Suurpellon raideyhteys

Mielipideilmasto voi nyt olla myönteisempi kuin pitkään aikaan Espoossakin raidejoukkoliikenteelle, muullekin kuin metrorakentamiselle. Joukkoliikennefoorumin kirjoittajien kannattaakin lähestyä kunnanvaltuutettuja ja virkamiehiä (=virastoja) ehdottaen hyviä keinoja rakentaa joukkoliikennettä raiteille. Kaikkia keinoja ei varmasti ole mietitty vieläkään sillä puolella, toisin kuin tällä foorumilla.
 
Mielipideilmasto voi nyt olla myönteisempi kuin pitkään aikaan Espoossakin raidejoukkoliikenteelle, muullekin kuin metrorakentamiselle.

Saattaapi ollakkin. Ongelma on vain siinä, että kaikki raideliikennerahat on lyöty kiinni turhanaikaiseen metroon. Ja nyt sitten kuningasideana suunnitellaan ratikkayhteyttä Matinkylän ja Keran välille palvelemaan aluetta, jolle ei yksikään yritys ole sijoittumassa Espoon kaupungin epärealistisista visioista huolimatta. Että näillä keinoilla Espoossa sitten parannetaan raidejoukkoliikenteen asemaa.
 
Joutsenpuistosta metrohaara Suurpellon, kauniasten/Keran kautta Karakallioon on sopiva alku Espoon toiselle metrolinjalle. Jokeri II ratikasta, jos se joskus vuosikymmenien päästä tulee, voi yhdistyä Espoon toiseen metrolinjaan. Tässä metrohaarassa on pintarakentaminen mahdollista pitkiltäkin matkoilta.
 
Espoon kaupunki on teettänyt WSP-konsulteilla Suurpellon raidevision, josta HS uutisoi tammikuussa.

Visiossa on esitetty, että Suurpelto on aiheellista liittää raideliikenteen piiriin alueen kilpailukyvyn takaamiseksi. Vaihtoehtoja on esitetty kolme: metroon, pikaratikkaan tai raidetaksiin perustuvat järjestelmät. Raidetaksille on piirretty linjaus, mutta sitä ei ole otettu mukaan suosituksiin jatkotoimenpiteistä.

Sekä ratikka- että metrovaihtoehdoissa on mukana raitiolinja Suurpellosta Kalevalantietä Otaniemeen (ja edelleen Kuusisaaren, Munkkiniemen ja Pasilan kautta Arabiaan). Sen lisäksi

- metrovaihtoehdossa on metroyhteys Jousenpuistosta Suurpeltoon ja mahdollisesti edelleen Keraan pääradan varrelle ja/tai Suvelan kautta Histaan

- ratikkavaihtoehdossa on ratikkayhteys Suurpellosta Keraan sekä Suurpellosta Matinkylään ja myös muita ratikkayhteyksiä, jotka eivät suoraan liity Suurpeltoon (Jokeri II ratikkana, Hista ym)

Runkoyhteyksiä on piirretty joissain vaihtoehdoissa myös johdinautoille.

Muutama hinta poimittuna raportista:
metro Jousenpuisto-Suurpelto 161 Me
metro Suurpelto-Kera 192 Me
rv Suurpelto-Otaniemi 88 Me
rv Suurpelto-Matinkylä 58 Me

Metron kohdalla todetaan, että aseman toteuttaminen Suurpellon keskelle (maan alle) voi olla maaperäolosuhteista johtuen vaikeaa ja että metro voi olla tarkoituksenmukaista linjata Kehä II:n urassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän perään eri viestissä omia kommenttejani.

Musta on hyvä, että on ennakkoluulottomasti tutkittu erilaisia vaihtoehtoja. Raidetaksi tai people mover on hyvä tutkia, jotta se voidaan perustellusti jättää pois. Vähän sama tuntuma on myös metron kanssa: hyvä tutkia, mutta jos maaperäolosuhteet pakottavat ratkaisuun, jossa linja kulkee syrjässä Kehä II:n urassa, niin se on palvelutasoltaan niin paljon (alueen keskellä kulkevaa) ratikkaa heikompi, että tämä jo yksin puoltaa mielestäni metron hylkäämistä. Hinta on tietysti toinen juttu, ja kevyessä visioinnissa metron hinta sisältää aika isoja epävarmuustekijöitä, kun maaperää ei ole päästy tutkimaan jne.

