Hanko - Hyvinkää radan sähköistäminen

Ja luonnollisesti nämä junat aloittavat Helsingistä, jotta tuosta sähköstä on jotain etuakin?
 
Ja luonnollisesti nämä junat aloittavat Helsingistä, jotta tuosta sähköstä on jotain etuakin?

Ei, H-juna ajaa Karjaan ja Hangon välillä. Kolmena iltana viikossa ajetaan yksi juna Helsinkiin/Helsingistä asti kaluston kierrättämiseksi Ilmalaan.
 
Ei, H-juna ajaa Karjaan ja Hangon välillä. Kolmena iltana viikossa ajetaan yksi juna Helsinkiin/Helsingistä asti kaluston kierrättämiseksi Ilmalaan.

Olisihan se pitänyt arvata.

VR ei ole huomannut, että oikeastaan Karjaan junankin voisi katkaista niin, että Helsingistä ajetaan Kirkkonummelle ja siellä sitten vaihdetaan Kirkkonummi–Karjaa-pendeliin. :D

Olisiko muita hyviä ideoita, miten tuon sähköistyksen hyödyt voitaisiin minimoida?
 
Hangon H-junissa siltä osin kun ne kulkevat HSL-alueella eli osudella Helsinki - Siuntio, alkavat kelvata HSL:n liput. HSL:n tiedote. Muutos voimaan aprillipäivänä.

Onko missään muuten ollut vielä linjakarttaa, jossa H-juna näkyisi. HSL:n ja VR:n sivuilla olevissa ei vielä ole, mutta onko asemilla tai junissa?
 
Hangon H-junissa siltä osin kun ne kulkevat HSL-alueella eli osudella Helsinki - Siuntio, alkavat kelvata HSL:n liput. HSL:n tiedote. Muutos voimaan aprillipäivänä.
Tämähän on mukavaa, eli nämä ovat nyt sitten ilmaisia junia, eikö niin? Jos konnari kysyy lippua, pitää vaan jäädä seuraavalla asemalla pois ja muita seuraamuksia ei tule. Henkilötietoja ei toki kukaan ole velvollinen konnarille antamaan eikä keksittyjenkään tietojen antamisesta seuraa mitään.

"H-juna liikennöi Helsingin ja Karjaan välillä kolmena päivänä viikossa, keskiviikkoisin, perjantaisin ja sunnuntaisin. HSL-alueella juna pysähtyy Siuntiossa, Kirkkonummella, Espoossa, Leppävaarassa, Pasilassa ja Helsingin Päärautatieasemalla. Junat eivät siis pysähdy Huopalahden asemalla. HSL:n ja VR:n yhteistyösopimus lipuista on voimassa määräaikaisesti vuoden 2025 loppuun asti.!

Aikamoista luksusta, Hangosta pääsee siis pääkaupunkiin yhtä usein kuin Nagoyasta, peräti kolmena päivänä viikossa!

Onko missään muuten ollut vielä linjakarttaa, jossa H-juna näkyisi. HSL:n ja VR:n sivuilla olevissa ei vielä ole, mutta onko asemilla tai junissa?
Näin sattumalta eilen, kun Espoon asemalla vaihdettiin reittikarttoja, mutta en mä sitä uutta karttaa jäänyt katselemaan. Ehkäpä siis on?
 
Viimeksi muokattu:
Aikamoista luksusta, Hangosta pääsee siis pääkaupunkiin yhtä usein kuin Nagoyasta, peräti kolmena päivänä viikossa!
Pieni korjaus: hitain mahdollinen junayhteys kulkee vain kolme kertaa viikossa.
Screenshot 2024-03-22 at 14.57.38.png

Nopeampi yhteys kulkee vaikka kuinka usein (ainakin verrattuna tuohon).
 
Kirkkonummelta Karjaalle kulkee tällä hetkellä vain kaksi aamujunaa ja takaisin päin kaksi iltajunaa vuorokaudessa. Harmi kyllä iltajuna on niin myöhään, ettei käytännössä junaa voi käyttää työssäkäyntiin tai opiskeluun jos haluaa tehdä muutakin kotona kuin käydä nukkumassa. Jos liikut toisin päin, eli aamulla Karjaalta Kirkkonummelle, on sinulla pyöreät nolla junaa nyt ja saman verran jatkossakin. No, takaisin päin pääset sentään kolmena päivänä viikossa. Myös suorien junien määrä Karjaa-Espoon keskus välillä nousee moninkertaiseksi nykyisestä.

Oikeasti surkea esitys ottaen huomioon, että matkustajia tuolla välillä olisi kyllä vähintään arkiruuhkajunille. Jos Y ja H olisi yhdistetty, pääsisi Karjaan ja Kirkkiksen välillä kulkemaan muutenkin kuin autolla tai bussilla.

Vuorojen aikataulu on muutenkin mahdollisimman hyödytön lisä: Helsingistä Karjaalle lähtee illalla junat 18:35 ja 21:05. Tuossa on aika pitkä väli ja H-vuoro olisi voinut kivasti tasoittaa sitä lähtemällä vaikka klo 19:50. Mutta ei, se lähtee 20:53 eli lähes samaan aikaan toisen junan kanssa.
 
Katselin taannoin IC972:n ikkunasta Karjaalle sunnuntai-iltana Helsingistä saapuvaa H-junaa, josta pursusi ulos sotilaita -sen sijaan, että lomalta palattaessa marssittaisiin tyylikkäästi Dragsvikin seisakkeelta kasarmille, sotilasmassat heitetään suoraan varuskuntaan Karjaalta busseilla. Toimiihan se varmasti näinkin -ja H-junan matkustajamäärät sen varsinaisella toiminta-alueella eivät sitten varmuudella nouse liian korkeiksi.
Itsekin tulin tässä iltana muuanna kulkeneeksi H-junalla pummilla steissiltä Leppävaaraan. En tosin ollut tietoinen siitä, että junassa eivät HSLn liput kelpaa, mutta eipä kukaan asiasta ollut kiinnostunutkaan.

Olisi muuten kiintoisaa tietää, millaisia asiakasmääriä Skogbyn ja Santalan seisakkeille mahtaa nykyään kulkea. Molemmat ovat jokseenkin keskellä ei mitään, ja Santala ei enää palvele edes Vapaakirkon saarnaajakoulun eli virallisemmin Suomen Teologisen opiston opiskelijoita, kun opiston toiminnot ovat muuttaneet Tampereelle. Seisake ehdittiin kerran jo lakkauttaakin, mutta se avattiin uudelleen, kun opiston väki kaikesta huolimatta sitä käytti, joko pyytäen ennen lähtöä kuskia pysäyttämään tai vilkuttamalla näkyvästi radalla seisten Hangosta tulevalle junalle.
 
Itsekin tulin tässä iltana muuanna kulkeneeksi H-junalla pummilla steissiltä Leppävaaraan. En tosin ollut tietoinen siitä, että junassa eivät HSLn liput kelpaa, mutta eipä kukaan asiasta ollut kiinnostunutkaan.
Onko tämä juna siis nyt jo olemassa vai? Luulin että vasta perustetaan. Miten toi lippupäätös noin jälkijunassa tulee?
 
Onko tämä juna siis nyt jo olemassa vai? Luulin että vasta perustetaan. Miten toi lippupäätös noin jälkijunassa tulee?
Juna on ollut olemassa tammikuusta asti. Koko junan tarkoitus, siis jatkaminen Karjaalta Helsinkiin, on ollut että Sm4 -yksikkö viedään Ilmalaan huoltoon ja toinen yksikkö tuodaan tilalle. Jotta siitä olisi jotain muutakin hyötyä niin juna on ottanut matkustajiakin, mutta ei viitsitty vielä järjestää että HSL-alueen liput kelpaavat. Luultavasti lippuautomaatti ollut pimeänä tms, mutta nyt se muuttuu että HSL-liput kelpaavat kanssa.
 
Kirkkonummelta Karjaalle kulkee tällä hetkellä vain kaksi aamujunaa ja takaisin päin kaksi iltajunaa vuorokaudessa. Harmi kyllä iltajuna on niin myöhään, ettei käytännössä junaa voi käyttää työssäkäyntiin tai opiskeluun jos haluaa tehdä muutakin kotona kuin käydä nukkumassa. Jos liikut toisin päin, eli aamulla Karjaalta Kirkkonummelle, on sinulla pyöreät nolla junaa nyt ja saman verran jatkossakin. No, takaisin päin pääset sentään kolmena päivänä viikossa. Myös suorien junien määrä Karjaa-Espoon keskus välillä nousee moninkertaiseksi nykyisestä.

Oikeasti surkea esitys ottaen huomioon, että matkustajia tuolla välillä olisi kyllä vähintään arkiruuhkajunille. Jos Y ja H olisi yhdistetty, pääsisi Karjaan ja Kirkkiksen välillä kulkemaan muutenkin kuin autolla tai bussilla.

Vuorojen aikataulu on muutenkin mahdollisimman hyödytön lisä: Helsingistä Karjaalle lähtee illalla junat 18:35 ja 21:05. Tuossa on aika pitkä väli ja H-vuoro olisi voinut kivasti tasoittaa sitä lähtemällä vaikka klo 19:50. Mutta ei, se lähtee 20:53 eli lähes samaan aikaan toisen junan kanssa.
Turun junat lakkasivat pysähtymästä Kirkkonummella syksyllä 2016, kahta varhaisaamun ja myöhäisillan vuoroa lukuunottamatta.
Siitä keskusteltiin ja paheksuttiin aikaisemmin tällä foorumilla ja myös vaunut.org -foorumilla. VR on väittänyt että pysähtyminen "maksaa liiikaa".

Todellisuudessa ongelma on rantaradan heikossa välityskyvyssä. Jos esim Turusta tullut juna pysähtyisi Kirkkonummella, se ei ehdi Kauklahden ohi ennenkuin E-juna lähtee sieltä Helsinkiin päin, ja sama ongelma toistuu toiseen suuntaan. E- ja U-junat on synkronoitu niin että niiden vuoroväli on tasan 15 minuuttia, ja HSL on saanut jollain tavalla järjestettyä itselleen veto-oikeuden aikatauluihin. Niinhän ei pitäisi olla koska Väyläviraston ohjeiden mukaan nopeilla kaukojunilla (IC ja pendolino) on etuoikeus raidekapasiteettiin ennen taajama- ja kaupunkiliikenteen junia. VR ei välitä asiasta ja vähättelee Kirkkonummen merkitystä selityksillä että "ei tule tarpeeksi matkjkustajia" jne mutta kumma kyllä ennen vuotta 2016 Turun junat pysähtyivät siellä, ja lisäksi kulki Y-juna monta kertaa päivässä Karjaalle. Tosin E- ja U- junat kulkivat hieman epätasaisemmin vuorovälein mutta kuitenkin niin että yli 20 minuuttia ei tarvinnut junaa odotella.

Vuonna 2016 oli myös muita tekijöitä sotkemassa soppaa, oli Onnibusin aloittama hintasota joka pakotti VR:n alentamaan Helsingin-Turun junien lippujen hintoja niin että Karjaalta Helsinkiin matkusti tuolloin IC-junalla halvemmalla kuin Y-junalla, joka aiheutti matkustajakadon joka johti Y-junan lopettamiseen, ja samalla nopeutettiin aikataulu IC-junille niin että olisivat aikataulullisesti kilpailukykyisempiä Onnibusiin verrattuna, joskin K-nummelta tulevia ei sitten palveltu ollenkaan.

Nyt ei ole enää hintasotaa bussien ja junien välillä, molemmilla maksaa yli 10 euroa halvimmallakin lähdöllä Hki-Turku, ja toisaalta juna ei edes kulje kuin Kupittaalle asti kunnes siltatyömaa Aurajoen yli saadaan valmiiksi. Silti junaan on riittänyt matkustajia.

Ensi kesänä juhannuksesta alkaen on 5 viikon liikenteen täyskatko rantaradalla kaupunkiratatyömaan takia ja vuoteen 2027 asti on monena viikonloppuna kanssa täyskatko tai muita rajoituksia. VR voisi tulla asiakkaita vastaan pysäyttämällä Turun junat myös Kirkkonummella ja mahdollisesti Espoossa koska rantaradan yhteydet kaupunkiratatyömaan aikana heikkenevät huomattavasti.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Katselin taannoin IC972:n ikkunasta Karjaalle sunnuntai-iltana Helsingistä saapuvaa H-junaa, josta pursusi ulos sotilaita -sen sijaan, että lomalta palattaessa marssittaisiin tyylikkäästi Dragsvikin seisakkeelta kasarmille, sotilasmassat heitetään suoraan varuskuntaan Karjaalta busseilla. Toimiihan se varmasti näinkin -ja H-junan matkustajamäärät sen varsinaisella toiminta-alueella eivät sitten varmuudella nouse liian korkeiksi.
Itsekin tulin tässä iltana muuanna kulkeneeksi H-junalla pummilla steissiltä Leppävaaraan. En tosin ollut tietoinen siitä, että junassa eivät HSLn liput kelpaa, mutta eipä kukaan asiasta ollut kiinnostunutkaan.

Olisi muuten kiintoisaa tietää, millaisia asiakasmääriä Skogbyn ja Santalan seisakkeille mahtaa nykyään kulkea. Molemmat ovat jokseenkin keskellä ei mitään, ja Santala ei enää palvele edes Vapaakirkon saarnaajakoulun eli virallisemmin Suomen Teologisen opiston opiskelijoita, kun opiston toiminnot ovat muuttaneet Tampereelle. Seisake ehdittiin kerran jo lakkauttaakin, mutta se avattiin uudelleen, kun opiston väki kaikesta huolimatta sitä käytti, joko pyytäen ennen lähtöä kuskia pysäyttämään tai vilkuttamalla näkyvästi radalla seisten Hangosta tulevalle junalle.
Minkä firman bussi ajaa tuon varuskuntakuljetuksen Karjaalta suoraan varuskuntaam? Onko se joka viikonloppuna toistuva ilmiö vai vain jos on isot juhlapyhät?

Santalan seisakkeesta kuvittelisin että sitä käyttää kesämökkiläiset ja sellaiset jotka on matkalla esim Bengtsårin saarelle joka on Helsingin kaupungin omistama ja järjestetään kesäleirejä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös