Näin tein, mutta en huomannut siinä ratkaisua siihen, mitä sinultakin aikaisemmin kysyin: Millä tavalla vähennetään liikennetarvetta, lisätään joukkoliikenteen osuutta ja vastataan ihmisten asumistoiveisiin?
Soininvaaran himmelissä oletus on, että kaikista palloista pitää päästä kaikkiin palloihin. Onko sama oletus voimassa yksiulotteisessa himmelissä eli helminauhassa? Jos on, niin suuremmmaksi siinä tulee liikennesuorite kuin kaksiulotteisessa himmelissä.
Ymmärrän Soininvaaran selostuksesta, että kaksiulotteisen himmelin matkustajavirrat ovat niin ohuita, että ne tehdään autoilla. Yksiulotteisessa liikennevirrat todellakin paksuuntuvat, koska kaikki liikenne kulkee vain yhdellä väylällä, ja vielä moninkertaisena kokonaismäärältään.
Mutta miksi kaksiulotteisen himmelin matkustajavirrat ovat ohuita? Matkustajavirrathan riippuvat pallukoiden matkakohteiden ja lähtöpisteiden määrästä. Siis asukamäärästä ja työpaikkojen tai palvelupisteiden määrästä. Menemättä enempää kokemukseen ja teoriaan liikenneverkoista voin todeta, ettei niihin pallukoihin kovin suurta asukasmäärää tarvita, jotta liikenne kannattaa hoitaa joukkoliikenteellä. Mutta se on taas selvä, että jos kriteerinä on, että liikennevirta on liian ohut ellei se ”riitä” raskaalle raideliikenteelle, niin sitten kyllä mennään metsään, vaikkapa Sipoon korpeen.
Antero