Korjaan SD202:n virheellisiä tietoja Itäblokin liikennepolitiikasta.
Itäblokin liikennepolitiikassa seurattiin Hrutshevin jälkeen pitkälti länsitrendejä. Asiassa oli kuitenkin kaksi muuttavaa tekijää:
- Komentotaloudessa resurssit olivat niukempia ja erityisesti öljy valuutanlähde
- Viive suunnittelusta toteutukseen oli huomattavasti lyhyempi
Itä-Berliinistä oli tarkoitus lakkauttaa läntisen esikuvan mukaan raitiotiet, ja raitiotiet lakkautettiinkin länteen eniten näkyvästä keskustasta Alexanderplatzin alueelta.
Raitioteiden myös annettiin rapautua huomattavasti. En tiedä, oliko konkreettista lakkautuspäätöstä, ja DDR:n järjestelmässä se olisi ehkä ollut tarpeetonkin.
1970-luvun tilanteessa ei kuitenkaan ollut mahdollista toteuttaa raitiotien korvaavia metrolinjoja eikä polttoainetta polttomoottoribussijärjestelmään siirtymiseksi ollut.
DDR joutui ennen pitkää maksamaan öljyn valuutassa.
Tästä johtuen raitiotie säilyi. Kun rakennettiin Marzahnin suunnan suuria lähiöitä, ei ollut resursseja toteuttaa alueelle bussi- tai metroverkkoa. Siksi alueelle toteutettiin uudet raitiotiet.
Nämä taas toteutettiin Länsi-Saksan ja juuri silloin länsimaissa alkaneen Light rail - trendin alkuna.
Sen ohella, että Berliinin raitioteitä on jatkettu hieman Länsi-Berliiniin, myös Alexanderplatzin seudun raitiotiet ovat uusia, yhdistymisen jälkeisiä.