Islannin tulivuorenpurkauksen vaikutukset lentoliikenteeseen

Yhdysvalloissa on vallalla käytäntö, jossa lentoyhtiöt päättävät milloin on tuhkauhan takia turvallista lentää. Euroopassa viranomaiset. USA:n ja Euroopan lentoliikenteen turvallisuuden välillä ei ole tilastollista eroa.

Euroopassakin olisi syytä siirtyä samaan käytäntöön kuin USA:ssa.

No jaa, periaatteessa firmoilla pitäisi olla paremmat kannustimet arvioida oikein nuo riskit kuin regulaattorilla (regulaattorilla on motiivit olla ylivarovaisia, koska oman maineen varmistelun hinnan maksavat lentomatkustajat). Siinä mielessä ajatus olisi järkevä.

Käytännössä voi kuitenkin ilmetä epäoptimaalisuutta esimerkiksi siinä tapauksessa, että lentofirmalla on menossa ns. kuppi nurin: kannattaa pelata upporikasta ja rutiköyhää, eli lentää riskillä, koska lentämättä jättämisen tapauksessa tulisi konkurssi (varmasti).

Mitä tulee tilastoihin ja nyt toteutuneeseen skenaarioon, niin en paljoa nojaisi niitten varaan. Tilanteet kuitenkin poikkeavat melkoisesti toisistaan ja tilastolliseen turvallisuuteen vaikuttaa siinä määrin moni muukin parametri, ettei sitä oikein mitään voi päätellä.

Kari
 
Islannin presidentti, Ólafur Grímsson, totesi BBC:n uutisten haastattelussa, että nyt on menossa pieni harjoitus siitä, mihin joudutaan tulevaisuudessa varautumaan.
Ólafur Grímsson BBC:n uutisissa sanoi:
"What we have seen now is, in fact, a small rehearsal of what would happen - I don't say if, but I say when - Katla will erupt"
Ólafur Grímsson BBC:n uutisissa sanoi:
"So I think it is high time for European governments and airline authorities all over Europe and the world to start planning for the eventual Katla eruption."

Monet hienot "mitä jos"-skenariot pyörii varmaan monen mielessä. :)
Jo pelkästään se, että lentoliikenteen ennustettavuus on niin älyttömän surkeata, kielii siitä, että lupaukset torstaille luvatusta "normaalista lentoliikenteestä" on vain kansalaisten rauhoittelua. Nyt olisi junille ja ilmalaivoille kysyntää.
 
Tässä tuhkasekoilussa alkaa olla farssin piirteitä.

Kannattaa huomioida, ettei matkustajalentokonetta ole koskaan pudonnut tuhkan takia. Kaksi lentokonetta on historiassa joutunut tuhkan vuoksi vakavaan vaaratilanteeseen. Molemmissa tapauksissa lentokone on lentänyt pikimustaan tiheään tuhkapilveen varsin lähellä tulivuorta.

Nyt sitten suljetaan koko Euroopan ilmatila tosi pienten tuhkapitoisuuksienkin vuoksi.

Lintuparvet ovat muuten aiheuttaneet paljon vaaratilanteita sekä moottorivaurioita ja silti lentokenttiä ei suljeta, jos lintuparvia havaitaan kentän lähistöllä. Vaikka toki liikenneturvallisuutta voitaisiiin marginaalisesti parantaa, jos silloin kun valkoposkihanhiparvia havaitaan jossain Helsingin seudulla lentokentät suljettaisiin.
 
Tämän päivän metrossa oli muuten mielenkiintoinen artikkeli sivulla 04 otsikolla "Kova ruuhka VR:n luukulla"miten ruotsin rautateiden myynti ja kaluston käyttö on moninkertaistunut.

Mielenkiintoista nähdä, siirtyykö osa matkustajista PYSYVÄSTI rautateille.

Onni onnettomuudessa olisi ollut, että Esim. Balttia olisi tämmöisen katastforin sattuessa saanut tehtyä kaluston uusimisensa ja rempannut ratojaan mitä remppaa.

..Mutta ei..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä tuhkasekoilussa alkaa olla farssin piirteitä.

Onhan liikkeellä jo sellaisiakin huhuja, että koko tuhkapilvi on samojen tahojen keksintö kuin ilmastonmuutos. ;)

Liikaa tai ei, tiedossa oli, miten pöly vaikuttaa lentokoneisiin, ja näiden tietojen perusteella piti joku päätös tehdä. Se päätös oli nyt, että suljetaan varman päälle ne alueet, joilla riski on. Myöhemmin, kun saatiin selville asiasta tarkemmin, saatettiin asteittain vähentää lentokieltoja. Voi, millainen itku olisi tullut, jos tuota päätöstä ei oltaisiin tehty ja koneita olisi vaurioitunut. Pystyn kuvittelemaan otsikot "Miksi tuhkapilvestä ei varoitettu?" ja "Ilmatila vaara-alueilla sallittiin. Tuhannet ihmiset vaarassa".

Lintuparvet havemmin lentävät 6-12 kilometrin korkeudessa, jossa lentokoneet suurimman osan matkaa kulkevat. Lintuparvet on myös havaittavissa tutkilla ja silmin, jos niitä sattuu lentokenttien läheisyyteen. Lentokenttien läheisyyksissä on myös karkottimia, joilla minimoidaan riskit. Muutenkin tuollainen muutaman yksilön lintuparven vertaaminen pilviin on vähän outoa. Se, että vain kaksi lentokonetta on joutunut tuhkan vuoksi vaaratilanteeseen, on varmasti myös viranomaisten ansiota. Nimittäin yleensä kai käytäntönä on muuttaa reittiä, jos ilmassa havaitaan jotain epätavallista. Jopa pienet paineenvaihtelut tai myrskyt saattavat saada aikaiseksi reitinmuutoksia.

---------- Viesti lisätty kello 14:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 13:53 ----------

Mielenkiintoista nähdä, siirtyykö osa matkustajista PYSYVÄSTI rautateille.

Jaa-a... Jutusta käy ilmi, että lippuja ostavat ovat ulkomaalaisia, jotka vain haluavat päästä kotiin. Tuskin sen jälkeen tekee enää uudelleen mieli tehdä sama, kun epätoivoissan ensin ostaa kalliit liput ja sen jälkeen matkustaa useita päiviä. Eiköhän valtaosalle jää tuosta huono maku suuhun. Lentoliikenteen syytähän se on, mutta ei se silti taida pahemmin vaikuttaa matkustajatilastoihin tulevaisuudessa.
 
Muutenkin tuollainen muutaman yksilön lintuparven vertaaminen pilviin on vähän outoa.

Miten niin? Lintuparvet ovat tiputtaneet paljon lentokoneita ja lintujen aiheuttamissa onnettomuuksissa on kuollut vuosien mittaan paljon matkustajia. Linnut hajottavat myös säännöllisesti koneiden moottoreita. Linnuthan ovat lentoliikenteessä yksi merkittävistä vaaratekijöistä. Toki osa lintujen vaarallisuudesta liittyy siihen, että niiden aiheuttamat ongelmat esiintyvät matalalla, jolloin vaaratilanteessa ei ole paljoa mahdollisuuksia korjata tilannetta.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi sitten lentokenttiä ei suljeta aina kun havaitaan lintuparvia, vaikka 50 kilometrin etäisyyden sisällä?

Niin miksi? Onhan se aika uhkarohkeata kiitää ainakin 400 km/h, kun joka nousussa ja laskussa vaarana on lintuparvi. Lintuparvet on hyväksytty riskitekijä lentoliikenteessä. Niitä ei toivottavasti aiota poistaa maan päältä ahneuden takia.

Tulivuoret ovat taas vähän harvinaisempi uhka, sillä niitä ei tällaisessa mittakaavassa edes tapahdu kuin muutaman vuosikymmenen välein. Odottamattomia tulivuorenpurkaukset eivät ole. Jokainen vähänkään maaperää tunteva tietää, että tulivuoret saattavat melko yllättäen purkautua eikä niille ihminen paljonkaan voi tehdä. Tällainen pölypilvi ei ole uhka pelkästään yksittäisille lennoille, kuten lintuparvet, vaan kaikille riskikorkeuksissa lentäville. Nyt tapahtunut pieni purkaus ja tätä mahdollisesti seuraava Katlan (Heklakin on kai teoriassa mahdollinen) purkaus ovat ymmärtääkseni olleet tiedossa ihan hyvin niin kauan kuin lentoliikennettäkin on ollut. Myös niiden vaikutukset pahimmillaan ovat olleet tiedossa. Lentoliikenteen kannalta on parempi, että tällaisista riskitekijöistä ei puhuta, sillä sillähän saattaisi olla negatiivisia vaikutuksia. Vuonna 1918 lentoliikenne ei ollut vielä siinä mittakaavassa, että Katlan purkaus näkyisi tilastoissa.

Myös lentoliikenteen kasvu tekee asiasta mutkikkaamman. En nyt löytänyt kunnollisia tilastoja lentoliikenteen matkustajamääristä, joten en osaa tällä hetkellä vertailla kunnolla menneitä tapahtumia nykypäivään. Sanoisin kuitenkin, että jos 30 vuotta sitten tällainen olisi tapahtunut, olisi tapaus asiasta noussut häly huomattavasti pienempi, sillä tuolloin lentoliikenne ei todellakaan kuulunut samalla tavalla elämäämme kuin nyt. Vuonna 1982 tapahtunut Jumbo Jetin sakkaaminen tapahtui reitillä, jolla liikenne on varmaan vielä tänä päivänäkin melko vähäistä Eurooppaan verrattuna. Kuitenkin se pääsi tapahtumaan, koska tuskin minkäänlaista varoitusta tai tietoa asiasta meni perille ohjaamoon tai lennonvalvontaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän päivän metrossa oli muuten mielenkiintoinen artikkeli sivulla 04 otsikolla "Kova ruuhka VR:n luukulla"miten ruotsin rautateiden myynti ja kaluston käyttö on moninkertaistunut.

Mielenkiintoista nähdä, siirtyykö osa matkustajista PYSYVÄSTI rautateille.
Ruotsin läpi on edelleenkin ihan tukossa, nimimerkillä olen yrittänyt saada lippuja. X205 vai mikä se Köpis - Tukholma nyt onkaan on loppuunmyyty, se mitä ihmettelen on että miten SJ ei saa enempää vuoroja liikelle. Ajaa vaikka jollain hitaammaalla kalustolla. Tällä hetkellä suunnittelen Hampuri - Tukholma välille ihan vakavissaan yhdistelmää lautta Malmöön ja bussi Tukholmaan. Voi olla että odotan lentoa.

Tulin eilen junalla Veronasta Milanon ja Zurichin kautta Hampuriin. Kokemus tavallaan ihan hyvä, olen aina halunnut mennä junalla Euroopan halki mutta en kyllä ihan näin. Reininlaakson rata on maisemiltaankin hieno, pitäisi vaan tottua vähän hitaampaan matkustusrytmiin, ei tuollaisissa 14 tunnin junamatkoissa ole oikein järkeä. Seuraavalla kerralla pysähdyn vaikka Karlsruhessa tai Mainzissa, ja jossain Sveitsissä.

Sitäpaitsi junassa ja asemilla on ollut kanssamatkustajien kanssa ihan hauskaakin. Venetsian asemalla maanantai-iltana, sadan metrin jono lippuluukulle kun Trenitalian (muuten hyvä) automaateista (muuten hyviä) ei saa lippuja ulkomaille, ja sitten henkilökunta ilmoittaa että no tickets kun on computer problem. Ei siinä voi muuta kuin nauraa, useampikin totesi että tää on Italiaa, otetaan prosecot.
 
Ruotsin läpi on edelleenkin ihan tukossa, nimimerkillä olen yrittänyt saada lippuja. X205 vai mikä se Köpis - Tukholma nyt onkaan on loppuunmyyty, se mitä ihmettelen on että miten SJ ei saa enempää vuoroja liikelle. Ajaa vaikka jollain hitaammaalla kalustolla. Tällä hetkellä suunnittelen Hampuri - Tukholma välille ihan vakavissaan yhdistelmää lautta Malmöön ja bussi Tukholmaan. Voi olla että odotan lentoa.

Tulin eilen junalla Veronasta Milanon ja Zurichin kautta Hampuriin. Kokemus tavallaan ihan hyvä, olen aina halunnut mennä junalla Euroopan halki mutta en kyllä ihan näin. Reininlaakson rata on maisemiltaankin hieno, pitäisi vaan tottua vähän hitaampaan matkustusrytmiin, ei tuollaisissa 14 tunnin junamatkoissa ole oikein järkeä. Seuraavalla kerralla pysähdyn vaikka Karlsruhessa tai Mainzissa, ja jossain Sveitsissä.

Sitäpaitsi junassa ja asemilla on ollut kanssamatkustajien kanssa ihan hauskaakin. Venetsian asemalla maanantai-iltana, sadan metrin jono lippuluukulle kun Trenitalian (muuten hyvä) automaateista (muuten hyviä) ei saa lippuja ulkomaille, ja sitten henkilökunta ilmoittaa että no tickets kun on computer problem. Ei siinä voi muuta kuin nauraa, useampikin totesi että tää on Italiaa, otetaan prosecot.

Nuo tarinasi todistaa aika hyvin miten huonosti rautatiet nykymyodossaan palvelee jos on saatava suuria massoja liikkeelle. Mutta kuvittelisin että teit ihan oikean valinnan kun lähdit junalla tulemaan Italiasta, etkä ruvennut jonkun bussihuijarin kyyditettäväksi. Ostitko muuten interrail-kortin vai tavallisen yhdensuuntaisen lipun? Saako muuten eurooppalaisissa pitkänmatkan junissa matkustaa nykyään ollenkaan seisomapaikoilla? Silloin 1980-lvulla kun itse reilasin usein, niin jos ei ollut hankkinut paikkaliput kriittisille pullonkaula-osuuksille, joita olivat mm Tukholma-Hampuri ja Ranska-Espanja, etukäteen, oli ainoa vaihtoehto matkustaa seisten tai lattialla istuen osan matkasta.

t. Rainer
 
Nuo tarinasi todistaa aika hyvin miten huonosti rautatiet nykymyodossaan palvelee jos on saatava suuria massoja liikkeelle. Mutta kuvittelisin että teit ihan oikean valinnan kun lähdit junalla tulemaan Italiasta, etkä ruvennut jonkun bussihuijarin kyyditettäväksi. Ostitko muuten interrail-kortin vai tavallisen yhdensuuntaisen lipun? Saako muuten eurooppalaisissa pitkänmatkan junissa matkustaa nykyään ollenkaan seisomapaikoilla? Silloin 1980-lvulla kun itse reilasin usein, niin jos ei ollut hankkinut paikkaliput kriittisille pullonkaula-osuuksille, joita olivat mm Tukholma-Hampuri ja Ranska-Espanja, etukäteen, oli ainoa vaihtoehto matkustaa seisten tai lattialla istuen osan matkasta.
Ettei tämä mene ihan henk. koht. turinoinniksi, niin minua nuo kapasiteettiongelmat hieman hämmentää ja väitän että kyse on lippujärjestelmistäkin eikä pelkistään junista:

En ymmärtänyt ostaa Rail-korttia, en oikein tiedä miten se toimii, ja aikaa tunnin jonotuksen jälkeen Venetsian rautatieasemalla oli päättää noin minuutti. Otin reilun 500 euron liput (2kpl) Verona - Milano - Zurich - Hampuri. Munchenin kautta kulkeva nopeampi reitti oli myyty loppuun. Eräs vanhmepi pariskunta otti esim. 4000 euron limusiinin Venetsia - Frankfurt, semmoiset joilla oli lapsia kotona odottamassa alkoi olla ma iltana jo aika kiireessä ymmärrettävästi. Itse mietin että mitäköhän sellaisen käytetty Fiat Panda maksaisi, kunnes muistin että Italiasta ei voi ulkomaalainen ostaa autoa...

Jos haluaa jossitella niin olisi kai pitänyt ottaa reilikortti, Hampuri - Tukholma päivän hinnoilla noin 400 euroa kahdelta.

Eli pulma on siinä että esim. italialainen junamatkatoimisto ei osaa myydä lipun kuin Hampuriin saakka ja toisaalta se että ihmisten bookkaamisessa juniin on ollut ongelmia. Eikä se Zurich - Hampuri juna ollut lainkaan täynnä vaikka monille myytin ei oota siihen suuntaan. En tiedä mikä mättää, minusta meillä pitäisi olla yksi eurooppalainen lippujärjestelmä.

Mutta, sain juuri lennot Hampurista huomiseksi, ehkä se jopa lentää eli sama kai tuo. Jos olisi ollut edes joku tieto että koko viikolla lennetään niin olisin jäänyt Italiaan lomailemaan, mutta kun ei ollut. Toisaalta junamatka oli kiinnostava vaikka pituudessaan epämukava, ja kun toissa iltana Veronassa oli 20 astetta lämmintä, mielestäni maailman kauneimman aukion Piazza Bran nurkilla terassilla aperitiivi drinkillä mietin että asiat voisi olla paljon huonomminkin ;-) Nyt taidan leikkiä turistia Hampurissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ettei tämä mene ihan henk. koht. turinoinniksi, niin minua nuo kapasiteettiongelmat hieman hämmentää ja väitän että kyse on lippujärjestelmistäkin eikä pelkistään junista:

