Sivu 7 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567
Näytetään tulokset 91-97/97

Viestiketju: Pääkaupunkiseudun kanssa vertailukelpoiset kaupungit

  1. #91

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3814

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Urban Area on lähes kuin veteen piirretty viiva, eli siitä voisi joku alkaa kinastelemaan ja se muuttuu sitä mukaa kun uusia alueita rakennetaan.
    Mutta kaupungithan muuttuvat jatkuvasti. Otetaan vaikka esimerkkinä Kauniainen. Vuonna 1940 Kauniainen tuskin kuului Helsingin metropolialueeseen, vaan oli erillinen taajama aika kaukana kaupungista. Nykyään se ei ole edes laidallakaan. Samalla lailla Kerava oli aika pitkän matkan päässä sijaitseva taajama, joka oli paljon metropolialueen ulkopuolella. Nykyään asutus on täysin yhtenäistä pääradan varressa Järvenpäähän asti.

  2. #92
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1344

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Mutta kaupungithan muuttuvat jatkuvasti. Otetaan vaikka esimerkkinä Kauniainen. Vuonna 1940 Kauniainen tuskin kuului Helsingin metropolialueeseen, vaan oli erillinen taajama aika kaukana kaupungista. Nykyään se ei ole edes laidallakaan. Samalla lailla Kerava oli aika pitkän matkan päässä sijaitseva taajama, joka oli paljon metropolialueen ulkopuolella. Nykyään asutus on täysin yhtenäistä pääradan varressa Järvenpäähän asti.
    Näinhän asia tietysti on. Tuo Helsingin seutu on kuitenkin hyvin selkeä ja varmasti yleisimmin käytössä oleva.

    Voisin silti kyllä tutkia enemmänkin tuota Urban Area määritelmää, se kun on jäänyt minulta vähän sivummalle.

  3. #93
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1471

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    Jäkimmäinen tapa 1,3 miljoonaa on enemmän standardin oloinen, jossa väärin käsityksen mahdollisuus on pienempi. Urban Area on lähes kuin veteen piirretty viiva, eli siitä voisi joku alkaa kinastelemaan ja se muuttuu sitä mukaa kun uusia alueita rakennetaan.
    Onko puhtaasti mielivaltaisiin hallinnollisiin alueisiin perustuva määritelmä on todella parempi ja vähemmän veteen piirretty kuin todelliseen rakenteeseen ja rakentamiseen perustuva määritelmä? Ruudutetulla aineistolla yhtenäinen rakentaminen on mahdollista määritellä tarvittaessa täysin yksikäsitteisesti. Kuntarajoissa ei puolestaan ole maasta toiseen mitään yksikäsitteistä, koska kunnan hallinnollinen määritelmäkin vaihtelee maasta toiseen.

  4. #94
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1344

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Onko puhtaasti mielivaltaisiin hallinnollisiin alueisiin perustuva määritelmä on todella parempi ja vähemmän veteen piirretty kuin todelliseen rakenteeseen ja rakentamiseen perustuva määritelmä? Ruudutetulla aineistolla yhtenäinen rakentaminen on mahdollista määritellä tarvittaessa täysin yksikäsitteisesti. Kuntarajoissa ei puolestaan ole maasta toiseen mitään yksikäsitteistä, koska kunnan hallinnollinen määritelmäkin vaihtelee maasta toiseen.
    En lyönyt lukkoon mitään ehdotonta mielipidettä asiasta. Urban Area- tapa voi hyvinkin olla parempi asian tarkasteluun.

  5. #95
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    En lyönyt lukkoon mitään ehdotonta mielipidettä asiasta. Urban Area- tapa voi hyvinkin olla parempi asian tarkasteluun.
    Tärkeintä on, että vertailuissa käytetään samoja määritelmiä vertailtavien asioiden kesken. Jos verrataan EU:n kaupunkiseutuja, lienee parasta käyttää EU:n tapaa tilastoida seudut, sillä siinä tavassa on ainakin pyritty yhtenäisyyteen. Kansalliset tavat voivat vaihdella.

    Joukkoliikenteen kannalta eivät keskiarvot kuitenkaan kerro paljoa. Urbaania eli kaupunkimaista rakennetta voi olla väljä omakotitalomatto tai tiiviit monikerroksiset rakennuskeskittymät. Kun on miljoona ihmistä omakotitaloissa, joukkoliikenteen järjestäminen voi olla täysin mahdotonta. Mutta jos on 100.000 ihmistä ruutukaavakaupungissa, jossa rakennuskorkeus on 7 kerrosta, joukkoliikenne toimii hyvin mutta autoilu ei oikein enää toimikaan.

    Ihan vain esimerkin vuoksi: Helsingin raitiotiekaupunki kattaa 190.000 asukasta. Ja kuten tiedetään, verkko on laajentunut erittäin vähän viimeisen 50 vuoden aikana. Sinä aikana autoilun määrä ja osuus ovat kasvaneet rajusti. Joten eipä miljoonan asukkaan saavuttamisesta ole juuri hyötyä ollut.

    Antero

  6. #96
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1200

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ihan vain esimerkin vuoksi: Helsingin raitiotiekaupunki kattaa 190.000 asukasta. Ja kuten tiedetään, verkko on laajentunut erittäin vähän viimeisen 50 vuoden aikana. Sinä aikana autoilun määrä ja osuus ovat kasvaneet rajusti. Joten eipä miljoonan asukkaan saavuttamisesta ole juuri hyötyä ollut.
    Eikös tuolla raitiotiekaupungin alueella päinvastoin ole asukasluku laskenut aika radikaalisti 50 vuoden aikana?

  7. #97

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5916

    oletus Vs: HSL-lähijunaliikenteellä voisi olla jokin tunnus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ihan vain esimerkin vuoksi: Helsingin raitiotiekaupunki kattaa 190.000 asukasta. Ja kuten tiedetään, verkko on laajentunut erittäin vähän viimeisen 50 vuoden aikana. Sinä aikana autoilun määrä ja osuus ovat kasvaneet rajusti. Joten eipä miljoonan asukkaan saavuttamisesta ole juuri hyötyä ollut.
    Jos Töölön mummon vinkkelistä katsoo niin eihön se miljoona asukasta Helsinki ole hyvä juttu ollenkaan mutta meidän muiden mielestä jotka emme asu Töölössä vaan 20 km päässä sieltä, miljoonan asukkaan metropoli on hyvä juttu koska se tarjoaa enemmän vaihtoehtoja työhön- vapaa-ajan viettoon ja muihin elämänalueisiin kuin pikkukaupunki. Ja kun on maksajia on riittävästi niin joukkoliikennekin saadaan hoidettua nopeita raideyhteyksiä pitkin keskustaan päin mikä ei pikkukaupungeissa yleensä onnistu.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Eikös tuolla raitiotiekaupungin alueella päinvastoin ole asukasluku laskenut aika radikaalisti 50 vuoden aikana?
    Niinhän se juuri on mennyt. Enää ei asu kokonaisia perheitä yksiössä tai hellahuoneessa kuten 100 vuotta sitten, eikä ole porvariskodeissa kotiapulaisia jne.


    t. Rainer

Sivu 7 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567

Vastaavia viestiketjuja

  1. Eläintarhan seisake takaisin, ja kakkonen kanssa!
    kirjoittanut teme foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 20.06.2019, 20:15
  2. TKL:n kaluston numerointi-idea raitiovaunujen kanssa
    kirjoittanut ultrix foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 30.09.2009, 12:28
  3. Vauvan kanssa kaukobussissa
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 12.01.2009, 00:57
  4. Miten me saisimme lastenvaunujen kanssa kulkijat ymmärtämään
    kirjoittanut ARTAI foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 40
    Viimeisin viesti: 17.10.2008, 10:43
  5. VR kisaa halpalentojen kanssa
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 20.04.2007, 15:35

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •