Sivu 3 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/76

Viestiketju: Suurpellon raideyhteys

  1. #31

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Jutussa viitataan hauskasti "Amerikan" lamaan, ikään kuin se ei muita koskisi. Amerikkalaisetkinhan ovat vasta päässeet lamaantumisessa vauhtiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Otaniemi-Tapiola-Suurpelto -ratikka voidaan kytkeä liikenteellisesti yhteen jokerin kanssa, tai sitten ei. Kumpikaan ei sulje toisiaan pois. Teknisesti ne toki olisivat samaa järjestelmää, linjastollisesti se ei ole välttämätöntä.
    Tuosta olisi enää suht pieni askel TramWestin mukaiseen linjaan edelleen Otaniemestä Munkkiniemeen ja Meilahteen. Jos Jokeri on olemassa, tekisin itse tiedelinjan loppuun asti Kumpulaan ja Viikkiin. Tällöin tietysti Jokerin ja muiden uusien raitioteiden pitäisi olla vanhojen kanssa yhteensopivia ja Helsingin pitäisi olla suostuvainen hankkeeseen.

    Espoon kaavoituksessa, jota en kyllä tunne sen syvällisemmin yhtään, ihmetyttää se, että nykyistä Rantaradan käytävää ei tunnuta hyödyntävän kovinkaan tehokkaasti. Esim. Leppävaaran länsipuolella tuntuisi olevan radan varressa tilaa kovasti, mutta jostain syystä joku Suurpelto täyttyy ensin ja Histaa ja ties mitä haikaillaan. Inkrementaalisuus ja kunnon kaupunkimaisuus kunniaan, niin ei tule tämmöisiä 'ei ne veturit tulleetkaan' -havaintoja kymmenen vuotta jälkikäteen.

    Östersundom-selvityksistä jäi tosin hieman lamaantunut olo ratikoiden suhteen ylipäätään, kun raidesuunnitelmien tarkoituksenmukaisuudella tai taloudellisuudella ei tunnu olevan ainakaan Helsingissä yhtään mitään väliä. Metro tulee kuin Jumalan ilma. Rakentaisiko Espoo ratikkaa yksinään? Epäilen, varsinkin kun Länsimetron budjetti on näemmä menossa pitkäksi ja leveäksi pahemman kerran. Omatoimisessa hankkeessa Espoon pitäisi vieläpä niellä ylpeytensä ja tehdä Helsingin järjestelmän kanssa yhteensopivaa ratikkaa, jolloin voitaisiin ikään kuin keittiön ovesta päästä tilanteeseen, jossa rajan yli kulkevaa linjaa ei voisi estää.

  2. #32

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kyllä tuossa ollaan ihan oikeilla linjoilla – menestyvä Suurpelto tarvitsee, jos ei joukkoliikennematkojen lukumäärän vuoksi, niin imagosyistä – raideliikenneyhteyden. Minusta mielenkiintoisin yhteys olisi tehokas ja laadukas liityntäratikka Tapiolan metroasemalle Jousenpuiston aseman kautta.
    Paljonko sellainen halpisversio, eli pelkästään Jousenpuistoon asti ensin tulisi maksamaan, jos rata tehtäisiin nurmiratana pölkkyjen päälle? Vaunuinahan voisi aluksi käyttää helsinkiläisvaunuja joita vuokrattaisiin tai sitten niin että HKL hoitaa koko liikenteen.

    Ongelmaksi tulisi varikko. Jonkinlainen liiteri saadaan tietysti aikaiseksi vaunujen säilytystä varten, mutta jos jollekin vaunulle tulee isompi korjaustarve, se pitäisi viedä luultavasti Helsinkiin, vai miten olisi järkevintä toimia?

    t. Rainer

    ---------- Viesti lisätty kello 9:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:26 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Espoon kaavoituksessa, jota en kyllä tunne sen syvällisemmin yhtään, ihmetyttää se, että nykyistä Rantaradan käytävää ei tunnuta hyödyntävän kovinkaan tehokkaasti. Esim. Leppävaaran länsipuolella tuntuisi olevan radan varressa tilaa kovasti, mutta jostain syystä joku Suurpelto täyttyy ensin ja Histaa ja ties mitä haikaillaan. Inkrementaalisuus ja kunnon kaupunkimaisuus kunniaan, niin ei tule tämmöisiä 'ei ne veturit tulleetkaan' -havaintoja kymmenen vuotta jälkikäteen.
    Tämä on se ikuisuuskysymys joka minuakin ihmetyttää. Samaa voisi sanoa myös kehäykkösen varsi Otaniemen ja turunväylän välillä, pelkkää metsää.

