Sivu 20 / 20 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 101617181920
Näytetään tulokset 286-291/291

Viestiketju: Akkusähköbussi

  1. #286

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    473

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut LahtiScania Näytä viesti
    Mistä löysit tuon 55pax?
    Tekstistä lainattua: "a maximum of 52 seats are possible in the direction of travel."
    Joka taitaa löytyä aika monesta kotimaisestakin katurista.
    Siellä tosiaan lukee 52 ja niin lukee VDL:n omassakin tiedotteessa. Muistikuva on että menin erikseen tarkastamaan VDL:n oman tiedotteen juuri tuon tosi suurelta tuntuneen 55 paikan takia. Tuskin sitä on kuitenkaan joka artikkelista muutettu jälkeenpäin, joten kai se on ollut vain kummallinen aivopieru.

    52 menosuuntaista paikkaa on silti paljon, kun yhdessäkään HSL-alueen uudessa dieseltelissä ei ole ollut 49:ää enempää istumapaikkoja vuoden 2010 jälkeen, joista ainakin 4 on ollut selkä menosuuntaan. Ja pitäähän niiden akkujenkin jonnekkin mahtua. Kyse on kuitenkin 5-6 kertaisesta akkukapasiteetista verrattuna Linkkeriin, eli ne ei ihan helposti takapenkkien alle mahdu.

  2. #287

    Liittynyt
    12.05.2008
    Viestejä
    171

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Kittilään on suunnitteilla sähköbussien kokoonpanotehdas, jonka kapasiteetti olisi 600 bussia vuodessa. Uutisessa ei mainita, mutta kyseessä lienee Linkker? Uutisessa mainitaan myös 250 bussin tilaus Venäjälle.

    https://yle.fi/uutiset/3-10836729

  3. #288

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    473

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bussimies Näytä viesti
    Kittilään on suunnitteilla sähköbussien kokoonpanotehdas, jonka kapasiteetti olisi 600 bussia vuodessa. Uutisessa ei mainita, mutta kyseessä lienee Linkker?
    Rakennuslehden artikkelissa https://www.rakennuslehti.fi/2019/06...bussitehdasta/ sanotaan että tehtaan omistaja olisi kansanvälinen konsortio, mutta ei suoraan ketkä ovat sen osana. Artikkelissa puhutaan vain 'kumppaneista', joita ovat venäläinen sähköautoliike Indomito ja kiinalainen Automotive Engineering Corporation. Näistä ensimmäinen on tuon 250 kappaleen bussitilauksen takana ja jäkimmäinen suunnittelee tehtaan.

  4. #289
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3579

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Ruotsissa (akku)sähköbussien määrä on alkanut nopeasti kasvaa. Täyssähköbusseja on maassa Bussmagasinetin uutisen mukaan 172 kappaletta. Tästä määrästä 77 sähköbussia on tullut käyttöön viimeisen puolen vuoden aikana. Uutisen yhteydessä on diagrammi, josta voi katsoa kuukauden tarkkuudella, missä tahdissa sähkölinja-autoja on tullut liikenteeseen maaliskuun 2016 ja kesäkuun 2019 välillä.

    Uutisen diagrammia katsoessa voi miettiä, mitä Pohjanlahden itäpuolella on saatu aikaan vastaavana ajankohtana. Viitisen vuotta sitten me olimme Espoon linjan 11 akkubussikokeiluinemme eurooppalaista kärkikastia. Tätä kirjoitettaessa meillä on noin 20 täyssähkölinja-autoa käytössä, niistä 10 HSL-alueella, 6 Turussa ja 4 Tampereella. HSL-alueen lukema muuttuu paljon muutaman viikon sisällä Pohjolan Liikenteen rohkean ratkaisun ansiosta. Siitä huolimatta olemme pudonneet Ruotsin (ja todennäköisesti muunkin Euroopan) vauhdista pahemman kerran. Tähän on tietenkin monenlaisia syitä, miksi näin on käynyt. Uusi tekniikka niin kaluston kuin latausinfran osalta varmasti mietityttää monilla tahoilla. Ehkäpä pienet tahot uskaltavat tehdä omat siirtonsa vasta suurempien esimerkkien perässä. Tosin suurtenkaan osalta ei olla kovinkaan paljon lähtöruutua pidemmällä - vieläkään.

  5. #290
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6288

    oletus Vs: Akkusähköbussi

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tosin suurtenkaan osalta ei olla kovinkaan paljon lähtöruutua pidemmällä - vieläkään.
    Nyt minusta ollaan kuitenkin päästy sähköbussien käyttöönotossa räjähdysmäisen yleistymisen alkuun.

    EU:n ns. puhtaiden ajoneuvojen direktiivi on pantava toimeen jäsenmaissa viimeistään kesäkuussa 2021. Siitä lähtien Suomessa julkisen sektorin kilpailuttamassa kaupunkiliikenteessä vähintään 20,5% kalustosta on vaadittava täyssähköbusseina ja toiset 20,5% käyttövoimaltaan jonakin seuraavista: sähkö, vety, tietyt biopolttoaineet, maakaasu tai nestekaasu. Vuoden 2026 alussa molemmat prosentit nousevat 29,5%:iin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.07.2019 kello 15:10.

  6. #291
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3579

    Post Vs: Akkusähköbussi

    Puhtaiden ajoneuvojen direktiivistä on uutinen myös Liikenne- ja viestintäministeriön sivulla.

    Todellakin, kun hyvin pienistä lukemista (sähköbussien määrä juuri nyt) lähdetään uusimaan paikallisbussiliikenteen kalustoa direktiivin mukaisesti, kasvu on väkisinkin räjähdysmäistä.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •