Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
En löytänyt tälle radalle viestiketjua.
YLE sanoi:
Hanko-Hyvinkää-radan sähköistäminen etenee suunnitteluvaiheeseen tänä vuonna. Liikenneviraston ehto suunnittelutyön aloittamiselle on alueen kuntien ja Uudenmaan liiton osallistuminen hankkeen rahoittamiseen.

Kaikki radan varren kunnat aikovat tällä tietoa rahoittaa suunnittelutyötä.

Hanko-Hyvinkää-radalle pitkään haviteltu sähköistäminen mahdollistaisi sekä tavara- että henkilöliikenteen lisäämisen rataosuudella. Hangon satama kiirehtiikin sähköjä radalle sataman kilpailukyvyn parantamiseksi. Satamajohtajan, Paavo Lyytikäisen mielestä radan sähköistäminen on olennainen asia myös ympäristön kannalta.
http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/01/hangon_sahkojuna_nytkahti_eteenpain_2304583.html

Hyvä homma. Olisikohan tästä hyötyä ratajatkoille esim. Vihtiin ja Klaukkalaan?
 
Onko Sm2/4-yksikön operointi edullisempaa kuin kiskobussin? Hankobaanallahan voidaan hyvin siirtyä lähijunatyyppiseen kalustoon, kun sähköistys valmistuu.
 
En löytänyt tälle radalle viestiketjua.

http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/01/hangon_sahkojuna_nytkahti_eteenpain_2304583.html

Hyvä homma. Olisikohan tästä hyötyä ratajatkoille esim. Vihtiin ja Klaukkalaan?

Hyvä homma tosiaan. Omituista, ettei Ylen juttuun oltu laitettu minkäänlaista arviota sähköistämisen hinnasta.

Voisiko Y-junan jatkaminen Hankoon asti todella kannattaa? Epäilen, että lyhyemmän yksikön liityntäyhteys välillä Hanko-Karjaa olisi kuitenkin taloudellisesti kestävämpi.

OT: Käsittääkseni väliä Karjaa-Hanko kulkee sekä kiskobussi ja bussi vuorotelleen. Onkohan näiden matkustusmäärissä suuria eroja? Kiinnostaisi tietää miten raidekerroin tällä välillä materialisoituu. (Tässä tapauksessa raidekerroin kai käytännössä liittyy siihen, että VR myy liput junaan ja kiskobussiin, mutta ei bussiin.)
 
Ymmärtääkseni myy bussiinkin.

Kiitos korjauksesta. Sittenhän luvut ovat paremmin vertailtavissä. Bussi pysähtyy useammin ja kiertelee enemmän, joten siltä on paremmat suorat yhteydet esim. eri puolelle Tammisaarta, mutta se on toisaalta hitaampi esim. Hankoon mennessä. Kiskobussi on nopeampi (luulisin) ja sitten se kulkee kiskoilla. Paikalliset varmaan liikkuvat aika paljon autoilla, joten olettaisin, että suuri osa matkustajista ovat jonkin sortin turisteja.

Nyt pitäisi vain löytää ne luvut...
 
Voisiko Y-junan jatkaminen Hankoon asti todella kannattaa? Epäilen, että lyhyemmän yksikön liityntäyhteys välillä Hanko-Karjaa olisi kuitenkin taloudellisesti kestävämpi.
Hangon radan sähköistämisessä on se hyöty että junan vaihtoon menevä aika ja vaiva poistuu ja houkuttelisi enemmän työmatkalaisia kuin nykyiset vaihdolliset yhteydet.

Myös matkailuun se toisi piristysruiskeen. Kesäisin vois ajatella ajaa suoria "pikajunia" Helsingistä Hankoon kuten vielä 1980-luvulla diesel-aikaan ajettiin. Jospa vielä jokin varustamo alkaisi ajaa säännöllisiä matkustajalaivoja Hangosta Ruotsiin, Baltiaan, Puolaan tai Saksaan nin juna voisi toimia laivapikajunana.

