Länsilinjat Oy

Länsilinjojen uusi Vovo 9700H NG oli eilen ulkoilemassa Kangasalla vielä puutteellisin teippauksin, kaukaa katsellen näytti olevan keskimoottorialustalla ja noin 12-13 m.

LL #81 (XEY-381) on sittenkin takamoottorinen, B12B YV3R8K82X8A123135, Ajokin korinumero 3677. Pituutta 13,00 metriä ja paikkoja 46 kpl, että jalkatilaakin pitäisi sitten löytyä.
 
Irisbus Mago

Länsilinjojen tilausajokäyttöön näyttä tulleen Irisbus/Indcar Mago. Rekisteri taisi olla HPG-885. Auto on ulkoväriltään joko normaali valkoinen tai hopean harmaa Länsilinjojen uusilla Charter-teippauksilla. (Havainto sen verran pimeässä, ettei väriä voi vahvistaa)
 
Vs: Irisbus Mago

Näin samaisen auton rautatieasemalla noin klo 8,30
Auto lähti kohti vuoltsua

terveisin Timpa
 
Tänään 25.2.2009 Länsilinjojen pikavuoro Kankaanpää-Tampere hajosi Sasin ja Hämeenkyrön välillä noin klo 14.20. Auto taisi olla UFC-424 eli tämä. Silmännäkijän mukaan paikalta poistui pieni, mutta sadatteleva joukko matkustajia. Kritiikin kohteena mm.pikavuoro-kaluston laatu. Paikalle jäi ainakin edustava öljylammikko todistamaan tapahtunutta.
 
Silmännäkijän mukaan paikalta poistui pieni, mutta sadatteleva joukko matkustajia. Kritiikin kohteena mm.pikavuoro-kaluston laatu. Paikalle jäi ainakin edustava öljylammikko todistamaan tapahtunutta.

Matkustajien sadattelu ei yllätä. Näiden linjasto-/vuorouudistusten myötä kyseisen yrityksen "vähempiarvoisten" (luetaan: ei-kolmostien) pikavuorojen kaluston taso on lähinnä maksavan matkustajan aliarviointia, ellei jopa pilkkana pitämistä. Tuon tänään tielle poikineen 20-vuotiaan Ajokki Victorin kaltaisilla, vessattomilla seutuliikenteeseen aikanaan rakennetuilla busseilla kun ajellaan pikavuoroja käsittääkseni päivittäin. Enää ei tilanteen huvittavuudesta puutu kuin se, että noita raatoja maalaittaisiin EB-väreihin :)

Jotta kontrastia tilanteeseen ei tarvitsisi kaukaa hakea, mainittakoon, että Pirkanmaalla muuankin liikennöitsijä hankkii käytännössä vuosittain uutta, tässä esimerkkitapauksessa mainittua "pikavuoroautoa" tasokkaampaa ja paremmin varusteltua kalustoa kahden kaupungin välisille, ~35 kilometrin vakiovuoroilleen...
 
Ajokki Victorin kaltaisilla, vessattomilla seutuliikenteeseen aikanaan rakennetuilla busseilla kun ajellaan pikavuoroja käsittääkseni päivittäin. Enää ei tilanteen huvittavuudesta puutu kuin se, että noita raatoja maalaittaisiin EB-väreihin :)


Pikavuorohan on pikavuoro jos se menee nopeasti. Parikymmentä vuotta vanha auto saattaa hyvinkin kulkea ilman rajoittimia uutta autoa nopeammin, mutta yli 100km nopeus ei ehkä kuitenkaan riitä siihen, että mielikuva pikavuorosta toteutuisi.

Tosin kun pikavuorot aikanaa vapautuvat kilpailulle, saattaa siinä vaiheessa matkustajien mielipiteet muuttua ja pari euroa halvempi matka raadon kyydissä kelvata monille matkustajille. Näinhän se on tilausajoissakin.

Ehkä eräs Sisu-liikennöitsijäkin joskus vielä ajaa linjaa rahtiperillään.
 
Pikavuorohan on pikavuoro jos se menee nopeasti. Parikymmentä vuotta vanha auto saattaa hyvinkin kulkea ilman rajoittimia uutta autoa nopeammin, mutta yli 100km nopeus ei ehkä kuitenkaan riitä siihen, että mielikuva pikavuorosta toteutuisi.

Tosin kun pikavuorot aikanaa vapautuvat kilpailulle, saattaa siinä vaiheessa matkustajien mielipiteet muuttua ja pari euroa halvempi matka raadon kyydissä kelvata monille matkustajille. Näinhän se on tilausajoissakin.

Ehkä eräs Sisu-liikennöitsijäkin joskus vielä ajaa linjaa rahtiperillään.

Jos olen oikein käsittänyt, Länsilinjat juuri sen takia muutti vuoroista suuren osan pikavuoroiksi, että kilpailu ei ulotu pikavuoroihin. Joskus kuulin version tästä kilpailutushommasta, että pikavuoron eteen ei saisi kukaan kilpailija laittaa vuoroa, toisin kuin vakiovuorojen eteen oman harkinnan mukaan...
 
Jotta kontrastia tilanteeseen ei tarvitsisi kaukaa hakea, mainittakoon, että Pirkanmaalla muuankin liikennöitsijä hankkii käytännössä vuosittain uutta, tässä esimerkkitapauksessa mainittua "pikavuoroautoa" tasokkaampaa ja paremmin varusteltua kalustoa kahden kaupungin välisille, ~35 kilometrin vakiovuoroilleen...

