Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Länsimetron sijasta tariffiuudistus

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Länsimetron sijasta tariffiuudistus

    TV-uutisissa juuri kj. Pajunen uskoi, että länsimetro rakennetaan kohta, kun YVA saadaan valmiiksi. Tuli siitä mieleeni tämä aihe:

    Kun Helsingin virallinen selitys on, että länsimetro tarvitaan vähentämään Espoosta Helsinkiin tulevaa henkilöautoliikennettä (vaikka ennusteet puhuvat toista), niin entä jos mietittäisiin, voitaisiinko tätä autoilua oikeasti ja nopeasti vähentää jollain keinolla.

    Ajankohtaisen kakkosen joukkoliikenneaiheessa tänään kerrottiin, että Vaasassa pudotettiin kausilipun hinta puoleen, minkä seurauksena kausilippuja myytiin suunnilleen kaksinkertainen määrä. Joukkoliikenteen käyttö siis nousi, mutta tulot pysyivät ennallaan.

    Mitä arvelette, paljonko vaikuttaisi, jos seudulla olisi lippujärjestelmä, jossa yhtä pitkältä etäisyydeltä lännestä pääsisi joukkoliikenteellä Helsingin keskustaan samalla hinnalla kuin idästä? Tämähän tarkoittaisi, että Länsiväylältä tuleva joukkoliikenne (kausiliput) halpenisi noin 50 % nykyisestä.

    Antero

  2. #2
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Niinpä niin. Tässä kulminoituu Espoon metron perustavaa laatua oleva ongelma. Kuntarakenteen jähmeys ja erityisesti harmilliset Espoon kunnallispoliitikot ovat helsinkiläisestä näkökulmasta katsottuna pahimmat esteet metron toteutumiselle. Mutta jos kuntaraja katoaisi ja tariffi yhtenäistyisi, joukkoliikenteen osuus Etelä-Espoon liikennevirroista kasvaisi ratkaisevasti. Bussiliikenteen ongelmat pahenisivat olennaisesti, mutta päättäjien de facto motiivi metrolle, autoruuhkat, helpottuisivat.
    terveisin
    JE

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Kaikkein järkevintä olisi, että Itä-Espoo liitettäisiin Helsinkiin. Silloin tariffit olisivat järkevällä tasolla muuhun PKS:uun verrattuna.

    Itä-Espoo näyttää myös siinä mielessä oikealta kaupungilta, että se muistuttaa ns. Helsingin liitosalueita, jotka vohkittiin 40-luvulla Helsingin mlk:lta.

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Kaikkein järkevintä olisi, että Itä-Espoo liitettäisiin Helsinkiin. Silloin tariffit olisivat järkevällä tasolla muuhun PKS:uun verrattuna.

    Itä-Espoo näyttää myös siinä mielessä oikealta kaupungilta, että se muistuttaa ns. Helsingin liitosalueita, jotka vohkittiin 40-luvulla Helsingin mlk:lta.
    Luuletko että temppu voisi onnistua 2000-luvulla? Tuskin Espoo vapaaehtoisesti luopuisi kruununjalokivistään Otaniemi-Tapiola-Keilaniemi -alueesta. Jos käytettäisiin samoja perusteluja kuin 1946 kun pakkoliitokset siunattiin valtiovallan taholta, että "naapurikunnilla ei ollut varaa panostaa kunnallistekniikkaan riittävästi", niin voisi EHKÄ saada valtiovallan hyväksynnän itä-Espoon pakkoliittämiselle, jos "kunnallistekniikalla" tarkoitetaan julkista raideliikennettä.

    Pelkästään tariffivyöhykerajoja siirtämällä en usko että ihmiset alkavat kulkea kovin paljon enemmän julksilla. Niihin pitää saada myös vauhtia ja täsmällisyyttä, ja laatua muutenkin parannettua. Poikittaisliikenteeseen itä-länsi-akselille pitää panostaa, koska asuntorakentaminen on keskittymässä itään ja työpaikkarakentaminen länteen, eikä vähiten Espooseen. Vaikka moni on kanssani eri mieltä, niin pidän myös länsimetroa yhtenä tärkeänä poikittaisliikenteen tehostamiskeinona.

    t. Rainer

  5. #5
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6003

    oletus

    On aika hassua sanoa, että länsimetron _sijasta_ tehtäisiin tariffiuudistus, koska ne eivät mitenkään sulje toisiaan pois. Molemmat voidaan toteuttaa täysin toisistaan riippumatta.

    Joka tapauksessa hintajouston avulla on triviaalia laskea, minkä verran hinnanalennus nostaa joukkoliikenteen matkustajamääriä. Vaikka isoilla hinnanmuutoksilla hintajoustomalli ei ehkä aivan täysin pädekään, niin sillä saadaan kuitenkin suuntaa-antavia tuloksia. Hintaerolla sisäinen lippu vs. seutulippu matkustajamäärän muutoskin on joka tapauksessa selkeä.

    Vaasan tapauksessa kausilippujen myynti suunnilleen tuplautui, mutta sarjalippujen myynti taas romahti. Joukkoliikenteen käyttö kasvoi kyllä jonkin verran, mutta suurin osa kausilipun myynnin noususta johtuu siitä että ennen sarjalippua käyttäneet vaihtoivat kausilippuun.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Länsimetron liityntälinjasto
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 58
    Viimeisin viesti: 19.03.2017, 00:06
  2. Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 25.01.2008, 00:35
  3. Länsimetron vaunuhankinta
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 68
    Viimeisin viesti: 04.11.2007, 19:08
  4. Metron sijasta korkealaatuista bussiliikennettä
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 31
    Viimeisin viesti: 16.06.2006, 18:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •