Edellyttäen, että joukkoliikenteellä on kaikilla ruuhkaisilla alueilla omat kaistat ja henkilöautot eivät aja risteyksiä tukkoon. Ilman omia kaistoja katuverkon kapasiteetin siirtäminen valo-ohjauksen keinoin joukkoliikenteelle johtaa katuverkon puuroutumiseen.Alunperin kirjoittanut Antero Alku
Vaunu minuutissa on myös aika tiukka vaatimus suoja-aikoineen nelihaaraiselle liittymälle, jossa kääntymisiä. Vaunu puolessatoista onnistuu paremmin, joten yksikkökokoa on vähän syytä kasvattaa.
100% etuudet joukkoliikenteelle ovat myös ongelmalliset, jos autojen halutaan vähänkin liikkuvan, kun otetaan huomioon Helsingin lyhyet liittymävälit. Tässä mielessä autoliikenteen sujuvuudelle paremmin optimoitu katuverkko, jossa paljon kääntymissuuntia ja jopa kokonaisia risteyksiä on poistettu, sopii myös joukkoliikenteen etuuksille paremmin. Saksalaisissa kaupungeissa liittymävälit ovatkin yleensä olennaisesti pidempiä kuin Helsingissä.
Kävelyalueilla liittymävälin käsitettä ei varsinaisesti edes ole, joten niilläkin voi parantaa joukkoliikenteen sujuvuutta.