Akkusähköbussi

Tämän päiväisessä Hyviä Uutisia! -videossa juttua MAN:in uudesta tulemisesta Suomen markkinoille.
Esittelyssä ihan näyttävän näköinen sähkö-nivel. Tuosta taisikin olla näköhavaintoja HSL-alueen ketjuissa. Pesee ainakin mielestäni ulkonäössä nämä nykyiset BYD- ja Volvo-nivelet. Ja vetoakin mainostetaan olevan kahdella akselilla.

Juttua kohdasta 31:35 eteenpäin: https://youtu.be/BcstEfMhmK0?t=1896

Onkohan MANin pyrkimyksenä saada noita niveliä Tampereelle? Muualla ei taida lähivuosina olla tarvetta/halua ostaa uusia niveliä
 
Luulisi MAN:n mahdollisen kysynnän tulevan 2-akselisista. Eurooppalainen sähköbussi nopealla toimitusajalla on kilpailuetu, mutta uuden merkin rantautuminen on aina vaikeaa, kun itse bussien lisäksi pitäisi olla osaavat merkkikorjaamot, joiden polkaiseminen pystyyn ei ole ihan helppoa (mutta jotkut merkit ovat onnistuneet siinä).
 
Luulisi MAN:n mahdollisen kysynnän tulevan 2-akselisista. Eurooppalainen sähköbussi nopealla toimitusajalla on kilpailuetu, mutta uuden merkin rantautuminen on aina vaikeaa, kun itse bussien lisäksi pitäisi olla osaavat merkkikorjaamot, joiden polkaiseminen pystyyn ei ole ihan helppoa (mutta jotkut merkit ovat onnistuneet siinä).

Eikös tuolla videollakin juuri kehuttu kuinka luukkujen alta löytyy paljon Scaniaa? Varmaan Scanialla osaisivat huoltaakin noita vehkeitä. Vihjailivat myös hieman telistä.
 
mahtaako kellään olla tietoa millaisia niveliä KA on tilannut tuohon 560 uuteen sopimukseen.
 
Tässä viime päivinä on ollut 17–19 astetta pakkasta pk-seudulla. Miten akkusähköbussit ovat pärjänneet? Kyllä ne tuolla kaduilla tarmokkaasti puskee eteenpäin, mutta onko jotain käytännön rajoitteita tai ongelmia ilmennyt? Pidennetäänkö toimintasädettä lämmityksestä tai valaistuksesta tinkimällä, onko tällainen tarpeen? Laiskemmat kiihdytykset?

Millaisissa luvuissa noin ylipäätään noiden bussien kanssa liikutaan, eli jos lähtökohta on se, että ne ladataan öisin varikolla, niin montako kilometriä niillä tyypillisesti yhden päivän aikana ajetaan ja paljonko niillä teoriassa voisi ajaa? Entä onko merkitystä sillä, miten uudet akut niissä on?
 
Pyörät sutii kun lähdetään pysäkiltä. Viileätähän siellä matkustamossa on, niin kuin lehdissäkin on todettu. Mutta kuitenkin perille vie. Matkustajilla on asianmukainen vaatetus tässä pakkasessa ja kuljettajatkin lienevät pistäneet riittävästi päälle. Linjalla sipannutta bussia en ole vielä nähnyt.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:21 ----------

Mihin se muuten perustuu, että sähkönivelbussin veto on takimmaisissa pyörissä ? Luulisi kun itse fysiikan lakeja pohtii että keskimmäiset pyörät olisivat paras ratkaisu. Mutta foorumilta löytyy asiantuntevampi henkilö selittämään tämän.
 
Takaisin
Ylös