Hinnat ovat muutenkin ainakin osittain ns. hihasta vedettyjä, mm. pikaratikan pysäkkipariksi maan päällä on arvioitu 2 Me / kpl, mikä on aivan liikaa.

Toisaalta yhteys Suurpellosta keskustaan ei ole ratikallakaan kovin houkutteleva, koska ratikka ei kulje Tapiolan metroasemalle, vaan metroon pääsee vasta Otaniemessä. Tapiola kuitenkin on tärkeä aluekeskus, joten mielestäni olisi järkevää, että Suurpellon raideyhteydellä pääsisi Tapiolan keskukseen. Ymmärrän kyllä sen, ettei haluta linjata ratikkaa metron kanssa rinnan Tapiolasta Otaniemeen, mutta silti ratikan vieminen Kalevalantietä vaikuttaa jotenkin teennäiseltä ratkaisulta.

Oma mielipiteeni on, että jatkossa kannattaisi selvittää kolme "minimiyhteysvaihtoehtoa":
- metro esitetyn mukaisesti Jousenpuistosta Suurpeltoon sellaisella tarkkuudella, että tiedetään, minne aseman tai asemat voi Suurpellossa sijoittaa ja mitä se maksaisi (oma arvio: hinta nousee niin kalliiksi, ettei Espoolla ole siihen varaa eikä halua)
- ratikka esitetyn mukaisesti Kalevalantietä Otaniemeen (ja Helsinkiin)
- ratikka Suurpellosta Tapiolan keskukseen ja edelleen Otaniemeen (ja Helsinkiin)

Positiivista on myös, että konsultti ottaa kantaa myös tiederatikan eli 506:n ratikaksi muuttamisen puolesta, vaikkei se nyt suoraan tähän työhön liitykään. Raideverkkoon on kuitenkin piirretty Helsingin puolella linjojen 1 ja 10 jatkot jokerille sekä tuo tiederatikka Arabiaan asti.
 
Toisaalta yhteys Suurpellosta keskustaan ei ole ratikallakaan kovin houkutteleva, koska ratikka ei kulje Tapiolan metroasemalle, vaan metroon pääsee vasta Otaniemessä. Tapiola kuitenkin on tärkeä aluekeskus, joten mielestäni olisi järkevää, että Suurpellon raideyhteydellä pääsisi Tapiolan keskukseen. Ymmärrän kyllä sen, ettei haluta linjata ratikkaa metron kanssa rinnan Tapiolasta Otaniemeen, mutta silti ratikan vieminen Kalevalantietä vaikuttaa jotenkin teennäiseltä ratkaisulta.

Tuolle alueelle on suunnitteilla ratikkakiskot Raide-Jokerin linjaukselle ja Suurpelto - Otaniemi -(Pasila -Viikki) linjaukselle.

Lilnjan Suurpelto- Tapiola ajaminen ratikkana on noilla rataratkaisuilla ihan mahdollista.

Toisaalta Suurpelto - Otaniemi linjaus tuo paremman keskustayhteyden Pohjois-Tapiolan, Länsi-Otaniemen ja katettavan Kehä I:n toimistotaloille.
 
Tuolle alueelle on suunnitteilla ratikkakiskot Raide-Jokerin linjaukselle ja Suurpelto - Otaniemi -(Pasila -Viikki) linjaukselle.

Lilnjan Suurpelto- Tapiola ajaminen ratikkana on noilla rataratkaisuilla ihan mahdollista.

Toisaalta Suurpelto - Otaniemi linjaus tuo paremman keskustayhteyden Pohjois-Tapiolan, Länsi-Otaniemen ja katettavan Kehä I:n toimistotaloille.

