Ensiksi käsittelyvuorossa olkoon Lontoo:
Waterloo & City Line on vain yhden asemavälin mittainen, Waterloo - Bank. Linja kuului aiemmin British Railille, ja liitettiin metroverkkoon vasta 1990-luvulla. Kalusto on kuitenkin ollut täysin metrostandardien mukaista jo hyvin, hyvin pitkään.
District Linen Kensington Olympian haara on kahden asemavälin mittainen, High Street Kensington - Earl's Court - Kensington (Olympia). Tämän linjan päivittäinen liikenne lakkautetaan nyt joulukuussa, jonka jälkeen linjaa on tarkoitus edelleen liikennöidä viikonloppuisin. Linjan tulevaisuus on epävarma.
Piccadilly Linen Aldwychin haara oli yhden asemavälin mittainen, Holborn - Aldwych. Linja lakkautettiin vuonna 1994, jonka jälkeen Aldwych jäi kokonaan vaille liikennettä.
Sitten Berliini:
Linja U55 on vain kahden asemavälin mittainen, Hauptbahnhof - Bundestag - Brandenburger Tor. Linja rakennettiin valtion maksamilla tukirahoilla, joiden ehdot velvoittivat ulottamaan metroverkon valtiopäivärakennukselle liittopäiviä (Bundestagia) varten. Linja on erillään muusta metroverkosta, mutta rakennetaan aikanaan yhteen linjan U5 kanssa yhdysradan Brandenburger Tor - Alexanderplatz aikanaan valmistuessa.
Linja U1 on tällä hetkellä väliaikaisesti vain kahden asemavälin mittainen, Uhlandstrasse - Kurfürstendamm - Wittenbergplatz. Nyt lyhyt linja johtuu ratatöistä, mutta tällä lyhyellä pätkällä on tällaista töpölinjaa liikennöity joissakin historian vaiheissa aiemminkin.
---------- Viesti lisätty kello 13:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 12:55 ----------
Berliinin jaon aikaan Länsi-Berliinissä ehti olla kaksi lyhyttä linjaa. Näistä linja 3, myöhempi U3, vastasi nyt väliaikaista U1:tä Uhlandstrassen ja Wittenbergplatzin välillä. Linja 5 kulki vain yhden asemavälin Deutsche Operilta Richard-Wagner-Platzille, mutta tämä linja lakkautettiin vuonna 1978 linjan 7 pidennyksen yhteydessä.
Muita esimerkkejä: Genovan ainoa metrolinja, jonka kalusto tosin ennemmin on pikaraitiovaunuja, on kuuden asemavälin mittainen, Brin - De Ferrari. Linjan avautuessa vuonna 1990 pituutta oli vain yksi asemaväli, linja on vasta myöhemmin laajentunut nykyiseen mittaansa. Lyonin metron linja C, joka 1970-luvulla muutettiin funikulaarista, on neljän asemavälin mittainen.
Edit: ja jos tarkastelee, osoitteesta
www.urbanrail.net näitä lyhyitä linjoja löytyy pikaisella haulla muualtakin. Moskovan linja 11, Sao Paulon muusta verkosta erillään oleva linja 5 (kartan linja 9 on rautateiden paikallisjunin liikennöitävä, joten metrostandardilla vitonen todella on erillään), Sheppardin linja Torontossa jne. Jerevanissa on myös yhden asemavälin linja. Huolellisempi etsintä varmasti palastaisi vielä paljon lisää.
Edit 2: Berliinistäkin meinasi unohtua U4, jolla pituutta on neljä asemaväliä. Mutta sehän onkin hyvin pitkä linja verrattuna linjaan U55, joten ihmekös tuo että jäi huomaamatta.