Miten vain miten änketään nyt jo täysiin raitiovaunuihin nuo keskustaan menevät matkustajat. Kaksi raitiovaunulinjaa, joilla molemmilla 4 minuutin vuoroväli. ... No lisätään vuoroja + pidennetään vaunut (ai mutta eivät mahdu pysäkeille). tämä vaihtoehto aiheuttaa todellisen sotkun välille Ooppera - Erottaja.
Turhien bussivuorojen järjestäminen pois Mannerheimintieltä on sen luokan asia, että se edellyttää Helsingin joukkoliikenteen uudelleenajattelua. Silloin ei ratkaisuja pohdita nykyisten järjestelyjen näkökulmasta, vaan lähdetään ”puhtaalta pöydältä”.
Tilastojen valossa bussikaistalla on saman verran henkilömatkustajia kuin ratikkakaistalla, joten koko bussikaistan matkustajamäärän siirtäminen ratikkaan ei edellytä muuta kuin nykyistä liikennettä kaksinajossa. Tämä ei ole edes suuri muutos nykytilanteeseen, mutta jotain on tehtävä sen estämiseksi, että vaunut eivät aja ryppäissä ja yritä olla pysäkillä samanaikaisesti. Siihenhän ei nykyisten pysäkkien pituus riitä, jos ollaan kaksinajossa. Muutenhan ne riittävät vallan hyvin kaksinajoon, kun kerran riittävät kahdelle peräkkäin ajavalle vuorolle.
HSL-alueen ajattelussa vaan on sellainen omituisuus, että miljardin hintaluokan Pisaraa pidetään itsestäänselvänä asiana, mutta tässä ketjussa keskusteltu Mannerheimintien joukkoliikenteen järkeistäminen on olevinaan täysin mahdoton asia. Esimerkiksi siksi, että ratikkapysäkkejä ei voi pidentää. Ja seuraavaksi voi sanoa, että ei ratikkaliikenteen kapasiteettia voi tuplata kaksinajolla, koska ei ole vaunuja.
Otan nyt ihan vain esimerkiksi. Oletetaan, että pysäkkien pidentäminen maksaisi yhtä paljon kuin uusien pysäkkien teko, sanotaan 0,3 M€/pysäkkipari. Ja oletetaan, että tarvitaan 36 uutta vaunua, jotta vaunuja riittää kaksinajoon. Tämä maksaa 33 pysäkkiparin kanssa yhteensä noin 120 M€. Ja vaikutukset ovat moninkertaiset Pisaraan nähden.
Mutta kun on niin helppoa ja kivaa kaivaa tavattoman kallista tunnelia kaupungin alle. Mannerheimintien liikenteeseen puuttuminen on vaikeata, koska siinä pitää osata miettiä hyviä kaupunkiympäristön ratkaisuja. Eikä se ole kivaa, kun ei pääse kehumaan miten tehdään suuria ja kalliita hankkeita.
Antero