En ymmärtänyt ostaa Rail-korttia, en oikein tiedä miten se toimii, ja aikaa tunnin jonotuksen jälkeen Venetsian rautatieasemalla oli päättää noin minuutti. Otin reilun 500 euron liput (2kpl) Verona - Milano - Zurich - Hampuri. Munchenin kautta kulkeva nopeampi reitti oli myyty loppuun. Eräs vanhmepi pariskunta otti esim. 4000 euron limusiinin Venetsia - Frankfurt, semmoiset joilla oli lapsia kotona odottamassa alkoi olla ma iltana jo aika kiireessä ymmärrettävästi. Itse mietin että mitäköhän sellaisen käytetty Fiat Panda maksaisi, kunnes muistin että Italiasta ei voi ulkomaalainen ostaa autoa...

Jos haluaa jossitella niin olisi kai pitänyt ottaa reilikortti, Hampuri - Tukholma päivän hinnoilla noin 400 euroa kahdelta.
Sellainen halvin mahdollinen Global pass reilikortti maksaa VR:n mukaan 249 €/aikuinen, ja oikeuttaa viiteen matkustuspäivään 10 päivän sisällä. Eli sillä olisi päässyt esim Italaiasta Stokikseen. Mutta paikanvaraukset olisi ollut pakko ostaa erikseen.

Eli pulma on siinä että esim. italialainen junamatkatoimisto ei osaa myydä lipun kuin Hampuriin saakka ja toisaalta se että ihmisten bookkaamisessa juniin on ollut ongelmia. Eikä se Zurich - Hampuri juna ollut lainkaan täynnä vaikka monille myytin ei oota siihen suuntaan. En tiedä mikä mättää, minusta meillä pitäisi olla yksi eurooppalainen lippujärjestelmä.

Sitä se juuri on , pitäis olla, mutta vaikuttaisi siltä kuin keski-Euroopan lippujärjestelmä olisi yhtä hutera kuin 1980-luvulla, eli se pystyy myymään lipuja vain joillekin pääreiteille. Suurin osa itäisestä Euroopasta ja Pohjoismaista taitaa olla yhä sen ulkopuolella.

Mutta, sain juuri lennot Hampurista huomiseksi, ehkä se jopa lentää eli sama kai tuo. Jos olisi ollut edes joku tieto että koko viikolla lennetään niin olisin jäänyt Italiaan lomailemaan, mutta kun ei ollut. Toisaalta junamatka oli kiinnostava vaikka pituudessaan epämukava, ja kun toissa iltana Veronassa oli 20 astetta lämmintä, mielestäni maailman kauneimman aukion Piazza Bran nurkilla terassilla aperitiivi drinkillä mietin että asiat voisi olla paljon huonomminkin ;-) Nyt taidan leikkiä turistia Hampurissa.

No niin, mutta ainahan se kotiolot voittaa:D

t. Rainer
 
Junaliikenne ei ole kokenut suurempia paineita kansainväliseen liikenteeseen, kun lentoliikenne on ollut raja-alueita lukuunottamatta erittäin kilpailukykyinen. Tästä johtuu myös laaja-alaisen lipunmyyntijärjestelmän (tai -konvention) rapistuminen.

Toivottavasti nyt tai kohta Euroopassa viitsittäisiin määrittää selkeät säännöt ja rajapinnat lipputapahtumiin useiden järjestelmien väleille.
 
Itse mietin että mitäköhän sellaisen käytetty Fiat Panda maksaisi, kunnes muistin että Italiasta ei voi ulkomaalainen ostaa autoa...

Olen ollut Suomen talvessa tuommoisen kauniisti sanottuna käytetyn Fiatin kyydissä niin sanotusti pelkääjän paikalla. Aparaatin reaaliarvo oli todennäköisesti alle tuon 500 e junalipun. En suosittele kokemusta. Piti muun muassa jatkuvasti raapia tuulilasin sisäpuolelle kertyvää kuuraa, jotta kuski näki ajaa. Kojelaudalle ehti muodostua pienimuotoinen kinos. Sitten pamahti toinen eturengas ja matkustus päättyi peilijäisellä tiellä pitkähköön hallitsemattomaan liukuun. No, ko. automobiili toiminee paremmin keväisessä Keski-Euroopassa, mutta olisin silti suosittellut jäämistä sinne piazzan reunalle drinksulle.
 
Takaisin
Ylös