Jep, Jokeri I on otettu noissa WSP:n visioissa huomioon. Eli Suurpelto-Kalevalantie-Otaniemi -linja risteää jokerin kanssa, ja tietysti silloin voisi ajaa sitten vuoroja Suurpellosta Tapiolaankin.

Toivotaan nyt, että taantumasta huolimatta Espoo teettäisi jatkotarkastelun ainakin tästä tärkeimmästä ratikkalinjasta. Saisivat sen rakenteille samaan syssyyn jokerin kanssa sitten.
 
Toisaalta Suurpelto - Otaniemi linjaus tuo paremman keskustayhteyden Pohjois-Tapiolan, Länsi-Otaniemen ja katettavan Kehä I:n toimistotaloille.

Kaksi ensimmäistä oikein, kolmas väärin. Kehä I:n tunnelointi lisää rakennuksia enemmän nimenomaan Tapiolan keskustan ja Otaniemen välillä eli Tapiolantien päässä. Kalevalantien päähän tulee eritasoliittymä eikä kehää kateta, vaan se painuu kalliotunneliin Otaniemen vesitornin alle.

Mutta joka tapauksessa Pohjois-Tapiolassa on yksi ammattikorkeakoulu, Spektri ja Falcon sekä molemmat Innopolit, joten näiden liittäminen raitioverkolla yhteen Otaniemen keskiosien kanssa on hyvinkin perusteltua.
 
Toisaalta yhteys Suurpellosta keskustaan ei ole ratikallakaan kovin houkutteleva, koska ratikka ei kulje Tapiolan metroasemalle, vaan metroon pääsee vasta Otaniemessä.

"Vasta" Otaniemessä? Kalevalantien ja Pohjantien risteyksestä on Otaniemeen 500 metriä pidempi matka kuin Tapiolan keskustaan. Lisäksi samalla voitetaan 2 minuuttia, jonka metro ajaa Tapiolasta Otaniemeen. Vaihto metroon Otaniemessä olisi varmasti siis nopeampi vaihtoehto.
 
"Vasta" Otaniemessä? Kalevalantien ja Pohjantien risteyksestä on Otaniemeen 500 metriä pidempi matka kuin Tapiolan keskustaan. Lisäksi samalla voitetaan 2 minuuttia, jonka metro ajaa Tapiolasta Otaniemeen. Vaihto metroon Otaniemessä olisi varmasti siis nopeampi vaihtoehto.

Jep, mutta silloin kaikki Tapiolan palvelut jäävät saamatta. Tapiolassa kun olisi metron lisäksi iso kasa busseja, joilla jatkaa muualle Espooseen, sekä tietysti kaupat ja muut palvelut. Sitä mä lähinnä ajoin takaa, olisi kyllä pitänyt sanoa se selkeämmin. Tapiola kun kuitenkin on jonkin sortin "keskusta".
 
Sitä mä lähinnä ajoin takaa, olisi kyllä pitänyt sanoa se selkeämmin. Tapiola kun kuitenkin on jonkin sortin "keskusta".

OK, ymmärsin että tarkoitit yhteyttä Helsingin keskustaan. Joka tapauksessa vaihto Jokeriin pitäisi jollain tavoin synkata, jotta ainakin pohjoisesta tulevalta Jokerilta pääsisi Otaniemeen ja toisin päin. Jos vaihto tehtäisiin vaikka noin minuutin välipisteajalla, toimisi vaihto silloin myös toisin päin, eli Suurpellosta pääsisi Tapiolaan. Mielestäni se olisi paras kompromissi ja silloin myös "Tiederatikka" olisi kokonaisuutena nopeampi.

Ongelma tietysti on, että yritettäisiin synkata kaksi linjaa, joista toinen on alkupäässään ja toinen loppupäässään. Aikataulujen pitäisi siis todella pelata. Ehkä ruuhka-aikaan voitaisiin hyväksyä myös satunnaiset vaihdot, ja vasta 10 minuutin vuoroväleillä synkattaisiin.

Otaniemen ja Tapiolan välillä tulee kuitenkin kulkemaan busseja jatkossakin, ainakin 15 ja 13, joiden tärkeyttä metro vain korostaa. 15:han voitaisiin kai linjata myös Suurpeltoon, jolloin saataisiin myös se Tapiolan keskustan suora yhteys.

Mutta sanoit lukeneesi selvityksen. Olisiko sitä jo saatavilla pdf:nä jostain?
 
OK, ymmärsin että tarkoitit yhteyttä Helsingin keskustaan.

Niin mä ensisijaisesti tarkoitinkin, olisi pitänyt koko kohta muotoilla selkeämmin ja monipuolisemmin ja korostaa siinä Tapiolaa paitsi vaihtopaikkana niin myös määränpäänä.

Mutta sanoit lukeneesi selvityksen. Olisiko sitä jo saatavilla pdf:nä jostain?

Ei tietääkseni ole, mä sain siitä paperiversion Espoon liikennesuunnittelusta kun soitin ja pyysin.
 
Eiköhän metroon haaskattavat miljoonat syö aika tehokkaasti ratikkainvestointien rahat Espoossa (poislukien Jokeri). Mahtaneeko matkustajavirratkaan Suurpellossa tukea ratikkaratkaisua, kun ensisijaisena tarkoituksena on tod.näk. syöttää porukkaa alueelle/alueelta metrosta/metroon, jotta kyseisen hukkainvestoinnin näennäinen kannattavuus paranisi edes himpun verran.
 
Kyllä tuossa ollaan ihan oikeilla linjoilla – menestyvä Suurpelto tarvitsee, jos ei joukkoliikennematkojen lukumäärän vuoksi, niin imagosyistä – raideliikenneyhteyden. Minusta mielenkiintoisin yhteys olisi tehokas ja laadukas liityntäratikka Tapiolan metroasemalle Jousenpuiston aseman kautta.

Tuo on edullinen toteuttaa, se voidaan saada alulle nopeastikin (vaikka ennen jokeria), se korostaa Tapiolan asemaa Espoon todellisena keskustana ja syöttää tehokkaasti matkustajia metroon paitsi Suurpellosta, myös muualta ratikkareitin varrelta.

Rata toteutettaisiin luonnollisesti omilla kaistoillaan laadukkaasti. Pysäkkiväli Suurpellon ja Jousenpuiston välillä voi olla pitkähkö, jolloin Suurpellosta pääsee metroon nopeasti. Jousenpuiston ja Tapiolan välillä pysäkkiväli voi olla lyhyempi, jolloin ratikka palvelee hyvin Merituulentien vartta.

Mielelläni näkisin myös, että ratikka jatketaan Tapiolasta Otaniemeen, ja melko lyhyellä pysäkkivälillä. Tuolla välillä ratikan ei kannata kilpailla metron kanssa nopeudesta, vaan ratikka noukkii Tapiolan ja Otaniemen väliltä matkustajat (myös ne, jotka muuttavat asumaan Kehä I:n päälle, kun se katetaan) ja syöttää ne sitten molemmissa päissä metroon. Tällainen Tapiola-Otaniemi -ratikka ei siis kilpaile metron kanssa vaan tukee sitä. Melkein väittäisin, että se jopa nostaisi metron matkustajamäärää.

Otaniemi-Tapiola-Suurpelto -ratikka voidaan kytkeä liikenteellisesti yhteen jokerin kanssa, tai sitten ei. Kumpikaan ei sulje toisiaan pois. Teknisesti ne toki olisivat samaa järjestelmää, linjastollisesti se ei ole välttämätöntä. Houkuttelevaa olisi tietysti jokerin jakaminen Leppävaaran eteläpuolella kahtia niin, että joka toinen vuoro ajaa nyt suunniteltua reittiä ja joka toinen ajaisi suoraan Otaniemeen, mistä edelleen Suurpeltoon.

Pitäisin perusteltuna, että nyt tilattaisiin puolentoista vuoden takaiseen visiotyöhön liittyen alustava yleissuunnitelma ratikkalinjasta Otaniemi-Tapiola-Suurpelto. Toteutus tarvittaessa kahdessa vaiheessa.
 
Takaisin
Ylös