Näytetään tulokset 1-11/11

Viestiketju: Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?

  1. #1
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?

    Malmilla on montaa päällekkäistä bussilinjaa ja bussit jonoutuvat. Joka bussissa on oma kuljettajansa (kustannus kasvaa) ja Kirkonkyläntietä ajaa 38 bussivuoroa yhdessä ruuhkatunnissa per suunta, joten keskimääräiseksi vuoroväliksi tulee alle 2 minuuttia. Toki kaikki bussit eivät aja koko Malmia läpi samaa reittiä, mutta yhtäläisyyksiä on.

    Hyvä esimerkki yhtäläisyyksistä on 54/B, 519/A ja 520. Linjat ajavat useita kilometrejä samaa reittiä, eikä vain tämä ole ongelma - ajo on myöskin hidasta ruuhka-aikaan, sekä varsinkin h54:n bussit ovat ruuhka-aikaan täynnä - seisomapaikkoja myöten. Eniten täynnä 54 on Itäkeskuksesta Malmille, vaikkakin 519/A ja 520 palvelevat tätä väliä myös. Väli Itäkeskus-Malmi sekä Kirkonkyläntie ovat siis ylikuormitettuja osuuksia, joilla bussit juuttuvat valoihin (Kirkonkyläntie) ja ruuhkiin (Kehä I)

    Tässä ehdotukseni raitiovaunuksi Malmille. Sen voi yhdistää ties kuinka moneen muuhun hankkeeseen, joten se käyttäisi samaa varikkoa, kuin muutkin kantakaupungin ulkopuoliset hankkeet.
    Tästä näkyisi bussilinjojen reittimuutokset. Raitiolinja toimisi runkolinjan tapaisesti.

  2. #2

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?

    Muutamia pikkujuttuja:

    Linjaa 70/T ei voida päättää asematerminaalille, koska siellä ei voida kääntyä, lähin järkevä kääntymispaikka olisi Malmin sairaala-alueella.

    73: Miten keskusta (Hakaniemi-Koskelan halli) -Malmi välinen osuus? Hoidetaan lisäämällä 70:n vuoroja? Tämä linja on myös junan korvaaja isompien juna ongelmien aikana (samoin 70/T).

  3. #3
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?

    Kivahan tämä.
    Mutta todellisuudessa linjaosuus Turunlinnantieltä Myllypuron metroasemalle asti mahdoton (ainakin runkolinjalle)!

  4. #4
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?

    Miksi reitti päättyy keskelle ei-mitään Suutarilaan, kun sen voisi jatkaa esim. Tikkurilan asemalle?

  5. #5

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?

    Yksi ilmeinne yhdistämiskohde on Jokeri II, joka kulkee myös malmin läpi. En nyt ala suoraan arpoa, etät miten, mutta jos ja kun sekin tehdään ratikaksi, niin tuossa on kyllä synergioita.

    Vantaan kaavassa on myös varaus ratikkakiskoille, jotka lähtevät lentoaseman tienoolta etelään päin. Niitä ei ole piirretty Helsingin puolelle, mutta Malmi olisi varmaan aika luonteva kohde tai välietappi.

  6. #6
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Muutamia pikkujuttuja:

    Linjaa 70/T ei voida päättää asematerminaalille, koska siellä ei voida kääntyä, lähin järkevä kääntymispaikka olisi Malmin sairaala-alueella.
    Vaihdoin päättäriksi Ala-Malmin torin, jolla raitiotie muutenkin myös pysähtyisi. Näin matka-aika ei kasva.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    73: Miten keskusta (Hakaniemi-Koskelan halli) -Malmi välinen osuus? Hoidetaan lisäämällä 70:n vuoroja? Tämä linja on myös junan korvaaja isompien juna ongelmien aikana (samoin 70/T).
    Käytettävissä olisi 70/T+ratikka-yhdistelmän lisäksi yhdistelmät 70V/71V/73N/77+ratikka.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Kivahan tämä.
    Mutta todellisuudessa linjaosuus Turunlinnantieltä Myllypuron metroasemalle asti mahdoton (ainakin runkolinjalle)!
    Millä tavalla? Turunlinnantie on muutenkin menossa remonttiin, keskelle vain raitiokaistat. Korsholmantie on liikenteestä hiljainen, ja loppumatkalla on tilaa tehdä erillinen rata vain raitiovaunuille.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Miksi reitti päättyy keskelle ei-mitään Suutarilaan, kun sen voisi jatkaa esim. Tikkurilan asemalle?
    Se on nykyinen bussien päätepaikka. Laitoinhan mahdollisiin jatkeisiin myös Tikkuilan

  7. #7
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Se on nykyinen bussien päätepaikka. Laitoinhan mahdollisiin jatkeisiin myös Tikkuilan
    Nykyinen bussien päätepaikka lienee tuolla ainoastaan siksi, että Suutarilan ja Tikkurilan välissä sattuu sijaitsemaan kuntaraja: peruste on siis poliittis-keinotekoinen.

  8. #8

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Yksi ilmeinne yhdistämiskohde on Jokeri II, joka kulkee myös malmin läpi. En nyt ala suoraan arpoa, etät miten, mutta jos ja kun sekin tehdään ratikaksi, niin tuossa on kyllä synergioita.

    Vantaan kaavassa on myös varaus ratikkakiskoille, jotka lähtevät lentoaseman tienoolta etelään päin. Niitä ei ole piirretty Helsingin puolelle, mutta Malmi olisi varmaan aika luonteva kohde tai välietappi.
    No kyllä ja ei. Kyllä koska siihen voisi yhdistää tuota Kirkonkyläntien suunnan liikennettä Malmille, vanha Kirkonkyläntien linja menee siitä Siltamäen nurkilta joen yli sitä vanhaa siltaa. Ja toisaalta ei, koska luonteva yhteys keskustaan päin menee Tuusulantien kautta.

    Minusta jotenkin niin kuin oheisessa kuvassa. Ideana muodostaa selkeitä runkolinjoja. Tuossa tulee vaihtoja mutta ne on kuitenkin samalla laiturilla, ja toki suoriakin linjoja voi lisätä jos on matkustajia. Linja päätetty Hakaniemeen siksi ettei just nyt jaksa pohtia siitä eteenpäin. Samoin Tammistosta keskustaan jätetty tämän ulkopuolelle.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  9. #9
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Millä tavalla? Turunlinnantie on muutenkin menossa remonttiin, keskelle vain raitiokaistat. Korsholmantie on liikenteestä hiljainen, ja loppumatkalla on tilaa tehdä erillinen rata vain raitiovaunuille.
    Korsholmantietä voi katsoa vaikka Google Earth street wievistä.
    Ja sittenkö rata halkoisi Myllypuron liikuntapuiston pallokenttiä ja kulkisi pallo- ja jääkiekkohallien välistä luikerrellen?

  10. #10
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1001

    oletus Vs: Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Korsholmantietä voi katsoa vaikka Google Earth street wievistä.
    Ja sittenkö rata halkoisi Myllypuron liikuntapuiston pallokenttiä ja kulkisi pallo- ja jääkiekkohallien välistä luikerrellen?
    Vähän turhan mutkittelevalta tuo Knightriderin linjaus näyttää monessa muussakin kohdassa.

  11. #11
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Malmin bussijonot pikaraitiotieksi?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Korsholmantietä voi katsoa vaikka Google Earth street wievistä.
    Ja sittenkö rata halkoisi Myllypuron liikuntapuiston pallokenttiä ja kulkisi pallo- ja jääkiekkohallien välistä luikerrellen?
    Olen kävellyt tänään linjauksen reitin, eikä se halo yhtään kenttää ja kulkee lähes tikkusuoraan alueen läpi. Myllytontunpolulla on molemmilla puolilla 5 m vapaata tilaa (=10m) ahtaimmissakin paikoissa. Ilmakuva on vanhentunut, kupla purettu ja tilalla tasaista maata sekä linjauksen kanssa rinnakkainen kävelytie. Radan ylityksiä tarvittaisiin puiston alueella vain yksi, Mustapuron sillan kohdalle. Rata olisi siis aika lailla eristetty. Rata ei haittaisi minkään urheiluaktiviteetin harrastusta, pikemminkin parantaisi yhteyksiä puistoalueelle.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Vähän turhan mutkittelevalta tuo Knightriderin linjaus näyttää monessa muussakin kohdassa.
    Missä kohtaa koukkaistaan jossakin turhaan (ei lisää palvelua)? Kaikki reitit kulkisivat omaa väyläänsä täysin etuuksin, jolloin tällä pysäkkivälillä voidaan hyödyntää pikaraitiotien tarjoamia maksiminopeuksia.

    Kaikki ideat linjaukseen otetaan huomioon, mutta eihän ne talot ihan Kehällä ole, vähän Kehän reunassa. Yksityisautoilu vähenee, kun ratikka ajaa kotikaduilla eikä 0,5km päässä meluisan ja pölyisen väylän varrella.

    Korjasin dokumenttiin unohdukseni siitä, että korvaahan raitiotie myös puolet linjasta 92. Muistakaa myös että kartan lisätiedot ovat toisella sivulla (sivupalkin alalaidasta). Ongelmaan en ole löytänyt ratkaisua. (Google katkaisee kartan kahdeksi sivuksi, jos objektejen määrä ylittää jonkin raja-arvon.)

Vastaavia viestiketjuja

  1. Östersundomin metro pikaraitiotieksi?
    kirjoittanut Albert foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 746
    Viimeisin viesti: 25.10.2014, 16:05
  2. Malmin lentoaseman merkitys seudulle
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 31
    Viimeisin viesti: 07.05.2013, 10:44
  3. Itäkeskus - Pasila -matkat Malmin kautta
    kirjoittanut Knightrider foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 09.01.2012, 13:49

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •