Talot on tehty liejuun upotettujen puupaalujen päälle, sinänsä erittäin kestävä rakenne kunhan eivät pääse kuivumaan. Laguunin pohja on tiukkaa savea. Perustuksista johtuen, jos sitä tunnelia ei haluta viedä todella syvälle, niin reitin pitäisi varmaan noudattaa kanaalin pohjia. Grand Canalessa (vanha joenuoma) on leveyttä, mutta kaarresäätet on aika tiukat :-) Rakennelma olisi ehkä laguunin pohjaan laskettu betonielementti malliin Sydney, jollaista Laajasaloonkin mietittiin. Lisähankaluutena tälle se, että tuo Laguuni on hyvin matala.
Varmaan maksaisi maltaita, mutta veikkaan pääsyyn siihen miksi ei ole edennyt olevan että koko tarve on vähän kyseenalainen. Melkein jokapuolelta Venetsiaa tottunut paikallinen kävelee parissakymmenessä minuutissa asemalle. Lisäksi ollaan Italiassa, missä julkinen hallinto on kirjavaa.
Ei siellä itäpuolella oikein muuta kai olekaan kuin se Lido di Jesolo :-) Sinne menee joku niistä isommista lautoista, unohdin, joita kulkee laguunissa. Itseasiassa noita vesibusseja taitaa olla kolmea tyyppiä, pienehkö motonaveo (tai jotain sinnepäin), semmoisia n. 15 metrisiä pitkiä ja kapeita matalia moottoriveneitä. Sitten on vaporetot, jotka on semmoisia pikkasen vanhaa Suomenlinnan lautta pienempiä. Ja sitten isommat kaksikerroksiset lautat.
Venetsian lentokenttä on Laguunin toisella puolella kaupungista koilliseen. Sinne kulkee useammanlaista venettä, mutta käytännössä nopeinta, halvinta ja helpointa on mennä bussilla maan kautta kiertäen. Saa olla aika iso mutka että vesibussi pesee kumipyöräbussin noin yleensä. Luulen että busseja menee myös Lido de Jesoloon asti. Varsinaiseen Lidoon ei ole tietääkseni autotietä, mutta autolauttayhteys on.