Myös Hanko-Karjaa-Riihimäki matkustajaliikenteen avaamista voisi kokeilla. Junat toimisivat nopeana syöttöjunana pääradan pohjoiseen meneville junille ja lyhentäisi matlka-aikaa Helsingin kautta kiertämiseen verrattuna. Voisi olla kokeilemisen arvoinen idea ainakin viikonloppuina kun Tammisaaren ja Pohjanmaan välillä liikkuu paljon varusmiehiä esim.

t. Rainer
 
Myös Hanko-Karjaa-Riihimäki matkustajaliikenteen avaamista voisi kokeilla. Junat toimisivat nopeana syöttöjunana pääradan pohjoiseen meneville junille ja lyhentäisi matlka-aikaa Helsingin kautta kiertämiseen verrattuna. Voisi olla kokeilemisen arvoinen idea ainakin viikonloppuina kun Tammisaaren ja Pohjanmaan välillä liikkuu paljon varusmiehiä esim.
Toimisi paremmin jos olisi Nurmijärvelle ja/tai Vihtiin rata. Eli minusta tämä Hanko-Hyvinkää sähköistys tukee ko. hankkeita.
 
Ainoa peruste Hanko - Hyvinkää radan sähköistämiseen on riittävät tavaraliikennetonnit. Tällä radalla oli ennen matkustajajunia, mutta ne lopetettiin tarpeettomina. Oli myös Karjaa - Riihimäki välillä "junaliikennettä korvaavaa linja-autoliikennettä", mutta sekin on historiaa. Samoin ovat loppu samoja alueita palvelleet Hämeenlinna- ja Hyvinkää - Lohja -vuorot. Syöttöliikennekysyntä pohjoisen juniin on kuitenkin teoreettista. Lohjalla rautatieaseman sijaintikin karsii jo matkustajia.
 
Lohjalla rautatieaseman sijaintikin karsii jo matkustajia.

Mitenkäs se sijaintinsa puolesta matkustajia karsii? Sehän on kartasta katsottuna vain kahden kilometrin päässä Lohjan keskustasta. Lohjaa voisi verrata hyvin Oriveteen, jossa asema on suunnilleen saman etäisyyden päässä varsinaisesta keskustasta.

Sitä paitsi kukaan ei pakota käyttämään Lohjan vanhaa asemaa. Voihan uuden aseman/seiskakkeen pykätä vaikka lähemmäs keskustaa.
 
Samoin ovat loppu samoja alueita palvelleet Hämeenlinna- ja Hyvinkää - Lohja -vuorot.

Pekola/Yhdysliikenne ajaa edelleen koulupäivinä Hämeenlinna 13.10 - Loppi 14.00 - Vihti kk 14.55 - Nummela 15.10 - Lohja 15.40.
 
Sorry, mä unohdin ton Pekolan vuoron, elin vielä viime kesää. Lohjan aseman nykysijainti ei taatusti inspiroi Nummelalaista junamatkustamaan ostoskäynnille Lohjalle, jos asema olisi lähempänä Lohjan keskustaa, niin vähän paranisi. Mutta yksi kilometrikin on nykyihmiselle paljon, jos bussilla pääsee perille.
 
Lohjan aseman nykysijainti ei taatusti inspiroi Nummelalaista junamatkustamaan ostoskäynnille Lohjalle, jos asema olisi lähempänä Lohjan keskustaa, niin vähän paranisi. Mutta yksi kilometrikin on nykyihmiselle paljon, jos bussilla pääsee perille.

Ratkaisuna duoratikka Karjaa - Lohja - Nummela? Parantaisi palvelua, kun Lohjan keskustassa hujahdettaisiinkin katuverkon kautta ihan kauppojen ovien eteen.
 
Radan sähköistäminen on tarkoituksellista etenkin kun ELSA-linjaus tehdään, sekä Klaukkalan rata on mahdollista jatkaa Hyvinkäälle.
 
Herätellään vanhaa ketjua. Ensimmäinen pätkä Hangon ja Karjaan välillä on valmis ja ylihuomenna kokeillaan lähijunakalustolla. Varsinainen liikenne Helsingistä Hankoon alkaisi vuodenvaihteen tienoilla:

https://yle.fi/a/74-20060338

Koko pätkä, eli Hangosta Hyvinkäälle valmistuu ensi vuoden aikana.
 
Takaisin
Ylös