Koiviston Auto

Nää Koiviston Auton hakemuksen aikataulumuutokset hämmentävät edelleen.

Esimerkiksi jatkossa liikennöidään edelleen vuoro Lahti-Sysmä M-S 16.50-18.00

Mutta kuitenkin Hartola-Sysmä-Lahti-Helsinki M-S 18.00-21.15 lakkautetaan. Mutta jos auto kerran ajaa Sysmään, ja sieltä kuljettaja sen todennäköisesti ajaa varikolle Lahteen, niin eikö se nyt saman tien voisi kuljettaa myös matkustajia välillä Sysmä-Lahti. :confused: Se voisi vielä jopa noudattaa tuon em. vuoron aikataulua tuolla välillä, eli lähtö Sysmästä 18.25, saapuminen Lahteen 19.35.
 
Viimeksi muokattu:
Nää Koiviston Auton hakemuksen aikataulumuutokset hämmentävät edelleen.

Esimerkiksi jatkossa liikennöidään edelleen vuoro Lahti-Sysmä M-S 16.50-18.00

Mutta kuitenkin Hartola-Sysmä-Lahti-Helsinki M-S 18.00-21.15 lakkautetaan. Mutta jos auto kerran ajaa Sysmään, ja sieltä kuljettaja sen todennäköisesti ajaa varikolle Lahteen, niin eikö se nyt saman tien voisi kuljettaa myös matkustajia välillä Sysmä-Lahti. :confused: Se voisi vielä jopa noudattaa tuon em. vuoron aikataulua tuolla välillä, eli lähtö Sysmästä 18.25, saapuminen Lahteen 19.35.

Jos auton ja kuljettajan asemapaikka on Sysmä ja se lähtee seuraavan kerran sieltä aamulla?
 
Jos auton ja kuljettajan asemapaikka on Sysmä ja se lähtee seuraavan kerran sieltä aamulla?
Tätä mietinkin, että olisiko tässä jotain tällaista takana. Tarkemmin en ole tietoinen Koiviston Auton käytännöistä.

Uusia aikatauluja on jo Matkahuollon aikatauluhaussa. ELY-keskukselle lähetetyn hakemuksen perusteella ymmärsin, ettei Sysmästä lähtisi enää aamun jälkeen yhtäkään autoa, joka ei kulkisi koulujen kesäloman aikaan, mutta näköjään vielä klo 14.15 lähtee yksi auto Lahteen. Sitä voi käyttää sitten mökkireissuilla.

Ilmeisesti myös 10.30 Helsingistä Jämsän kautta Jyväskylään lähtevä vuoro myöhennettiin lähtemään vasta klo 11.00. Hyvä päätös, kun klo 12 vuoro lakkautettiin. Nyt sillä välillä on selkeä ja tasainen kolmen tunnin vuoroväli: lähdöt Helsingistä klo 8.00, 11.00, 14.00 ja 17.00.

Hakemuksessa muutamat Helsinkiin menevät vuorot pysäytettiin jo Lahteen, mutta hakemuksessa puhuttiin luontevista vaihtoyhteyksistä Helsinkin. Näitä vaihtoyhteyksiä ei Matkahuollon aikatauluhaun kautta vielä löytynyt.
 
Koiviston auto lähtee kuin lähteeki mukaan hintakilpailuun.

Joihinkin Koiviston Auton ja Jyväskylän Liikenteen pikavuorobusseihin on alkanut tulla kylkimainoksia näistä tarjoushinnoista.
 

Liitetiedostot

  • IMG_6388.JPG
    IMG_6388.JPG
    52.9 KB · Lukukerrat: 4,072
Viimeksi muokattu:
Helsingin Sanomissa oli tänään (13.6.) reportaasit maaseudun bussiyhteyksien rapautumisesta. Kainalojutussa oli esimerkkinä käytetty juuri Koiviston Auton uusia aikatauluja Helsinki–Sysmä -välillä.

HS 13.6.2015: Sysmä jäi harventuneiden bussivuorojen varaan

"Nuoret eivät pääse töiden jälkeen Helsingistä mökille Sysmään, kun päivän viimeinen bussivuoro lähtee arkisin jo kello 15", kertoo Sysmän Matkabaarin hoitaja Sirkku Haajanen.
" - - Tosin kyllä aiemmin Helsingistä lähtenyt perjantain iltabussi oli kesäisin useimmiten täpösen täynnä", Patrakka pohtii.

Kieltämättä tuntuu hieman erikoiselta, että onko mukamas järkevämpää ajaa jonakin talvisena maanantaina klo 9.00 lähtevää Helsinki–Sysmä -vuoroa kuin liikennöidä esim. kesäperjantaisin klo 18.30 lähtevää vuoroa samalla välillä. Nyt jälkimmäinen on lakkautettu. On varmaankin totta, että 18.30-vuoro ei ollut ympäri vuoden jokaisena M-S-päivänä kannattava, mutta olisiko matkustajia riittänyt edes P++-vuorolle.

Tässä tiivistyy varmasti jotain olennaista nykyisestä linja-autoalan "kriisistä". Vuoroja ajetaan tiettyinä aikoina, koska niin on aina tehty. Eikä silloin, kun olisi potentiaalia edes hieman suuremmille matkustajamäärille.
 
Sanaa kriisi ei voi varsinaisesti tässä yhteydessä mielestäni kirjoittaa vain suluissa. Toki itse miellän tilanteen enemmän väistämättömänä uudistuksena, jos ajatellaan asiaa liikennejärjestelmän kannalta, eikä yksittäisen liikeyrityksen kannalta. Yhteyksien kannalta tämä on mullistus, joka aiheuttaa paikallisia kriisejä kuten vaikkapa Hartolassa tai Sysmässä.

Kyllähän tässä Koivarin & kumpp. harjoittamassa järjestelmällisessä sopeuttamisessa leikkausten ja muutosten kautta on taustalla kaksi seikkaa:

- Ruuhkaisilla osuuksilla ei voi enää subventoida hiljaisempia vuoroja.
- Suomessa on käynnissä maan suurin nykyhistorian sisäinen muuttoliike, eli migraatio. 70-luvun suuri maalta muutto oli tilastollisesti pienempi.

Padasjoki, Asikkala, Sysmä jne. ovat sellaisia paikkakuntia, että ne eivät ole enää joukkoliikenteelle otollisia. Se mitä erään pohjanmaalaisen kunnan liikenneasioista vastaava sanoi Bussiammattilaisen haastattelussa jo joskus 6-7 vuotta sitten pitää hyvin kutinsa näillä paikkakunnilla. Joukkoliikenne on yhtä kuin koululaisliikenne. Linja-autoliikenne tulee mitä suurimmassa määrin katoamaan muualta kuin sieltä mistä yhteiskunta sitä ostaa tai - kuten eräs toimija on osoittanut, on liiketaloudellisesti kannattavaa viedä sardiinipurkeissa tusinamatkustajia.

Suomen kartalla tulee 2020-luvulle mentäessä olemaan paljon aukkoja jl-verkostossa, jonne ei ole mitään palvelua, pl. koululaiskuljetukset. Tämä on väistämätön seuraamus ranskalaisista viivoistani. Niiden ulkopuolelta mainitsen vielä sen, että yhteiskunnalla ei ole rahaa ostoihin maakuntatasolla (ts. ELY), joten lopputulema on se, että liikenne keskittyy Koivarilla & kumpp. sinne mistä varma leipä nykylähtökohdissa tulee.
 
Koiviston Auto on hakenut kaikkien Tampere-Lahti-Loviisa-Kotka vuorojen lakkauttamista reittivälillä Lahti-Kotka 10.8.2015 lukien. Tuo vuorojen lakkautus merkitsee sitä, että Tampere-Kotka välin yhteydet jäävät kahden vuoroparin varaan entisten neljän sijaan.
 
Koiviston Auto on hakenut kaikkien Tampere-Lahti-Loviisa-Kotka vuorojen lakkauttamista reittivälillä Lahti-Kotka 10.8.2015 lukien. Tuo vuorojen lakkautus merkitsee sitä, että Tampere-Kotka välin yhteydet jäävät kahden vuoroparin varaan entisten neljän sijaan.
Tampere-Lahti-Tampere -kuviot menee kyllä tämän myötä aivan uusiksi. Ainakin osa liikennöitsijöistä siirtää myös liikenteen Teiskontielle, ellei kaikki entisen Kalevantien-Kangasalantien reitin sijasta.

Koivari ajaa kuitenkin 4 edestakaista Lahti-Tampere vuoroa joka päivä, joista yksi jatkaa Lahdesta vielä Orimattilaan. Näille yhtenäistä on se, että kaikki sivuuttaa Lammin taajaman valtatietä 12.

Aikatauluremontin myötä, mm Pälkäneellä saa opetella aivan uudet aikataulut. Ja jos PL ei tee muutoksia omaan Kotkan vuoroonsa, tulee myös Tampere-Lahti -välille mielenkiintoinen tilanne kun PL:n vuoro lähtee 17:15 ja KA:n 17:30
 
Tuo Tampere-Kotka on muutenkin aika hidas väli, helposti pääsee Helsingin kautta samassa ajassa tai sitten junalla. Itse olisin säilyttänyt kenties vaihdollisena tuon yhteyden jos kulkijoita ei ole niin paljon. Pienemmällä kalustolla Lahti-Kotka väli ja isommalla Tampere-Lahti.
 
No nyt sitten näkyy jo MH:n aikatauluhaussa Koiviston Auton Kotkan vuorojen lopetuksien seuraukset, joista merkittävimpänä pitäisin Paunun vuosikymmeniä Tampereelta kello 9.00 Kotkaan lähteneen vuoron myöhästyttäminen kahdella tunnilla, eli kouluvuoden alusta uusi lähtöaika on kello 11.00. Takaisinpäin lähdetään entiseen malliin.
 
Lahden Seudun Liikenne LSL on lisännyt 10.8. alkaen vuoroja Lahdesta Sysmään. Nyt kulkee yksi vuoropari arki-iltaisin, joka ei ole aikaisemmin kulkenut. Lieneeköhän tämä seurausta Koiviston Auton uusista aikatauluista syntyneestä palautteesta? Yhteyksiä ajetaan kuitenkin ilmeisesti vain kouluvuoden aikana, joten ei hirveästi auta mökkiläisiä. :lol:
 
Koiviston Auto aikoo vuodenvaihteessa lakkauttaa valtaosan Lahden ja Lentoaseman välisistä yhteyksistä sekä tehdä jälleen muutamia supistuksia ja muutoksia Helsingin ja Jyväskylän välisille yhteyksille.

Hakemus 1 ja Hakemus 2 katsottavissa Uudenmaan ELY-keskuksen sivuilta.
 
Takaisin
Ylös