    Rantaradan tilanteen selittänee osittain se että välissä on kokonaan toinen kaupunki, Kauniainen, joka kaavoittaa hyvin maltillisesti. Rata kulkee Kauniaisten alueen läpi 3 km matkalta. Mutta Espoon keskuksen länsipuolella on pitkät matkat pelkkää metsää ja peltoa Kauklahteen asti. Kaiketi ne ovat maanomistusolot jotka vaikuttavat minne voi rakentaa ja minne ei, jos maat omistaa yksityinen niin kukaan hullu ei ainakaan halvalla myy. Suurpellon kohdalla saattoi olla kyseessä sukupolvenvaihdostilanne jossa jollakin perillisistä oli niin kova rahantarve että siksi päätettiin tehdä kaupungin kanssa diili kaavoittamisesta.

    Toinen seika on tietenkin NIMBY ja liito-oravat. Muistattehan taannoin millainen mekkala syntyi siitä jätevedenpuhdistamon siirtosuunnitelmista. Lähiseudun asukkaat halusivat mielummin pitää sen nykyisessä paikassa ja vastusti sen siirtoa lähimetsään (maan alle) ettei oman asunnon arvo tipu. Lopputuloksena se päätettiin sijoittaa kauas kehäkolmosen ulkopuolelle. Kauklahden ja Mikkelän välisiin metsiin on haluttu asuntoja mutta liito-oravien ja hirvien takia pitä jättää metsää alueiden väliin jne. Eli helppoa se ei ole mutta ei se Helsingissäkään ole jossa Keskuspuistoon ei saa koskea mistään kohtaa.

    t. Rainer

  3. #33
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Espoon kaavoituksessa, jota en kyllä tunne sen syvällisemmin yhtään, ihmetyttää se, että nykyistä Rantaradan käytävää ei tunnuta hyödyntävän kovinkaan tehokkaasti.
    Olisikohan syynä se, että Espoon kaavoitus on perinteisesti ollut maanomistajavetoista. Esim. Histan takana on alueen maanomistaja, jolla on intressi saada rakennusoikeutta ja tuloja nykyisistä pelto- ja metsämaistaan. Rantaradan varren maanomistajia ei ehkä jostain syystä kiinnosta rakentaminen. Suurpellossa perikuntia rakentaminen kiinnosti, ja niinpä käynnistyi Suurpellon suurhanke.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Paljonko sellainen halpisversio, eli pelkästään Jousenpuistoon asti ensin tulisi maksamaan, jos rata tehtäisiin nurmiratana pölkkyjen päälle?
    Sanotaan nyt 5-8 M€/km. Juurihan on julkaistu tuoreet suunnitelmat radanteosta Östersundomiin ja on näitä tietoja ollut tyrkyllä vuosikausia täälläkin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ongelmaksi tulisi varikko. Jonkinlainen liiteri saadaan tietysti aikaiseksi vaunujen säilytystä varten, mutta jos jollekin vaunulle tulee isompi korjaustarve, se pitäisi viedä luultavasti Helsinkiin, vai miten olisi järkevintä toimia?
    Tuollaisen pätkän muutama vaunu voidaan säilyttää vaikka taivasallakin, jopa Suomen vaativissa erityisolosuhteissa. Mutta graffitit pysyvät paremmin poissa, jos tila on suljettu. Sellainen halli ei paljoa maksa. Isommat korjaustarpeet eivät ole ongelma. Käytännössä ainoa iso tarve on kolari, ja siinäkin tapauksessa ei mene kuin muutama tunti, niin vaunu on viety jonnekin, missä on tilaa oikoa ja maalata. Jos siinä säilytyshallissa ei sellaiseen työhön ryhdytä. Fiksusti tehdyissä uusissa vaunuissa kolarikorjauksetkin ovat pikakiinnitteisten ulkopaneleiden vaihtoja, joten vaunua ei tarvi viedä minnekään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Toinen seika on tietenkin NIMBY ja liito-oravat. Muistattehan taannoin millainen mekkala syntyi siitä jätevedenpuhdistamon siirtosuunnitelmista. Lähiseudun asukkaat halusivat mielummin pitää sen nykyisessä paikassa ja vastusti sen siirtoa lähimetsään (maan alle) ettei oman asunnon arvo tipu. Lopputuloksena se päätettiin sijoittaa kauas kehäkolmosen ulkopuolelle. Kauklahden ja Mikkelän välisiin metsiin on haluttu asuntoja mutta liito-oravien ja hirvien takia pitä jättää metsää alueiden väliin jne. Eli helppoa se ei ole mutta ei se Helsingissäkään ole jossa Keskuspuistoon ei saa koskea mistään kohtaa.
    Ei ole ei, kun metro sotkee kaikki kuviot. Metrohan on Suurpellon arvon syönyt ja metron vuoksi pitää siirtää jätevedenpuhdistamo ja rakentaa periaatteessa rakennuskelvottomat savirannat. Mutta rohkenenpa veikata, että kun keskuspuistoon ehdotetaan metroasemaa, niin se pitää rakentaa heti eikä hinnalla ole väliksi eikä sillä, että metroaseman ympärille on rakennettava myös 10.000 asukkaan kompaktikaupunki, jotta sillä asemalla olisi myös käyttäjiä. Keskuspuiston luontoarvoilla ja puistokaavoilla ei ole merkitystä, koska metro on välttämätön. [applause]

    Antero

  4. #34
    hamalhel avatar
    Liittynyt
    25.08.2010
    Sijainti
    Kulosaari
    Viestejä
    43

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Jos kysymys on raskaasta raidelikenteestä, miksei metroa voi rakentaa Kehä II:n käytävään ja yhdistää metro Länsiväylällä sekä viedä sen pohjoiseen aina Rantaradalle. Siellä Leppävaaran kautta ja tunnelissa Pitäjänmäelle, Munkkivuoreen, Meilahteen, Töölöön ja Kamppiin. Tällöin molemmat haarat yhtyisivät, mutta toinen haara kulkisi Länsiväylän vartta ja toinen Töölön kautta Rantarataa ja sitten palvelisi myös Espoon tarvetta yhdistää kaupunkirakennettaan. En ole espoolainen, mutta miltä ajatus kuulostaa?

    - Heli

  5. #35
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hamalhel Näytä viesti
    Jos kysymys on raskaasta raidelikenteestä, miksei metroa voi rakentaa Kehä II:n käytävään ja yhdistää metro Länsiväylällä sekä viedä sen pohjoiseen aina Rantaradalle. ... En ole espoolainen, mutta miltä ajatus kuulostaa?
    Miksi? Koska se maksaa niin järjettömästi. Ajatus siis kuulostaa rahan tuhlaukselta. Sen sijaan jos tuo toteutetaan kevyenä raideliikenteenä, saadaan hinnasta 80 % pois ja ollaankin jo vuosikymmeniä vanhoissa Espoon pikaraitiotiesuunnitelmissa. Eli ajatuksesi on aivan oikea, teknologiavalinta vaan korjattuna.

    Antero

  6. #36

    Liittynyt
    11.05.2006
    Viestejä
    342

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Espoon kaavoituksessa, jota en kyllä tunne sen syvällisemmin yhtään, ihmetyttää se, että nykyistä Rantaradan käytävää ei tunnuta hyödyntävän kovinkaan tehokkaasti. Esim. Leppävaaran länsipuolella tuntuisi olevan radan varressa tilaa kovasti, mutta jostain syystä joku Suurpelto täyttyy ensin ja Histaa ja ties mitä haikaillaan. Inkrementaalisuus ja kunnon kaupunkimaisuus kunniaan, niin ei tule tämmöisiä 'ei ne veturit tulleetkaan' -havaintoja kymmenen vuotta jälkikäteen.
    Kilon ja Leppävaaran välisellä alueella sijaitsee radan pohjoispuolella Kilon kartano ja eteläpuolella on virkistysaluetta. Muutenkin tuo alue sijaitsee jo melko pitkän matkan päässä sekä Leppävaaran että Kilon asemista. Tuo alue varmasti jää rakentamattomaksi. Sinänsähän Rantaradan vartta on kehitetty voimakkaasti, varsinkin Leppävaaran aseman tienoota. Tälläkin hetkellä Sellonhuippu- niminen asuintorni on rakenteilla aivan aseman viereen, samoin kuin toimistokortteli Kehä I:n varteen lyhyen matkan päähän radasta sen eteläpuolelle ja sitten kun Kehä I:n tunnelointi siinä radan pohjoispuolella valmistuu, rakennetaan senkin päälle vielä lisää. Kun Leppävaarasta tulee hyvin tiiviisti rakennettu, on ihan hyvä, että sen lähellä on tarpeeksi virkistysaluetta. Kyllähän sekä Espoossa ja Kauniaisissa on kehitetty (ainakin kaavoitettu rakentamista, jota ei välttämättä ole vielä ehditty toteuttamaan), kaikkia asemanseutuja, lukuunottamatta nyt ehkä Mankin ja Keran seisakkeiden ympäristöjä.
    Viimeisin muokkaaja tislauskolonni; 07.09.2010 kello 10:28. Syy: pieni lisäys

  7. #37

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ei ole ei, kun metro sotkee kaikki kuviot. Metrohan on Suurpellon arvon syönyt ja metron vuoksi pitää siirtää jätevedenpuhdistamo ja rakentaa periaatteessa rakennuskelvottomat savirannat. Mutta rohkenenpa veikata, että kun keskuspuistoon ehdotetaan metroasemaa, niin se pitää rakentaa heti eikä hinnalla ole väliksi eikä sillä, että metroaseman ympärille on rakennettava myös 10.000 asukkaan kompaktikaupunki, jotta sillä asemalla olisi myös käyttäjiä. Keskuspuiston luontoarvoilla ja puistokaavoilla ei ole merkitystä, koska metro on välttämätön. [applause]
    Jos unohdetaan vitsailu niin Keskuspuiston suunta olisi se suunta joka Helsingissä voisi pikaraitiotie palvella. Nimenomaan jos sen reunamille valtateiden varsille saisi rakentaa kapean vyöhykkeen, esim Ruskeasuolta pohjoiseen Hämeenlinnaväylää pitkin uudelle Kuninkaantammen asuinalueelle, mahdollisesti jatkuen Kaivokselaan kuten vanhoissa Castrénin esimetrosuunnitelmissa.

    t. Rainer

  8. #38

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos unohdetaan vitsailu niin Keskuspuiston suunta olisi se suunta joka Helsingissä voisi pikaraitiotie palvella.
    Minä käsitin, että Antero puhui Espoon Keskuspuistosta.

  9. #39

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Minä käsitin, että Antero puhui Espoon Keskuspuistosta.
    Minä tarkoitin kyllä alunperin Stadin Keskuspuistoa kun vastasin edellistä edellisessä viestissä että "helppoa se ei ole mutta ei se Helsingissäkään ......"

    Espoon Keskuspuistossa on kyllä vähän sama problematiikka mutta rakentamishalut lienevät toistaiseksi tyydytetty Suurpellolla joka tulee siis puiston kylkeen.

    t. Rainer

  10. #40

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Eikös se WSP:n ehdottama ratikka ollut Suurpelto - Tapiola - Otaniemi - Munkkiniemi - Meilahti - Pasila - Arabia. Olisi hyvä, tuo Munkkiniemi - Meilahti - Pasila - Arabia pitäisi tehdä joka tapauksessa. Tosin ehkä kuitenkin Suurpelto - Tapiola - Otaniemi - Munkkiniemi - Meilahti - Pasila - Kalasatama - Laajasalo mieluummin. Tai sekä että, Matinkylän haaralle saadaan sekin näppärän metroliitynnän piikkiin

  11. #41
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tämä on se ikuisuuskysymys joka minuakin ihmetyttää. Samaa voisi sanoa myös kehäykkösen varsi Otaniemen ja turunväylän välillä, pelkkää metsää.
    Haluaisitko itse asua aivan kehän tai radan varrella? Mieluummin asuu hieman kauempana, luonnon hiljaisuudessa. Mieluummin 500m päässä hiljaisesta bussipysäkistä kuin juna-asemasta tai väylänvarsipysäkeistä.

  12. #42

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Haluaisitko itse asua aivan kehän tai radan varrella? Mieluummin asuu hieman kauempana, luonnon hiljaisuudessa. Mieluummin 500m päässä hiljaisesta bussipysäkistä kuin juna-asemasta tai väylänvarsipysäkeistä.
    Suomessahan on jokin normi jonka mukaan asuintaloja ei saa rakentaa isijen valtateiden kylkeen ja ihan noin vaan ei myöskään rautateiden viereen. Mutta ei koske työpaikkarakentamista.

    t. Rainer

  13. #43
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Suomessahan on jokin normi jonka mukaan asuintaloja ei saa rakentaa isojen valtateiden kylkeen ja ihan noin vaan ei myöskään rautateiden viereen. Mutta ei koske työpaikkarakentamista.
    Käypäs katsomassa Lahdenväylän alussa olevaa isoa asuinkerrostaloa Vanhassakaupungissa ja Hiekkaharjun seisakkeen itäpuolelle liki rataan kiinni valmistuvaa omakotitaloa.

  14. #44

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Käypäs katsomassa Lahdenväylän alussa olevaa isoa asuinkerrostaloa Vanhassakaupungissa ja Hiekkaharjun seisakkeen itäpuolelle liki rataan kiinni valmistuvaa omakotitaloa.
    Hyvin harvassa on joka tapauksessa. Olen panut merkille sen Lahdentien kerrostalon mutta sillä on jokin erikoislupa, se on ns nuorisoasuintalo eli siinä ei asuta koko elämää. Myös Leppävaarassa on kehäykkösen vieressä isoja kerrostaloja mutta tilapäisesti koska kehäykkönen tullaan laittamaan tunneliin siitä kohtaa. Hiekkaharjussa on meluaita joka lienee mahdollistaneen talojen sijoitteluun.

    t. Rainer

  15. #45

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Suurpellon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Haluaisitko itse asua aivan kehän tai radan varrella? Mieluummin asuu hieman kauempana, luonnon hiljaisuudessa. Mieluummin 500m päässä hiljaisesta bussipysäkistä kuin juna-asemasta tai väylänvarsipysäkeistä.
    Eipä se Suurpeltokaan olisi mikään hiljaisuuden tyyssija, jos sinne olisi saatu kaikki mitä haalittiin, ja nyt kun raideliikenne puuttuu niin meluavia autoja tulee sitä enemmän.

    Tien viereen rakentamisesta: Turussa tehdään opiskelija-asuntotornia Helsingin moottoritien päähän suunnilleen niin lähelle ajorataa kuin pystyy. Ks.

    http://taloforum.fi/viewtopic.php?f=6&t=480&start=201

    Olin aikanani suht tyytyväinen Ylioppilaskylän asukas tornin naapurikorttelissa (nykyinen Helsinginkatu/-valtatie valmistui sinä aikana), mutta enpä kyllä tuossa haluaisi asua. Torneista innostuneita varmaan silti piisaa.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Laajasalon raideyhteys
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 1813
    Viimeisin viesti: 30.10.2017, 09:43
  2. Raideyhteys Helsingin lentokentälle
    kirjoittanut late- foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 2087
    Viimeisin viesti: 10.04.2016, 22:28
  3. Nikkilän raideyhteys
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 23.11.2015, 23:24
  4. HSL: Suurpellon joukkoliikenneyhteydet kehittyvät
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.11.2010, 13:00
  5. Raideyhteys Porvooseen
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 193
    Viimeisin viesti: 26.08.2010, 12:43

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •