Eiköhän tuo pitäne lukea " kevyempiä ja edullisempia ratkaisuja eli raitiotieratkaisuja". Minusta tuossa ei ratkaisujen laatuun oteta kantaa muuten kuin että ne ovat metroa kevyempiä, mikä tarkoittaa suurin piirtein skaalaa maa–taivas. "Muualle kuin Helsinkiin" on viittaus raskaan raideliikenteen soveltumattomuuteen muualle kuin Helsinkiin, ei Helsingin raitioteihin.
Eihän Helsingin raitioteitä kevyempiä ratkaisuja ole mahdollista tehdä, kun Helsingin raitioteitä on suunniteltu mahdollisimman kevyin perustein...
Disclaimer: minusta lähijunaliikennettä tulee kehittää myös muualla kuin Helsingissä, mutta kokonaan uusien lähijunaratojen rakentaminen muualle on erittäin epätodennäköistä. Lisäraiteet ovat eri asia. Niille sentään on aika kattavat tilavaraukset.