Mikäs on syynä siihen, että Paunulla kalusto on tasokkaampaa, mutta Länsilinjoilla huonompaa? Ovatko Paunun linjat tuottoisampia?
 
Vai onko Paunu muutenkin terveellisemmin hoidettu liikeyritys, ainakin nykyään? Paunuhan kävi konkurssin partaalla 90-luvun alussa, mutta mm. Pirkkalan linjastouudistuksen, Multitabsin ja muiden mainosteipattujen laatikkowiimojen avulla nousivat suosta.
 
Onneksi tulee vapaa kilpailu kaukolinjoille. Toivottavasti sitten pikalinjaa saa ajaa millä hyvänsä katsastetulla linja-autolla (toki kaukoliikennevarustetulla; piirturi, vararengas, hinausköysi ym. pitää olla).

Länsilinjat varmaankin kaatuu koko pian kun Paunu pistää uudenkarheat pikavuoroautonsa taittamaan taivalta Kankaanpäähän.

Sittenpä se nähdään, millä konseptilla kukakin pärjää ja kuinka korkealle maksavat asiakkaat arvostavat käymälän tai kahvitarjoilun ja kuinka paljon asiakkaat ovat valmiita paremmasta palvelusta maksamaan.

Tuossa pohdittiin syitä Paunun parempaan kalustoon. Veikkaanpa liikennekenttää ja sen osaavaa hoitoa yhdeksi syyksi. Pikalinjat kulkevat junien kanssa osin samoja reittejä. Aktiivinen hintakilpailu junan kanssa yhdistettynä hyvään tarjontaan takaa kohtuullisen siivun matkustajista. Lähiliikenteessä reitit ovat myöskin hyvät. Yhtiö on valinnut ydinalueekseen Tampereen seudun numerolinjat ja pikalinjaliikenteen. Jos sen sijaan katsottaisiin Paunun vakiovuoroaikatauluja vaikkapa vuodelta -92 ja menneeltä kesältä, olisi helppo havaita liikenteen raskas karsiminen. Länsilinjoilla taas vakiovuoroliikennettä ei ole ajettu alas samaan malliin. Yhtiön ydintoimintaa on tuo vakiovuoroliikenne ja pikalinjojen ja lähiliikenteen osuus paljon pienempi kuin Paunulla.

Kun kannattavia linjoja on paljon ja heikolla katteella ajettavia vähän, ei liene mikään yllätys, että kalusto on parempaa kuin yrityksellä, joka tarjoaa heikommin kannattavilla linjoilla kohtuullisen kattavaa palvelua.
 
Pirkanmaalla muuankin liikennöitsijä hankkii käytännössä vuosittain uutta, tässä esimerkkitapauksessa mainittua "pikavuoroautoa" tasokkaampaa ja paremmin varusteltua kalustoa kahden kaupungin välisille, ~35 kilometrin vakiovuoroilleen...
Mikäs on syynä siihen, että Paunulla kalusto on tasokkaampaa, mutta Länsilinjoilla huonompaa? Ovatko Paunun linjat tuottoisampia?


Tuskinpa J_J tässä Paunuun viittasi 35km vakiovuoroillaan....
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Länskärin kalustossa tapahtunut jälleen muutosta, tällä kertaa uutuutena rekisterikilpiä EXG-862 kantava yksilö, joka on ottanut #62:n paikan.

Tarkkasilmäiset huomaakin, että kyse on tismalleen samasta autosta kuin YBF-350, mutta kilpi on vaihtunut maaliskuussa 2009.

 
Tuskinpa J_J tässä Paunuun viittasi 35km vakiovuoroillaan....

Veli tkp on varsin oikeassa epäilyksessään... Ei nimittäin tule mieleen edes mitään Paunun tuon mittaista vakiovuoroa, jota varten olisi hankittu uutta kalustoa ainakaan viimeiseen kahteenkymmeneen vuoteen...
 
Länskärin kalustossa tapahtunut jälleen muutosta, tällä kertaa uutuutena rekisterikilpiä EXG-862 kantava yksilö, joka on ottanut #62:n paikan.

Tarkkasilmäiset huomaakin, että kyse on tismalleen samasta autosta kuin YBF-350, mutta kilpi on vaihtunut maaliskuussa 2009.


Kaiketi Sarankulmassa on tultu johtopäätökseen, että uusin kilvin asiakas tai joku muu heikompikäsityksinen saattaa erehtyä luulemaan autoakin uudemmaksi kuin onkaan? Millään järkisyyllä tuollaista uusien rekisteritunnusten hankkimista vanhoihin miljoonia kilometrejä mm. 3-tietä nähneisiin vaunuihin ei kyllä pysty perustelemaan. Ei edes aprillipäivänä :(

Tavallaan samaan aiheeseen liittyy samaisen konsernin auto #35, joka tänään aamulla taivalsi sankan sinisen savupilven verhoamana linjalla 85 kohti Ylöjärveä... Ensin luulin näkeväni unta, sitten mietin aprillipäivän tekevän näköelimilleni tepposet... Silmiä hieraistuani ja asiaa uudemman kerran mietittyäni ymmärsin, että kumpikaan kahdesta ensimmäisestä arvauksesta (toiveesta) ei osunut oikeaan... Vaan että näky oli totisinta totta :)
 
Takaisin
Ylös