Näytetään tulokset 1-14/14

Viestiketju: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

  1. #1

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    En löytänyt tälle radalle viestiketjua.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut YLE
    Hanko-Hyvinkää-radan sähköistäminen etenee suunnitteluvaiheeseen tänä vuonna. Liikenneviraston ehto suunnittelutyön aloittamiselle on alueen kuntien ja Uudenmaan liiton osallistuminen hankkeen rahoittamiseen.

    Kaikki radan varren kunnat aikovat tällä tietoa rahoittaa suunnittelutyötä.

    Hanko-Hyvinkää-radalle pitkään haviteltu sähköistäminen mahdollistaisi sekä tavara- että henkilöliikenteen lisäämisen rataosuudella. Hangon satama kiirehtiikin sähköjä radalle sataman kilpailukyvyn parantamiseksi. Satamajohtajan, Paavo Lyytikäisen mielestä radan sähköistäminen on olennainen asia myös ympäristön kannalta.
    http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/0...n_2304583.html

    Hyvä homma. Olisikohan tästä hyötyä ratajatkoille esim. Vihtiin ja Klaukkalaan?

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    Onko Sm2/4-yksikön operointi edullisempaa kuin kiskobussin? Hankobaanallahan voidaan hyvin siirtyä lähijunatyyppiseen kalustoon, kun sähköistys valmistuu.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3

    Liittynyt
    24.08.2010
    Viestejä
    78

    oletus Vs: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    En löytänyt tälle radalle viestiketjua.

    http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/0...n_2304583.html

    Hyvä homma. Olisikohan tästä hyötyä ratajatkoille esim. Vihtiin ja Klaukkalaan?
    Hyvä homma tosiaan. Omituista, ettei Ylen juttuun oltu laitettu minkäänlaista arviota sähköistämisen hinnasta.

    Voisiko Y-junan jatkaminen Hankoon asti todella kannattaa? Epäilen, että lyhyemmän yksikön liityntäyhteys välillä Hanko-Karjaa olisi kuitenkin taloudellisesti kestävämpi.

    OT: Käsittääkseni väliä Karjaa-Hanko kulkee sekä kiskobussi ja bussi vuorotelleen. Onkohan näiden matkustusmäärissä suuria eroja? Kiinnostaisi tietää miten raidekerroin tällä välillä materialisoituu. (Tässä tapauksessa raidekerroin kai käytännössä liittyy siihen, että VR myy liput junaan ja kiskobussiin, mutta ei bussiin.)

  4. #4

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sehta Näytä viesti
    (Tässä tapauksessa raidekerroin kai käytännössä liittyy siihen, että VR myy liput junaan ja kiskobussiin, mutta ei bussiin.)
    Ymmärtääkseni myy bussiinkin.

  5. #5

    Liittynyt
    24.08.2010
    Viestejä
    78

    oletus Vs: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Ymmärtääkseni myy bussiinkin.
    Kiitos korjauksesta. Sittenhän luvut ovat paremmin vertailtavissä. Bussi pysähtyy useammin ja kiertelee enemmän, joten siltä on paremmat suorat yhteydet esim. eri puolelle Tammisaarta, mutta se on toisaalta hitaampi esim. Hankoon mennessä. Kiskobussi on nopeampi (luulisin) ja sitten se kulkee kiskoilla. Paikalliset varmaan liikkuvat aika paljon autoilla, joten olettaisin, että suuri osa matkustajista ovat jonkin sortin turisteja.

    Nyt pitäisi vain löytää ne luvut...

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sehta Näytä viesti
    Kiskobussi on nopeampi (luulisin) ja sitten se kulkee kiskoilla.
    Junalla Karjaa-Hanko on 40 min ja Junabussilla 60 min.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #7

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sehta Näytä viesti
    Voisiko Y-junan jatkaminen Hankoon asti todella kannattaa? Epäilen, että lyhyemmän yksikön liityntäyhteys välillä Hanko-Karjaa olisi kuitenkin taloudellisesti kestävämpi.
    Hangon radan sähköistämisessä on se hyöty että junan vaihtoon menevä aika ja vaiva poistuu ja houkuttelisi enemmän työmatkalaisia kuin nykyiset vaihdolliset yhteydet.

    Myös matkailuun se toisi piristysruiskeen. Kesäisin vois ajatella ajaa suoria "pikajunia" Helsingistä Hankoon kuten vielä 1980-luvulla diesel-aikaan ajettiin. Jospa vielä jokin varustamo alkaisi ajaa säännöllisiä matkustajalaivoja Hangosta Ruotsiin, Baltiaan, Puolaan tai Saksaan nin juna voisi toimia laivapikajunana.

    Myös Hanko-Karjaa-Riihimäki matkustajaliikenteen avaamista voisi kokeilla. Junat toimisivat nopeana syöttöjunana pääradan pohjoiseen meneville junille ja lyhentäisi matlka-aikaa Helsingin kautta kiertämiseen verrattuna. Voisi olla kokeilemisen arvoinen idea ainakin viikonloppuina kun Tammisaaren ja Pohjanmaan välillä liikkuu paljon varusmiehiä esim.

    t. Rainer

  8. #8

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Myös Hanko-Karjaa-Riihimäki matkustajaliikenteen avaamista voisi kokeilla. Junat toimisivat nopeana syöttöjunana pääradan pohjoiseen meneville junille ja lyhentäisi matlka-aikaa Helsingin kautta kiertämiseen verrattuna. Voisi olla kokeilemisen arvoinen idea ainakin viikonloppuina kun Tammisaaren ja Pohjanmaan välillä liikkuu paljon varusmiehiä esim.
    Toimisi paremmin jos olisi Nurmijärvelle ja/tai Vihtiin rata. Eli minusta tämä Hanko-Hyvinkää sähköistys tukee ko. hankkeita.

  9. #9

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    Ainoa peruste Hanko - Hyvinkää radan sähköistämiseen on riittävät tavaraliikennetonnit. Tällä radalla oli ennen matkustajajunia, mutta ne lopetettiin tarpeettomina. Oli myös Karjaa - Riihimäki välillä "junaliikennettä korvaavaa linja-autoliikennettä", mutta sekin on historiaa. Samoin ovat loppu samoja alueita palvelleet Hämeenlinna- ja Hyvinkää - Lohja -vuorot. Syöttöliikennekysyntä pohjoisen juniin on kuitenkin teoreettista. Lohjalla rautatieaseman sijaintikin karsii jo matkustajia.
    antti

  10. #10
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Lohjalla rautatieaseman sijaintikin karsii jo matkustajia.
    Mitenkäs se sijaintinsa puolesta matkustajia karsii? Sehän on kartasta katsottuna vain kahden kilometrin päässä Lohjan keskustasta. Lohjaa voisi verrata hyvin Oriveteen, jossa asema on suunnilleen saman etäisyyden päässä varsinaisesta keskustasta.

    Sitä paitsi kukaan ei pakota käyttämään Lohjan vanhaa asemaa. Voihan uuden aseman/seiskakkeen pykätä vaikka lähemmäs keskustaa.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Samoin ovat loppu samoja alueita palvelleet Hämeenlinna- ja Hyvinkää - Lohja -vuorot.
    Pekola/Yhdysliikenne ajaa edelleen koulupäivinä Hämeenlinna 13.10 - Loppi 14.00 - Vihti kk 14.55 - Nummela 15.10 - Lohja 15.40.

  12. #12

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    Sorry, mä unohdin ton Pekolan vuoron, elin vielä viime kesää. Lohjan aseman nykysijainti ei taatusti inspiroi Nummelalaista junamatkustamaan ostoskäynnille Lohjalle, jos asema olisi lähempänä Lohjan keskustaa, niin vähän paranisi. Mutta yksi kilometrikin on nykyihmiselle paljon, jos bussilla pääsee perille.
    antti

  13. #13
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Lohjan aseman nykysijainti ei taatusti inspiroi Nummelalaista junamatkustamaan ostoskäynnille Lohjalle, jos asema olisi lähempänä Lohjan keskustaa, niin vähän paranisi. Mutta yksi kilometrikin on nykyihmiselle paljon, jos bussilla pääsee perille.
    Ratkaisuna duoratikka Karjaa - Lohja - Nummela? Parantaisi palvelua, kun Lohjan keskustassa hujahdettaisiinkin katuverkon kautta ihan kauppojen ovien eteen.

  14. #14
    Renne avatar
    Liittynyt
    13.11.2010
    Viestejä
    215

    oletus Vs: Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

    Radan sähköistäminen on tarkoituksellista etenkin kun ELSA-linjaus tehdään, sekä Klaukkalan rata on mahdollista jatkaa Hyvinkäälle.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Parkanon radan linjaus
    kirjoittanut PNu foorumissa Junat
    Vastauksia: 59
    Viimeisin viesti: 29.06.2017, 12:28
  2. Hanko havittelee lentomatkustajia
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 14.05.2010, 14:35
  3. Lohjan paikallisliikenteen rata Helsinkiin ja Hanko-Hyvinkää-radan hyödyntäminen
    kirjoittanut tislauskolonni foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 04.10.2009, 15:30
  4. Kuljettajilta lippuja Karjaa-Hanko-välin junissa
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 36
    Viimeisin viesti: 02.10.2007, 21:09
  5. Kuvia, Karjaa-Hanko taajamajunat
    kirjoittanut -tks- foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 19.04.2006, 21:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •