samalla rahalla enemmän.

Mitä jos rakennettaisiin metrosta ns kombi-haara Niittykummusta Suurpeltoon, jota voi jatkaa Espoon keskukseen, ehkä Histaan asti. Kombi on siis pikaraitiotie joka integroidaan metron kanssa, sama raideleveys, mutta kevyemmät vaunut jotka toimivat molemmilla verkoilla. Kombia voisi teoriassa jatkaa myös idän suunnassa halvemmalla kuin metroa Mellunmäestä Sipooseen. Metrossa olisi silloin 2 linjaa: raskaalla perinteisellä metrokalustolla ajettava linja Matinkylä-Vuosaari, sekä kombikalustolla ajettava Espoon keskus-Hista-Hki-Mellunmäki-Östersundom.

t. Rainer
 
Kombia voisi teoriassa jatkaa myös idän suunnassa halvemmalla kuin metroa Mellunmäestä Sipooseen.

Aika teoriaksi se taitaakin joka tapauksessa jäädä, koska Helsingin valtuustohan on päättänyt jo tilata metron automatisoinnin. Toki kuljettajalliseen ajoon (käytännössä kuljettajan sulkemiin oviin) voidaan siirtyä myöhemmin takaisinkin, jolloin kombeilla voi ajaa, kunhan ne on varustettu automaattiajolaittein, joita käytetään automaattimetro-osuudella.
 
Aika teoriaksi se taitaakin joka tapauksessa jäädä, koska Helsingin valtuustohan on päättänyt jo tilata metron automatisoinnin. Toki kuljettajalliseen ajoon (käytännössä kuljettajan sulkemiin oviin) voidaan siirtyä myöhemmin takaisinkin, jolloin kombeilla voi ajaa, kunhan ne on varustettu automaattiajolaittein, joita käytetään automaattimetro-osuudella.

Tämä on ehkä suurin koetinkivi, mutta ainakin Anteron mukaan onnistuisi. Käytännössä kuski ajaisi vaunua vain ns kombi-osuuksilla, ja jäisi pois kyydistä tai toimenkuva muuttuisi esim vartijaksi, kun vaunu sukeltaa automatisoidulle metroradalle ja automatiikka ottaa hallinnan vehkeestä.

t. Rainer
 
Aikalailla torsoksihan tuo suunnitelma jää. Tuskinpa tuota yhteyttä varten nyt ratikkaa kannattaa rakentaa. Jos yhteiskunnan rahoja ei pk-seudulla olisi kaadettu suoraan kaivoon metro-ja kehäratahankkeiden puitteissa, niin varmastikkin rahoitus olisi helposti järjestynyt kehämäiselle pikaratikkayhteydelle Matinkylästä Lentoaseman kautta esim. Vuosaareen. Olisi voinut olla jopa toimiva ratkaisu, toisin kuin hesarin esittelemä tynkäsuunnitelma, joka mitä ilmeisemminkin on huomattavasti järkevämpi liikennöidä busseilla kuin ratikoilla.
 
Jos Suurpellosta halutaan sellainen high-tech-alue, joksi sitä on maalailtu, mielestäni kaikkein paras olisi yhteys Pohjois-Tapiolaan ja siitä Tiedelinjaa eteenpäin Viikkiin. Tällä hetkellä Tiedelinjan kysyntä on kovin pientä, mutta saattanee johtua myös tarjonnan pienuudesta. Voisin kuvitella, että laadukkaalle 0-Jokerille olisi kysyntää, kun yhteys järjestetään oikeasti kunnolla. Varsinkin, kun länsimetro myös 194/195 lopetetaan ja niiden käyttäjistä ainakin osa voisi siirtyä Tiedelinjallekin. Samalla saataisiin Viikkiin raitiotie, jonka ei tarvitsisi kilpailla asemastaan metron kanssa, kun raitiotie rakennettaisiinkin poikittaisyhteyttä varten (mikä ei estä sen käyttöä tässä vaiheessa keskustayhteyteenkään).
 
Jonkinlainen 0-jokeri sovellus olisi kyllä varteenotettava vaihtoehto. Esim. linja Espoon keskus - Suurpelto - Olari - Tapiola - Otaniemi- Munkkiniemi - Pasila (- Kumpula - Viikki - Itäkeskus tai jotain muuta)
 
Aika teoriaksi se taitaakin joka tapauksessa jäädä, koska Helsingin valtuustohan on päättänyt jo tilata metron automatisoinnin. Toki kuljettajalliseen ajoon (käytännössä kuljettajan sulkemiin oviin) voidaan siirtyä myöhemmin takaisinkin, jolloin kombeilla voi ajaa, kunhan ne on varustettu automaattiajolaittein, joita käytetään automaattimetro-osuudella.

Laiturikorkeus, metron turhan suuri korileveys ja asenteet ovat kombi-ratkaisun pahimmat esteet. Sama kalusto voi hyvin toimia sekä automaattimetrona tunnelissa että kombiratikkana linjaston päässä.

Automaattiajo tuo paljon nykyistä paremmat mahdollisuudet integroida metro ja ratikka. Aikaisemmin ratikan muusta liikenteestä johtuvat aikatauluheitot ovat tehneet useampien linjojen integroimisesta samaan tunneliin hankalaa, opastinpohjaiset ja kulunvalvotut pitkän "tolppavälin" kuljettaja-ajetut linjat vaativat paljon pelivaraa.

Nykyaikaisessa automaattiajossa tiedetään joka hetki jokaisen junan sijainti ja kaikkien junien nopeutta voidaan säätää tehokkaasti. Automaattiajo tuo liikenteen hallintaan paljon paremmat työkalut kuin nykyinen järjestelmä, jossa junan nopeutta ja hidastamistapaa ei voida kunnolla säätää lennossa tilanteesta, kun edellä oleva juna vaikka onkin 5s tai 10s myöhässä.
 
Automaattiajo tuo paljon nykyistä paremmat mahdollisuudet integroida metro ja ratikka.
Niin, mutta HKL:n mielestä automaatti on juuri este integroinnille!

Kirjoitin juuri toiseen polkuun, miten Düsseldorfissa pintaratikat siirtyvät automaattisen jatkuvan kulunvalvonnan piiriin ajaessaa keskustan tunneliosuudelle. Kuljettaja huolehtii vain liikkeellelähdöstä. Tämä oli jo yli 20 vuotta sitten.

Jonkinlainen 0-jokeri sovellus olisi kyllä varteenotettava vaihtoehto. Esim. linja Espoon keskus - Suurpelto - Olari - Tapiola - Otaniemi- Munkkiniemi - Pasila (- Kumpula - Viikki - Itäkeskus tai jotain muuta)
Minäkin ehdotin tätä, mutta Histasta alkaen.
...jos Histan raide voisi jatkua Espoosta jonnekin muualle kuin Helsinkiin. Esimerkiksi reittiä Espoon keskus – Suurpelto – Tapiola (– Otaniemi – Kuusisaari – Pasila ...).

Antero
 
Takaisin
Ylös