- Liittynyt
- 4 Marraskuu 2008
- Viestit
- 420
Kaupunkirataliikenne voi ja käyttääkin muiden junien kanssa samoja raideyhteyksiä poikkeustilanteissa, ja varikkosiirroilla ihan sunnitellustikin. Automaattilähijunaradan täytyisi olla täysin erotettu muusta liikenteestä, joka estäisi nykyisen joustavamman liikennöinnin.
Olen alkanut miettiä, että paranisiko junaliikenteen luotettavuus, jos tuo joustava mahdollisuus toimia poikkeustilanteissa poistettaisiin. Eli siis kaupunkiradat erotettaisiin fyysisesti täysin kauko & lähiliikenteen radoista.
Ratojen, junien ja asemien muodostama kokonaisuus on jo sangen monimutkainen, eikä sitä varmaan enää pysty ihminen optimoimaan päässään järkevästi; kaikki osat eivät vaan mahdu kerralla muistiin. Aika usein monimutkaisten järjestelmien luotettavuus paranee ihan sillä, että niitä yksinkertaistetaan, vaikka yksinkertaistus teoriassa heikentäisi luotettavuutta.
Ihan noin käytännössä erottaminen mahdollistaisi mm. seuraavia luotettavuutta parantavia toimenpiteitä:
- Vaihteita jotka lumi voi tukkia tarvitsisi periaatteessa vain Helsingissä, Keravalla, Huopalahdessa ja Leppävaarassa. Tuo on sen verran pieni määrä, että ne voisi vaikka kaikki kattaa.
- Helsingissä junia voisi liikennöidä vain kahdella laiturilla, kun lähtevä juna pääsisi aina alta pois riippumatta muun liikenteen tilanteesta.
- Kaupunkiratojen kalusto voitaisiin hankkia vain kaupunkiratojen käyttöön, eikä sen soveltuvuutta Lahteen asti ajamiseen tarvitsisi miettiä, siihen olisi omat junansa.
- Kaupunkiratojen liikennöinti olisi luontevaa siirtää jollekin paikalliselle toimijalle VR:ltä.
En nyt tällä tarkoita siis Vepsäläisen ideaa muuttaa kaupunkiradat metroiksi. Virtateknologian tai laiturikorkeuden muuttamiseen ei tässä yhteydessä ole mitään tarvetta.
Ja automaatiosta sanoisin, että jos radat olisi erotettu vaikka kymmenen vuoden päästä, automaation tilannetta voidaan katsoa sitten, että alkaako maailmalla näkyä hyviä junaliikenneautomatisointeja. Ja jos ei, niin taas seuraavaa junasukupolvea hankittaessa uudestaan. Ei tässä ole mitään tarvetta olla teknologiaedelläkävijä.
Ps, kuten avauslausessta toivottavasti selvisi tämä on spekulaatiota, eikä faktaa.
Viimeksi muokannut moderaattori: