Ottiko muuten ketään harkinnan alle tuota junareittiä Tallinna-Tarto-Valga-Riika-Daugavpils-Vilna-kaunas-Varsova reittiä?
Itse olen harkinnut, että kesällä hyvän sään aikana voisi lähteä testaamaan reittiä.
-> Koska Ruotsin juna yhteys ja lipunsaanti on tökkinyt enemmän ja vähemmän voi tuollainen vähän epäperinteinenkin reitti jo nyt pitää pintansa kokonais aika /seikkailu vertailussa.
Ja vuonna 2015 uudestaan, kun on uudet kalustot ja muut rempat -toivottavasti- edenneet. .ko alueella
Ja mitä tulee jo aiemmin esille tulleeseen keskusteluun lippujen hankkimisesta euroopassa mistä vain / minne vain voin todeta, että ei olisi ollenkaan huonompi idea jos esim EU pakottaisi kaikki junayhtiöt käyttämään samaa -hyvin toimivaa & idiootti varmaa- systeemiä
Mieluiten siten, että voi kartasta valita lähtö ja menokohteen. Ainakin itsellä takkuu pikkuisten paikkakuntien nimitieto aina välillä.
Ihme juttu muuten, että esim RW:llä (Valko-venäjä) moinen kartta systeemi löytyy, mutta esim. VR:llä ei. --> Kuinka moni ulkomaalainen tietää noin ylipäätään suomalaisia paikkakuntia nimeltä ja sijainniltaan?
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.05.2010 kello 13:39. Syy: jaettu viesti kahtia
Liittyen muuten tuohon "Rail Baltican" nykyisiin nopeuksiin kysymys: Miksi Tallinna-Riika-Kaunas välillä ei kulje intercitymäisiä junia reitillä? Käsittääkseni nykyisellään -kaikki-pysähtyy-jokapaikassa.
Suomen systeemihän on paljon fiksumpi, eli junat on profiloituneet eri nopeuksiin ja pysätysmääriin ja matkustajahintoihin.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.05.2010 kello 13:46. Syy: jaettu viesti kahtia
Ilmeisesti tänään kaikki suomen kentät aukeaa.. Mutta kuinka pitkäksi aikaa?
..Sitähän ei tiedä ketään eli suosikaamme edelleen junia ja laivoja, kun näistä tuhkatilanteista ei koskaan tiedä..
Kaikki Suomen kentät saataneen auki tänään – uusi tuhkapilvi lähestyy
23.4.2010 5:20
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/K.../1135256328914
Ei Suomessa tuollaista systeemiä ole. Ainoastaan Helsingistä Tampereelle ja Kouvolaan ajetaan erikseen pika- ja taajamajunia. Ja näitä taajamajuniakin ajetaan niin harvoin, ettei sellainen liikenne oikeasti ketään palvele. Tämän lisäksi on tietysti Helsingin lähiliikenne, mutta suurissa kaupungeissa lähiliikenne on aina eriytetty kaukoliikenteestä.
Suurimmassa osassa Suomea ei tarvita erillisiä hitaita ja nopeita junia. Nopea usein pysähtelevä juna sopisi hyvin Suomeen. Vai pitäisikö esimerkiksi Kouvolan ja Lappeenrannan välillä ajaa erikseen taajamajunaa Taavetin pysähdystä varten? Paljon kätevämpää on pysäyttää pikajunat Taavetissa; taavettilaiset matkustavat kuitenkin Joensuuhun tai Helsinkiin.
Jos matkustajapotentiaalia on erittäin paljon suurten kaupunkien välillä, voidaan ajaa erikseen pikajunia vaikkapa Joensuusta Ouluun tai Vaasaan. Suomen kaupungit ovat kuitenkin niin pieniä, että näillekin väleille hyvä taajamajunaliikenne olisi tärkeämpää.
Vai tarkoitatko "Suomen systeemillä" sitä, että Pendolino on IC-junaa kalliimpi, hieman nopeampi ja pysähtyy hieman harvemmin? Tuo on mielestäni ihan järjetöntä, sillä se pilaa mahdollisuudet tasatahtiaikatauluihin. Sveitsin järjestelmä on paljon järkevämpi: junat kulkevat kaksi kertaa tunnissa samoilla minuuteilla samoilla nopeuksilla ja samoilla pysähdyksillä. Ei tarvitse erikseen miettiä, millä junayhteydellä pääsee Taavetista Urjalaan, kun joka juna ei pysähdy näillä asemilla. Kaikki nopeat junat voitaisiin keskittää sellaisille rataosille, joilla niistä olisi oikeasti hyötyä.
Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com
Ei se ole ihan niin yksinkertaista, että lähetetään topparoikkaretkikunta Baltiaan. Maiden tulee tilata radan rakentaminen topparoikkafirmoilta, ennen kuin niillä on mitään intressiä lähteä byggaan, ei radanrakennus ole mitään hyväntekeväisyystyötä, eikä siitä myöskään saa mitään "syöttötariffia", että rakennat kilometrin rataa niin saat 5 miljoonaa.
Radan rakentamista ennen pitää olla myös aika tarkat suunnitelmat, miten ja minne rakennetaan, mm. radanoikaisuissa voi tulla myös kiinteistöoikeudellisia asioita ratkaistavaksi.
Nyt maareittiä pitkin EU:n sisällä olisi mahdollisuus avata yöjunayhteys Helsinki-Haaparanta ja siihen liityntäjuna Tukholmaan, josta pääsee taas ainakin Köpikseen asti. Sieltä matka jatkuu sitten Hampurin kautta minne nyt olikaan matkalla.
---------- Viesti lisätty kello 11:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:11 ----------
No ei pelkkää Taavettia varten tietenkään, mutta Utti, Kaipiainen, Taavetti ja Luumäki yhteensä tuovat jo sen verran pysähdyksiä Kv-Lpr-välille, että erillinen taajamajuna olisi tarpeellinen. Lappeenrannasta Imatralle mennessä vielä Lauritsala, Joutseno ja Rauha, nythän pysähdytään vain yo-zenossa.
2006 lakkautettiin sunnuntaisähkölättä Imatralle. Junassa oli toki se ongelma, ettei se pysähtynyt Kouvolan itäpuolella kuin Taavetissa normaalien kaukojuna-asemien lisäksi.
Sakari Kestinen
Tämä erityinen tarkkuus ei ole kuulunut lentoyhtiöiden linjaan enää moneen vuoteen. Mm. Madridin lentoturma vuonna 2008 ja Concorden liikennöinnin lopettamispäätöstä nopeuttanut turma vuonna 2000 olivat molemmat todistetusti vääränlaisesta huoltotyöstä johtuvia. Myös puolalaiskoneen törmäämisestä puihin 10.4. on syytelty huollon laiminlyöntejä. Tilastollisestihan tämä konetyyppi ei ole 40-vuotisen liikennöintihistorian aikana osoittautunut yhtään sen epäturvallisemmaksi kuin länsimaalaiset konteet, vaikka näytti mediassa pyörivän sellaistakin tietoa.
Lentoyhtiöt palkkaavat parhaat onnettomuustutkijat sekä lakimiehet ja pyrkivät kaikin tavoin todistella, ettei heidän huolloissa ole ollut mitään moitittavaa. Ja koska lento-onnettomuudet ovat lähes aina monen tekijän summa, voidaan huoltoon liittyviä epäkohtia jättää helposti pienemmälle huomiolle, jos vain pystytään todistamaan toisella asialla olleen suurempi merkitys. Nykyisessä taloustilanteessa paine kasvaa, jolloin ilmeisesti lasketaan ihmishengille jonkinlainen arvo, jonka lentoyhtiöt ovat valmiita maksamaan. Vaikka Continental Airlines onkin varmasti maksanut maltaita Concorde-tutkimuksista osoittaakseen oman osuutensa olevan mahdollisen pieni, tulee se silti ilmeisesti halvemmaksi kuin menettää matkustajien luottamus ja ajautua konkurssiin. Ei ihmishenki, eikä edes 200 ihmishenkeä maksa niin paljon kuin lentoyhtiön maine. Kylmää bisnestä! Lentoyhtiöiden tulevaisuus vaikuttaisi olevan todella pienistä asioista kiinni nyt. Siitä kehkeytynee vielä keskustelua ketjussa "Lentoliikenteen tulevaisuus".
Sitten aiheeseen liittyvä uutinen: Finnairin kone lensi tuhkaan
Finnair on yksi niistä yhtiöistä, joihin luotan vielä, sillä siellä tunnutaan ottavan tällaiset vakavasti.
Onkos kukaan huomannut tuota Porvoon lentoturmaa?
Onnettomuustutkija: Tuhka ei aiheuttanut Porvoon lentoturmaa
24.04.2010 12:59
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ko...asp?id=2109898
Artikkelissa mainitaan, että on kovin epätodennäköistä, että onnettomuus olisi johtunut tuhkasta.
Missään ei kuitenkaan mainita esim. ettei tuhka voisi olla osatekijä onnettomuuteen tai että tuhkan osallisuus olisi täysin mahdotonta onnettomuudessa.
Aika erikoista muuten, että kaikki liikennöinnin "varatoimenpiteet" pysätyi kuin seinään sen jälkeen, kun lentokielto nostettiin.
Mitä jos asiantuntijat ovatkin oikeassa ja Katlan purkautuu seuraavaksi? Eikös nyt olisi enemmän kuin ihanteellinen hengähdys tauko tsempata täysillä esim. 350 km/h pikarautatie Tallinnasta eurooppaan ja Helsinki Tallinna tunneli?
Kyllähän noihin Katlanin purkaukseen tulisi varautua, koska silloin tuhkaa olisi vuosia taivaalla.
Eikö kukaan ymmärrä, että semmoista on ainakin ennen tapahtunut ja tulee aivan varmasti tapahtumaan tulevaisuudessakin--> ennemmin tai myöhemmin.
Miten ihmiset on varautunut siihen, että lentokielto kestää parivuotta??
Parinviikon seisokkikin tuntui olevan miltei ylitsepääsemätön katastrofi
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 02.05.2010 kello 13:47. Syy: jaettu viesti kahtia
Vasta nyt luultavasti alkaa näkyä tuhkapilvien todelliset vaikutukset lentoliikenteeseen pitkällä tähtäimellä. Tuhkaa on sirottautunut laajalle alueelle ja rajoitukset lyhytaikaisia ja melko ennustamattomia. Tänään kenttiä on suljettu mm. Bulgariassa, Marokkossa, Lounais-Englannissa ja Espanjassa. Tämä luo suurta epävarmuutta ja jatkuessaan varmasti vaikuttaa enemmän ihmisten transportaatiovalintoihin kuin viime kuun kuuden päivän totaalinen stoppi, joka jo yksistään oli melkoinen matkustajamäärien pudottaja. Luulisi, että jo tässä vaiheessa alkaisi tulla paineita viedä transeurooppalaista matkustajaliikennettä raiteille. Mutta kuitenkin asiasta on mediat aika hiljaa.
Tulivuori Eyjafjalljökullin alla ei näytä laantumisen merkkejä, eilen ja tänään on ollut itse asiassa päinvastoin, alueella on järähdellyt tavallista enemmän.